handdator

Visa fullständig version : Kardio träning vid deff

Leop
2008-01-01, 12:37
har precis påbörjat en deff och undrar lite hur man ska lägga upp kardio träningen?

köra på separata dagar

eller efter styrketräningen

kanske ingen kardio alls

råd o tips mottages tacksamt!

vill ju gärna behålla så mkt massa o styrka som möjligt.

Gris
2008-01-01, 13:32
behöver du förbränna energi kör du cardio, vill du skippa cardio är det bara att äta mindre.

Leop
2008-01-01, 18:02
jo det förstår jag ju..

men frågan är om det kan vara en fördel eller nackdel rent muskelmässigt.
med kardio kan jag ju även äta lite mer...

King Grub
2008-01-01, 18:13
Du kan undvika att utföra den i direkt anslutning till styrketräningen, om du vill ha ut mer av denna.

Inmate
2008-01-03, 16:59
Du kan undvika att utföra den i direkt anslutning till styrketräningen, om du vill ha ut mer av denna.

Ok, men vad beror det på då? Är cardio efter styrkepasset dåligt? Hur stor skillnad skulle det bli om man lade cardiopassen de dagar man inte styrketränar?

King Grub
2008-01-03, 17:01
Fettförbränningen över dygnet påverkas inte, men om man som trådstartaren undrar om det är någon "nackdel rent muskelmässigt" är det klart att det är, att fortsätta nedbrytningen särskilt vid underskott i stället för att tillföra energi och starta uppbyggnaden.

Aimar
2008-01-03, 19:42
Har fått för mig att en intensiv kondition pass på 15-20min efter styrketräning är bra. Är de då bättre att dra hemma och käka och istället springa dagen efter?

King Grub
2008-01-03, 20:33
Bra för vad och i jämförelse med vad?

Aimar
2008-01-03, 20:51
Om vi säger så här då, finns de några fördelar att ha en konditionpass efter styrketräningen jämfört med att ha kondition pass på styrketräningsfria dagar. Säg för förbränningen.

Eddie Vedder
2008-01-03, 20:56
Om vi säger så här då, finns de några fördelar att ha en konditionpass efter styrketräningen jämfört med att ha kondition pass på styrketräningsfria dagar. Säg för förbränningen.

Är passen identiska finns nog bara nackdelar med att lägga det direkt efter styrketräningspasset.
Du sparar ju tid och så men samtidigt går du ju miste om en viss återhämtningstid efter styrketräningen, istället för att vila och äta kör du ytterligare intensiv träning.

Aimar
2008-01-03, 21:29
Ursäkta, fel av mig, passen är inte indentiska. 20-15min efter styrkepasset och 40-30min på en styrkefri dag.

Eddie Vedder
2008-01-03, 21:39
Ursäkta, fel av mig, passen är inte indentiska. 20-15min efter styrkepasset och 40-30min på en styrkefri dag.

Jag syftade på konditionspassen. Och dom är väl identiska? D.v.s. antingen 15-20 minuter direkt efter styrketräning eller 15-20 minuter för sig?

Och då förbrukas lika mycket energi vid samma intensitet och för dina musklrs skull är det troligtvis lite mer gynnsamt att skilja passen åt.

Även om skillnaden antagligen blir liten.

Inmate
2008-01-04, 07:37
Fettförbränningen över dygnet påverkas inte, men om man som trådstartaren undrar om det är någon "nackdel rent muskelmässigt" är det klart att det är, att fortsätta nedbrytningen särskilt vid underskott i stället för att tillföra energi och starta uppbyggnaden.

Ok, då är jag med. Tackar.

Morty
2008-01-04, 09:49

Skulle inte mer fett hämtas från bukpartiet vid ex löpning? Det är nog något som alla män vill åt :P

King Grub
2008-01-04, 09:55
Konditionsträning kan innebära större regional lipolys från abdomen, men det handlar om viskerala, inte subkutana, fettdepåer.

Eddie Vedder
2008-01-04, 09:55
Skulle inte mer fett hämtas från bukpartiet vid ex löpning? Det är nog något som alla män vill åt :P

Jo fast nu handlade det ju om påverkan på musklerna. Men självklart är det en hälsovinst att omfördela viceralt fett, ingen skillnad i "snygghet" men en hälsovinst förstås.:)

Jacksatan
2008-01-04, 10:17
Personligen tycker jag väl att 2-3 rejäla kardiopass i veckan är bäst under deff. Dessa förlagda på dagar när man inte styrketränar. Det sliter rätt mkt att vara på löpandet eller motionscykeln varenda dag efter styrketräning, även psykiskt.
Sen brukar jag lägga in lite promenader när jag känner för det. Man behöver, som många här skriver, systematiskt köra hård kardio varje dag. Så länge man har koll på kaloriintaget så kan man kalibrera så att man hamnar på underskott även de dagar man inte tränar nåt alls.

Morty
2008-01-04, 21:52
Konditionsträning kan innebära större regional lipolys från abdomen, men det handlar om viskerala, inte subkutana, fettdepåer.

Vilket iofs är mycket viktigare, i mina ögon iaf. Jag är ju dock ingen bodybuilder, rutorna får komma bäst dom vill under deff. Att vinna på hälsan känns dock viktigt.

Man and Machine
2008-01-05, 01:48
Om man vände på steken, dvs cardio först styrketräning sen och mat mellan passen skulle resultatet bli detsamma muskelmässigt då?

skaparn
2008-01-05, 08:26
Inte på förekommen anledning egentligen, men det skadar inte att understryka. Det handlar som vanligt om praktikaliteter i större utsträckning än teori. Om man inte skulle träna konditionsträning alls givet att man inte gjorde det i anslutning till styrketräningen är det nog bättre att inte vara 100% optimal och köra några intervaller efter bodybuildandet.

Jag skriver direkt under på att det vid viktnedgång är i nästan alla fall bättre att träna kondition än att bara dra ner på maten, och då inte bara för alla hälsofördelar som följer, utan även för att av någon helt bisarr anledning är det lättare att hålla en disciplinerad kost när man tränar hårt. Fast då var det ju det där med muskelnedbrytningen, men det borde gå att fixa genom att öka dosen EsaPro.

Turbonisse
2008-01-05, 11:51
Inverkar raska promenader negativt på styrketräningen?
Bör man hålla dessa två former av "träning" isär eller gäller detta endast hårdare/intensivare former av cardio?

Koloftw
2008-01-05, 14:33
Om man vände på steken, dvs cardio först styrketräning sen och mat mellan passen skulle resultatet bli detsamma muskelmässigt då?

Cardion kommer att hämma den träningsinitierade proteinsyntesen ändå.

Man and Machine
2008-01-05, 15:40
Cardion kommer att hämma den träningsinitierade proteinsyntesen ändå. Hämma ok, men kommer den bli negativ under dygnet sett? Förutsatt att jag tränar lika hårt som jag gjort även innnan deff.

King Grub
2008-01-05, 15:45
Konditionsträning innebär inte muskelförlust. Det handlar snarare om signalmekanismer som omöjliggör samtida maximal muskeltillväxt.

Eddie Vedder
2008-01-05, 15:48
Hämma ok, men kommer den bli negativ under dygnet sett? Förutsatt att jag tränar lika hårt som jag gjort även innnan deff.

Ja inverkan på just MUSKLERNA är inte positiv om konditionsträning och styrketräning kombineras. Inte ens om du skiljer dom åt så är det direkt positivt.

Men det finns ju alltid en fråga om fördelar vs. nackdelar. Påverkan är troligtvis inte så stor, du lär inte märka av det direkt.

Då är ju frågan om du tycker den eventuella försämringen av din muskeluppbyggnad (vid uppbyggnadsperioder) och din strävan efter att bibehålla muskelmassa (vid deff) är en större "katastrof" än det faktum att utan konditionsträning går du miste om stora hälsovinster, den praktiska fördelen med en god kondition i vardagslivet (och även på gymmet skulle jag säga, styrketräning med tokbedrövlig kondition kan nog inte vara någon hit;)) samt det faktum att du kan äta mer men uppnå samma kaloribalans i slutändan väger tyngre.

Nu är jag ingen byggare utan tränar kondition som tveklöst högsta prioritet, bara styrketräning i skadeförebyggande syfte. Alltså är jag såklart part i målet men vore jag byggare hade jag försökt hålla en hyfsad kondition året runt iaf.

Koloftw
2008-01-05, 16:06
styrketräning med tokbedrövlig kondition kan nog inte vara någon hit[/I]

+1

I mina första set knäböj var det snarare flåset som hindrade mig, och inte styrkan i benen.

loztdignity
2008-01-08, 21:35

Var inte det speciellt löpning det talades om i den undersökningen? Spinning ger väl inte samma regionala lipolys i abdomen...eller?

Koloftw
2008-01-08, 21:36
Hmm ... inte för att verka dum, men hur ska kroppen känna skillnad på spinning och löpning?

King Grub
2008-01-08, 21:37
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1889126&postcount=10

loztdignity
2008-01-08, 21:44
Hmm ... inte för att verka dum, men hur ska kroppen känna skillnad på spinning och löpning?

Om du tycker just det är dumt men tycker tanken på punktförbränning (som vi faktiskt pratar om här) är helt normal kanske du borde tänka efter igen.

Det var inte så länge sen Grub postade den artikeln och före det ansågs det ju omöjligt att punktförbränna whatsoever.

Jag har också för mig att det stod någonting om att löpning hade den effekten speciellt eftersom du anstränger hela kroppen något mer än t ex vid spinning eller någon annan form av cardio.
Nu menar jag just för lipolysen av de viscerala fettet i magpartiet.

Eddie Vedder
2008-01-08, 21:45

Det är stor skillnad. Jag kan springa länge och hålla ett bra tempo på hyfsad puls utan att mjölksyran ska sätta stopp. Cykling däremot, där måste benen härdas länge innan man kan få upp samma puls som löpningen.

Vad dom gör för skillnad i just det här avseendet vet jag inte men som aktiviteter är det faktiskt en väldig skillnad.