Visa fullständig version : Zerkerböj
Eftersom jag är hemmabyggare nu (varit det ända sen jag började köra ben ) så kör jag zerkerböj (eftersom jag ej har någon ställning förutom bänkpressen).
Några andra som också gör det? Hur är den egentemot vanliga respektive frontböj? Hur stor är viktskillnaden?
Pga en skada jag ådrog mig så är jag nu rätt hönsmammig med benen och kör därför slow för att minska krafterna som uppstår via acceleration.
Så hur mkt ungefär motsvarar 70kg *15 reps zerkerböj slow(3sek ned 2upp) till parallellt? (Vill kunna jämföra lite bara).
Kör ej superslow för det det hinner man ju bara en 4 reps.
när man har stången i armvecken. Iallafall så benämdes denna variant så i en bok.
Hur gör ni andra partnerlösa hemmabyggare?
Åse Columbus
2003-05-07, 07:17
slänger stången bakåt om de skiter sig.....:D
hur orkar man köra tunga zerkerböj som om man har stången i armvecken?
av vilken andledning skulle man köra zekerböj:)
Det låter som om det är enklare att kasta upp motsvarande vikt på axlarna/nacken och köra riktiga knäböj. Vid Zerkerböj tar det nog mer på armarna än benen....
Har man ingen lust att dumpa en missad vikt från axlarna så verkar de ganska praktiska, själv skulle jag köra olika varianter av marklyft istället tror jag men jag är extremt svag i armarna också.
Men det finns lite andra grejer jag undrar över istället,
Kör ej superslow för det det hinner man ju bara en 4 reps.
Hinner bara fyra reps ? Kör du enligt någon särskild metod eftersom du räknar seten i tid.
Kan ju bero på att hålla en hög vikt i armvecken är ju inte direkt skönt och därför hinner han inte fler än 4 reps. Hade jag velat köra knäböj på detta sätt så hade garanterat mina armar tagit slut långt före benen ens varit uppvärmda och då är jag ändå svag i benen jämfört med armarna.
blir ju som frontböj fast med vikten i en lägre position....
psyko_bob
2003-05-07, 16:39
70kg och 15 reps är jäkligt bra ifall du går parallellt med undersida lår, tycker dock att du ska köra få reps och många set. Generellt så brukar man säga att fixar man halva marklyftvikten så är det ok. Hur mycket det motsvarar i frontböj? kanske 1x120kg?? Dra iväg till ett gym och kolla. Förövrigt så tar Zercher böjen inte så mycket på armarna men rygg, höfter och mage får jobba brutalt mao en riktigt bra övning.
jag körde frontböj härom veckan. Blev förvånad över hur mycket vikter man ändå tog jämtemot vanlig knäböj.
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Quadriceps/BBFrontSquat.gif
Skön!!
Nitrometan
2003-05-07, 20:55
Man håller som sagt stången i armvecken. Så här kan det se ut:
http://www.shanepower.com/ZercherSquat.JPG
Jag körde den för några år sen. Men man blir fort stark i den, snart kunde jag böja allt jag klarade att hålla. Snygga blåmärken i armvecken och på magen fick jag. Den har säkert sin plats i ett träningsprogram. Särskilt om man behöver bli mer stabil i midjan och starkare i övre delen av ryggresarna.
Originally posted by Nitrometan
Man håller som sagt stången i armvecken. Så här kan det se ut:
http://www.shanepower.com/ZercherSquat.JPG
Jag körde den för några år sen. Men man blir fort stark i den, snart kunde jag böja allt jag klarade att hålla. Snygga blåmärken i armvecken och på magen fick jag. Den har säkert sin plats i ett träningsprogram. Särskilt om man behöver bli mer stabil i midjan och starkare i övre delen av ryggresarna.
Asså är det så man "ska" göra!
jag kör alltid så att viktskivorna tar i backen i varje rep, alltså så att armbågarna nästan är i golvet,extrem jobbig övning men tar rejält på det mesta.
3set 10rep på 100 kör jag som avslutning på benpassen (ibland)
Originally posted by PDS
Asså är det så man "ska" göra!
jag kör alltid så att viktskivorna tar i backen i varje rep, alltså så att armbågarna nästan är i golvet,extrem jobbig övning men tar rejält på det mesta.
Hur sjutton gör du det?
Även om jag *sätter mig* på golvet får jag luta mig rejält framåt för att vikterna skall nå golvet. fattar inte hur man kan göra det i den här övningen:confused:
Nils
Lillgrabben
2003-05-07, 22:42
Han kanske är kortvuxen..... :D
Lillgrabben: Humor!! :hbang:
Lillgrabben
2003-05-07, 23:32
Bananen: I aim to please......:smokin:
Nitrometan
2003-05-08, 07:11
Man kan starta från golvet, men då kallas det "Zercher lift". Det är jobbigt. Man får kröka ihop sig som en mask. Då blir det en tuffare övning än "Zercher squat", men det blir värst för ryggen. Inte lika jobbigt för benen, man kommer helt enkelt inte upp i vikter som är tillräckligt tunga för att benen ska få jobba maximalt. Medan däremot ryggen får jobba från ett ihoprundat till ett utsräckt läge. Ingen av dem är fel, man skulle kunna säga att det är två olika övningar.
precis,bredare isär med benen så att man får imellan armarna. ungefär som att hoppa groda *S* och försöka hålla ryggen rak fast ändå framåtböjd.
kan tillägga att jag är 1,80
Originally posted by psyko_bob
70kg och 15 reps är jäkligt bra ifall du går parallellt med undersida lår, tycker dock att du ska köra få reps och många set. Generellt så brukar man säga att fixar man halva marklyftvikten så är det ok. Hur mycket det motsvarar i frontböj? kanske 1x120kg?? Dra iväg till ett gym och kolla. Förövrigt så tar Zercher böjen inte så mycket på armarna men rygg, höfter och mage får jobba brutalt mao en riktigt bra övning.
Precis ,mage/rygg-paketet är högprioriterat av mig. Jag känner inte direkt för att testa pga skaderisken (mina knän!) och jag har bara vikter för en kärringstång som bär 110kg (:cryout:)
Förresten någon som vill ha en brutalare övning? kör knäböj med stången på raka armar(= härlig statisk träning för "paketet").
psyko_bob
2003-05-08, 11:09
Jajamen, overhead squats är en stabil övning!
Lite tekniktips finns här: http://www.olympus.net/personal/cablebar/
Originally posted by PDS
precis,bredare isär med benen så att man får imellan armarna. ungefär som att hoppa groda *S* och försöka hålla ryggen rak fast ändå framåtböjd.
OK, övningen blir tämligen lik någon som misslyckas med tekniken i marklyft.
Nils
Har kört bägge men enbart som komplement (deporterad t landsbygden i forntiden med endast 80 kg stång - fasaväckande minnen....)
allan
Allan: Jo det är ju mycket bättra att bo i huvudstaden där man har massor av sats-gym att välja på.. :D
Nitrometan
2003-05-08, 18:58
Har du tränat på gamla Stockholms AK nån gång?
Har du tränat på gamla Stockholms AK nån gång?
Hade medlemskort där under ett par år...på åttitalet
allan
Nitrometan
2003-05-08, 20:10
Det var väl då de största vikterna hivades där.
T.o.m. skåningar var välkomna i lokalen har jag hört...
Det var väl då de största vikterna hivades där.
T.o.m. skåningar var välkomna i lokalen har jag hört...
Fast det var gränsfall...:D
allan
Originally posted by Nils
OK, övningen blir tämligen lik någon som misslyckas med tekniken i marklyft.
Nils
förutom att det tar bra på benen också, i startläget sitter du med röven bara någon centimeter över backen och med skinkorna tätt mot hälarna. :bpump:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.