handdator

Visa fullständig version : Kräver kött mer blod för matsmältning än kolhydrat?

apa_ola
2008-01-05, 20:49
Alltså, rubriken säger väl allt.

Paolo Roberto sa att inför prestation bör man bara äta kolhydrat (samma dag) eftersom kött tar för mycket blod till magen. Kräver kött mer blod än kolhydrat?
Sant eller falskt?

Eddie Vedder
2008-01-05, 20:52
Menar du kött jämfört med t.ex. pasta/ris alltså? För det går ju inte att jämföra ett livsmedel med ett näringsämne.

Men ja, kött är nog lite mer svårsmält än spannmål skulle jag tro.

EDIT: Därmed inte sagt att det är det enda man bör äta, det tyckte jag var ruskigt konstigt sagt. Menade han verkligen så?

apa_ola
2008-01-05, 21:24
Menar du kött jämfört med t.ex. pasta/ris alltså? För det går ju inte att jämföra ett livsmedel med ett näringsämne.

Men ja, kött är nog lite mer svårsmält än spannmål skulle jag tro.

EDIT: Därmed inte sagt att det är det enda man bör äta, det tyckte jag var ruskigt konstigt sagt. Menade han verkligen så?

Han menade exakt så. Påstod att han inför en boxningsmatch inte åt kött under dagen.

Annars menar jag nog kolhydratsbaser som pasta/ris jämfört med kött i allmänhet, ja.

Tack för svaret.

Sniggel
2008-01-05, 21:26
Det kan säkerligen vara smart att äta så lite som möjligt (nåra inpå), eller iaf så lite smårsmält mat som möjligt om man ska göra någon tävling.. Då kan det nog vara en idé att äta/dricka mycket kolhydrater men att skära ner på annat som inte fyller på glykogendepåerna.

Jag skulle misstänka att han menar med "blod" att om magen får jobba mycket med matsmältningen så kommer där finnas mindre mängd blod ledigt för resten av kroppen, t ex musklerna, vilket skulle leda till sämre prestation.

Men det är ju egentligen mycket sunt förnuft. Ät inga brakmåltider direkt innan tävling :D

Eddie Vedder
2008-01-05, 21:26
Han menade exakt så. Påstod att han inför en boxningsmatch inte åt kött under dagen.

Där ser man. Men visst, han har säkert provat sig fram och upptäckt att han presterar bäst så och att hans mage mår bäst av det.

Själv presterar jag bäst efter att ha ätit fet fisk, placebo kan säkert (troligtvis) vara orsaken men inget jag tänker ändra på inför mina lopp.:)

apa_ola
2008-01-05, 21:34
Jag skulle misstänka att han menar med "blod" att om magen får jobba mycket med matsmältningen så kommer där finnas mindre mängd blod ledigt för resten av kroppen, t ex musklerna, vilket skulle leda till sämre prestation.

Just precis. Undrade bara om kött tog så mycket mer blod än kolhydrater. Å andra sidan var han trots allt på världsnivå ett tag och där har väl dessa detaljer större betydelse.

Sverker
2008-01-06, 07:50
:confused:

Kött ? Det finns ju massor av kött. Allt från kokt mager fisk till karré eller högrev.
Skulle var kul ocg se ifall Paolo Roberto presterade bättre med pommes frittes ( kolhydrat ) i magen än efter en tallrik kokt alaska pollock ( protein ):D

Sniggel
2008-01-06, 18:34
Undrade bara om kött tog så mycket mer blod än kolhydrater.

Ingen aning. Men skane är väl den att kolhydrater är viktigast inför en tävling så varför inte skära ner på andra saker för att kunna få i sig mer kolhydrater utan att bli "dåsig" av mat i magen.