handdator

Visa fullständig version : fråga angående aktivitetsfaktorn

agazza
2008-01-01, 16:48
Jag har varit sängliggandes sen i lördags pga magsjuka och kan inte äta någonting knappt och jag tycker det är otroligt svårt att få i mig mitt BEE (1770kcal) och få det att stanna kvar.

men min fråga är ifall aktivitetsfaktorn 1,2 är en stillasittande dag framför datorn. Vad ska jag ta för siffra då ifall jag är helt sängliggandes? 1.002?

Jag vill bara veta hur pass mycket som går förlorat den här veckan för det är väldigt jobbigt för psyket att bara ligga här och önska i sig magiska kalorier.:cryout:

Eddie Vedder
2008-01-01, 17:16
Din energiförbrukning ligger nog inte långt ifrån BMR om du är sängliggande större delen av dagen.

Men varför tvingar du i dig mat om det verkligen inte går? Dina muskler förtvinar inte och du kommer inte få bristsjukdomar bara p.g.a. av för lite mat under ett par dagar. Stoppa i dig den energin du kan, se till att bli frisk och ät ikapp.:)

agazza
2008-01-01, 20:05
Din energiförbrukning ligger nog inte långt ifrån BMR om du är sängliggande större delen av dagen.

Men varför tvingar du i dig mat om det verkligen inte går? Dina muskler förtvinar inte och du kommer inte få bristsjukdomar bara p.g.a. av för lite mat under ett par dagar. Stoppa i dig den energin du kan, se till att bli frisk och ät ikapp.:)

får bara sån nojja över att tänka på att jag säkert ligger 1000~1200Kcal för lågt. En deff ska ju vara på runt minus 500kcal och jag dubblar det :(

Jag vill inte tappa ett kilo kroppsvikt, känns som att det bara är muskler som försvinner.

Men tack för det tröstande svaret, nu mår jag lite bättre psykiskt iaf :)

Haeffner
2008-01-01, 20:27
får bara sån nojja över att tänka på att jag säkert ligger 1000~1200Kcal för lågt. En deff ska ju vara på runt minus 500kcal och jag dubblar det :(

Jag vill inte tappa ett kilo kroppsvikt, känns som att det bara är muskler som försvinner.

Men tack för det tröstande svaret, nu mår jag lite bättre psykiskt iaf :)

Vet hur det där känns:(
Man inbillar sig att man bara krymper. Står framför spegeln och tror att man blivit mindre fast man egentligen vet att man då inte kan krympa ihop sådärbara över dagen.

Snart är du back in the game, starkare och mer motiverad än någonsin :)

Koloftw
2008-01-01, 20:32
se till att bli frisk och ät ikapp.:)

:eating:

Du kan ju multiplicera antalet dagar med 1700, som du inte äter. Är du sjuk 4 dagar så 1700*4 = 6800. +Dagen (2000 kcal) = 8800 kcal!!!!!!!

Du kan trycka i dig 8800 kcal på en dag då. Om din vikt ska förbli oförändrad från och med den dag du blev sjuk tills sista :):hbang:

agazza
2008-01-01, 21:59
haha, jo det kan jag men jag tappar muskelmassa under den här tiden och dagen jag ska trycka 9000kcal kommer det mesta nog lagras som fett. :) men jag blev sjukt hungrig över att höra siffran, 8800.. strips med feta kycklinglår osv.. men tackar grabbar för motivationen, nu ska sova för att vara opti

swanstah
2008-01-01, 23:04
Om man har 1.2 i aktivitetsfaktor på en sängliggande dag, är det rimligt att sätta 1.4 på en arbetande dag?

Acquiescence
2008-01-01, 23:10
Om man har 1.2 i aktivitetsfaktor på en sängliggande dag, är det rimligt att sätta 1.4 på en arbetande dag?

Tyvärr inte, skillnaden är så marginellt liten då när han är sängsjuk kanske hans aktivitetsvärde sjunker till 1.18 eller så.

1.4 kommer du upp i ifall du tränar ordentligt 2 gånger i veckan och har sittastillande jobb ungefär.

swanstah
2008-01-02, 08:31
1.4 kommer du upp i ifall du tränar ordentligt 2 gånger i veckan och har sittastillande jobb ungefär.

Jag styrketränar 4 gånger i veckan, och har ett fysiskt krävande jobb där jag anstränger mer än musarmen. Ska jag använda än ännu högre faktor isf för att få ett hum om mitt dagliga behov? :smash:

Eddie Vedder
2008-01-02, 08:44
Jag styrketränar 4 gånger i veckan, och har ett fysiskt krävande jobb där jag anstränger mer än musarmen. Ska jag använda än ännu högre faktor isf för att få ett hum om mitt dagliga behov? :smash:

Då har du definitivt högre än så. 1.4 är ett väldigt inaktivt liv. Nu säger du ju inte vilken typ av yrke eller hur fysiskt krävande (förutom att jobbet kräver mer än musklickande;)).

"Stillasittande arbete med ett visst behov av förflyttning men sparsamt md aktivitet på fritiden" anses vara en aktivitetsfaktor på 1.6-1.7(Näringslära för högskolan, femte upplagan s.176). Om du då multiplicerar antalet timmar då du styrketränar med 0.025 och adderar det till din ursprungliga aktivitetsfaktor kan nog siffran bli ganska bra.

Det brukar vara ett bra sätt för tränande att göra, d.v.s. man utgår från en grunnivå och lägger sedan till ytterligare efter ens träning. Vid intensiv fysisk aktivitet ska man lägga till veckotimmar multiplicerat med 0.5 men till den kategorin hör ju inte styrketräning.

swanstah
2008-01-02, 10:12
Om du då multiplicerar antalet timmar då du styrketränar med 0.025 och adderar det till din ursprungliga aktivitetsfaktor kan nog siffran bli ganska bra.

Det brukar vara ett bra sätt för tränande att göra, d.v.s. man utgår från en grunnivå och lägger sedan till ytterligare efter ens träning. Vid intensiv fysisk aktivitet ska man lägga till veckotimmar multiplicerat med 0.5 men till den kategorin hör ju inte styrketräning.

Jag jobbar inom metall-industrin och skruvar med maskiner och förflyttar stål och andra material. Så då borde det vara rimligt att kanske ta en aktivitetsfaktor på 1.8 (40 timmar x 0.5 = 2.0) och sen vid träningsvecka (5 timmar x 0.025 = 0.125) 1.8125?

Eddie Vedder
2008-01-02, 10:28
Jag jobbar inom metall-industrin och skruvar med maskiner och förflyttar stål och andra material. Så då borde det vara rimligt att kanske ta en aktivitetsfaktor på 1.8 (40 timmar x 0.5 = 2.0) och sen vid träningsvecka (5 timmar x 0.025 = 0.125) 1.8125?

Utifrån dom siffrorna som Nordic Nutrition Recommendations nämner så tror jag absolut att en aktivitetsfaktor mellan 1.8-1.9 är lämpligt för dig. Hur ens dag i helhet ser ut gör mycket. Jag tror många missbedömer just den delen, både till sin fördel och till sin nackdel. D.v.s. vissa tränande tror nog att de lever ett mer aktivt liv än vad som egentligen är sant medan vissa kanske inte alls tycker att deras liv är särskilt aktivt men de facto rör på sig hela dagen i arbetet.

Att sitta på kontor hela dagen men köra ett aerobicspass efter jobbet går inte att jämföra med åtta timmars fysiskt industriarbete t.ex.

Tränar man mer uthållighetskrävande träning gör dock träningen som sådan mer skillnad för ens TEE (Total Energy Expenditure) och för en elitidrottare i en konditionsgren är det nog inte ovanligt med en tredubbling av BMR på en träningsdag.

Cerberus
2008-01-02, 11:18
om man e som jag arbetslös o deprimerad o mest sitter framför datorn o styrketränar 4x i veckan, va för aktivitetsfaktor ska man använda då för att komma fram till energiförbrukning?

swanstah
2008-01-02, 13:03
Okej. Då kommer jag att använda mig av en faktor på 1.8 i framtiden. Kommer nog bli ganska bra, och förhoppningsvis ger det mig en jämn viktnedgång samtidigt. ;)

Acquiescence
2008-01-02, 13:12
Utifrån dom siffrorna som Nordic Nutrition Recommendations nämner så tror jag absolut att en aktivitetsfaktor mellan 1.8-1.9 är lämpligt för dig. Hur ens dag i helhet ser ut gör mycket. Jag tror många missbedömer just den delen, både till sin fördel och till sin nackdel. D.v.s. vissa tränande tror nog att de lever ett mer aktivt liv än vad som egentligen är sant medan vissa kanske inte alls tycker att deras liv är särskilt aktivt men de facto rör på sig hela dagen i arbetet.

Att sitta på kontor hela dagen men köra ett aerobicspass efter jobbet går inte att jämföra med åtta timmars fysiskt industriarbete t.ex.

Tränar man mer uthållighetskrävande träning gör dock träningen som sådan mer skillnad för ens TEE (Total Energy Expenditure) och för en elitidrottare i en konditionsgren är det nog inte ovanligt med en tredubbling av BMR på en träningsdag.

+1.

Enligt Ainsworth BE, Haskell WL, Whitt MC, Irwin ML, Swartz AM, Strath SJ, O'Brien WL, Bassett DR Jr, Schmitz KH, Emplaincourt PO, Jacobs DR Jr, Leon AS. Compendium of Physical Activities: An update of activity codes and MET intensities. Med Sci Sports Exerc 2000;32 (Suppl):S498-S516 är generellt arbete inom stålindustrin en MET-faktor på 5.5 vilket nästan klassas som vigoröst (6).

Sen tränar du utöver detta, så 1.8-1.9 kanske till och med 2 ifall du tränar cardio skulle passa in på dig.

Eddie Vedder
2008-01-02, 13:58
om man e som jag arbetslös o deprimerad o mest sitter framför datorn o styrketränar 4x i veckan, va för aktivitetsfaktor ska man använda då för att komma fram till energiförbrukning?

Gör precis så som jag tipsade swanstah, fast utgå ifrån en mycket lägre aktivitetsnivå än han.

D.v.s. en låg aktivitetsfaktor plus 0.025 x antalet träningstimmar i veckan. Tränar en timmes konditionsträning är det värt 0.05.

Ett jättestillasittande liv kanske ligger runt 1.3. Lägg sedan till "träningsfaktorn".:thumbup:

swanstah
2008-01-02, 14:28
+1.

Enligt Ainsworth BE, Haskell WL, Whitt MC, Irwin ML, Swartz AM, Strath SJ, O'Brien WL, Bassett DR Jr, Schmitz KH, Emplaincourt PO, Jacobs DR Jr, Leon AS. Compendium of Physical Activities: An update of activity codes and MET intensities. Med Sci Sports Exerc 2000;32 (Suppl):S498-S516 är generellt arbete inom stålindustrin en MET-faktor på 5.5 vilket nästan klassas som vigoröst (6).

Sen tränar du utöver detta, så 1.8-1.9 kanske till och med 2 ifall du tränar cardio skulle passa in på dig.

Okej, man tackar Eddie Vedder och Acquiescence.

Cerberus
2008-01-02, 19:22
aha bra tips, ja sitter ju inte stilla dygnet runt, går ju o handlar ibland, springer o kissar, kan ja då ta aktivitetsfaktor 2.0 då? :D

nej men hur mkt kan såna aktiviteter öka faktorn? antar det e jättelite.

swanstah
2008-01-02, 23:02
aha bra tips, ja sitter ju inte stilla dygnet runt, går ju o handlar ibland, springer o kissar, kan ja då ta aktivitetsfaktor 2.0 då? :D

Egentligen så är det bara att experimentera. Skaffa sig ett hum om ungefär hur mycket man gör av med och sen försöka få +-0 kcal. Men en vanlig helgdag med butiksshoppande (notera manligt shoppande har AK faktor på typ 1.3, är du med kvinnan så kan du nog räkna med uppemot 1.9) kanske är 1.4 ungefär. Lite alldagliga sysslor, laga mat, gå ut med jycken m.m.

Eddie Vedder
2008-01-02, 23:08
Vet man vilket energiintag man är viktstabil på kan man räkna ut sin aktivitetsfaktor genom att göra tvärtom, d.v.s. räkna på kaloriintaget och testa att dividera med olika faktorer och se vilken uträkning som innebär BMR.

Ligger man generellt på 2500kcal t.ex. så kan man testa att dividera med exempelvis 1.5. Det blir 1666, om ens BMR ungefär motsvarar +/-1700kcal så kan man ju gissa att 1.5 är en lämplig aktivitetsfaktor.:)

Acquiescence
2008-01-02, 23:09

Sittastillande arbete (1.2 Faktor[och alla faktorer för den delen]) är självklart inräknat då du äter, rör dig till matstället, lyfter kniven, och sen lyfter gafllen och sen tuggar osv... Det vardagliga liv du beskriver så är en aktivitetsfaktor 1.3 - 1.4 en bra gissning. [Då cirka är 1.4 vid 3 gånger cardio (då styrketräning inte riktigt är cardio kan du dra av lite) i veckan och thermiska effekten av mat inräknat]

Skulle krävas en otrolig mängd vardagliga småsaker för att öka din aktivtetsfaktor utan aktiv träning då vardaliga aktiviteter har MET värden runt 1 - 1.2 el. dyl., då endast sova och ligga stilla och inte samtala har lägre MET värden.

Turbonisse
2008-01-04, 09:59
Håller själv på att modulera med aktivitetsfaktorn; men måste nog ha räknat/tänkt fel någonstans. Vilket aktivitetsfaktor skulle Ni applicera på nedanstående dag.

Vaknar vid 6,cyklar till gymmet(20min tur och retur), tränar 1h-1.30.
Vilar lite hemma för att sedan gå till skolan, vilket innebär 1 timmes rask prommenad(totalt). Väl hemma igen, blir det lite vardagsspring i huset.

Vad säger Ni?
182@73kg(21år)

Eddie Vedder
2008-01-04, 10:03
Håller själv på att modulera med aktivitetsfaktorn; men måste nog ha räknat/tänkt fel någonstans.

Du säger att du tror att du har räknat fel. Vilken faktor har du använt och på vilket sätt tror du den är felaktig? För låg eller för hög?

Turbonisse
2008-01-04, 10:08
1.5-1.6, men utan märkbar viktuppgång, går det så långsamt att jag inte hunnit "märka av" uppgången, eller är det helt fel faktor

Eddie Vedder
2008-01-04, 10:12
Hur lång tid har du utgått från den aktivitetsfaktorn då? Jag menar om du inte ökar i vikt är det ju bara att öka på med lite kalorier varje dag. Mer raketforskning än så är det ju faktiskt inte.;)

Turbonisse
2008-01-04, 10:16
Hehe ja det går ju att göra så, men det är ju inte rätt ;)

Jag får öka till 3000 på träningsdagar och 2600-2700 på träningsfriadagar(är hyffsat aktiv även då)

Eddie Vedder
2008-01-04, 10:22
Jag får öka till 3000 på träningsdagar och 2600-2700 på träningsfriadagar(är hyffsat aktiv även då)

Om du märker att du är helt viktstabil på ett visst kaloriintag så kan du dividera det intaget med ditt BMR och på så vis ändå få ut din aktivitetsnivå fast "bakvägen".

För tänk på att ett överskott är MER kcal än du behöver och således överstiger du ju energin som din aktivitetsnivå egentligen kräver. Med andra ord kanske du just nu utgår från rätt aktivitetsnivå iom att du verkar ligga still.:)

Rhino
2008-01-05, 02:06
Om man är road av att fundera över aktivitetsfaktorn kan detta möjligen vara intressant:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

agazza
2008-01-05, 16:15
Är detta någon sjukdom som ni märkt av i resten av sverige? Efter att jag blivit sjuk så har även 11 stycken andra i min närhet insjuknat på under en vecka, det är en riktigt seglivad och smittsam magsjuka som härjar.

Eddie Vedder
2008-01-05, 17:36
Är detta någon sjukdom som ni märkt av i resten av sverige? Efter att jag blivit sjuk så har även 11 stycken andra i min närhet insjuknat på under en vecka, det är en riktigt seglivad och smittsam magsjuka som härjar.

Säker på att det inte är vinterkräksjukan då?

agazza
2008-01-06, 13:00
Tycker det sitter i för länge för att vara den, har fortfarande feber :(

swanstah
2008-01-06, 13:28
Tycker det sitter i för länge för att vara den, har fortfarande feber :(

Hur länge har du varit sjuk nu? Kan vara något virus som hoppar runt mellan dig och dina polare.

Jag vet att jag hade halsfluss väldigt ofta (3-4 ggr/år) förut och det tog ett tag innan vi fick ta med hela familjen in och undersöka. Då visade det sig att min lillebror hade viruset men det slog inte ut på han. Han bar det latent och det smittade oss andra (speciellt jag led av det).

Så det kan ju vara något sånt, kanske. :)

agazza
2008-01-09, 08:23
ska faktiskt kolla upp det, den här förkylningen börjar gå mig på nerverna