Visa fullständig version : Olika typer av fysisk smärta..
ja, jag har tråkigt
Försöker komma på olika typer av fysisk smärta:
Brännande
Stickande
Molande
Dunkande
Pulserande
Finns det fler? Jag tycker det finns en "illamående-smärta", dvs smärtan känns mest iform av ett illamående som får en att tappa andan lite.. Sitter och funderar lite på smärtfenomen så här en söndagsmorgon. :) Någon som är bevandrad inom området och vet varför smärta kan kännas på så olika sätt? *popcorn*
Årets mest värdelösa tråd? Edit: Såg att tråden ser skum ut tillsammans med min nuvarande avatar: Nej, jag gillar inte smärta. Over´n´out. (rumpor dock, men det är ot)
Svidande tycker jag det finns.
När den dunkade smärtan försvinner tycker jag det svider också när man bränt sig så klart.
Överväldigande :D.
När smärtan är så stark att den tar upp mer än hälften av all ens egna uppmärksamhet, hemsk är den.
isande
ilande
edit: OMG din avatar ..
Booooorta
Booooorta
Men ååååh! Vad har jag nu missat? Var det något snuskigt kräver jag att få se! *grr27*
(Antar att detta inlägg relaterar till smärtan att inte få sin nyfikenhet tillfredsställd... *rolleyes* )
Booooorta
Vafan dårå??!*popcorn*
Ont: Jaa, många olika typer finns det. Som Rafh sa Överväldigande, vet inte riktigt hur man ska kunna beskriva den. Men hade ett rejält magknip i Filippinerna för någon månad sedan. Den smärtan var överväldigande, dvs, jag trodde jag höll på att dö! Kanske kan beskriva den som att den tar upp hela ens psykiska tillstånd (?). Alltså att det enda man kan tänka på är just smärtan??
Fatalist
2008-01-06, 11:27
Molande? Beskriv.
Huggande?
En typ av smärta som jag upplever som svår att beskriva är den när kontraherande muskler trycker på en inflammerad slemsäck; det ligger (för mig) nära till hands att beskriva den som en "kross-smärta" eftersom sensationen får mig att associera till att man slagit sönder vävnad med typ en träklubba. Alternativt att någon lagt en påse grus under muskeln/senan som denna sedan glider över på ett högst oskönt sätt (åh så begåvad man känner sig när man söker vård för "ont" och skall försöka beskriva "hur" det gör ont).
Notera f.ö. även skillnaden mellan smärta och värk (också ibland härligt diffus).
Variationerna i hur det känns är väl oftast knutna till smärtans orsak; det känns annorlunda att skära sig än att ha tandvärk etc. Olika signalsubstanser som frisätts, olika grad av ödem i vävnaden, olika receptorer som avläser det skadade området osv.
Edit:
smärta.nu (http://www.smarta.nu/AZTemplates/Page.aspx?id=253) (Astra Zeneca)
PDF om bedömning av smärta (http://www.vardalinstitutet.net/documentarchive/1168/1575/1579/2482/2487/6171.pdf?objectId=9834)
IASP (http://www.iasp-pain.org//AM/Template.cfm?Section=Home) (International association for the study of pain)
Molande? Beskriv.
Något diffus konstant smärta. Tandvärk t.ex.
obesogen
2008-01-06, 12:02
Dov
Fatalist
2008-01-06, 12:07
Något diffus konstant smärta. Tandvärk t.ex.
Ah, jo okej. Hemskt fult ord. :)
Håller med TS om den där illamående-smärtan som inte gör såå ont lokalt, men som får det att stråla längs hela ryggraden och framkalla illamående och lätt svartnande för ögonen. Brännskador och rejäla skrapsår t ex.
Men ååååh! Vad har jag nu missat? Var det något snuskigt kräver jag att få se! *grr27*
(Antar att detta inlägg relaterar till smärtan att inte få sin nyfikenhet tillfredsställd... *rolleyes* )
Om jag inte minns fel var det en kinkigt klädd sjuksköterska med smiska.
det kan vara mina fantasier också..
Om jag inte minns fel var det en kinkigt klädd sjuksköterska med smiska.
det kan vara mina fantasier också..
Det var dina fantasier.
(jag hann se, jippie)
Ja, överväldigande smärta finns väl också? Typ en hammare på tummen, skära av sig fingret, slå sig på knäskålen osv..
Fast det övergår ju till ilande, dunkande.
Sen finns den där smärtan som man får av att till exemepel slå i en testikel när man ramlar med cykeln. slitande och spridande.
Fatalist
2008-01-06, 12:18
Ah, jo okej. Hemskt fult ord. :)
Håller med TS om den där illamående-smärtan som inte gör såå ont lokalt, men som får det att stråla längs hela ryggraden och framkalla illamående och lätt svartnande för ögonen. Brännskador och rejäla skrapsår t ex.
Ja, överväldigande smärta finns väl också? Typ en hammare på tummen, skära av sig fingret, slå sig på knäskålen osv..
Fast det övergår ju till ilande, dunkande.
Men vad ska vi kalla den så det inte råder begreppsförvirring?
under villken katogori faller ett rikigt pungslag i ???
Animalistic
2008-01-06, 12:21
denvärstasmärtansomnågonsinexisterat
Fatalist
2008-01-06, 12:21
Pungsmärta, något kvinnor aldrig kommer förstå.
Överväldigande, dunkande, illamående på samma gång :D
Animalistic
2008-01-06, 12:24
och det håller på ett bra tag också :(
Fatalist
2008-01-06, 12:26
Jag skulle mer beskriva den som vrida-ut-och-in-på-magen-smärta.
denvärstasmärtansomnågonsinexisterat
Fött barn?
Fött barn?
Vart förkyld? :D
Pungsmärta, något kvinnor aldrig kommer förstå.
Fött barn?
What he said :D
OnT: Kittlande smärta. Typ som när man slår i nerven i armbågen. Det gör sååå ont men det kittlar liksom samtidigt. Eller är det stickande smärta? :confused:
Vi kommer aldrig föda barn och dom kommer aldrig slå i pungen så.....
Å andra sidan ligger inte vi och skriker efter varje drog som finns :D
När min son föddes hade inte min tant ont alls men hon va stenhög på lustgasen
obesogen
2008-01-06, 12:43
What he said :D
OnT: Kittlande smärta. Typ som när man slår i nerven i armbågen. Det gör sååå ont men det kittlar liksom samtidigt. Eller är det stickande smärta? :confused:
Stickande, utstrålande smärta.
Men såå ont? Jag antar att allt är relativt
Stickande, utstrålande smärta.
Men såå ont? Då har du inte upplevt riktig smärta :D
Jag har brytit benet och armen och gjort en massa annat skoj. I know pain.
Men det gör obehagligt ont :D
obesogen
2008-01-06, 12:44
Jag har brytit benet och armen och gjort en massa annat skoj. I know pain.
Men det gör obehagligt ont :D
Ja det håller jag verkligen med om. Nervsmärta är osoft för det går typ inte att smärtlindra på något sätt.
obesogen
2008-01-06, 12:46
Detta kräver en ny tråd känner jag... :)
edit: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?p=2740152#post2740152
Fött barn?
Sett Junior? :D
Ok, allvarligt - Var det inte någon här som berättade någon "rolig" story där man fick en jämförelse i pungspark vs föda barn där det enligt den anekdoten inte var mycket som skiljde? Inte för att den är något bevis, men den var lite smått kul för sammanhanget :)
Har brännande smärta nämnts?
Sett Junior? :D
Ok, allvarligt - Var det inte någon här som berättade någon "rolig" story där man fick en jämförelse i pungspark vs föda barn där det enligt den anekdoten inte var mycket som skiljde? Inte för att den är något bevis, men den var lite smått kul för sammanhanget :)
Enda jag har hört som är en liknande smärta för killar är att pissa ut 1 cm2 stora stenar...typ
Fatalist
2008-01-06, 14:30
Jag kan inte tänka mig att det gör ondare att föda barn än att få en rejäl pungkross av den simpla anledningen att det finns ett evolutionellt skäl till varför det gör så jävla ont i pungen - för att skydda den. Pungen är skapt för att göra fruktansvärt ohyggligt paralyserande ont, så att herr grottmänniska efter första lilla känning skulle skydda den ömt och försiktigt i resten av sitt liv. Smärtan från barnafödsel däremot är resultatet av att muskler, bindväv och annan vävnad töjs ut något fruktansvärt. Jag sitter inte och säger att det är en smärta som går att handskas med, jag är glad att jag aldrig kommer att vara med om just den.
Sen kan detta säkert ses som ett korkat uttalande i en korkad persons ögon, det inser jag, men det skadar aldrig att teoritisera lite. Jag tror att det går att få fram mer smärta via pungkulorna än att föda barn, helt enkelt. Sen är smärta högst subjektivt, men i teorin så bör det gå att mäta mängden smärtimpulser som skickas från ett givet område.
Enda jag har hört som är en liknande smärta för killar är att pissa ut 1 cm2 stora stenar...typ
Med tanke på att kvinnornas vagina är många gånger mer flexibel än vad mannens penishuvud är så tror jag inte att den går att jämföra, i och med att vårt hål inte kan stretchas så långt utan att hela huvudet förmodligen rivs itu. (Det gjorde ont i magen att skriva.)
kalle_banan
2008-01-06, 14:37
De två värsta smärtorna jag känt är när axeln gick ur led och när bihålorna hade tömts på luft när jag var förkyld i ett flygplan, när planet gick ner i höjd för landning ökade trycket i kabinen och likaså trycket på bihålorna, men ingen luft kom in och det kändes som om ngn tryckte en kniv hårt som #%&¤! mellan ögonbrynen på mig och bakom ögat.
Den värsta smärtan ska dock vara njursten, aldrig fått chansen att uppleva dock :)
Det gör fan ont att slå i armbågen på "CP-nerven".
Ärligt talat tror jag att det gör ondare att föda barn än en pungspark. Det är mer illamående smärta när man blir sparkad på pungen, tryckande illamående, som blir liiiite bättre för varje minut som går.
Ärligt talat tror jag att det gör ondare att föda barn än en pungspark. Det är mer illamående smärta när man blir sparkad på pungen, tryckande illamående, som blir liiiite bättre för varje minut som går.
Det är klart som faaan det gör ondare att föda barn. En pungspark blir man immobiliserad av i ett par minuter, sen ömmar det ett tag men det går ändå över efter nån timme.
obesogen
2008-01-06, 17:56
Det är klart som faaan det gör ondare att föda barn. En pungspark blir man immobiliserad av i ett par minuter, sen ömmar det ett tag men det går ändå över efter nån timme.
Beror på vem som sparkar?
Morsan har helt uppenbart fött barn :D Men hon har även pinkat ut njursten och enliget henne var det betydligt mera smärtsamt. Sen har jag ingen aning vad för olika smärtstillande hon hade vid dessa tillfällen men men.
Psykisk tycker jag faktiskt. Notera att män som får hårda slag i pungen inte alls skriker högt: De ligger helt tysta i fosterposition och sluter sig från omvärlden. Exakt som någon som är i en kraftig depression.
Om pungslag och föda barn var liknande typer av smärta så skulle kvinnor som föder barn inta fosterposition under ett täcke, inte ligga med benen i vädret och skrika :)
Fördelen med att föda barn är att det sprutar ut diverse stresshormoner och roliga signalsubstanser vilket gör att man a) klarar smärtan på ett helt annat sätt än man annars skulle göra b) efteråt ofta inte minns hur ont det gjorde. Många minns att de under förlossningens gång tänkte "ALDRIG MER", men inte hur det känns när det gör så ont att man bestämmer sig för att "ALDRIG MER" (många skaffar ju dessutom fler barn efter det, så ...). De som minns smärtan mest är ofta mammor som upplevt förlossningen som hemskare än normalt på andra sätt också.
Dock gaaaaaanska meningslöst att försöka göra något slags penismätning i smärtupplevelse på det sättet; "Födabarngörondast111!!!1" - "Näfördetgörpungsparktjejerkanaaaaaldrigfatta!!11!!" *screwy*
von huff
2008-01-06, 19:20
Har förstått att njursten är en av de mest smärtfyllda sakerna som man kan råka utför
Beror på vem som sparkar?
Krampus, med stålhätta.
Eddie Vedder
2008-01-06, 20:47
Smärtan när värmen återvänder till händerna och fötterna när man verkligen förfrusit dessa samt att bita sig i tungan.
Det är två former av smärta som är helst sinnessjuka och som inte står i proportion till hur ont jag tycker att så små saker borde göra. En sån intensiv paniksmärta så det finns inte, under en kort tid som tur är.
Smärtan när värmen återvänder till händerna och fötterna när man verkligen förfrusit dessa ...
Ja, hjälp. Och just att det är så totalt inte i proportion till graden av skada. Horror of horrors är när man ridit ute på vintern i dåligt fodrade ridstövlar (de är ju dessutom jääääkligt tajta, så man får varken plats med att stoppa in så mycket sockar eller att röra så mycket på tårna) och sedan landar på den stenfrusna marken vid avsittningen från 170 cm häst. Det är över tio år sedan jag slutade rida, men tanken på det gör mig fortfarande lätt illamående.
Fatalist
2008-01-06, 21:02
Fördelen med att föda barn är att det sprutar ut diverse stresshormoner och roliga signalsubstanser vilket gör att man a) klarar smärtan på ett helt annat sätt än man annars skulle göra b) efteråt ofta inte minns hur ont det gjorde. Många minns att de under förlossningens gång tänkte "ALDRIG MER", men inte hur det känns när det gör så ont att man bestämmer sig för att "ALDRIG MER" (många skaffar ju dessutom fler barn efter det, så ...). De som minns smärtan mest är ofta mammor som upplevt förlossningen som hemskare än normalt på andra sätt också.
Dock gaaaaaanska meningslöst att försöka göra något slags penismätning i smärtupplevelse på det sättet; "Födabarngörondast111!!!1" - "Näfördetgörpungsparktjejerkanaaaaaldrigfatta!!11!!" *screwy*
Fast du behöver inte roida på mitt inlägg, om det var det du just gjorde. Det roliga är att jag tänkte skriva ett långt utlägg om det där med stresshormoner och andra signalsubstanser som frigörs till barnafödarens fördel, men gav upp då jag insåg att någon messerschmidt skulle komma och rätta någon liten detalj nånstans. :)
Nu när jag skrivit såhär långt inser jag att du nog skämtar med din sista paragraf, eftersom du själv ger dig in i diskussionen. Jag står dock fast vid att jag tror att det gör ondare med pungsmärtor än att föda barn.
Smärtan när värmen återvänder till händerna och fötterna när man verkligen förfrusit dessa samt att bita sig i tungan.
Det är två former av smärta som är helst sinnessjuka och som inte står i proportion till hur ont jag tycker att så små saker borde göra. En sån intensiv paniksmärta så det finns inte, under en kort tid som tur är.
Förfrusit? hur långt har det gått då? jag har ofta frusit så det gör ont i händerna (eller de domnat bort av kyla) men jag tycker inte det gör så ont när de "tinar upp" :D
Eddie Vedder
2008-01-06, 21:30
Förfrusit? hur långt har det gått då?
Vill du ha en midicinsk definition av ordet "förfrusit"? Vet inte om en sån finns, men det ät troligtvis värre än vad jag menar i såna fall.
Det jag syftar på är att jag inte kan röra fingrarna och heller inte känna dom. Tänk dig att du letar efter nyckeln i fickan och får chansa på att klämma ihop fingrarna och hoppas att nyckeln är i handen utan att veta.:D
Sen när värmen börjar återvända är smärtan obeskrivlig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.