handdator

Visa fullständig version : Ang: Deff

MrCool
2008-01-05, 03:55
Hej!

Jag har en del problem som oroar mig lite grann, och jag hoppas att jag kan få svar på dessa här.

Fakta om mig:
Jag är nu 17 år och har sedan 10 årsåldern varit knubbig/fet. År 2007 blev en vändpunkt för mig och jag gjorde mig av med en hel del övervikt. Jag vägde som högst 85-87 kg och 63 kg som lägst (81-182 cm). Jag började styrketräna för ett år sedan och konditionsträna. Detta pågick fram till mitten av sommaren ungefär och efter sommaren började jag med fotboll och har efter det slappat med all annan träning och levt livet med mycket "onyttig" mat och dricka.

Jag började styrketräna igen för drygt en månad sedan och då vägde jag 64-65 kg och nu väger jag 68 kg. Jag har också precis börjat ta tillskott (Gainer PRO och Omega-3-kapslar).

Nu till problemet...

Jag har själv märkt av att jag har en del fett kvar att få bort från bröst, rumpa/lår, och speciellt runt magen/midjan. Grejen är den att jag vill helst inte bli av med muskler utan jag vill fortsätta bygga fram till sommaren. Jag kommer att kämpa stenhårt trots mitt otroligt hektiska schema (8-17 varje dag i princip). Troligen så kommer jag att spela fotboll tre gånger per vecka och försöka gymma åtminstone två gånger om möjligt. Kort sagt, mina något sammanhängande frågor till er är:

Kan jag cardioträna, t.ex. löpa utomhus (som jag för övrigt tycker är härligt) utan att bli av med muskler?

Jag vill fortfarande gå upp i vikt (muskelvolym) men bränna bort fettet på diverse ställen på min kropp.. Är detta möjligt? Om, vilket är det mest optimala sättet att uppnå en väl definerad samt vältränad kropp på? Jag har ingen lust att "deffa" och "bulka" just nu, då jag är så pass ung. Dessutom skulle det inte gå så bra ihop med fotbollen.

Kan det som jag upplever som fett runt midjebältet vara skinn? I så fall har jag förstått att det kan vara förj*vligt att få bort. Hur kan jag ta reda på detta?

Många kanske inte delar min åsikt, men den kroppstypen som jag är ute efter är vältränad och s.k. "slimmad", ett par exempel på personer vars kroppsbyggnad jag syftar på är:

http://freenet.de/freenet/fit_und_gesund/bildershows/waschbrett/bilder_gross/10.jpeg
Markus Schenkenberg

http://www.chinadaily.com.cn/lifestyle/2007-05/28/xin_09050428190645837475.jpg
Allas vår BP!

Om ni har tips på vad man kan göra för att få en sådan kropp så får ni gärna dela med er av dem! *drool*

Nu har jag skrivit av mig det som jag känner är de problemen som oroar mig mest.

Tack på förhand, mvh MrCool!

C.E.J.
2008-01-05, 05:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

skaparn
2008-01-05, 08:31
Hej!

Jag har själv märkt av att jag har en del fett kvar att få bort från bröst, rumpa/lår, och speciellt runt magen/midjan. Grejen är den att jag vill helst inte bli av med muskler utan jag vill fortsätta bygga fram till sommaren. Jag kommer att kämpa stenhårt trots mitt otroligt hektiska schema (8-17 varje dag i princip). Troligen så kommer jag att spela fotboll tre gånger per vecka och försöka gymma åtminstone två gånger om möjligt. Kort sagt, mina något sammanhängande frågor till er är:

Dit mål är i allra högsta grad uppnåeligt inom säg 2-3 år, givet att du sköter kosten och träningen. Jag skulle om jag vore i din sits satsa ganska hårt på styrketräningen, lite försiktigt börja vänja kroppen vid något slags konditionsträning, för att sedan efter 1-1,5 år trappa upp konditionsträningen med bibehållen mängd styrketräning. Sedan långsamt gå ner i vikt för att få Schenkenberglooken. Då har du lite tid att vänja dig vid en ökad träningsdos också.

Jag reserverar mig lite för tidsangivelserna, och vet inte riktigt hur mycket styrketräning du ska idka i termer av tid och frekvens, men det kan någon annan säkert fylla i.