Visa fullständig version : Rosa streck på datorskärmen
Ok, jag hade en riktigt bra dag igår så då är det väl inte mer än rätt att jag får det piss idag.
Out-of-the-blue så kommer det fram mängder med rosa streck på min datorskärm när jag var ute i köket. Och nu försvinner de inte, det är även konstiga streck när jag startar upp datorn.. och ja, mest hela tiden.
Skärmen är samsung 940B, kort är radeon 9800 pro och har dvi sladd mellan.
Är det som jag befarar att skärmjäveln utan någon ordentlig anledning har krashat på mig, eller finns det en chans att det är virus? Fast jag kör avira nu, och igår med, så det känns inte så troligt.. :(
Ska gå ner till en datoraffär snart och höra, men vad säger ni, är min skärm körd? =/
Xardinen
2008-01-03, 11:12
Kan även vara grafikkortet som har stekts, min polares bild blev rosa med konstiga linjer på skärmen under ett lan. Det visade då sig vara grafikkortet som hade brännts.
King Grub
2008-01-03, 11:14
Kan mycket väl vara fel på grafikkortets minnen. Testa på en annan skärm.
Låter som värmeproblem, kolla fläktar och flensar
shut teh face
2008-01-03, 12:14
Vet inte riktigt hur 9800pro ser ut men det är kanske 2 VGA, kanske du kan testa det andra uttaget.
Blås rent kontakten, testa avinstallera drivsen, testa en annan skärm
Tack för alla tips! Det var grafikkortet som hade gett upp, åkte ner till datoraffären och snackade med han där och enligt honom var det grafikkortet. Så köpte ett nytt och nu är det installerat & klart. Inga rosa streck någonstans, hehe.
Mitt 9800pro gick samma öde till mötes, men det var sjukt självförvållat, jag hade överklockat kortet och flashat in en custom bios. dessutom skar fläkten pga bristande underhåll, hade inte dammat den på ett halvår eller så.
Kontentan, överklockat kort med havererad kylning = rosa linjer, gröna fyrkanter och andra artefakter.
Mitt 9800pro gick samma öde till mötes, men det var sjukt självförvållat, jag hade överklockat kortet och flashat in en custom bios. dessutom skar fläkten pga bristande underhåll, hade inte dammat den på ett halvår eller så.
Kontentan, överklockat kort med havererad kylning = rosa linjer, gröna fyrkanter och andra artefakter.
Ja, glömde att nämna. Min dator är nu 0.5kg lättare säkerligen pga allt damm jag tog bort.
Stupid..stupid..
Ja, glömde att nämna. Min dator är nu 0.5kg lättare säkerligen pga allt damm jag tog bort.
Stupid..stupid..
Mm, det brukar vara så, dammet packar in hårdvaran i en isolernade filt, hårdvaran slits mycket snabbare pga den ökade värmen, en dag lägger ned ned.
Som tekniker och reparatör såg man ju endel mindre vackra datorer.
Men du har ju både lärt dig en läxa, fått ett nytt fint grafikkort och en nystädad dator, så helt fel var det ju inte ;)
Hoppas det inte blev för dyrt bara.
900 pesetas gick det nya kortet på, så det är ju mänskligt. Men inte roligt att få en sådan utgift som man inte hade räknat med, men men.
Hehe, japp. Får dammsuga o städa lite oftare från och med nu.. ;)
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=18594235
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.