handdator

Visa fullständig version : Knäcka/knäppa med fingrar

yoinaz
2008-01-06, 03:39
Är det farligt att knäcka fingrar eller böja på ryggen så kotorna knäcks osv, Dagligen?

Det enda jag lyckats hitta är att man kan förlora greppstyrka. Men fick ingen bra källa på det. Så sitter ni på något mer än bara teorier vore det kalas:)

Sebbe_H
2008-01-06, 03:51
Får problem med leder osv, när du blir äldre kommer du att få smärtor.

RTB
2008-01-06, 03:53
min rygg knäcker som aldrig förr efter en vecka på soffan:(
blir lätt att man knäcker hela dagarna för det känns ju så mkt bättre.. kanske dags o sluta då

jesse
2008-01-06, 04:15
Får problem med leder osv, när du blir äldre kommer du att få smärtor.

Fast det tillbakavisar många läkare, det ökar inte risken för ledbesvär eller reumatism.

Sebbe_H
2008-01-06, 04:18
Fast det tillbakavisar många läkare, det ökar inte risken för ledbesvär eller reumatism.

Då tar jag tillbaka det, dock så har de jag känner som hållt på med sånt fått ganska kraftiga problem efter många år. Men det är väl olika antar jag.

jesse
2008-01-06, 04:26
Då tar jag tillbaka det, dock så har de jag känner som hållt på med sånt fått ganska kraftiga problem efter många år. Men det är väl olika antar jag.

Ett extremt "fingerknäckande" skulle iofs kunna leda till att lederna blir slappa men det är ren teori.

JustinCredible
2008-01-06, 04:45
Så grymt skönt att, efter att ha suttit stilla och kollat på en tvåtimmarsfilm, vrida på ryggen och *brrrrrock*

Lellan
2008-01-06, 07:25
Om det "knastrar" i ryggraden ibland, är det falit då? *popcorn*

King Grub
2008-01-06, 07:32
Inte om det inte gör ont.

Lellan
2008-01-06, 07:45

Låter logiskt och bra. :)

Emil_Larsson
2008-01-06, 08:08
Jag går omvårdnad och min lärare säger att när man knäcker fingrarna så är det luft som pressas ut och det är helt ofarligt.

Tolkia
2008-01-06, 11:47
Instämmer med föregående ang. vad som ger upphov till ljudet. Jag kan dock tänka mig att fingrarna inte tackar en för besväret om man roar sig med att sitta och slita i dem dagligen och stundligen för att få dem att "knäppa". Fingret är en ganska liten struktur, så det krävs inte SÅ mycket kraft för att misshandla det. Och what's the point, liksom (annat än att det kan tyckas ohemult roligt att äckla eventuella lättäcklade kompiser?)?

Hades
2008-01-06, 11:52
Och what's the point, liksom (annat än att det kan tyckas ohemult roligt att äckla eventuella lättäcklade kompiser?)?

Det är oerhört beroendeframkallande ;)

Jag har dock lyckats sluta nästan helt med att knäcka både nacke och fingrar.

ramagoen
2008-01-06, 12:10
Ill. vetenskap påstod att det var luftbubblor i lederna smo poppa när man knäckte, litar mer på dom än nån lärare som säger att man inte kommer kunna röra fingrarna när man blir äldre. haha.

yoinaz
2008-01-06, 16:00

Du är en av de bästa källorna. Men skulle ändå vilja ha lite vidareläsning på det:)

Loke
2008-01-06, 16:27
Instämmer med föregående ang. vad som ger upphov till ljudet. Jag kan dock tänka mig att fingrarna inte tackar en för besväret om man roar sig med att sitta och slita i dem dagligen och stundligen för att få dem att "knäppa". Fingret är en ganska liten struktur, så det krävs inte SÅ mycket kraft för att misshandla det. Och what's the point, liksom (annat än att det kan tyckas ohemult roligt att äckla eventuella lättäcklade kompiser?)?

Tja, det är väl en form av prägling tror jag. I början när man gör det så måste man sträcka fingrarna ganska långt innan det knäcker, och det är ju precis som att sträcka dem på nåt annat sätt, alltså skönt. Så då lär man sig att knäcket = skönt. När man har hållit på ett tag så känns det inte alls egentligen, men ljudet ger ändå en avslappnande känsla.

vesterberg
2008-01-06, 16:35
att knäcka fingrar, rygg och nacke är jävligt skönt, så är det bara.

King Grub
2008-01-06, 16:42
Du är en av de bästa källorna. Men skulle ändå vilja ha lite vidareläsning på det:)

Då är det väl bara att läsa i någon bok om osteopati. Eller menade du att jag skulle bläddra fram sidorna åt dig?

King Grub
2008-01-06, 16:44
http://i19.tinypic.com/6z41liu.jpg

Exdiaq
2008-01-06, 16:52
att knäcka fingrar, rygg och nacke är jävligt skönt, så är det bara.

+ 1

Det goaste e när man vaknar, sträcker på sig, tar ett riktigt djupt andetag, håller kvar luften och spänner hela kroppen. Knakar till lite här och var då *flex*

Angel
2008-01-06, 17:05
Nej det är det inte, det är luftbubblor som någon annan skrev.

yoinaz
2008-01-06, 23:17
Är riktigt "lös" i min fingrar nu och kan dra ut dom på ett sätt som jag inte vet någon annan som kan. Men är det ingen fara så är det väl kul att vara gummiman

Timme
2008-01-07, 01:05
+ 1

Det goaste e när man vaknar, sträcker på sig, tar ett riktigt djupt andetag, håller kvar luften och spänner hela kroppen. Knakar till lite här och var då *flex*

Måste provas!

Så grymt skönt att, efter att ha suttit stilla och kollat på en tvåtimmarsfilm, vrida på ryggen och *brrrrrock*

Åhhh det är så underbart!

sunkan
2008-01-07, 01:22
jag knäcker sjukt mycket och har gjort det i säkert 10år men det har blivit mer och mer ju äldre jag blivit. Kan knäcka allt från ljumskar till handleder, rygg och knän. Inget jag måste göra men det är bara en dum vana har jag kommit fram till.

Chaan
2008-01-07, 09:23
http://i19.tinypic.com/6z41liu.jpg

Fast ett diagram över tillsatt kraft och avstånd mellan ledytorna under olika faser av mobilisering säger inget om frågeställningen: får man problem av att göra (dylikt) Dagligen. Alltså man kan ju förutsätta att om man gör det själv passerar man inte den anatomiska barriären som det kallas här dvs man skadar sig inte akut. Eller...

obesogen
2008-01-07, 10:21
Det grub länkade till var en hypoteoretisk modell. Man vet inte säkert vad som sker i leden utan det mesta är teorier. I och med detta så är frågan svår att svara på. I dagsläget tror man inte att det är farligt att knäcka/knäppa men man vet som sagt inte om det leder till någon problematik senare.