Visa fullständig version : Latsdrag
DANNE1988
2008-01-02, 11:57
Jag hittar ingen riktig video någonstans hur man gör RIKTIGA Latsdrag, någon som kan visa på en video eller posta en video om hur man göra riktiga och strikta Latsdrag?
TACK, Danne
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html
va är skillnaden mellan o köra framför/bakom nacken? ja kör alltid bakom tycker de är skönare
va är skillnaden mellan o köra framför/bakom nacken? ja kör alltid bakom tycker de är skönare
På det svarar jag sök. Det har varit uppe massor av gånger.
På det svarar jag sök. Det har varit uppe massor av gånger.
*cry* får söka då tack ändå
DANNE1988
2008-01-03, 09:39
Kollat i övningsbanken?
Näe :)
DANNE1988
2008-01-03, 09:40
Men saken är att jag har sätt folk som tagit it så dom flyger bakåt, hur är det om man gör så?
Men saken är att jag har sätt folk som tagit it så dom flyger bakåt, hur är det om man gör så?
Då är det inte strikt, och strikt är ju det som du efterlyser? ;)
obesogen
2008-01-03, 11:16
Då använder man sig av momentet och hjälper till med erector spinae för att kunna lyfta mer vikt. Övningen tappar lite av sitt syfte och man kan lika gärna köra i rodden (om den inte är upptagen dvs och det är därför man drar som man gör...)
DANNE1988
2008-01-03, 20:07
TACK, det är dom svaren jag ville ha, de andra var bra också men de sista var vad jag sökte... ok, jo strikta är vad jag sökte! :)
Tack, Danne
Sheogorath
2008-01-03, 20:57
Då använder man sig av momentet och hjälper till med erector spinae för att kunna lyfta mer vikt. Övningen tappar lite av sitt syfte och man kan lika gärna köra i rodden (om den inte är upptagen dvs och det är därför man drar som man gör...)
Det mm. erector spinae kan göra i övningen är ju att extendera ryggraden så att man får upp bröstet, kan adducera skulderbladen ordentligt och möta stången. Det är ju en förutsättningen för att göra övningen korrekt. Extenderar man även i höften för att få rörelsen mer lik en rodd är det f.f.a. m. gluteus maximus som gör jobbet, eftersom knäet är böjt. Right?
Jag anser att jag gör latsdrag extremt strikt men tar ändå ut maximal extension i höften utan att rycka. Ostrikt för mig är att rycka, vålda, knycka och göra halva repetioner, inte att involvera fler muskler på ett korrekt sätt. :)
Sheogorath
2008-01-03, 21:00
I den här videon visar Ronnie perfekta repetioner. Jag väljer att göra axelbreda drag med underhandsfattning, men utförandet ska vara samma.
FJjo5hehWm8&
Ja den videon "Sheogorath" postade ger bra tips o beskriver precis :)
Sheogorath
2008-01-03, 21:19
Ja den videon "Sheogorath" postade ger bra tips o beskriver precis :)
Och då får jag inflika att jag tycker att man kan skippa det skrivna och titta på utförandet. ;)
major Pectoralis
2008-01-03, 21:32
hm, även jag gillar Colemans teknik men det jag tycker man skall ta med sig är hur fint han håller muskelspänningen i latsen genom hela settet; han bara "pumpar" på utan döhäng eller vilor. Genom att gunga lätt och genom att inte dra räcket överdrivet långt ner kan han dessutom lasta på mer pannor vilket de storväxta behöver för att stimulera.
Det lätta gunget i en latsövning gör dessutom övningen till en halv roddövning, vilket inte är dumt eftersom man då får det bästa av två världar: bra sträck i toppläget samt, i regel, mer vikt jämför med om man kört "ren adduktion". Tränar man för chinsresultatet är det dock bättre att efterlikna denna rörelse även i latsdraget.
obesogen
2008-01-04, 00:22
Det mm. erector spinae kan göra i övningen är ju att extendera ryggraden så att man får upp bröstet, kan adducera skulderbladen ordentligt och möta stången. Det är ju en förutsättningen för att göra övningen korrekt. Extenderar man även i höften för att få rörelsen mer lik en rodd är det f.f.a. m. gluteus maximus som gör jobbet, eftersom knäet är böjt. Right?
Jag anser att jag gör latsdrag extremt strikt men tar ändå ut maximal extension i höften utan att rycka. Ostrikt för mig är att rycka, vålda, knycka och göra halva repetioner, inte att involvera fler muskler på ett korrekt sätt. :)
Jasså det gör du? Jag trodde du körde latsdrag bakom nacken.
(Se inlägg 33 på länken nedan)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=100041&page=3&highlight=latsdrag+bakom+nacken
Där skriver du föresten att om man vill ha en annan belastningsvinkel kör man roddar... :)
Coleman videon var trevlig, dock tycker jag inte det var ett strikt latsdrag, men det beror ju på hur man definierar strikt, och vad man har för syfte med övningen. Jag tycker många många gör betyligt större extensioner än kära Kåle gjorde på videon, och nackdelen som jag ser är att det är svårt att hålla spänningen i bålen (när man är i så pass kraftig extension) och har armarna så långt ifrån kroppen. Precis som i situpstråden som Fedup postade blir det istället att man drar med psoas för att hålla kvar kroppen vid britsen när magen är i en ofördelaktig vinkel. Dock körde du ju "utan förankring" för att "lära kroppen att bli tung" vilket jag tycker är ännu svårare när man förflytttar momentet så långt bak och då inte har förankring, fast du kanske har det?
Arne Persson
2008-01-04, 00:32
Du menar inte Mm erectores spinae?*whistle* :)
DANNE1988
2008-01-04, 13:58
FINT VIDEO! :) Ska göra denna idag!
Sheogorath
2008-01-04, 16:53
Jasså det gör du? Jag trodde du körde latsdrag bakom nacken.
(Se inlägg 33 på länken nedan)
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=100041&page=3&highlight=latsdrag+bakom+nacken
Där skriver du föresten att om man vill ha en annan belastningsvinkel kör man roddar... :)
Coleman videon var trevlig, dock tycker jag inte det var ett strikt latsdrag, men det beror ju på hur man definierar strikt, och vad man har för syfte med övningen. Jag tycker många många gör betyligt större extensioner än kära Kåle gjorde på videon, och nackdelen som jag ser är att det är svårt att hålla spänningen i bålen (när man är i så pass kraftig extension) och har armarna så långt ifrån kroppen. Precis som i situpstråden som Fedup postade blir det istället att man drar med psoas för att hålla kvar kroppen vid britsen när magen är i en ofördelaktig vinkel. Dock körde du ju "utan förankring" för att "lära kroppen att bli tung" vilket jag tycker är ännu svårare när man förflytttar momentet så långt bak och då inte har förankring, fast du kanske har det?
Man lär så länge man lever, och favoriter och upplägg ändras. Latsdrag bakom utan förankring är en riktigt fin övning, men jag har börjat förstå att latsdrag framför med svikt i höften är en väldigt bra övning. Jag kör den nu men kommer säkert ta upp vertikaldrag bakom någon dag. Jag har inte plats för båda i mitt schema just nu eftersom jag fokuserar på roddar. :)
Sheogorath
2008-01-04, 16:55
Du menar inte Mm erectores spinae?*whistle* :)
Självklart, mästare. ;)
:thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.