handdator

Visa fullständig version : Push and pull, vilka?

Bearius
2008-01-03, 11:22
Tänkte börja att träna med ett Press och drag program.
Men skulle villja veta exakt vilka övningar som är press och vilka som är drag. (Gärna lista)

Sen om jag vill köra lite kondtion på löpband efteråt.. hur lång tid är då rekomenderat för att inte hämna återhämtningen efter träningen?

tacksam för svar

von huff
2008-01-03, 11:33
press

militärpress+andra press övningar (t.ex press bakom nacke)
bänkpress+andra bröstövningar
knäböj
hantelpressar
vadpress
dips+andra triceps övningar

drag

mark
alla roddar
bencurl
raka mark
bicepscurl
chisn,latsdrag

sen vet jag inte hur det är med mage men ja tränar ofta magen på pull.passet likaså underarmar

kort kan man väl säjja att till press hör.:bröst,axlar,triceps,framsidalår och vader

push:Baksidalår,rygg,biceps,underarmar(mage?)

Sen finns det ju många varianter att olika övningar ochså som jag inte orkade skriva upp

Sheogorath
2008-01-03, 11:34
Men skulle villja veta exakt vilka övningar som är press och vilka som är drag. (Gärna lista)

Sen om jag vill köra lite kondtion på löpband efteråt.. hur lång tid är då rekomenderat för att inte hämna återhämtningen efter träningen?

tacksam för svar

Det hade blivit en lång lista. Alla övningar där du förflyttar något mot kroppens center: drag. Alla övningar där du flyttar något från kroppens center: press. Går det inte att utreda med dessa: gå efter motsvarande basövning.

obesogen
2008-01-03, 11:35

tacksam för svar

Press
Rörelse ifrån kroppens mittpunkt under den koncentriska fasen av muskeln som avses att tränas

Drag
Rörlse mot kroppens mittpunkt under den koncentriska fasen av muskeln som avses att tränas.

Edit: Jag måste lära mig att skriva snabbare, suck.

Mushan
2008-01-03, 15:53
Vad är så speciellt med detta "push and pull"?

jwzrd
2008-01-03, 15:56
Vad är så speciellt med detta "push and pull"?

Det är ett smidigt hjälpmedel för att dela upp övningar på ett sätt som gör att man grupperar övningar som belastar kroppen ungefär lika på samma dagar. På så vis maximerar man återhämtningsmöjligheterna.

Demoneyes
2008-01-03, 15:59
Press
Rörelse ifrån kroppens mittpunkt under den koncentriska fasen av muskeln som avses att tränas

Drag
Rörlse mot kroppens mittpunkt under den koncentriska fasen av muskeln som avses att tränas.

Edit: Jag måste lära mig att skriva snabbare, suck.

Eller bara skriva så vanligt folk förstår :)

Nu var jag lite vrång :)

Sheogorath
2008-01-03, 16:08
Eller bara skriva så vanligt folk förstår :)

Nu var jag lite vrång :)

När man läser något man inte förstår har man fått en anledning att lära sig något nytt. ;)

Mushan
2008-01-03, 16:14
Det är ett smidigt hjälpmedel för att dela upp övningar på ett sätt som gör att man grupperar övningar som belastar kroppen ungefär lika på samma dagar. På så vis maximerar man återhämtningsmöjligheterna.

Okej, tackar.

Demoneyes
2008-01-03, 16:19
När man läser något man inte förstår har man fått en anledning att lära sig något nytt. ;)

precis av den anledningen jag mer eller mindre bad han ge en förklaring för jag är en okunnig som suktar efter KUNSKAP

Sheogorath
2008-01-03, 17:47
precis av den anledningen jag mer eller mindre bad han ge en förklaring för jag är en okunnig som suktar efter KUNSKAP

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106525

:thumbup:

major Pectoralis
2008-01-03, 18:01
push= tryck/press, övningar där man trycker/pressar. I rörelsen tränar man en "sträckning" (av en led).
pull = drag, dvs. övningar där man drar vikten. I rörelsen tränar man en "böjning".
Vissa övninga är både push och pull samtidigt och dessa brukar jag kalla för "lyft" (även om också "push och pull" egentligen är lyft).

Sheogorath
2008-01-03, 18:05
Hur skulle ni klassificera följande övningar, med motivering?

Pullover / ab-wheel
Crunches
Hyperextension
Handledsflexion
Handledsextension

jwzrd
2008-01-03, 18:07

Pullover / ab-wheel
Crunches
Hyperextension
Handledsflexion
Handledsextension

Jag skulle klassificera dem efter vilken kroppsdel som jobbar primärt.

Sheogorath
2008-01-03, 18:11
Jag skulle klassificera dem efter vilken kroppsdel som jobbar primärt.

Hacklyft med skivstång? Quads -> press? Men det är ju ett marklyft bakom fötterna? Helt klart en dragövning! Så det blir problem ibland med en sådan definition tycker jag.

Men ExRx.net gör så också. Både handledsextension och flexion blir dragövningar enligt dem, trots att primära muskler är antagonister till varandra!

jwzrd
2008-01-03, 18:20
Hacklyft med skivstång? Quads -> press? Men det är ju ett marklyft bakom fötterna? Helt klart en dragövning! Så det blir problem ibland med en sådan definition tycker jag.

Men ExRx.net gör så också. Både handledsextension och flexion blir dragövningar enligt dem, trots att primära muskler är antagonister till varandra!

Jag är inte klassificeringsanal på det viset utan skulle snarare särskilja benen helt och sen placera dem på push- eller pull-passet (eller på båda) efter atletens behov och önskemål. Push och pull tycker jag passar endast för träning som innefattar armarna.

Alla varianter av marklyft blir sen antingen varken push- eller pull; eller push. Du rätar ut något från kroppens centrum. Att armarna är riktade nedåt har knappast något med saken att göra. De är lika aktiva i marklyft, hacklift, knäböj och ryckböj.

Sheogorath
2008-01-03, 18:32
Jag är inte klassificeringsanal på det viset utan skulle snarare särskilja benen helt och sen placera dem på push- eller pull-passet (eller på båda) efter atletens behov och önskemål. Push och pull tycker jag passar endast för träning som innefattar armarna.

Alla varianter av marklyft blir sen antingen varken push- eller pull; eller push. Du rätar ut något från kroppens centrum. Att armarna är riktade nedåt har knappast något med saken att göra. De är lika aktiva i marklyft, hacklift, knäböj och ryckböj.

Då gör vi i praktiken samma sak.

major Pectoralis
2008-01-03, 19:07
!

Jag måste säga att det egentligen är ganska komiskt att man säger att man drar marklyft eftersom man egentligen snarare "sträcker/pressar ett marklyft" (höft- och knäled). Jag säger: var sker egentligen draget?
Nåväl, vissa saker bara är....
Precis som Jwzrd skriver så tycker jag push/pull är tillämpbart på överkroppen (övriga övningar är för mig "lyft")

Demoneyes
2008-01-03, 19:37
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=106525

:thumbup:

Hur orkar du :P

bongoberra
2008-01-04, 07:25
Jag brukar köra press/drag program men jag har alltid undrat var en frivändning med början vid knäna och en efterföljande axelpress passar in nånstans. Kör jag den på press dagen så blir biceps lite matt eftersom jag kör drag dagen efter.

Antar att svaret blir att dela upp men jag gillar ju övningen skarpt.

Sheogorath
2008-01-04, 16:50
Jag brukar köra press/drag program men jag har alltid undrat var en frivändning med början vid knäna och en efterföljande axelpress passar in nånstans. Kör jag den på press dagen så blir biceps lite matt eftersom jag kör drag dagen efter.

Olympiska övningar och komplement brukar innefatta både drag och press precis som du skriver. "Tyvärr" om man nu tycker så.

jwzrd
2008-01-04, 16:52

Pressövning om du tycker att marklyft är en sådan.

krellik
2008-01-04, 21:05
Vafan jag hänger inte med här, sen när är det bara ett push och pull man kör...

Jag har hört talas om ett push - pull - squat vilket jag tycker är ett bra bas styrkelyfts baserat program, marklyft på pull dagen med medhörande rygg (biceps) träning och resten är ju uppenbart...

Om man kör ett bara push och pull är det 2 eller 4a pass per vecka då eller är det organiserat på något annat sätt??

Rahf
2008-01-04, 21:10
Vafan jag hänger inte med här, sen när är det bara ett push och pull man kör...

Jag har hört talas om ett push - pull - squat vilket jag tycker är ett bra bas styrkelyfts baserat program, marklyft på pull dagen med medhörande rygg (biceps) träning och resten är ju uppenbart...

Om man kör ett bara push och pull är det 2 eller 4a pass per vecka då eller är det organiserat på något annat sätt??

Personliga upplägget:

Ben, mage.

Pull (rygg, bakre delta, biceps)

Push (bröst, resten av delta, triceps)

Tre pass alltså.

krellik
2008-01-04, 22:24
Personliga upplägget:

Ben, mage.

Pull (rygg, bakre delta, biceps)

Push (bröst, resten av delta, triceps)

Tre pass alltså.

Japp det där är ju logiskt och bra, men den stora argumentationen i den här tråden har ju varit hur man ska ha med benträningen på dom här passen och då tycker jag inte det här upplägget känns lika lysande logiskt längre...

Kör man 4a gånger i veckan tycker jag ett upplägg ala westside for skinny bastards med överkropp/underkropp x 2 känns mer logiskt personligen...

Rahf
2008-01-04, 22:36
Japp det där är ju logiskt och bra, men den stora argumentationen i den här tråden har ju varit hur man ska ha med benträningen på dom här passen och då tycker jag inte det här upplägget känns lika lysande logiskt längre...

Kör man 4a gånger i veckan tycker jag ett upplägg ala westside for skinny bastards med överkropp/underkropp x 2 känns mer logiskt personligen...

Mindre återhämtning i ditt favoriserade upplägg och då snackar vi verkligen att man ska ha tid över för det samt vara dedikerad styrketränande vilket inte alla är. För mig känns det lika (o?)logiskt som en fyr-split. Jag körde fyra/fem dagar i veckan förut och för mig som nybörjare så funkade det inte. Återhämtningstiden blev helt enkelt för kort. Så nu kör jag mitt push/pull/ben-schema, tar i lite mer på träningarna och känner att kroppen orkar med.

Spene
2008-01-04, 22:39
Fast om man vill köra böj eller marklyft två gånger i veckan och inte vill köra båda övningarna på samma dag kan ett push-pull-schema fungera om man sätter bänk/böj mm. på pass 1 och 3, och mark, roddar, lårcurls mm. på pass 2 och 4.

Control_61
2008-01-04, 22:45

Pullover / ab-wheel
Crunches
Hyperextension
Handledsflexion
Handledsextension

Jag brukar dela in press och dragövningarna i vertikal och horisontell också.

Bänkpress Rörelsen
Militärpress Rörelsen
Rodd Rörelsen
Chins Rörelsen

Dessutom brukar jag ha bålträning som en specifik gren i varje träningspass. Det vill säga att jag tränar crunches, ab-wheel osv. i vilket pass som helst.

Knäböj Rörelsen är enligt mig en pressövningar och Marklyft/Good-Mornings/Rygglyft övningen är dragövning.

Dessutom brukar jag lägga in underarmsträningen under samma dag som biceps arbetar mest, det vill säga dragdagen.

krellik
2008-01-04, 23:06
Mindre återhämtning i ditt favoriserade upplägg och då snackar vi verkligen att man ska ha tid över för det samt vara dedikerad styrketränande vilket inte alla är. För mig känns det lika (o?)logiskt som en fyr-split. Jag körde fyra/fem dagar i veckan förut och för mig som nybörjare så funkade det inte. Återhämtningstiden blev helt enkelt för kort. Så nu kör jag mitt push/pull/ben-schema, tar i lite mer på träningarna och känner att kroppen orkar med.

Nä jag menar främst om man nu nödvändigtvis ska träna 4a gånger i veckan...

För mej tror jag att om man ska köra 4a rena styrkepass i veckan så är nog överkropp/underkropp mest logiskt.. På 3 pass tror jag push-pull-squat alternativt helkropp variationer är mest logiska och på 1-2 pass i veckan hellkropp all the way...