Logga in

Visa fullständig version : Kvällsdeff, aka "Behöver man äta middag?"

Per B
2008-01-03, 16:35
Halloj!
Jag försöker gå ner i vikt. Efter några månaders inaktivitet i höstas så gick jag upp från min gamla matchvikt runt 84-85 kg till 88-89 kg, innan jag kom igång och började träna (fotboll och styrketräning) igen i november. I mitten av december började jag också dra ner på maten, och ligger nu på en vikt runt 86 kg. Nu har jag tänkt fortsätta med en nedgång på c:a 1/2 kg per vecka tills jag är nere på runt 80 kg, eventuellt något under. Jag är 188 cm lång, och nästan allt mitt fett sitter runt magen (bukfett, tjockt underhudsfett, kärlekshandtag) och det är detta fett jag vill bli av med (Har obenfintligt underhudsfett på underarmar, ben, m fl).

Man kan väl säga att jag deffar, men eftersom jag inte tycker jag har så mycket muskler som jag kan deffa fram så kallar jag det viktnedgång istället! *whistle* (Jag är iofs riktigt stark i benen, men det är värre med överkroppen)

Då till min frågeställning. Jag försöker träna styrke runt lunch då jag tycker om det avbrott jag då får från jobbet. Dessutom går jag ut och äter efteråt, så det säkerställs också att jag får riktig mat efter passet. Min undring är då hur viktigt det är med ett riktigt mål mat på kvällen, eller överhuvudtaget energitillskott?!?

En dag då jag inte tränar fotboll på kvällen ser ut så här:

07:00: Jag kliver upp, dricker rejält med vatten, och promenerar raskt till jobbet. Tar 35-40 minuter.
08:00: Äter havregrynsgröt (c:a 1,5 dl) med 2-3 torkade fikon i. 2-3 dl lättmjölk.
10:00: Eventuellt äter jag lite frukt, mest apelsiner (2) eller clementiner (kanske 6-8 st).
Innan träning tar jag eventuellt en proteindrink (vassle+lättmjölk) med lite dextropur (ev malto) tillsatt. (Har beställt Rage och EsaPro som jag ska byta till)
11:30-12:00: Börjar träna på gymmet. Kör c:a 1 timme, varav 15 minuter uppvärming (oftast rask promenad på löpband).
13:00: Lunch. Oftast nåt med lax eller nåt vegetariskt.
15:00-16:00: Mellanmål iform av nån måltidsersättning (pulver+lättmjölk). C:a 200 kcal
18:00-19:00: Promenad hem 35-40 min. (Fuskar ibland och tar bussen)
På kvällen: Blir ofta ett par skivor havreknäcke med makrill på (2-4 skivor, 1-2 burkar makrill). Försöker ofta ha apelsiner eller clementiner hemma, såna blir det ganska många av.
Senare på kvällen, innan läggdags (22:00-23:00 nåt) kanske det blir lite keso. Har beställt Sloow Protein som jag ska ta istället.

Som synes blir kaloriintaget ganska sparsamt på kvällen då jag oftast ligger i underkant av angivna spann. För mig känns det logiskt att dra in på energiintaget just på kvällen då jag tränar runt lunch. Tänker jag rätt?

Vissa dagar tränar jag fotboll på kvällen trots att jag tränat på gym runt lunch, och då får jag väl i mig lite mer energi (fler mackor och mer tillskott), men jag äter aldrig en riktig middag. Grejen är att jag nästan aldrig äter middag, jag är van med bara ett mål lagad mat per dygn.

För att summera mitt lång inlägg så är frågan om det är rätt att koncentrera energiunderskottet till kvällstid när man tränat runt lunch?

Tacksam för synpunkter!

King Grub
2008-01-03, 16:42
Det går bra; spelar ingen speciell roll hur du fördelar närings- och energiintaget över dygnet, oavsett om det gäller antalet måltider eller fördelningen i enskilda måltider.

Per B
2008-01-03, 16:43
Ska också tillägga att jag försöker träna på gym alla vardagar, även om jag tränar fotboll på kvällen. Men vissa dagar blir det avsevärt lättare pass. Jag har SATS i samma trappuppgång som mitt kontor, så det är väldigt smidigt att bara slinka ner och köra ett pass. Dessutom slipper jag duscha hemma, så jag spar på min elräkning också! *whistle*

Per B
2008-01-03, 17:32
Det går bra; spelar ingen speciell roll hur du fördelar närings- och energiintaget över dygnet, oavsett om det gäller antalet måltider eller fördelningen i enskilda måltider.

Men är det inte direkt efter träningspasset man har störst behov av kolhydrater? Så då borde ju det optimala vara att dra ner på kolhydraterna på kvällen... det vore inte alls bra att göra det strax före/efter passet.

Koloftw
2008-01-03, 17:36
Precis, efter träning är det viktigt med kolhydrater. Men således - har du tränat på kvällen är det viktigt med kolhydrater då.