Visa fullständig version : Hur lång tid tar det UNGEFÄR?
Nu har jag inte tränat på ca 1 vecka, var sjuk..
men försöker gå ner i vikt, väger 53 (51,5 på morgonen) och är 167 cm lång.
Hur lång tid tar det att gå ner ca 2-3 kg om man springer i 20 - 30 min / 4 dagar i veckan MINST, och styrketränar lite också?
Slutat med gottsaker, men blev nog lite under jul/nyår =)
King Grub
2008-01-02, 22:14
Går inte att svara på utan att känna till din eneribalans. Du går aldrig ner, om du inte skapar ett energiunderskott, oavsett hur eller vad du tränar och äter. Det går utmärkt att äta sig fet även fast "man springer i 20 - 30 min / 4 dagar i veckan MINST, och styrketränar lite också".
Går inte att svara på utan att känna till din eneribalans. Du går aldrig ner, om du inte skapar ett energiunderskott, oavsett hur eller vad du tränar och äter. Det går utmärkt att äta sig fet även fast "man springer i 20 - 30 min / 4 dagar i veckan MINST, och styrketränar lite också".
vad är en energibalans?
jag ska ju förstås äta lite mindre !
King Grub
2008-01-02, 22:24
Kaloriintag minus kaloriförbrukning.
Energibalans är ditt kaloriintag - din kaloriförbrukning = 0.
Så om du behöver 2000kcal för att behålla din nuvarande vikt innebär energibalans att du äter tillräckligt med mat för att uppnå 2000kcal.
Energibalans är ditt kaloriintag - din kaloriförbrukning = 0.
Så om du behöver 2000kcal för att behålla din nuvarande vikt innebär energibalans att du äter tillräckligt med mat för att uppnå 2000kcal.
Jaha, men hur får man reda på sin energbalans då?
men rent teoretiskt, en vanlig 15 åring som går ut med polare ibland. sitter vid datorn ibland och så?^^
forslund
2008-01-02, 22:38
"Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."
Taget ur http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Läs igenom den, och sen läser du igenom den igen. Det hjälper mycket.
Varför i hela friden ska du ner i vikt när du väger 51,5 på 167cm?
I mitt tycke låter det som en farlig väg?
swanstah
2008-01-02, 22:57
Jag håller med. 51~ kg på 167 är lite så som det är. Istället för att sikta på viktnedgång så försök hålla din vikt eller öka med muskler, få snyggare kropp osv.
OT: Du kan gå ner 3kg på 2 veckor, och du kan göra det på 3 månader. Allt beror på vad du äter och hur pass aktiv du är under dagarna.
Ganymedes
2008-01-02, 23:00
Fattar heller inte varför du vill gå ner. Om du misstar en slapp kropp för att vara fet så hoppas jag du ändrar inställning. Träna upp den istället. Och du bör snarare gå UPP i vikt än ner, om jag ska vara ärlig.
15 år också. Taskigt läge igen.
Vad vill du åstadkomma med din viktnedgång? Vad är dina långsiktiga mål förutom det garanterade svaret "magrutor"?
Ganymedes
2008-01-02, 23:15
15 år också. Taskigt läge igen.
Vad vill du åstadkomma med din viktnedgång? Vad är dina långsiktiga mål förutom det garanterade svaret "magrutor"?
Magrutor är nästan lite fjortisvarning på (säger en som inte deffat på ett år då iofs :)) Varför är ingen intresserad av en tjock ryggjävel i den åldern? Ser väl mer imponerande ut med schysst v-form än en hop anorexiapucklar på magen?
Acquiescence
2008-01-02, 23:33
en hop anorexiapucklar på magen?
Roligaste jag hört idag :thumbup:
Nej jag vill inte ha rutor, och jag är otränad och har fett på magen, och bröst.
Men om jag tränar mycket styrke osv, då lägger sig ju muskler, men fettet går fortfarande inte bort väl? Så först måste man väl få bort fettet, vill inte göra det andra vägen, att bygga först å förbränna sen.
Om man cyklar och styrketränar utan att äta mindre, blir kroppen mer tränad då?utan att man försöker bli smalare? Liksom om jag har fett på magen, och jag styrketränar o cyklar o springer osv, går det bort och ersätts av muskler då?*kissass*
Nej jag vill inte ha rutor, och jag är otränad och har fett på magen, och bröst.
Men om jag tränar mycket styrke osv, då lägger sig ju muskler, men fettet går fortfarande inte bort väl? Så först måste man väl få bort fettet, vill inte göra det andra vägen, att bygga först å förbränna sen.
Om man cyklar och styrketränar utan att äta mindre, blir kroppen mer tränad då?utan att man försöker bli smalare? Liksom om jag har fett på magen, och jag styrketränar o cyklar o springer osv, går det bort och ersätts av muskler då?*kissass*
Du verkar vilja säga samma sak 5 gånger i samma post.
Så ung som du är kan du förmodligen bränna lite fett och bygga en aning på samma gång, du växer ju för fasen. Jag vägrar tro att du har någon ansenlig mängd fett på den vikten och längden, det sitter i ditt huvud.
Om du vill se vältränad ut så måste du bygga muskelmassa, för att göra det måste du lägga dig på ett kaloriöverskott. Om du vill bli nästa affischnamn för anorexia-debatten och må fysiskt pissdåligt så fortsätter du gå ner i vikt. Jag rekommenderar det förstnämnda väldigt starkt.
Tänk om, för din egen skull. Du har inte för mycket fett nånstans med den kroppsvikten och du orkar varken träna eller göra något annat kul om du inte äter.
Deffa gör man när man har något att deffa fram. Börja käka ordentligt och fortsätt träna om du tycker det är roligt.
Styrketräna och öka långsamt i vikt så kommer du både se smalare och mer "fit" ut. Du växer på längden för sjutton, även om du håller vikten utan att träna kommer du smalna av avsevärt i och med att du växer.
Nej jag har fett, asså kolla på mina andra trådar, där finns det bilder.
Men så jag ska bygga och äta mycket, sedan deffa?
vill nog helst springa o så först,
Tänk om, för din egen skull. Du har inte för mycket fett nånstans med den kroppsvikten och du orkar varken träna eller göra något annat kul om du inte äter.
Deffa gör man när man har något att deffa fram. Börja käka ordentligt och fortsätt träna om du tycker det är roligt.
jag äter, kolla mina andra trådar där finns bilder. Jag är inget anorexi-fall.
Men om jag styrketränar mycket, och äter normalt liksom, får man mer definierad kropp då?
Du är 14 eller 15, väger 51,5 på 167cm och har startar 6 trådar som alla har "mullig" eller "bli smal" i första meningen? Ser du mönstret själv?
Prata med någon vuxen i din närhet! Nu! Förälder, Skolsyster eller någon annan vuxen som du litar på. Snälla?
jag äter, kolla mina andra trådar där finns bilder. Jag är inget anorexi-fall.
Men om jag styrketränar mycket, och äter normalt liksom, får man mer definierad kropp då?
http://img132.imageshack.us/img132/7995/p14120721151da9.jpg
Nej du har inte speciellt mycket fett för din ålder, däremot saknar du muskler. Du har inte tagit till dig av de andra svaren i trådarna heller.
okej, men ska bygga lite muskler och ligga på energiöverskott, blir jag mer fit då?:)
tycker det ör pinsamt när man är med en tjej o ska ha "det" då vill jag inte se ut så, hon kanske tycker det är äckligt eller nått xD
men kan du ta bort bilden?:)
Börja styrketräna och ät normalt. När man är i din ålder, så ökar man på bra ändå.
okej, men ska bygga lite muskler och ligga på energiöverskott, blir jag mer fit då?:)
tycker det ör pinsamt när man är med en tjej o ska ha "det" då vill jag inte se ut så, hon kanske tycker det är äckligt eller nått xD
men kan du ta bort bilden?:)
Nej jag kan inte ta bort bilden, tid för edit är 3 min. Du har lagt ut den så stå ditt kast eller kontakta staff.
En tjej kommer knappast att rygga tillbaka för att du ser ut så, tror du verkligen att hon inte redan har fantiserat om dig utan kläder redan om hon nu är intresserad? Tjejer kommer inte att tycka om dig mer i det långa loppet för att du ser ut på ett visst sätt, det är personligheten som spelar roll i det fallet.
Jag har aldrig någonsin varit med om att en tjej vägrat vara med någon för att han har kärlekshandtag (vilket du inte har) åtminstone inte efter att hon lärt känna denne person. Du lever i en bekymmersfri värld just nu, pojk.
Nej jag kan inte ta bort bilden, tid för edit är 3 min. Du har lagt ut den så stå ditt kast eller kontakta staff.
En tjej kommer knappast att rygga tillbaka för att du ser ut så, tror du verkligen att hon inte redan har fantiserat om dig utan kläder redan om hon nu är intresserad? Tjejer kommer inte att tycka om dig mer i det långa loppet för att du ser ut på ett visst sätt, det är personligheten som spelar roll i det fallet.
Jag har aldrig någonsin varit med om att en tjej vägrat vara med någon för att han har kärlekshandtag (vilket du inte har) åtminstone inte efter att hon lärt känna denne person. Du lever i en bekymmersfri värld just nu, pojk.
Wise words from a wise man :)
okej.. men då bygger jag muskler!
Bruden får gilla mig som den jag är, annars får det kvitta tycker jag :D
H*lvete vad arg jag blir när jag läser detta.
Det som du borde träna på mest är ditt självförtroende. Har du ett "kralligt" "biffigt" eller "grovt" självförtroende så kommer tjejerna att gilla dig mer än om du har mycket muskler. Hur kan man vara så dum och tro att man blir dissad av att man har lite fett på magen, herregud. :smash:
edit: rahf var före och jag läser dåligt
okej.. men då bygger jag muskler!
Bruden får gilla mig som den jag är, annars får det kvitta tycker jag :D
nu börjar det likna något!
nu börjar det likna något!
Instämmer! Träna dig snygg stark å glad! :) Inte för att det är något fel på utgångspunkten, men banta tycker jag du ska lägga ner.
Ironwoman
2008-01-03, 11:33
Som tjej föredrar man en kille som är större och starkare än en själv.
swanstah
2008-01-03, 12:55
Bra sagt. Så kom igen nu, träna träna träna killen!
Tränade nu :)
Gick i rask takt i 15 min o dom sista fem sprang jag, sedan styrketränade jag Biceps och vader, körde hantlar 3x10 sen vadpress 3x10 sedan hantlar igen, osv..
sen sprang jag snabbt i 5 min ^^
typ så man ska göra eller?:) för om jag bygger muskler osv, så kommer väl min kropp se mer tränad ut och "fettet" på magen kommer väl användas för att bygga muskler? vet att den kanske inte just tar av fettet på magen ^^
King Grub
2008-01-03, 18:56
"fettet" på magen kommer väl användas för att bygga muskler?
Nej, det kan aldrig ske. Fett kan inte användas till att bygga muskler.
okej, men det bränns väl när man styrketränar? används som energi liksom?
Ja.. om du styrketränar hårt, annars bränner inte styrketräning så mycket som t.ex lågintensiv jogging? rätta mig om jag har fel.
Du går ner i vikt om du ligger på kcal underskott.
Beepfaaarp
2008-01-03, 19:22
Om du bygger upp lite muskler under fettet så kommer du se mindre fet ut. Utan muskler blir det bara en oformlig klump men med lite underlag så blir det som en batmandräkt i fett.
En vuxen människa inte bränna fett och bygga muskler samtidigt. Det är antingen eller som gäller. Däremot kan du nog göra det till viss del som tonåring så oroa dig inte för det, träna rätt och ät rätt.
Ska jag göra, men nu bestämmer jag mig. Vill gå ner 4 kg. Punkt.
Det blir liksom bilringar när jag sitter ner :P
Så om jag styrketränar används fettet som energi då och förbränns? Eller är det så att om man styrketränar så lägger sig musklerna under fettet och därav ser man inga muskler bara fett?
För isf så ska jag nog jogga/cykla den första månaden?
Ganymedes
2008-01-04, 00:10
:smash: *gah!*
Vart är smileyn som dunkar skallen i väggen av frustration?
Vad bra att du kan föra alla kvinnors talan och redde ut det.
Ironwoman
2008-01-04, 10:49
Vad bra att du kan föra alla kvinnors talan och redde ut det.
Därför skrev jag "som tjej" dvs inte samtliga av världens tjejer/kvinnor som någonsin fötts.
För drygt 10 år sedan brottade jag ned en kille och reagerade på hur vansinnigt oattraktivt det var, visserligen kul, men oattraktivt. Tyckte själv att jag överreagerade, så farligt är det väl inte att som tjej som tränar brottar ned en kille som inte tränar, så jag har frågat många andra tjejer. Samtliga tjejer/kvinnor jag pratat med om detta sedan dess föredrar en kille som är större och starkare. Samtidigt har jag inte pratat med alla kvinnor och skrev därför genellt. För det borde ju finnas andra som tycker annorlunda, bara att jag inte träffat någon.
Det blir liksom bilringar när jag sitter ner :P
Så om jag styrketränar används fettet som energi då och förbränns? Eller är det så att om man styrketränar så lägger sig musklerna under fettet och därav ser man inga muskler bara fett?
För isf så ska jag nog jogga/cykla den första månaden?
Ja, det blir "ringar" när du sitter ner. Om magen såg tajt ut när bålen är vinklad, som när du sitter, skulle den spricka när du reste dig och sträckte ut den.
Med den kroppsvikten till den längden är det praktiskt omöjligt att vara "tjock" , "mullig" och alla andra överviktsadjektiv du so far satt på dig själv; den övervikten finns i din hjärna och ingen annanstans. Din fullständiga ovilja/oförmåga att ta in detta, trots att en armé av människor försökt säga det till dig här och i dina tidigare trådar enbart bekräftar att problemet sitter mellan axlarna och inte på magen.
Seriöst, du är ett barn, du behöver inte bantningstips utan hjälp för att komma ur din både fysiskt och psykiskt ytterst ohälsosamma syn på din kropp och ditt utseende - och på vikten av att se ut på ett visst sätt (som egentligen inte verkar vara något speciellt sätt att se ut på, utan mer alla sätt som du själv inte ser ut på).
Ja, det blir "ringar" när du sitter ner. Om magen såg tajt ut när bålen är vinklad, som när du sitter, skulle den spricka när du reste dig och sträckte ut den.
Med den kroppsvikten till den längden är det praktiskt omöjligt att vara "tjock" , "mullig" och alla andra överviktsadjektiv du so far satt på dig själv; den övervikten finns i din hjärna och ingen annanstans. Din fullständiga ovilja/oförmåga att ta in detta, trots att en armé av människor försökt säga det till dig här och i dina tidigare trådar enbart bekräftar att problemet sitter mellan axlarna och inte på magen.
Seriöst, du är ett barn, du behöver inte bantningstips utan hjälp för att komma ur din både fysiskt och psykiskt ytterst ohälsosamma syn på din kropp och ditt utseende - och på vikten av att se ut på ett visst sätt (som egentligen inte verkar vara något speciellt sätt att se ut på, utan mer alla sätt som du själv inte ser ut på).
Jag har ingen konstig syn på min kropp?:P
men jag kör mycket styrke å mellan mycket kondition, men känner att jag nog ska skriva ut ett schema.. för jag vet inte vilka grejjor jag ska göra, och det blir inte så seriöst om man bara står där och yrar ;)
Sorry12, tro mig du har en konstig syn på din kropp. Börja styrketräna och "fyll ut" din kropp med muskler istället för att gå ner i vikt. Kolla på dom sportiga vältränade killarna i skolan, inte fan ser dom feta ut? Tänk dig att du kommer se ut som dom om 1år med lite seriös styrketräning och mat.
Eddie Vedder
2008-01-04, 11:48
Om du går ner 4kg, vad kommer hända? Min gissning är att "fettet" inte försvinner vid 4kg, inte heller vid 5 eller 6.
Och varför då? Jo därför att det är DU som uppfattar att det finns där och ingen annan. Tro mig, du är inte den första smala personen på kolo som vill ha tips på att "bara gå ner x kg så är det bra sen". Någon månad senare har personen gått ner dom där kilona men startar en tråd till om hur man ska gå tillväga för att tappa några fler.
Och alltid är det samma sak som för dig, d.v.s. prat om att man har lite för mycket fett på magen, lite för mycket just på låren o.s.v. Tjejer och killar men alltid samma röda tråd och altid samma ovilja att ta till sig vad folk säger.:(
Ett intressant expriment skulle vara om Sorry postade en bild så som han upplever en idealfysik på en 15åring, sen postade en likadan bild på sig själv.
Eddie Vedder
2008-01-04, 11:55
Ett intressant expriment skulle vara om Sorry postade en bild så som han upplever en idealfysik på en 15åring, sen postade en likadan bild på sig själv.
Det har han gjort.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2735508&postcount=5
Det har han gjort.
Aha, undernäringslooken. Jag förstår.....
Jag har ingen konstig syn på min kropp?:P
men jag kör mycket styrke å mellan mycket kondition, men känner att jag nog ska skriva ut ett schema.. för jag vet inte vilka grejjor jag ska göra, och det blir inte så seriöst om man bara står där och yrar ;)
Jo du har en konstig syn på din kropp. Du gör som du vill men ditt utseende kommer i vilket fall som helst se förjävligt ut när du har bantat ner dig.
Jo det kommer det!
Du har fått precis hur mycket tips som helst men det tar liksom stopp vid ögonen. Du tar inte åt dig vad du inte vill ta åt dig och eftersom knappt någonting är som du föreställde dig att det skulle vara så har du nästan inte tagit åt dig någonting alls. Du kommer att bli sjuhelsikes smal och det kommer inte framträda några rutor direkt. Det kommer att se förjävligt ut och knappast attraherande.
Ja det må låta otrevligt men jag är fan less på din inställning till livet efter allt som Kolo har gjort för att hjälpa.
Ganymedes
2008-01-04, 12:52
Fattar inte. Varför skulle man inte vilja kötta på sig lite mer muskler istället, när man ser ut som en nål i profil? Inte speciellt maskulint att vara så smal.
Haeffner
2008-01-04, 23:49
Det har han gjort.
Inte mycket tillstymmelse till muskler där :P
Så ser jag ut, ungefär. Lite mindre fett kanske, och lite mer muskler ... :'(
Så ser jag ut, ungefär. Lite mindre fett kanske, och lite mer muskler ... :'(
Som mig? är du icke nöjd?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.