Visa fullständig version : Svårt med kollisarna...
Helsingborg
2008-01-04, 15:44
Jag har ett annorlunda problem, aldrig någonsin har jag stött på någon på kolozzeum eller annat forum som har problem med att få i sig dagliga behovet av kolhydrater, men jag har..
Jag sätter in min mat i hälsovakten varje dag och 85% av dagarna har jag inte ätit tillräckligt med kolhydrater, vissa dagar är det riktigt lite och vissa lagom..
Jag antar jag bör få i mig 450gram kolhydrater varje dag.
Jag funderar på att köpa maltodextrin och käka det, men det är ju snabba kolhydrater *gah!*
Vad gör ni egentligen? Äter ni verkligen så mycket pasta, ris eller potatis?
pragmatist
2008-01-04, 16:17
Bröd och frukt är väl enklaste sätten. Och nyttigaste.
Eddie Vedder
2008-01-04, 16:38
Vad äter du idag? Om du nu vill öka ditt kolhydratintag (vilket du ju faktiskt inte MÅSTE om du inte vill det) så förstår jag inte varför du just vill göra det genom att hälla i dig maltodextrin.
Så svårt att äta bröd, flingor, gryn o.s.v. kan det väl inte vara?
Helsingborg
2008-01-04, 17:51
Vad äter du idag? Om du nu vill öka ditt kolhydratintag (vilket du ju faktiskt inte MÅSTE om du inte vill det) så förstår jag inte varför du just vill göra det genom att hälla i dig maltodextrin.
Så svårt att äta bröd, flingor, gryn o.s.v. kan det väl inte vara?
Här är mitt matintag idag. Har varit upp fyra timmar därav det lilla intaget. *whistle* i vilket fall följer kolhydratstapeln samma mönster. Protein och fett är väldigt lätt att få i sig men kolhydrater är ju svårt..
Måste äta enorma mängder pasta, bröd, ris eller dylikt för att komma upp till mitt RDI..
http://img229.imageshack.us/img229/2659/vaktenlv1.png
Eddie Vedder
2008-01-04, 17:54
120 gram vitt bröd och 130 gram potatis?
Varför så oerhört lite? Vitt bröd borde du ju orka mycket mer än så. Det ÄR inte svårt att äta mycket kolhydrater.
Något egentligt RDI för kolhydrater finns egentligen inte utan bara en rekommenderad energifördelning, kolhydrater är alltså inget essentiellt näringsämne.
Men jag förstår inte hur du får ihop ekvationen att du "måste äta enorma mängder..." när du just nu äter minimala.
Helsingborg
2008-01-04, 18:08
120 gram vitt bröd och 130 gram potatis?
Varför så oerhört lite? Vitt bröd borde du ju orka mycket mer än så. Det ÄR inte svårt att äta mycket kolhydrater.
Något egentligt RDI för kolhydrater finns egentligen inte utan bara en rekommenderad energifördelning, kolhydrater är alltså inget essentiellt näringsämne.
Men jag förstår inte hur du får ihop ekvationen att du "måste äta enorma mängder..." när du just nu äter minimala.
Jag tänker att om jag kanske kunde få i mig det där rekommenderade behovet så skulle jag kanske blivit betydligt piggare och gladare, även om jag redan är det.
Hoppas det går att förstå.
Eddie Vedder
2008-01-04, 18:11
Hoppas det går att förstå.
Ja det kan jag förstå. Men du har inte svarat på det jag undrade, d.v.s. hur kan du mena att du behöver "enorma mängder" samtidigt som du just nu äter minimalt med kolhydrater.
Det är ju inte svårt att skära ner på köttet och öka riset och pastan, minska påläggen och öka brödet etc. Knappast som att vitt ris, couscous, bulgur, pasta o.s.v. är särskilt mättande, vitt bröd ger ju verkligen NOLL mättnad. Proteinrik mat är desto mer mättande så skär ner på den om du har problem med aptiten.
Sålänge du fyller ditt proteinbehov är det inte per automatik bättre med ännu mer.
Alla tycker faktiskt inte att det är så lätt att vräka i sig kolhydrater, Eddie. Det snackas om att fett och protein mättar mest men för mig personligen så mättar inget så mycket som t.ex. pasta eller bröd gör. Kanske är samma för den här killen.
TS: Jag har ofta använt apelsinjuice när jag behövt lite extra kolhydrater. Det är inte optimalt, men det är iaf väldigt lätt att få ner. Vill du supplementera med maltodextrin så gör det i samband med en måltid som innehåller fett och protein också, ta inte bara malto. Om du äter många måltider räcker det med 10-20g malto per måltid - många bäckar små.
Eddie Vedder
2008-01-04, 18:16
Alla tycker faktiskt inte att det är så lätt att vräka i sig kolhydrater, Eddie.
Det vet jag väl, men det hindrar ju inte att det är lätt att hitta produkterna. vad mer kan man göra än att tipsa om kolhydratrika livsmedel när trådskaparen uppenbarligen vill öka det intaget?
Jag skrev ju i första inlägget att det inte är något måste med kolhydratr om man inte vill. Att häva i sig malto är knappast någon bra idé.
Helsingborg
2008-01-04, 18:17
Ja det kan jag förstå. Men du har inte svarat på det jag undrade, d.v.s. hur kan du mena att du behöver "enorma mängder" samtidigt som du just nu äter minimalt med kolhydrater.
Det är ju inte svårt att skära ner på köttet och öka riset och pastan, minska påläggen och öka brödet etc. Knappast som att vitt ris, couscous, bulgur, pasta o.s.v. är särskilt mättande, vitt bröd ger ju verkligen NOLL mättnad. Proteinrik mat är desto mer mättande så skär ner på den om du har problem med aptiten.
Sålänge du fyller ditt proteinbehov är det inte per automatik bättre med ännu mer.
Nja enorma mängder. Jag menar att jag behöver 450 gram kolhydrater för det är det dagliga intaget (som du bör ha) enligt hälsovakten.
Sedan att jag ligger dåligt till nu är ju en annan sak, betyder ju bara att jag har en lång bit kvar.
Extremt lite potatis också på bilden tyckte jag, lasta på vetja... !
Eddie Vedder
2008-01-04, 18:20
Havre- och rismjölk kanske vore något? Som komplement till din vanliga mjölk alltså, för att ha laktos som huvudsaklig kolhydratkälla kan nog vara att ta i.
Nja enorma mängder. Jag menar att jag behöver 450 gram kolhydrater för det är det dagliga intaget (som du bör ha) enligt hälsovakten.
Sedan att jag ligger dåligt till nu är ju en annan sak, betyder ju bara att jag har en lång bit kvar.
Får väl även jag reiterera att du inte behöver si eller så mycket kolhydrater, att hälsovakten säger det betyder inte ett jota. Jag antar att du tränar, så du lär ju märka hur du presterar beroende på hur du äter. Presterar du väl utan större mängder kolhydrater är det ju bara att acceptera.
Var är riset och pastan? mer kalorier per 100g och mindre mättande än potatis.
100g kokt potatis ~ 80 kcal
100g kokt pasta ~ 360 kcal
Rahf, det där är 100g okokt pasta. Kokt är mer ~120 kcal
Äter du bara ca 1400kcal på en dag? eller läser ja fel?
Sant, läste fel. I vilket fall som helst så är det mer än pärern.
Vad är det som händer med 2/3 av energin bara för att man kokar pastan? :confused:
Hur mycket energi innehåller vatten på en skala 1-10?
Jaså... läste in helt fel saker... här blir man uppläxad av 15-åringar minsann :smash:
Menar ni att det är optimalt för idrottande att äta 450 g kolhydrater? Enligt vilka studier? (nyfiken)
Ser ingen annan anledning till varför man vill sätta i sig ett så specifikt - och rätt så högt - antal!
Eddie Vedder
2008-01-06, 14:31
Menar ni att det är optimalt för idrottande att äta 450 g kolhydrater? Enligt vilka studier? (nyfiken)
Läs tråden är ett tips. Det är ingen som påstått det utan trådskaparen som vill få i sig så mycket eftersom hans Hälsovaktenprogram säger det.
Men att kolhydrater är den främsta energikällan för idrottare är knappast någon nyhet, det behöver du ingen specifik studie för att läsa om, räcker med vilken högskolelitteratur som helst som tar upp idrottsnutrition.
Ser ingen annan anledning till varför man vill sätta i sig ett så specifikt - och rätt så högt - antal!
450 g kolhydrater är inte så högt om man tränar så jag ser inget konstigt med just den siffran. Problemet är väl snarare hälsovakten som inte tar hänsyn till personliga val i kosten om man nu har bestämt sig att göra några förändringar i fördelningen mellan energikällorna. Jag har lekt med andra program och då går det att ställa in sådana förändringar själv vilket är ganska smidigt.
Jo, men finns det några specifika siffror att gå efter?
7 - 10 g/kg kroppsvikt för elitidrottare.
Eddie Vedder
2008-01-06, 14:39
Börja läs på sida 7 om du vill läsa om enbart kost och inte tillskott.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?tool=pmcentrez&artid=2129137&blobtype=pdf
Börja läs på sida 7 om du vill läsa om enbart kost och inte tillskott.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?tool=pmcentrez&artid=2129137&blobtype=pdf
Det låter som mycket kolhydrater det där, författarna verkar hålla med: "it is
physically difficult to consume that much
carbohydrate per day"
Får ta och kolla närmare på den senare, referenserna speciellt. Tack för den Eddie!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.