Visa fullständig version : Alien vs Predator 2
Tricklev
2008-01-04, 21:34
Så, någon som har sett den, vad tycker ni?
Inga spoilers i tråden heller, så säger inte mer än att jag är överraskad över vissa scener.
Iaf, helt okey film, lite vad man förväntade sig, aktion, Aliens, predators, och döda människor. *popcorn*
Bättre än första filmen var den väl?
På vilket sätt blev du överraskad? :D
ska se imorrn*popcorn*återkommer
Tricklev
2008-01-04, 21:55
Bättre än första filmen var den väl?
På vilket sätt blev du överraskad? :D
Ja, bättre än första är den.
[SPOILER SPOILER SPOILER!!!! (Lätt sådan dock)]
Barn/gravida kvinnor dog i filmen, på relativt bildliga sätt, vilket oftast undviks i Hollywood filmer.
[SPOILER SLUT]
Sparrisen
2008-01-04, 22:02
Har inte sett den ännu. Ska nog snart :)
Tricklev: Okej. Då förstår jag. Nej det är somsagt väldigt ovanligt att sådant händer i hollywood filmer.
Lär inte vara svårt för den att toppa ettan som lugnt platsar på top 10 sämsta filmer med den budgeten.
Richard85
2008-01-04, 23:00
Riktigt bra, betydligt bättre än ettan
En polare till mig ska se denna filmen på bio med en kille nu på söndag. Det är deras första dejt :D
En polare till mig ska se denna filmen på bio med en kille nu på söndag. Det är deras första dejt :D
Haha, mysigt
Liten Men Fet
2008-01-04, 23:35
Haha, mysigt
He förmodligen bättre än min dejt när tjejen ville se Bad Boys 2 fast jag föreslog Pianisten, sen vart hon förbannad på USA och usas utrikespolitik fast jag inte riktigt såg kopplingen med Bad Boys 2...
Tricklev
2008-01-05, 03:49
He förmodligen bättre än min dejt när tjejen ville se Bad Boys 2 fast jag föreslog Pianisten, sen vart hon förbannad på USA och usas utrikespolitik fast jag inte riktigt såg kopplingen med Bad Boys 2...
:laugh:
forslund
2008-01-05, 23:41
Kom just hem från bion. Den har i alla fall över godkänt, men inte så mycket mer än så. Tycker 1:an var bättre.
Tog lite för lång tid för den att komma igång, men när den väl drog igång var det en helt klart godkänt actionrulle. Värd att se på om ni har tråkigt en kväll, men inte så mycket mer än så tyvärr. Förväntade mig lite mer.
Sjukhusscenen är iaf grym, när tanken vänder. När ni sett filmen vet ni vilken scen jag syftar på.
Sen att tjejen är grymt het är ju alltid ett plus :thumbup:
En helt okej actionfilm, inte mer än så tyvärr. Ettan var lite bättre t.om.
TcAnders
2008-01-06, 00:55
Jag såg den igår, jag tycker helt klart att ettan var bättre..
Lite småseg till en början kanske, men det vart bra med action efter etag.. 7.5/10 får den av mig..
Favoritscenen var helt klart när spoil!! -> blondinen fick den där "kaststjärnan" i sig <- spoil!! det var riktigt grymt.
// Anders
Windstalker
2008-01-06, 00:58
tycker "slutfighten" var lite för kort .. annars var den bra!
The Swedish Oak
2008-01-06, 01:46
Jag såg själv filmen på bio igår, jag håller inte riktigt med om att den var "seg" i början, jag tyckte snarare tvärs om. Hela filmen börjar väldigt plötsligt och det är action från början till slut, för mycket action iband till och med.
+Snygga effekter.
+Mycke action för pengarna. (om man gillar det)
+Bättre än första AVP. (Vad är inte bättre än första AVP? ^^)
-Dålig handling. (och inte speciellt bra slut heller)
-Mycket Förutsägbar. (som vanligt i amerikansk action)
-Aldeless för kort slutfight.
Gänget jag var o såg den med (inklusive mig själv) som självklart sett alla Ailen-filmer, Predator och Avp kom fram till att den var sevärd, men inte mycket mer.
Jag gillade faktiskt ettan. Riktigt coolt, speciellt i slutet när hon blir hederspredator.
Tvåan sög pung dock. Ärligt talat, värre skit får man leta efter.
* Skitdålig handling
* Dåliga actionscener
* SJUKT DÅLIGT MANUSSKRIPT + SKÅDESPEL.
* Tråkig slutfight
haha såg den nyss o måste ändå säga att jag vart positivt överraskad. Förutom dåligt skådespeleri och kort slutfight så var den faktiskt okej. det hade jag aldrig trott.. däremot tyckte alla andra att 1an va bättre osv(hur det nu är möjligt)
Jag var och såg AvP 2 i går på bio och måste säga att den tyvärr var sämre än jag förväntat mig. Tråkigt då jag tycker att både aliens- och predator-varelserna är rätt häftiga.
Obefintlig handling, riktigt dålig dialog och allt för mycket mörkt-blött-supersnabba-klipp-nu-såg-jag-inte-vad-som-hände-där-känsla. Plus en hel del saker som inte tillförde något: tonårsdramatik när de är elaka mot pizzabudet, hon som delar ut lappar om sin försvunna familj för att sedan ej dyka upp mer i handlingen, man får ingen känsla alls för huvudpersonerna och det kändes ganska likgiltigt vilka som klarade sig eller ej, osv.
Sedan kändes en del saker faktiskt onödigt sadistiska: barn, nyfödda, födande kvinnor osv, visst monster är farliga och elaka, men tillför det så mycket att se det?
På åtta filmer om Aliens och Predator så har det tyvärr inte kommit någon bra på över tjugo år. :)
Den första Predator med Arnold (1987) är rätt okej och Aliens (1986) är nog en av de tuffaste filmerna någonsin.
mystic[-_-]
2008-02-01, 10:25
Ska se den imorgon
;2794285']Ska se den imorgon
Gillar man aliens och predators så är den absolut sevärd!
Det som är synd är bara att man kunde ha gjort något så mycket coolare och bättre av dessa karaktärer.
mystic[-_-]
2008-02-01, 10:30
Gillar man aliens och predators så är den absolut sevärd!
Det som är synd är bara att man kunde ha gjort något så mycket coolare och bättre av dessa karaktärer.
Är väll inga direkta a-skådisar de hittat till denna film. Jag går dit för att se lite slakt
;2794293']Är väl inga direkta a-skådisar de hittat till denna film. Jag går dit för att se lite slakt.
Jo, inga bekanta ansikten alls och sedan var faktiskt dialogen stundtals riktigt dålig. Jag brukar inte reagera så ofta på sådant, men här var det flera gånger när det bara kändes ytterst styltat och fånigt.
Men visst kommer du få se slakt! (Fast i mörker.)
Whistler
2008-02-01, 11:13
Marknadsföringen verkar inte varit på topp i alla fall, jag hörde något för ett tag sedan om att den gjordes, men att den redan finns på bio i Sverige hade jag inte en aning om.
Ettan var för övrigt brutaldålig. Alla coola soldater dör och en osnygg bimbo blir hederspredator och flaxar omkring med vapen hon inte skulle orka rubba om de inte var gjorda av lättplast. Gimme Arnold! GET TO DA CHOPPAH!
Marknadsföringen verkar inte varit på topp i alla fall, jag hörde något för ett tag sedan om att den gjordes, men att den redan finns på bio i Sverige hade jag inte en aning om.
Jag tror det trixades lite medvetet också, bland annat fick inte journalister se den på någon förhandsvisning för att sätta betyg, vilket tydligen är brukligt normalt sett. Kanske av rädsla för dåliga betyg..
Gimme Arnold! GET TO DA CHOPPAH!
Jag tror förresten det gapades lite i AvP 2 om "getting to the chopper". Kanske som en sorts hänvisning/blinkning/homage till gamla Predator 1.
Något som kanske var unikt med filmen var slutet:
VARNING - spoiler - VARNING
Det känns som att det inte är ett helt ovanligt filmscenario att amerikanska militären säger att om inte situation X löser sig inom den och den tiden - så kommer vi vara tvungna att bomba alltsammans. För att rädda de oskyldiga lyckas då valfri hjälte lösa problemet och bombplanen kan kallas hem.
Här var nog första gången som i alla fall jag har sett: ajdå det löste sig inte, vi får släppa en atombomb över hela staden och de faktiskt gör det. End-of-movie.
Slut-spoiler.
oja den var lätt värd pengarna. mycket effekter osvosv
panzerpig
2008-02-01, 20:54
väldigt kass film, riktigt besviken blev jag (trots att jag inte hade så höga förväntningar). helt meningslös film, kasst manus, kassa effekter, ja, kass kass kass.
till och med ettan var bättre..
Att dom inte kan göra en riktigt bra alien 5 istället..
Att dom inte kan göra en riktigt bra alien 5 istället..
+ jävla jätte1 !!! vafan fjollar dom med alien vs predator, ge hit en till renodlad alien film!
ramagoen
2008-02-01, 21:55
den va riktigt bra, fattar inte att mina klasskompisar ogilla den.
Vilken Alien film är det när det är massa marines som ska in i en bas? Minns att jag såg den senaste när jag va typ 10 år å hade mardrömmar i 5 år om den, typ varenda natt ^^ men den e grym, såg den nån gång för nåt år sen igen men minns ej vilken den va !
please tell me!
Richard85
2008-02-01, 21:57
Om det var något som var riktigt bra så var det juh effekterna. Och säga det var dåligt är och snacka dynga..för övrigt tyckte jag filmen var bra, slakt o bra scener, det man är ute efter, vem behöver handling i såna typer av filmer, fanns det ngn vettig handling i Alien filmerna? Samma sak gång på gång..
ramagoen
2008-02-01, 21:58
nvm min fråga om alien, de va alien 2!
Pudzianovski
2008-02-01, 21:59
Varför skickar de bara en predator till jorden ??
Richard85
2008-02-01, 22:16
Det räckte tydligen :D
Nitrometan
2008-02-01, 22:20
Han kanske hade sett "Highlander"? There can be only one!
Wennerberg
2008-02-02, 01:23
Jag såg den igår, jag tycker helt klart att ettan var bättre..
Lite småseg till en början kanske, men det vart bra med action efter etag.. 7.5/10 får den av mig..
// Anders
Alltså, jag bara undrar. Du gillar ettan bättre fast det är en av århundradets sämsta filmer, men ger denna ändå 7.5/10? Vad får ettan i betyg då? 10/10?
Det räckte tydligen :D
Det var ju det som det inte gjorde.. :)
SPOILER:
Predatorn lyckades inte med mycket. Han hade väl ihjäl några enstaka aliens, men misslyckades helt att stoppa spridningen. Dessutom hade han stora problem med den sista stor-alien-monstret (predator-alien-blandningen) och när bomben sprängde alla kändes det rätt oklart vem av dem som hade vunnit.
Slut-Spoiler.
ZirTiger
2008-02-02, 16:14
Håller med många av ovanstående. Med de karaktärerna kan man göra sjukt mycket bättre filmer än både ettan och tvåan. Tvåan höll dock högre kvalitét än ettan.
Den får 6/10 av mig men det är bara för att jag verkligen ÄLSKAR karaktärerna.
Jag har aldirg förstått varför de inte baserade AvP 1 på datorspelet med samma namn. Det var dels sjukt bra men hade även bra story. Likadant med tvåan, den storyn hade gått hem sjukt mycket bättre och det var ju inte som att de inte hade råd.
Tricklev
2008-02-02, 17:19
För det var ju bossen själv som kom ner, båsen.
BÅSEN FFS.
BÅSEN
Fultjack
2008-02-02, 17:47
Det brukar väl bara vara en Predator som jagar ?
Dom sa väl något sånt i ettan.
Det är väl uppenbart att den där döda preddan ringde till storebrushan som är en grym jäkel o skulle komma o hämnas.:D (såklart helt ensam)
TcAnders
2008-02-02, 19:12
Alltså, jag bara undrar. Du gillar ettan bättre fast det är en av århundradets sämsta filmer, men ger denna ändå 7.5/10? Vad får ettan i betyg då? 10/10?
Jajjemän, ettan får 8/10 utav mig..
Anledningen till att jag gillar dessa två filmer är att jag fastnat för predators..
// Anders
Wennerberg
2008-02-02, 19:22
Jajjemän, ettan får 8/10 utav mig..
Anledningen till att jag gillar dessa två filmer är att jag fastnat för predators..
// Anders
Jag gillar också Predators, men ettan var riktigt dålig. Jag avgudar Alien och predatorfilmerna och jag hoppas verkligen de inte sabbar mer med denna uppföljaren.
8/10? :MrT:
stargate
2008-02-02, 19:24
nvm min fråga om alien, de va alien 2!
Haha den såg jag i förrgår, riktigt bra faktiskt! Älskar den hysteriska marinkillen som flippar ur totalt "game over man gAME oVER!!!!":D
mystic[-_-]
2008-02-02, 23:24
Så jävla sämst!
Haha, den var ju underbar!
Har man spelat spelen så förhöjer det ju ännu mer när man känner igen alla vapnen som predatorn drar fram, predaliens osv. Var det bara jag som reagerade på slutscenen när de stod mot varandra och det liknade väldigt mycket hur spelboxarna såg ut?
Och vem fan förväntade sig en bra handling?
Deceiver85
2008-02-03, 00:08
Alien (1:an) - Var bäst! En skräckklassiker! 10/10
Aliens (2:an) - Var också bäst, men hata skrikande barnskådisar som måste räddas! 9/10
Alien3 - Ett rejält tapp från de tidigare filmerna, men special edition-versionen räddar den lite. 6/10
Alien 4 - Once you die, you stay dead...that includes Ellen Ripley. 5/10
Aliens VS Predator - Tjockis-predators och PK-hjältar, fräna Aliens. 4/10
Aliens VS Predator 2 - Slimmade predators, feta aliens. Ständiga referenser till de gamla filmerna. Värdelös ljussättning! 3/10
Slutsats: Såvidare inte nästa film blir ett prelude till Alien1, don't bother using the Alien-franchaise ever again!
Slutsats:[/B] Såvidare inte nästa film blir ett prelude till Alien1, don't bother using the Alien-franchaise ever again!
fet spojlers
vad tycktes om slutet som kopplade avp till alien isf?
end spojlers:D
Whistler
2008-02-03, 05:21
Alien (1:an) - Kult, en sån man måste ha sett. Men inte fan är det en bra film. Orka med en film där det knappt händer nåt på två timmar.
Aliens (2:an) - Fetgrym, men lite seg den också ibland. Skådespeleriet fetsög.
Alien3 - Nu börjar det bli bättre!
Alien 4 - Fetgrym på alla sätt och vis! Äntligen har effekterna kommit ikapp handlingen och den kan börja bli flytande utan massa seghet!
Aliens VS Predator - PK, PK, PK blandat med MTV. Dra åt helvete vilken sur film! Kul att känna igen sig från spelen dock.
Aliens VS Predator 2 - Vetifan om jag vill se nu... :(
Alien/Aliens = Världsklass rysare/actionfilm med filmvärldens grymmaste monster (HR Giger ftw).
Predator 1/2 = Jävligt bra/godkänd action, rastafari ftw.
Alien 3 - Alien goes snobben och apporterar lite. Hyffsad.
Alien 4 - Ripley lirar basket och har blivit lite sur. Tam rulle med fjantigt slut.
AVP - Kommer inte ihåg så mycket av den, men önskade mycket mer av filmvärldens två bästa karaktärer.
AVP2 Slafsig och mörk. Förutsägbar så det skrek om det. Ingen höjdare.
AVP2 var en riktig b-film. Alien 1 är den klart bästa Alien-filmen.
Alien Ganska bra, men lite väl långsam möjligen. Att den är 30 år gammal känns faktiskt. En film som man "bör" tycka är bäst i serien, men jag sätter den på andra plats. 7/10
Aliens James Cameron på topp! Extremt bra film, särskild den förlängda version "directors cut". Otäck, bra effekter, häftig action. Jag gillar normalt inte barn-i-fara, men även "Newt" är bra. 10/10
Alien 3 Väldigt dålig uppföljare. Trist och dåliga effekter. Ful alien. Att ha ihjäl alla karaktärer från del II känns också helsämst. 5/10
Alien 4 Det kunde bli sämre! Ofattbart dålig och när det stora vita monstret dyker upp måste man nästan stänga av filmen. 3/10
Predator 1 Första filmen om Predator. Rätt bra faktiskt. Arnold på 80-talet var ju också oftast häftig! Bra effekter för sin tid. Dessutom kändes idén om Predator-jägarna från rymden ganska nyskapande, inte minst för en Arnold-film. 7/10
Predator 2 Svårt förstås för Danny Glover att ersätta Arnold, och det hela gjorde sig sämre i storstaden än i djungel, men relativt ok. 6/10
AVP Fånig intrig och någon sorts tjocka predators, istället för de storvuxna, men graciösa man sett tidigare. Kändes onödigt att förlägga den i nutid. 5/10
AVP2 Väldigt dåligt manus, allt för mycket i mörker och snabba MTV-klipp så man oftast inte förstår vad som händer (mer än att någon blir typ uppäten av en alien.) Synd att sabba även den andra AVP-filmen, känns väldigt tveksamt om det blir någon del 3. 4/10
Så topplistan blir så här:
Aliens
Alien
Predator 1
Predator 2
Alien 3
AvP 1
Avp 2
Alien 4
Tricklev
2008-02-03, 18:33
Sätter man en 6/10 på Predator 2 tappar man all trovärdighet, den filmen platsar som en av dom sämsta i tiderna, den förtjänar inte 3 av 5.
Sätter man en 6/10 på Predator 2 tappar man all trovärdighet,
Nja, jag tycker fortfarande den är hyfsad.
På imdb (http://www.imdb.com/title/tt0100403/) har förresten 21000 personer röstat och snittat 5.8/10 på den, så det är snarare din åsikt som är ovanlig! ;)
shut teh face
2008-02-03, 20:41
Jag såg den idag. Och den var som ettan.
För dålig för att orka kolla vidare, men ändå såg man klart dem. Med en viss ansträngan.
Gillar alla Alien 1-4 (2:an klart bäst!)
Gillar Predator 1-2
Alien vs predator sög som väntat = skiter i att se 2:an (Varför blanda två bra saker halvtaskigt? Klirr i kassan!!!!) :furious: :banned
Ett tips för dem som gillar Aliens och Predators är den stora mängden serier som gjorts om de båda. Jag har inte läst jättemycket, men en del är rätt bra.
Ett söktips på internet kan vara detta "SBM Comic Pack - Aliens, Predator & Terminator Giga".
Lövbiffen
2008-02-06, 23:20
"Intrigen" mellan Aliens och Predators kom ju till av en ren tillfällighet. Inte konstigt att filmerna suger :D
Tydligen så kom ju hela idén om AVP efter att man råkat ta med ett Alien-huvud i Predators trofé-samling i Predator 2.
"Intrigen" mellan Aliens och Predators kom ju till av en ren tillfällighet. Inte konstigt att filmerna suger :D
Tydligen så kom ju hela idén om AVP efter att man råkat ta med ett Alien-huvud i Predators trofé-samling i Predator 2.
Det kommer från en serietidning som kom efter första predator-filmen.
Det kommer från en serietidning som kom efter första predator-filmen.
Det stämmer. Här är ifrån Wikipedia-artikeln "Alien vs. Predator series (http://en.wikipedia.org/wiki/Alien_vs._Predator_series)"
"The idea for such a crossover is often thought to have originated from a Xenomorph's skull seen as a Predator's trophy in Predator 2, but Dark Horse Comics published their first Alien vs. Predator story in November 1989, one year before the November 1990 release of Predator 2."
Har den känslan att både 1an och 2an skulle ha kunnat gjorts så mycket bättre om de bara hade satt ner lite mera tid på dem. Ettan var helt enkelt för kort och predatorsen dog för lätt. Ibland kändes det ju som om jag själv skulle ha skött saken bättre.
Angående tvåan så tycker jag att draman och allt känslo tjaft var helt malplaserat i en film likt detta. Varför skulle de ha med nå förbannan love story? Totalt onödigt. Även jag stör mig lite på den amerikanska actionet.. Var inte något nytt så att säga. Slutet var dock riktigt tillfredsställande.
AvP1 blev dock mycket bättre när man säg den flere gånger, men jag tvivlar på att det blir så med tvåan. Hoppas dock på en saftig uppföljare!
LunaSpice
2008-02-07, 04:56
Tycker 1an var betydligt bättre. 2an inkluderade tom (!) dåliga skådisar. :P
Pepparkakssmurfen
2008-02-07, 19:11
Vilken jävla smörja AvP2 är!
Det sämsta jag sett på vääldigt länge.
hahavaffan
2008-02-07, 19:14
Fruktansvärt usel film. Ettan var ju iallafall klart sevärd, med en hel del bra scener osv. Men tvåan, fyfan.
Har sett den fyra gånger nu och jag höjer mitt betyg till 9.7/10.
Longshot
2008-02-07, 20:24
Har sett den fyra gånger nu och jag höjer mitt betyg till 9.7/10.
Hoppas den vinner "bästa film" på Oscarsgalan! :thumbup:
Det enda jag kommer ihåg från filmen är tjejens ass när de ska bada.... Fy fan säger jag. *drool*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.