Visa fullständig version : Behöver hjälp med en larmad bil
shut teh face
2008-01-01, 23:22
Nu är det såhär att varken jag eller sambon kan något om bilar. Vi har en bil sedan ett år tillbaka. Larmet har inte funkat på flera år så dosan till larmet är slängd.
Igår när vi skulle åka iväg så börjar bilen blinka och tjuta (högt) när man öppnar dörren. Även fast man låst upp. Det går inte heller att starta den eller stänga av larmet med hjälp av nyckeln.
Så, dosan är slängd. Vi har en bil där larmet behöver stängas av men vi har ringt till diverse larmjour-firmor men ingen verkar ju kunna just larm + bil.
Vem ska man ringa, Toyota (rycker de ut?), leta mer larmfirmor? :confused:
Koppla ur batteriet och ring en larmfirma iorgon?
shut teh face
2008-01-01, 23:29
Koppla ur batteriet och ring en larmfirma iorgon?
Larmet slutade låta efter en stund så det är inget problem.
Jo men alla jäkla larmfirmor skickar oss till deras "bilexpert" och denne säger att han bara kan bryta upp bilar ifall man låst in nyckeln, typ. :laugh:
Du har inte en liten knapp som du kan trycka in, samtidigt som du vrider nyckeln i tändningsläge ? denna knapp skall finnas till larm, ifall man har tappat bort dosa eller det är slut batteri i dem. Knappen brukar vara monterad vid mittkonsoll eller under ratten men kan även hittas i askkopp eller myntfack nära förarplats bara att söka.
då du fått igång bilen så montera ur larmet eller köp en ny dosa.
för jobbet så kan jag tippsa om att hitta en bilelektrisk firma då de brukar vara rätt mycket duktigare och billigare än vad märkesverkstäderna är på dylika grejor.
om du vill göra det själv så
larmet brukar sitta under handskfack, mittkonsoll eller under ratten.. är en liten dosa 7*15cm stor med en massa kablar och namnet på larmet brukar stå med stora boksäver. brukar bara vara att ta bort dosan det som kan vara jävligt är om det är larm med immobilizer (som det verkar i detta fallet) då man måste koppla ur den och ev ersätta ett litet relä. vet ej hur det är på toyota då jag bara monterat en massa larm på volvo
instruktionsmanual till just ditt larm borde finnas på tillverkarens hemsida så kolla där.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.