handdator

Visa fullständig version : Föreläsning från Kunskapens dag (Intressant)

plattenbullen
2008-01-04, 02:33
Hej, vill dela med mig om denna intressanta föreläsning av Fredrik Hären från kunskapens dag. Väldigt intressant

Kolla båda delarna om ni har tid =)

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?sortOptionArt527895=10&d=47225&a=527895&queryArt527895=kunskapens+dag&b=s%F6k

Vad tycker ni om det han säger? Bara crap eller? Själv tror jag starkt på att inte kunskap kommer vara så viktigt i framtiden, då allt fler människor kommer att ha högskole/univeristet kunskap. Värdet på kunskapen sjunker.

Enjoy!

Blaine
2008-01-04, 02:36
Hela föreläsningen finns på YouTube också - såg den faktiskt igår. Fredik blev för övrigt nämnd till årets föreläsare '06-07. Han är duktig. Bra nytänkare.

Blaine
2008-01-04, 02:44
Hela föreläsningen finns på YouTube också - såg den faktiskt igår. Fredik blev för övrigt nämnd till årets föreläsare '06-07. Han är duktig. Bra nytänkare.

*Fredrik.

Sedan vill jag tillägga att han är skön för han ligger på gränsen till lagom provokation hela tiden. Han får med folkmassan bra på så sätt; det skapar åsikter och tudelade känslor.

Loke
2008-01-04, 03:45
Mm, tittar nu. Det är övertygande när han pratar om högskolor i världen så är det väldigt övertygande. Fast sen när han pratar om internet så känns det lite uttjatat, och det syns att publiken tycker det också. Sen går han över till hundar med hattar, och det är riktigt bra. Kanske smart grepp, som du säger, han ligger precis på gränsen att publiken ska sluta lyssna. Nåväl.

Poängen är bra.

Jag minns att jag tolkade projektarbetenas vitts i skolan som att förbereda oss för just den typ av kreativitet som han föreslår här. Men det jag märkte var att för kreativa projekt slogs ner, antagligen eftersom lärarna hade svårt att greppa dem. De vill inte att ungdomarna skulle syssla med något de inte hade full kunskap om. Då blir det svårt att betygssätta och dessutom finns risken att det är farligt, antar jag.

Fast samtidigt säger han ju i början att det inte råder ett motsatsförhållande mellan kreativitiet och kunskap, och det är också väldigt viktigt. Kreativa men okunniga människor är lika värdelösa som kunniga men okreativa människor. Att kunskap sjunker i värde är tvärtom ett gott argument för att passa på att ta till sig så mycket av den som möjligt. Men DÄRTILL gäller det ju att samhället utvecklar kreativiteten hos ungdomarna.