Logga in

Visa fullständig version : Honung direkt efter passet?

slinkan
2008-01-03, 10:28
Kan det vara en bra idé att ha en flaska flytande honung i väskan och ta typ en matsked direkt efter träningspasset?

King Grub
2008-01-03, 10:34
Det går bra att använda honung som efterträningskolhydrat (även om det är svårt att veta ration glukos/fruktos, som kan variera kraftigt), men en matsked är väl inte många gram.

slinkan
2008-01-03, 10:59
Ok bra och tack för ditt svar!
Men menar du att en matsked honung är för lite efter ett tungt pass kanske?
Jag är 2 meter lång o väger 100 kilo.

King Grub
2008-01-03, 11:03
Beror ju på vad du äter mer än så inom rimlig tid, men det är väldigt lite kolhydrat, ja.

slinkan
2008-01-03, 11:18
Det är mer för att få i mig snabba kollisar direkt efter passet.
1-1,5 timmar senare äter jag ordentlig middag och möjligtvis kompleterar jag med protienshake.
Sen en liten proteinshake varje timme tills jag går och lägger mig.

Ska man köpa maltodextrin istället för honung kanske?

Tror du det är bättre Grub?

King Grub
2008-01-03, 11:20
Spelar mindre roll vilken kolhydratkälla du väljer; det är mängden som är det viktiga i sammanhanget. Säg 0.8 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt som "normal" genomsnittsmängd efter ett styrketräningspass, vilket skulle motsvara runt 80 gram kolhydrat för din del. Vid hård konditionsträning där återhämtning prioriteras blir siffran över dom närmaste timmarna efter passet betydligt högre.

slinkan
2008-01-03, 11:24
Ok tack för hjälpen!

Då ska jag se till att få i mig 80gr kollisar efter passen då jag enbart kör styrketräning!

Koloftw
2008-01-03, 12:27
Glöm bara inte Spelar mindre roll vilken kolhydratkälla du väljer; det är mängden som är det viktiga i sammanhanget..

Så att du inte börjar hälla i dig sockerlösningar som varken smakar lika bra bra, ger lika stor mättnad eller bättre återhämtning än mat.

Ganymedes
2008-01-03, 12:59
Glöm bara inte .

Så att du inte börjar hälla i dig sockerlösningar som varken smakar lika bra bra, ger lika stor mättnad eller bättre återhämtning än mat.

Precis. Själv nöjer jag mig med ca 25 g maltodextrin efter passet och förlitar mig på kolhydratsmängden i maten ca 1 h senare.

slinkan
2008-01-03, 13:54
Tack!

Köpte Malto nu på lunchen och passade även på at köpa Glutamin som jag ska testa och se om jag kan hålla mig ifrån förkylningar under 1 månad iallafall då jag fan ALLTID blir förskyld eller nåt när jag börjar komma igång med träningen.

Ha det bra!

Scratch89
2008-01-03, 14:17
Har du kvittot kvar? Jag skulle lämna tillbaka glutaminet, då det är meningslöst och inte ger några effekter.

Daniiiel
2008-01-03, 20:17
Har du kvittot kvar? Jag skulle lämna tillbaka glutaminet, då det är meningslöst och inte ger några effekter.

Så du menar att kolozzeums webshop säljer sånt som inte ger några effekter alls?

Ganymedes
2008-01-03, 23:03
Så du menar att kolozzeums webshop säljer sånt som inte ger några effekter alls?

Ja. I detta fallet är det så iaf.

zirak
2008-01-04, 08:13

Referera gärna till undersökningen som visar på att det inte ger effekt på immunförsvaret och återhämtning.
Att det inte har muskelbyggande effekt vet vi, men det var inte tanken heller som jag förstod det på slinkan.

Eddie Vedder
2008-01-04, 08:26
Referera gärna till undersökningen som visar på att det inte ger effekt på immunförsvaret och återhämtning.

Det är inte bara en underskökning utan i stort sett ALLA som någonsin gjorts på friska personer.

Däremot har jag läst några där man sett positiv effekt på immunförsvaret hos sängliggande cancerpatienter bl.a. Så känner man att ens fysiska status är jämförbar med den gruppen så kan ju glutamin vara något att satsa på.

En alldeles splittery studie på personer som återhämtar sig efter kirurgiskt ingrepp coh lever på parenteral nutrition. Återigen gav det bra resultat, dock bra resultat som knappast är överförbart på friska tränande.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18065204?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Positiva effekter vid återhämtning efter kirurgiska ingrepp vid colorectal cancer:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17573745?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Scratch89
2008-01-05, 16:24
Så om man har skurit upp sin tjocktarm/ändtarm så är det bra grejer? Hoppas att det inte går så långt. :D