handdator

Visa fullständig version : Medicinska tester för återhämtning/överträning?

Bamse
2003-05-06, 20:22
Hej och hå, fråga nummer trettiotvå! (Nästan i alla fall - jag är frågvis idag).

Jo, jag undrar hur proffsen i olika individuella idrotter gör för att träna så optimalt som möjligt?

Om vi som exempel tar en byggare som vill ha så mycket muskler som möjligt (på så kort tid som möjligt) så vill han ju träna så mycket som möjligt, utan att för den skull bli övertränad.

Kan han/hon då ta någon form av regelbundna prover (blodprover? salivprover?) och därigenom följa vägen mot en återhämtad kropp? Dvs. få svart på vitt att "Såja! Nu är kroppen optimalt återhämtad - iväg och träna med dig!".

Förutom att kolla vilopulsen då alltså... :rolleyes:

ugly_kid
2003-05-06, 20:55
vissa idrottare kollar puls och kroppstemperatur varge morgon när dom vaknar för att se om dom är på väg att bli övertränade eller håller på att bli sjuka.

köttaren
2003-05-08, 09:30
En mängd enzymer såsom kretininkinas, ALAT, ASAT osv är markörer för muskelkatabolism/olika sjukdomstillstånd.

Dessa kan därför inte användas för att säkert säga att en person har t.ex fel på levern eller är övertränad, däremot kan höga värden indikera att kroppen har fått sig ett ordentligt träningspass nyligen och är under uppbyggnad.

Jag skulle vilja påstå att hormonstatusen-kvoten mellan (Testosteron, GH, IGF osv vs. kortisol, glukagon osv) är den allra viktigaste för att veta om din kropp befinner sig i ett anabolt eller katabolt stadium..

Dock är ju sådana tester väldigt dyra, så sunt förnuft får styra oss "normala" för att hålla kvoten på rätt sida långsiktigt.. Kortsiktigt kommer kvoten att fluktuera hur du än gör...
med sunt förnuft menar jag

1) inte stressa
2)äta mycket och bra
3)regelbunden fysisk aktivitet (ej överdriven)
4)cykla närningsämnen och energimängd för att hela tiden optimera din kropps förmåga att omsätta energin till just det ändamål du vill (muskeltillväxt/fettförbränning)..

/Köttaren

Zulan
2003-05-08, 09:52
Mycket bra fråga som jag frågar mig själv hela tiden. Jag har tränat i ca 1½ år nu och har innan detta forumet aldrig hört talas om överträning. Nu när jag läser här så verkar överträning vara ett väldigt hett ämne, vilket gjort att jag blivit lite misstänksam om jag är övertränad och undrar verkligen hur jag vet det? Nu har det kanske blivit så att jag tränar för mesigt bara för att jag är rädd för att bli övertränad. Det måste finnas någon utförlig beskrivning på hur man vet detta. Vad är det här med vilo pulsen, hur tar man den? Vad säger resultaten en?

Tack igen!

-Z

shirunai
2003-05-08, 14:59
1)Jag tror att man ska splitta kroppen...lägga passen så de passar med varandra tex inte braka på med BEN och få träningsverk och dra Mark i ryggträningen dagen efter

2) kör hårt inte för länge timtal.

3) Låt kroppen Vila.

4) Ta återhämtningsveckor, antingen då du känner att du är sliten eller annars också, regelbunden vila, jag kör var 8-10 vecka och då blir det ingen träning.

5) Ät mat

6) Som alla vet träna inte för ofta !

7) träna inte för ofta !

snatch_ct
2003-05-08, 20:07
vad innebär överträning då?

Är det då man tränar så hårt och ofta att musklerna inte hinner bygga upp sig och därmed får man en enbart katabol effekt av allt ihop? Isf borde det ju räcka med att vila ett tag och sen köra igen, fast lugnare.

tacksam för svar
/calle

YTS
2003-05-08, 22:06
Originally posted by snatch_ct
vad innebär överträning då?

Är det då man tränar så hårt och ofta att musklerna inte hinner bygga upp sig och därmed får man en enbart katabol effekt av allt ihop? Isf borde det ju räcka med att vila ett tag och sen köra igen, fast lugnare.

tacksam för svar
/calle

Jo ungefär så. Jag har följt min styrkeutveckling för olika muskelgrupper och höjt setantalen, med ett set i taget, tills jag nåt den nivå, där jag tappar i styrka, istället för att öka. Därefter backar jag av ett eller två set. Denna nivå kan man då träna på ett bra tag med goda resultat. Dock så är det så att musklerna lär sig tåla träningen bättre efter ett tag och då räcker inte set antalet till längre, man undertränar eller vad man skall kalla det. Första tecknet brukar vara att man hamnar på en s.k. platå, där man står still resultat mässigt. Då är det dags att lägga till några set. För att hålla koll på styrke utvecklingen, kan du värma upp på 50 och 60% av max, därefter kör du första arbetsetet till failure och noterar reps antalet, med hjälp av koeffecient tabell kan du sedan beräkna din styrka.

Yngve