Visa fullständig version : Pulsklocka - lite frågor
Är ute efter en pulsklocka för enklare löpträning samt för att kunna använda den på gymet till trapp/cykelmaskinerna. Just att använda den med maskiner är prio 1.
Har lite frågor, kikade runt lite och i budgetklassen där jag vill hålla mig, samt till märket polar, så fanns det inte så jättemycket att välja bland. Däremot har de dyrare modellerna "kodade sändarbälten". Vad jag har förstått så är de kodade på något sätt "parade" med klockan och på så vis borde de inte störas om någon brevid har ett bälte han/hon med. Det låter ju jättefint men blir det svårare att få bältet att funka med maskinen?
Vad behövs för att bältet skall vara kompatibelt med maskinerna? det är ju vanliga stairmasters osv, inget superavancerat. Funkar ett kodad bälte eller skall man köra ett okodat? Vad finns det mer för saker man skall tänka på?
Modellen jag tänkte köpa är Polar FS2.
Polar har många bra modeller. FS2 verkar vara en bra basmodell för dina behov. Vad jag kan se på Polars hemsida har den inte kodat bälte. Just det där med kodade bälten är lite diffust. Tydligen har det förekommit att folk som har "kodade" bälten ändå fått in andras pulsband. Risken är väl iofs inte så stor för dig om du bara har den på gymmet och inte springer i några tävlingar. När det gäller maskinerna kan du kanske hitta någon info från tillverkaren för att se vilka pulsklockor den är kompatibel med.
Anledningen till att jag satte kodade inom citationstecken är att Polar har väldigt dålig info om hur deras bälten skulle vara kodade. Jag har försökt luska ut det och deras luddiga svar är att de är "digitalt kodade". Det behöver inte nödvändigtvis innebära att risken för förväxlingar försvinner. Däremot vet jag att Garmin har en identitet på varje pulsbälte och när du parat ihop det med klockan ska de inte kunna förväxlas. Med Polar verkar det uppstå problem ibland. Men som sagt, för dina behov tror jag att en billigare Polarmodell (tex FS2) duger bra.
ok, vad jag kan se på http://www.polarpuls.com/pub_docs/files/Prislista_Polar.pdf
så står det att from FS4 så följer det med kodade bälten. Men om det är som du säger att de kan förväxlas ändå så känns det lönnlöst att köpa en dyrare, för själva klockan kommer jag nog använda rätt sällan.
På stairmasters hemsida står det bara att de är kompatibla med Polar, inget annat.
så står det att from FS4 så följer det med kodade bälten. Men om det är som du säger att de kan förväxlas ändå så känns det lönnlöst att köpa en dyrare, för själva klockan kommer jag nog använda rätt sällan.
De kodade bältena är fortfarande bättre. Om du har en klocka utan kodad överföring riskerar du att få in pulsdata från andra okodade bälten. Den risken försvinner med ett kodat bälte. Däremot verkar det som att de kodade Polarklockorna ibland får in andra kodade bälten. Frågan är om det är värt extrakostnaden för dig att köpa en klocka med kodat bälte.
Hmm, jag märker en viss överanvändning av ordet kodat.
De kodade bältena är fortfarande bättre. Om du har en klocka utan kodad överföring riskerar du att få in pulsdata från andra okodade bälten. Den risken försvinner med ett kodat bälte. Däremot verkar det som att de kodade Polarklockorna ibland får in andra kodade bälten. Frågan är om det är värt extrakostnaden för dig att köpa en klocka med kodat bälte.
Hmm, jag märker en viss överanvändning av ordet kodat.
Ja, då får jag gå upp på en tusenlapp. Men då får jag ju en F4M black thunder såg jag precis. Hahaha, den måste vara riktigt schtekig.
Hm, inte lätt det här.
Fins det inget standardprotokoll?
Jag är sugen på en Garmin forerunner 305 (http://www.amazon.co.uk/Garmin-Forerunner-Heart-Rate-Monitor/dp/B000FMQ296/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=electronics&qid=1199450762&sr=8-1)
Men det bore jobbigt om inte bandet funkade mot annan utrustning.
ok, vad jag kan se på http://www.polarpuls.com/pub_docs/files/Prislista_Polar.pdf
På stairmasters hemsida står det bara att de är kompatibla med Polar, inget annat.
Köp bara pulsbandet om du i alla fall inte tänker använda klockan?
Köp bara pulsbandet om du i alla fall inte tänker använda klockan?
Jo, det lutar åt det. Endast bandet, ett okodat, kostar 400kr. Så det lockar lite faktiskt. Men å andra sidan så kostar klockan isåfall 300kr, och på våren kanske det är lite roligare att gå ut och köra backintervaller eller något sådant... får se hur jag löser det. Det lutar iaf åt att jag köper det billigaste.
Jo, det lutar åt det. Endast bandet, ett okodat, kostar 400kr. Så det lockar lite faktiskt. Men å andra sidan så kostar klockan isåfall 300kr, och på våren kanske det är lite roligare att gå ut och köra backintervaller eller något sådant... får se hur jag löser det. Det lutar iaf åt att jag köper det billigaste.
Då skulle jag nog också köpa klockan, då kan man ha den när man kör böj och se vilken maxpuls man har. :D
Nitrometan
2008-01-04, 15:45
Då skulle jag nog också köpa klockan, då kan man ha den när man kör böj och se vilken maxpuls man har. :D
Redan gjort. :thumbup:
0 i puls under böjen. Vid en ganska tung etta i böjen alltså.
Tydligen påverkade ITP (intra-thoraic pressure) avläsningen för pulssensorn. Däremot efteråt när jag började andas igen så visade pulsen 165-168.
Fins det inget standardprotokoll?
Jag vet inte. Det är just den informationen som är omöjlig att hitta. Garmin berättar vilket protokoll de använder i produktinformationen och därför var det lätt att hitta mer info om kodningen. När det gäller Polar hittar jag ingen info någonstans.
Jag är sugen på en Garmin forerunner 305 (http://www.amazon.co.uk/Garmin-Forerunner-Heart-Rate-Monitor/dp/B000FMQ296/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=electronics&qid=1199450762&sr=8-1)
Jag har en sådan och är mycket nöjd. Det finns flera trådar om Forerunner där du kan läsa lite mer.
Ja, då får jag gå upp på en tusenlapp. Men då får jag ju en F4M black thunder såg jag precis. Hahaha, den måste vara riktigt schtekig.
Över tusenlappen är fortfarande ett rätt humant pris för en pulsklocka. Underskatta inte vikten av dyra träningsprylar. :D
Om du ändå ska lägga ut pengarna tycker jag att du lika gärna kan köpa både pulsklocka och sändarbälte. Chansen finns ju faktiskt att du vill springa någon annanstans än på gymmet. Du kanske inte behöver de allra dyraste modellerna, däremot kan det vara värt att köpa en bra klocka direkt så att du inte ångrar dig senare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.