Visa fullständig version : Vilken är den hårdaste sporten?
Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på vilken sport som kräver att man är hård. Min lilla lista kanske inte stämmer då jag inte prövat alla sporter och därför inte kan göra en helt 100%-ig rättvis bedömning.
1. UFC - Ingen tvekan om det
2. Amerikansk fotboll - Ja, fastän man har "en massa skydd" ;)
3. Rugby
fetochdryg
2007-12-31, 16:25
Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på vilken sport som kräver att man är hård. Min lilla lista kanske inte stämmer då jag inte prövat alla sporter och därför inte kan göra en helt 100%-ig rättvis bedömning.
3. Rugby
australiensk fotboll slår iaf amerikansk fotboll och rugby med hästlängder
som amerikansk fast utan skydd whar so ever.
http://www.madeinoz.com/mfsd.jpg
ManuelIT
2007-12-31, 16:31
WTF!! Galen bild!:Virro :hbang:
*Jag vet knappt vad UFC är, men typ kickboxning elelr MMA typ, det ser ju rent sjukt ut hur man pucklar på varann där.
*Om bodybuilding räknas som en sport så är det också rätt hårt.
minigolf är ju "hårt" hur man än vrider och vänder på det. :D
Njäee du, skulle de tacklas lika hårt som en am. fotbolls-spelare som skulle majoriteten vara antingen döda eller invalida. Skulle säga att det är likgiltigt med rugby.
Corpobal
2007-12-31, 16:35
Krig med blankvapen alá pre gunpowder era är väl rätt hårt. Kanske skulle göra sig bra på tv med.
Muaytudd
2007-12-31, 16:35
Jag tycker nog Gymnastik är sjukt hårt också. Man får börja som barna för att ha en chans. De tränar typ alltid och klarar i slutändan att göra helt sjuka saker(vilket kanske inte är så konstigt med tanke på all träning). Sen är det ju fanimej nästan omöjligt att ens göra de prylar som de gör om man bara kommer utifrån.
JustinCredible
2007-12-31, 16:37
Har svårt att se hur något skulle kunna slå UFC, MMA, vadenuheter. Vet ingen annan sport där man slår och sparkar någon i huvudet när dom ligger ner.
Rent fysiskt krävande ligger nog Ironman och sånt ganska bra till. Finns någon hinderbana också som anordnas varje år där ett par st har dött om jag minns rätt.
Krig med blankvapen alá pre gunpowder era är väl rätt hårt. Kanske skulle göra sig bra på tv med.
Tråden är till för sporter som existerar.
RÅTTKÖTT
2007-12-31, 16:41
rugby ftw!
Golf, helt klart.
Den som inte upplevt hur blodsockert börjar sjunka på 17:e hålet - och alla snickers i baggen är slut - den har inte upplevt riktig smärta.
Rugby, australiensisk fotboll, UFC
fetochdryg
2007-12-31, 16:45
Njäee du, skulle de tacklas lika hårt som en am. fotbolls-spelare som skulle majoriteten vara antingen döda eller invalida. Skulle säga att det är likgiltigt med rugby.
Jo det förstår jag med att dom vore med tanke på avsaknaden av skydd.
Jag drog mitt resonemang baserat på vad som borde göra mest ont:naughty:
Går nog inte att tacklas hårdare utan skydd utan att själv dö på kuppen
Såg en diskussion på viasat sport direkt efter en match och tydligen har australiensk fotboll högst skadeprocent av dessa tre!
Hurling.
http://www.youtube.com/watch?v=VSdjLyGA8Oc
Thaiboxning är rätt så hårt... faktiskt.
Aussie Rules (Australiensisk fotboll) är knappast i närheten av rugby eller amerikansk fotboll vad gäller hårda tag. Visst gruffas spelarna med varann men vi snackar inte brutala nedtagningar som i rugby.
Rugby har inte tacklingar, däremot har de brutala nedtagningar *rolleyes*
Tuffaste sporten är UFC/MMA.
Rugby är bra hårt. UFC också. Bårda sporter kräver mycket uthållighet/kondition och rejäl styrka. Sedan får man mängder med stryk. Amerikansk fotboll hör inte hit med sina max 20 sekunder speltid typ.
pragmatist
2007-12-31, 16:56
Ser man till skador och dödsfall är ridsport, särskilt fälttävlan, antagligen de "hårdaste" sporterna. Att bli tacklad av en 100-kilos australiensare kan liksom inte riktigt mäta sig med att få 600 kilo häst över sig. :D
Ser man till skador och dödsfall är ridsport, särskilt fälttävlan, antagligen de "hårdaste" sporterna. Att bli tacklad av en 100-kilos australiensare kan liksom inte riktigt mäta sig med att få 600 kilo häst över sig. :D
Målet med ridning är inte att få en 600-kilos häst över sig ;). För att uppnå något i ridning ska du helst stanna kvar på hästen. För att uppnå något i rugby så MÅSTE du stå pall mot ett flertal tunga karlar.
pragmatist
2007-12-31, 17:10
Målet med ridning är inte att få en 600-kilos häst över sig ;). För att uppnå något i ridning ska du helst stanna kvar på hästen. För att uppnå något i rugby så MÅSTE du stå pall mot ett flertal tunga karlar.
Vi kanske ska börja med att komma överens om vad som menas med en "hård" sport i så fall. :D
Men visst, om vi utesluter olycksrisker och konsekvenser av olyckor så trillar hästsport (och motorsport samt många extremsporter) rätt långt ned på hårdhetslistan.
Rugby är bra hårt. UFC också. Bårda sporter kräver mycket uthållighet/kondition och rejäl styrka. Sedan får man mängder med stryk. Amerikansk fotboll hör inte hit med sina max 20 sekunder speltid typ.
Du hade haft en annan uppfattning om du hade spelat det. Det är explosivt i korta perioder under en lång tid. Du måste ha en grym kondition och styrka för att spela am. fotboll på en högre nivå.
fintelligens
2007-12-31, 17:17
Vale tudo klart.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vale_tudo
Hurling.
Håller med. Riktigt hård sport och faktist rätt rolig att följa!
Aussie rules är ju också rätt hårti iofs:)
Eddie Vedder
2007-12-31, 17:27
I det här fallet verkar "hårt" innebära tuffast sett till kroppskontakt o.s.v. så då svarar jag helt klart rugby. Det jag sett av rugby är sjukt imponerande och jag tycker det slår amerikansk fotboll på alla sätt.
Mycket mer underhållande iom mer effeltiv speltid och det förefaller betydligt hårdare i mina ögon.
Annars tycker jag triathlon är den tuffaste påfrestningen för idrottarna.
Hurling.
Verkar mest vara som bandy, fast på gräs.
Emil_Larsson
2007-12-31, 17:38
Konståkning är endå jävligt hård sport, för tänk vad dom kan slå sig av det, UTAN SKYDD DESSUTOM!
Annars säger jag Street-skateboarding utan skydd.
Jag lirar amerikansk fotboll men rugby verkar rätt mycket "hårdare" beroende på hur man definierar det. Ser i alla fall ut att göra mycket ondare :)
Thaiboxning är rätt så hårt... faktiskt.
Fast då måste det vara utomlands där man tillåter armbågar.
På ett sätt så är det hårdare än MMA (beror ju på regelverk iofs), för du kan ju inte brottas med killen (hehe lay and pray) utan måste freda dig m.h.a. slag,sparkar,knän och armbågar. Fast det argumentet kan man dra längre, proffsboxning med 12ronder stryk främst mot huvudet. Hade man haft proffsboxning med armbågar så då hade vi haft en crazy sport!
Rugby känns manligt, sen om det är hårdast eller ej är irrelevant!
Bullriding och rodeo verkar rätt hårt. Frågan är om man skulle välja att sätta sig på en ursinnig tjur/välbyggd kalv med ADHD eller göra entré på en australiensk rugbyplan med ursinniga och välbyggda motståndare med ADHD. Oavsett så blir nog utgången tuff och troligtvis smärtsam om man inte är tränad inför det.
Tomtemuppen
2007-12-31, 18:57
MMA är inte lika (smärtsamt?) krävande som thaiboxning eller boxning, och UFC som alla nämner som förövrigt inte är en sport tillåter dem inte heller sparkar mot liggande, men däremot armbågar, vilket tenderar till att allting blir nerblodat och det ser ännu grövre ut än vad det egentligen är.
Stående kan man inte "fly" på samma sätt och köra defensivt som man kan göra på marken inom MMA. I stående fighting får man ta betydligt mer stryk.
Annars skulle nog triathlon och cyklister(touren etc...) kvala ganska högt upp...
Man bör vara rätt hård om man ska ägna sig åt rock-climbing också (hård i annan bemärkelse).
Kräver fysisk och mental kompetens samt en lejons mod; är en oerhört farlig sysselsättning men samtidigt får man i belöning uppleva en otrolig känsla av frihet (särskilt då man inte har utrustning).
http://ffden-2.phys.uaf.edu/212_spring2005.web.dir/Ryan_Boothe/climbing.jpg
Triathlon kom ju faktiskt till genom den där frågan. Flera toppidrottsmän på Hawaii försökte övertyga varandra om att deras sport var den tuffaste. Då tog man den tuffaste tävlingen av var sport och slog i hop dem till en ända tävling då de måste vara tuffast av allt :)
Konditionsidrotter, no doubt.
Triathlon kom ju faktiskt till genom den där frågan. Flera toppidrottsmän på Hawaii försökte övertyga varandra om att deras sport var den tuffaste. Då tog man den tuffaste tävlingen av var sport och slog i hop dem till en ända tävling då de måste vara tuffast av allt :)
Rent konditionsmässigt är det den tuffaste sporten. Men nu var det inte det som efterfrågades.
Jag lägger också min röst på Vale tudo.
UFC verkar rätt hårt, är in la crosse rätt hårt?
Fast multisport ala tävling på 4-5 dygn kissar ju på vanlig Triathlon. Det var ganska intressant att träffa alla tävlande efter VM som gick i sverige sommaren 06. Var ju mer än skavsår om vi säger så.
Arf Pingvin
2007-12-31, 20:56
Skotercross. ~200 kg maskin med dubbad matta.
4sEpL78P00k
1. Burmesisk thaiboxning
2. Thaiboxning
3. Kyokushin
Jag tycker inte MMA kvalar in på top 5, i så fall måste de bli mycket bättre med knän och sparkar.
Flygplan
2008-01-01, 00:53
Oj, tre sidor med folk som tycker att UFC är den hårdaste "sporten".
Kan upplysa er om att UFC är inte en sport - det är en organisation där det tävlas MMA.
Ignatius72
2008-01-01, 10:32
Undervattensrugby sägs vara hårt, har dock inte testat själv.
Vale Tudo och Motocross*flex*
Endurotävlingen "Novemberkåsan" är kanske världens hårdaste tävling.Vissa år är det bara 10-20% av dom startande som orkar ta sig i mål och då är det ändå bara elitförare som får tävla
Kan upplysa er om att UFC är inte en sport - det är en organisation där det tävlas MMA.
äntligen skrev någon det!
Du har självklart rätt. Tänkte också så de första månaderna men sen flöt man med alla som benämnde det som UFC för man förstod vad de menade hur som helst. Men ja, jag föredrar också att kalla det MMA.
Ultimate Fighting :D
Du har självklart rätt. MMA är sporten. Och ja, det är självklart den hårdaste sporten. Syftet är inte att ta poäng genom att föra en boll av något slag över en linje utan syftet är att krossa motståndaren man möter, bokstavligen.
Lätt AFL (Australiensisk fotboll) Ryggby i all ära men dom har ju iaf lite skydd och Amerikansk fotboll är väl rätt hårt men dom har ju en hel hög skydd så det kommer ju inte ens i närheten av AFL. Tycker givetvis även att MMA skall vara med där (UFC, PRIDE osv).
http://www.youtube.com/watch?v=LoupKfWPdB8&feature=related
LoupKfWPdB8&
Ahhh shit! AM Fotboll my ass :D
pragmatist
2008-01-01, 12:23
Nå, kom vi fram till någon definition av vad "hård" egentligen innebär? Det finns mängder av sporter där riskerna att dödas och skadas allvarligt är mycket högre än i alla existerande lagliga kampsporter.
Är det inte ganska självklart?
Det är ju skillnad på ridsport där det inte är meningen att deltagarna ska skadas till skillnad från MMA där själva syftet är att man ska få sin motståndare medvetslös.
Men ja, jag föredrar också att kalla det MMA.
Du har självklart rätt. MMA är sporten.
BJJ, Thaiboxning, Karate, Boxning osv. är sporterna man utövar.
att man tävlar i MMA betyder endast att man kan komma från olika bakrunder och tävla med samma villkor.
Mixed Martial Arts ... jag behöver väl inte översätta *flex*
att man tävlar i MMA betyder endast att man kan komma från olika bakrunder och tävla med samma villkor.
Men jag kalla MMA för sport :D
Kombination av BJJ och Thaiboxning är väl hårdast då.
Ja, det säger väl sig själv att det är en blandning? Det är ju inte sporterna för sig som man kallar MMA, utan använder det som ett samlingsnamn för det man gör när man går in i ringen och blandar de olika kampsportsbakgrunderna.
Ja, det säger väl sig själv att det är en blandning? Det är ju inte sporterna för sig som man kallar MMA, utan använder det som ett samlingsnamn för det man gör när man går in i ringen och blandar de olika kampsportsbakgrunderna.
Prääcis! :D
Marathon, triathlon, Tour de France etc är bra mycket hårdare än 2 tokpreppade svettiga män som kör 5 minuters homoerotiskt förspel i UFC.
Marathon, triathlon, Tour de France etc är bra mycket hårdare än 2 tokpreppade svettiga män som kör 5 minuters homoerotiskt förspel i UFC.
Det slår ju ihjäl varandra?
Men jag förstår vad du menar. Frågan är vad som är värst?
Tricklev
2008-01-01, 13:29
Bullriding och rodeo verkar rätt hårt. Frågan är om man skulle välja att sätta sig på en ursinnig tjur/välbyggd kalv med ADHD eller göra entré på en australiensk rugbyplan med ursinniga och välbyggda motståndare med ADHD. Oavsett så blir nog utgången tuff och troligtvis smärtsam om man inte är tränad inför det.
Haha, tänkte jag inte ens en tanke på, men jo, att sitta på en ursinnig tjur i 7 sekunder före du blir avkastad o nerstampad måste ändå räknas som relativt hårt.
Lite lustigt att ta upp tokpreppad och sen använda tour de france som alternativ :D
Hur ser en normal match i australisk fotboll ut egentligen?
Ser ut som det är rätt många som borde skada sig i varje match om matcherna ser ut ungefär som i det där klippet.
Eddie Vedder
2008-01-01, 13:48
Ser ut som det är rätt många som borde skada sig i varje match om matcherna ser ut ungefär som i det där klippet.
Förr när dom visade det på Viasat Sport (kanske dom iofs gör idag också men jag har inte längre kanalen) så var skador del av statistiken efter matcherna.
Mål, målpassningar, frisparkar och all möjlig statistik som idrotter brukar bjuda på. Skillnaden var att även skador nämndes.:D
Det lär krävas brutalt stora lagtrupper i en sådan sport faktiskt.
Jag skulle hellre få tokspö än att springa +2 mil *spy*
:D
Långdistans av något slag.
Det lär krävas brutalt stora lagtrupper i en sådan sport faktiskt.
Laget med störst trupp vinner ligan :D
Som sagt svårt att definiera vad en "hård sport" är.
Men jag kan göra en lista av de hårdaste jag har utövat iaf.
1. Vale Tudo, vilket alltså är MMA med väldigt begränsade regler.
2. Thaiboxning
3. 24-timmars lopp (löpning). Sjukt påfrestande både för kroppen och psyket.
Tomtemuppen
2008-01-01, 15:09
Ultimate Fighting :D
Du har självklart rätt. MMA är sporten. Och ja, det är självklart den hårdaste sporten. Syftet är inte att ta poäng genom att föra en boll av något slag över en linje utan syftet är att krossa motståndaren man möter, bokstavligen.
Grejen är att det inte bara går ut på att krossa och knocka motståndarna, utan också på att strypa den andre, eller bryta olika leder i kroppen, d.v.s submissions, och submissions är inte så "hårt" att utsättas för pga att man kan klappa ur det.
Boxning/thaiboxning däremot, där är det ENDA syftet att krossa motståndaren.
Cheese Rolling *rolleyes*
8tm5La2Kzyw
Annars ett lopp som skulle vara hårt att kunna säga att man deltagit i och fullföljt vore ju helt klart marathon des sables. Finns ju psyklopp överallt och så men grejer som ironman och nämnda "maraton" är ju lite mer klassiska, lite kult över det hela.
Muaytudd
2008-01-01, 15:18
äntligen skrev någon det!
+1
Jag kör hellre mma än typ Cambodian Bloodsport
beckman88
2008-01-01, 16:00
Brottning.
Visst är det ändå lika bra att kalla UFC för en sport av den enkla anledningen att alla organisationer har olika regler?
Nå, kom vi fram till någon definition av vad "hård" egentligen innebär? Det finns mängder av sporter där riskerna att dödas och skadas allvarligt är mycket högre än i alla existerande lagliga kampsporter.
Förmågan att hålla koncentrationen och viljan uppe fast man har ont överallt?
Någon form av sydamerikansk bareknuckle valetudo lär vara det minst trevliga att tävla i. UFC har fått göra lite cut backs i reglerna så att de ska gå att visa på tv och lanseras som en vettig sport och inte bara brutes som sluggar varandra i en "ring".
Postar en film med NFL Hits, anser fortfarande att Aussie Rules och Rugby inte har något att hämta gentemot am. fotboll. Men det e bara jag det :)
http://www.youtube.com/watch?v=NNMaFyRbs-A
Ahhh shit! AM Fotboll my ass :D
50% av "hitsen" så tappar ju bollbäraren balansen bara efter en lätt vidrörning.
Ny kandidat till förstaplatsen: Antikens Gladiatorspel
tntballe
2008-01-01, 17:00
inom mma är det nog rioheroesturneringen
CSVwybtSr9A
sen vet jag inte vad jag tycker är värst bland alla långdistanslopp genom extrema terränger.
Har ni inte lirat handboll? Snubbar på två meter som ger tjuvnyp, som har extrem kroppskontakt, håller högt tempo och måste vara mycket rörliga, men där slagsmål och dåligt uppförande är mycket ovanligt. Är också den lagsport med flest skador orsakade av motståndarna...
http://www.sportal.nu/files/imagecache/storbild/files/handboll_2.jpg
/Tråd Låst!
Grupp B rally var riktigt sjukt alltså. Imponerande att de vågade köra de där bilarna på sådana vägar.
Folk verkar missförstå poängen. En sport är inte tuff (inte på det sättet TS menar iallafall) för att det kan gå illa. Eller för att man utsätter sig själv för fara, men faran inträffar endast då något går snett.
Det finns sporter som är hårda då dom bara handlar om att försöka förgöra sin motståndare. Där målet är att skada den andre. Det verkar vara utifrån det TS undrar.
Eddie Vedder
2008-01-01, 17:30
Förmågan att hålla koncentrationen och viljan uppe fast man har ont överallt?
ja då är det ju triathlon och multisport helt klart. Utsätter man kroppen för den ansträningen under flera dygn så kan det inte jämföras med vad man hinner utsättas för under en match i en lagidrott eller en kampsportsfight.
Där är det ju en match under någon timme och sedan vila. I extrema triathlontävlingar och multisport är det ju många många timmar och flera dagar i rad.
Det har ju dessutom skett dödsfall p.g.a. t.ex. hyponatremi under denna typ av uthållighetsidrotter i varmt klimat.
Folk verkar missförstå poängen. En sport är inte tuff (inte på det sättet TS menar iallafall) för att det kan gå illa. Eller för att man utsätter sig själv för fara, men faran inträffar endast då något går snett.
Det finns sporter som är hårda då dom bara handlar om att försöka förgöra sin motståndare. Där målet är att skada den andre. Det verkar vara utifrån det TS undrar.
Det är möjligt att det är endast fysiskt hårda sporter som åsyftas i huvudinlägget, jag tycker dock den mentala aspekten är minst lika viktig. Och MMA-utövare i all ära - jag tycker också det är en hård sport - men enligt min uppfattning är dessa herrar duvungar i jämförelse med rallyförarna.
Det är möjligt att det är endast fysiskt hårda sporter som åsyftas i huvudinlägget, jag tycker dock den mentala aspekten är minst lika viktig. Och MMA-utövare i all ära - jag tycker också det är en hård sport - men enligt min uppfattning är dessa herrar duvungar i jämförelse med rallyförarna.
Med andra ord...
Hårding:
http://www.bilsport.se/bildarkiv/52/45326d1ed555e.jpg
Duvunge:
http://www.mmaforum.com/photopost/data/2/fedor.jpg
*whistle*
Målet är att vinna.
Om vi säger såhär då; att köra skiten ur en rallybil på vägar där normalt folk knappt glider fram i 30km/h är i mitt tycke bra mycket hårdare än att kunna slå folk på käften.
Målet är att vinna.
Och det är en praktisk omöjlighet att göra det i vissa sporter utan att behöva slå/skada sin motståndare. I en boxares huvud figurerar inte tanken "jag måste vinna", på samma sätt som "jag måste knocka fanskapet" Man vinner genom att slå den andre och då blir det att slå den andre som blir det primära målet.
Vendee Globe, Ensamsegling, tour de france, iron man osv..
Vendee Globe, Ensamsegling, tour de france, iron man osv..
Om man med hårt menar psykisk påfrestning/utmattning så ligger Vendee globe mycket högt på min lista.
Att pressa racingmaskiner (bräckliga extremt lätta) jorden runt (inkl southern fucking ocean), ensam, utan hjälpteam, non stop. Endast dom värsta ensamvargarna/galenpannorna/fanatikerna gör detta race utan att bryta ihop eller tappa koncentrationen/fokus på att vinna.
http://na.northsails.com/NORTHeNews/Jan05/Images/Bonduelle_VendeeGlobe.jpg
Om vi snackar fysisk form:
Tyngdlyftning.
Friidrott.
Gymnastik.
Om man med hårt menar psykisk påfrestning/utmattning så ligger Vendee globe mycket högt på min lista.
Att pressa racingmaskiner (bräckliga extremt lätta) jorden runt (inkl southern fucking ocean), ensam, utan hjälpteam, non stop. Endast dom värsta ensamvargarna/galenpannorna/fanatikerna gör detta race utan att bryta ihop eller tappa koncentrationen/fokus på att vinna.
Det är riktigt. Då torde bergsbestigning ligga högt på den listan också. Extrema förutsättningar är beundransvärt á la filmen Touching the Void (rekommenderas).
Det är riktigt. Då torde bergsbestigning ligga högt på den listan också. Extrema förutsättningar är beundransvärt á la filmen Touching the Void (rekommenderas).
Mmmm, bra film!
Handlar det bara om knäppaste grejorna kan ju listan göras mycket lång. Springa iförd amerikanska flaggan genom Karachi medan man bränner en bild av Muhammad känns ju som en lämplig gren. Jag ser ingen särskild hårdhet i att tävla i sporter där våld är en beståndsdel. Det behöver man inte vara hård för att klara - det räcker med dum
Jag såg den igår. Alltså Joe, hur fan klarade han det? Extremt sjukt!
exakt!
alltså är inte MMA den hårdaste sporten.
för det är ju inte EN sport :D
exakt!
Man kan säga att sport är detsamma som tävlingsgren och därför kan man svara MMA på frågan. MMA är tuffare än var sport däri för sig. Typ som 10-kamp som innehåller flera andra grenar.
Men är hårt och tufft samma sak? Jag är övertygad om att ett gäng av de där slagskämparna skulle grina efter mamma efter ett par dar på en ensamsegling, eller en friklättring
Men är hårt och tufft samma sak? Jag är övertygad om att ett gäng av de där slagskämparna skulle grina efter mamma efter ett par dar på en ensamsegling, eller en friklättring
Och vice versa. Eller?
Dom hade garanterat börjat grina efter ett par dagar. Men seglaren hade börjat grina i ringen och längta till sin båt efter någon minut.
Men jag fattar din poäng och vad man ska anse som hårt, den fysiska smärtan eller konditionen, eller rallygalningar som en del tycker. Friklättring är inte hårt, det är mer galet och man utsätter sig för risker. Jag tycker att en hård sport är där det hårda är sportens kärna, inte om något går snett.
Och vice versa. Eller?
Det vette fan. Som jag skrev redan ovan - det räcker med att vara dum i huvudet för att få stryk. Att vara tvungen att tänka, planera, undvika fällor, hushålla med styrkan i flera timmar, känns som bra mycket tuffare
Men är smärtan i en MMA-ring större än smärtan i tour de france?
Eddie Vedder
2008-01-01, 21:04
Jag tycker att en hård sport är där det hårda är sportens kärna, inte om något går snett.
Om det går så bra som det kan i ringen så lämnar man den ju oskadd. Går det snett åker man på rejält med stryk, så där ser jag ingen skillnad.
Även om våldet är grunden i dom sporterna går man ju inte in för att bli sönderslagen.
En triathlontävling såsom Ironman är omöjlig att genomföra utan att halvt ta död på sig själv, oavsett om man vunnit eller ej.
Det vette fan. Som jag skrev redan ovan - det räcker med att vara dum i huvudet för att få stryk. Att vara tvungen att tänka, planera, undvika fällor, hushålla med styrkan i flera timmar, känns som bra mycket tuffare
Man kan inte hålla på med en kampsport med den enda egenskapen att man är dum. Om man nu vill hålla med det mer än några timmar.
Men ingen mma-gren går ut på att få stryk.
Med den argumentationen kan man lika väl säga att vem som helst kan segla; det är bara till att slå sig ner på durken, skruva upp mp3-spelaren och hoppas på det bästa.
Man kan inte hålla på med en kampsport med den enda egenskapen att man är dum. Om man nu vill hålla med det mer än flera timmar.
Klart man kan. Inte på absolut toppnivå kanske, men i de lägre divisionerna. Praktexemplen är ju slagpåsarna i proffsbranschen - som blivit dumma av sin sport. Man kan ju också fundera över hur smart det är att utöva sport där en av de mest uppenbara - och av publiken också eftertraktade - riskerna är att bli sönderslagen. Och skadad för lång tid framåt.
Om det går så bra som det kan i ringen så lämnar man den ju oskadd. Går det snett åker man på rejält med stryk, så där ser jag ingen skillnad.
Även om våldet är grunden i dom sporterna går man ju inte in för att bli sönderslagen.
En triathlontävling såsom Ironman är omöjlig att genomföra utan att halvt ta död på sig själv, oavsett om man vunnit eller ej.
Tour de France och Triathlon/Ironman är otroligt tuffa grejer båda två. Rent konditionsmässigt är dom oslagbara. Men jag ser inte faran med dom, det finns inget farligt i det. Även om det som sagt är otroligt krävande och beroende på hur man ser det och också kanske kan anses som hårdast.
Men sen missar du en viktig grej Eddie, klart man inte vill få stryk själv. Men man gör allt för att ge den andre det.
Eddie Vedder
2008-01-01, 21:13
Men jag ser inte faran med dom, det finns inget farligt i det.
Inget farligt? Det är ju inom idrotter som t.ex. triathlon som folk dör. Och då dör man som en följd av själva ifdrottandet, inte p.g.a. av någon olycka.
Man utsätter sin kropp för väldigt farliga saker när man misshandlar den på det sättet som multisport och riktigt extrema uthållighetsidrotter innebär.
Men sen missar du en viktig grej Eddie, klart man inte vill få stryk själv. Men man gör allt för att ge den andre det.
Nej det missade jag inte. Jag svarade på det du skrev om att i vissa sporter är det hårda sportens kärna och inte bara hårt när det går snett. Och då menar jag att det går väldigt snett när man åker på dyngstryk:;)
Beror på vem man frågar. Jag anser att man inte är frisk i huvudet om man ger sig ut och friklättrar, precis som du tycker om kampsport. Tycker inte det är tufft utan idiotiskt.
Ångrar mig lite nu att jag startade tråden utan att tänka mig för. Detta leder ingenvart utan skapar bara irritation.
Inget farligt? Det är ju inom idrotter som t.ex. triathlon som folk dör. Och då dör man som en följd av själva ifdrottandet, inte p.g.a. av någon olycka.
Är det ingen olycka om någon dött? Det måste man väl ändå säga att det är.
Nej det missade jag inte. Jag svarade på det du skrev om att i vissa sporter är det hårda sportens kärna och inte bara hårt när det går snett. Och då menar jag att det går väldigt snett när man åker på dyngstryk:;)
Du verkar glömma att det är två i ringen. Man gör ingen bra boxingsmatch genom att inte ha blivit träffad. Jo, om man samtidigt träffat den andre. I boxning går det inte snett om man åker på några rejäla proppar, för det händer i varje match. Det är så själva sporten ser ut.
Beror på vem man frågar. Jag anser att man inte är frisk i huvudet om man ger sig ut och friklättrar, precis som du tycker om kampsport. Tycker inte det är tufft utan idiotiskt.
Ångrar mig lite nu att jag startade tråden utan att tänka mig för. Detta leder ingenvart utan skapar bara irritation.
Precis. Det handlar om vad man värdesätter som hårt, är hårt att möta någon som man vet kan slå sönder hjärnan på en och ändå göra det bästa man kan för att vinna matchen, eller är det fysisk utmattning att ta ut kroppen till den yttersta gränsen, eller som jag menade den psykiska press att ligga med helt egna beslut helt utan möjlighet till hjälp, pressa en extrem maskin in i värsta ovädren man kan hitta för att vara snabbast och ju mer du pressar på desto finare blir eggen att balansera på där ena sidan är att dö, den andra att inte vinna.
Jag kan se en hårdhet i alla dom typerna av extrema utmaningarna men begränsa dig inte till enbart kampsport.
Precis. Det handlar om vad man värdesätter som hårt, är hårt att möta någon som man vet kan slå sönder hjärnan på en och ändå göra det bästa man kan för att vinna matchen, eller är det fysisk utmattning att ta ut kroppen till den yttersta gränsen, eller som jag menade den psykiska press att ligga med helt egna beslut helt utan möjlighet till hjälp, pressa en extrem maskin in i värsta ovädren man kan hitta för att vara snabbast och ju mer du pressar på desto finare blir eggen att balansera på där ena sidan är att dö, den andra att inte vinna.
Jag kan se en hårdhet i alla dom typerna av extrema utmaningarna men begränsa dig inte till enbart kampsport.
Precis såhär är det, det finns inget enhetligt svar på frågan. Allt handlar om hur och vad man bedömer.
Det vette fan. Som jag skrev redan ovan - det räcker med att vara dum i huvudet för att få stryk.
Är inte det där att generalisera lite väl mycket. Att du tycker fighting är mindre "hård" en andra sporter är väl upp till dig. Men att säga att det räcker att vara dum i huvudet för att fightas stämmer fan inte. Det är ju som att säga att alla bodybuilders är dumma i huvudet för att de ställer sig inoljade på en scen och spänner musklerna i alldeles för små kalsonger. Visst ser det lite löjligt ut (tycker jag) men det är fortfarande en imopnerande idrottsprestation att göra det. Har du någon egen erfarenhet av fullkontakts-kampsport? Vet du vad som krävs? Känns dåligt som fan av dig att klanka ner så totalt på något som människor lägger ner sin själ i, bara för att du uppenbarligen inte gillar det..
Eddie Vedder
2008-01-01, 21:54
Är det ingen olycka om någon dött? Det måste man väl ändå säga att det är.
Jo självklart är ett dödsfall en olycka.:D
Det jag menar (och som jag visserligen tror du förstod) är att dödsfallen i den typen av idrottare uppkommit som följd av idrotten som sådan. Man dör inte av att hoppa över hindret med hästen, men dödsfall förekommer i hästsport. Man dör inte av att köra bil, men dödsfall förekommer vid olyckor inom motorsport.
I idrotterna jag pratar om har ansträngningen av idrotten som sådan lett till katastrofen, d.v.s. inget annat än att man utfört sporten. Att krascha, att få en häst över sig, att få en skridskoskena över halsen är en annan sorts olyckor anser jag.
Har ni inte lirat handboll? Snubbar på två meter som ger tjuvnyp, som har extrem kroppskontakt, håller högt tempo och måste vara mycket rörliga, men där slagsmål och dåligt uppförande är mycket ovanligt. Är också den lagsport med flest skador orsakade av motståndarna...
Ja, har spelat handboll själv. Och det är faktiskt jävligt jobbigt. :Virro *spy*
Tomtemuppen
2008-01-01, 22:27
Tour de France och Triathlon/Ironman är otroligt tuffa grejer båda två. Rent konditionsmässigt är dom oslagbara. Men jag ser inte faran med dom, det finns inget farligt i det. Även om det som sagt är otroligt krävande och beroende på hur man ser det och också kanske kan anses som hårdast.
Det finns ingenting särskillt farligt med att gå upp i ringen heller, du kommer med 98% säkerhet att lämna den med enbart en jävla massa blåmärken och ont i kroppen ett tag, tyvärr får 2%(närmre bestämt 24 av 1000) hjärnskador, och detta gäller proffsutövare, lägg till hur liten del som börjar träna som går upp i ringen som amatör och senare blir proffs så ser du hur stor chans det är att faktiskt bli skadad...
Statistiken är för MMA i USA :).
Neeeeeej, knappast *gah!*
En MMA-match håller på kort tid, 2-3 runder med 2-5 minuter vardera beroende på vilket land/organisation. Dessa minuter är visserligen jävligt intensiva men knappast att det kan kompensera för all det man utsätter sig under tour de france. Sedan gör adrenalinet i kroppen att man knappt känner något.
exakt!
MMA är visst EN sport, att sporten skapades av någon som ville ha ett samlingsnamn för flera olika kampsporter är en annan femma, men det är fortfarande EN egen sport med egna regler och egna utövare.
När du har gjort din första vurpa i bort åt 100km/h iklädd endast lycra så kanske du får en annan uppfattning. Helt klart finns det sporter som är farligare om något går snett, men t.ex cykling kräver mer än en hästkondition och pannben av sten i alla fall.
http://www.youtube.com/watch?v=f91ZfgSEYc4
Precis såhär är det, det finns inget enhetligt svar på frågan. Allt handlar om hur och vad man bedömer.
OCh vad man själv sysslar med/har sysslat med/är intresserad av.
Det man själv identifierar sig med är ju alltid hårdast.
Psychological
2008-01-02, 00:26
Hockey !!!!!!!!!!
Jag rostar pa cricket! Overraskande skadedrabbad sport.
http://neatorama.cachefly.net/images/2007-09/10-broken-fingers-playing-wicket.jpg
Symphony Flex
2008-01-02, 01:23
ställ er själva frågan... vad vill ni helst inte ge er in i? rugby, ufc eller schack?
Det hårdaste tävlingsminnet jag har är en längdskidåkning en gång, i för omständigheterna vidrig kyla. Förutom värkande lungor, bankande hjärta och en ismask i anskiktet hade jag just ingen känsel under knäna alls efteråt. Inte kom jag bra till heller. Tog en hel dag innan fötterna och allt annat var ok igen.
Boxning: Hårt när man inte har någon kraft kvar men tvingas fortsätta till slutet. Slagen var inte så farliga tyckte jag. Trots att jag förlorade synen för en stund några gånger, halvknockar. Mest var det själva orken i kombination med illamående som kändes hårt. Hade aldrig några problem att gå upp i ringen första gången heller, men det är olika.
Klättring: Klättrar man hårt, hårda grader, på höga höjder så…det kan göras hårt. Moder natur vinner alltid i slutändan, det gäller att respektera det, helt enkelt, och veta hur mycket man kan utmana. Hårt mentalt. Bara vandringen fram till själva klippan över slippriga stenar och bråddjup är det inte alla som fixar, utan som sagts tidigare, de önskade sig nog helst hem till mamma. Inga muskler i världen hjälper där, bara psyke.
Hårdaste sporten är en ganska meningslös fråga enligt mig, det beror helt på hur man definerar vad som är "hårt". Jag menar ingen ringaktning emot trådskaparen, det är bara att jag tror de flesta har en ganska skev och partisk bild av ämnet. Men det verkar ni ju redan ha kommit fram till.
De flesta tänker nog automatiskt på extrema kontaktsporter som MMA, boxning och så vidare. Men grejen är att all elitidrott är så förbannat extrem numera. Den som är villig att gå längst och plåga sig själv mest vinner oftast, och ribban bara höjs. Hockey är även det en kontaktsport men det tuffaste med den är förmodligen mängden stenhårda matcher och stenhård träning proffsspelarna utsätts för. Motorsport är betydligt hårdare än de flesta tror, det krävs en rätt vass fysik för att ligga och köra på gränsen varv efter varv och dessutom måste man fortfarande vara fräsch nog att hålla en hög nivå på koncentrationen. Blir du för trött börjar du slarva och reflexerna försämras, det har du inte råd med i 300+ km/h! Och MC knuttarna? Damn, don't even get me started! De killarna måste ha så många skruvar lösa att jag inte vet vart jag ska börja, finns det några skrevraketsproffs som inte har brutit de flesta benen i sin karriär?
Jag är ganska säker på att det rentav finns små söta balettflickor som genomgår hårdare träning än vad de flesta här på forumet skulle klara av.
Det kanske vore intressantare att fråga sig vilken idrottsman som är hårdast, men det är nog lika omöjligt att svara på det med.
Om jag ändå måste välja så säger jag att sån där cykeltävling på ovalbana ligger bra till. Ja, jag vet, det är ett skittråkigt val och jag är inte ens intresserad av det. Men det är fysiskt krävande och skaderiskerna är väldigt stora.
Hårdaste idrottsman ger jag en delad förstaplats till Alexander Karelin och Joe Lewis. Bägge herrarna är kampsportslegender, men sporten de utövade har inget att göra med mitt val. Det är helt enkelt de två tuffaste idrottsutövare jag känner till, och de hade förmodligen blivit bäst i vad de än valt att syssla med. Man kan ju knappast annat med en sådan järnvilja.
Jag är ganska säker på att det rentav finns små söta balettflickor som genomgår hårdare träning än vad de flesta här på forumet skulle klara av.
Japp. Förväntningar, prestige och krav är ofta det som gör sporter hårda. En av mina närmaste väninnor var i den absoluta toppeliten i gymnastik i nordamerika. Det gällde att vara som bäst i större internationella tävlingar hela tiden. Tränarna utnyttjade tonårsflickorna och utsatte dem för systematiska våldtäkter. Detta var lokalt men inget ovanligt i ett större perspektiv heller. Hon låg på sjukhus ett halvår för anorexia. Ryggen är i dag helt paj. Tänk också på hur tjejerna i DDR forcerades.
Japp. Förväntningar, prestige och krav är ofta det som gör sporter hårda. En av mina närmaste väninnor var i den absoluta toppeliten i gymnastik i nordamerika. Det gällde att vara som bäst i större internationella tävlingar hela tiden. Tränarna utnyttjade tonårsflickorna och utsatte dem för systematiska våldtäkter. Detta var lokalt men inget ovanligt i ett större perspektiv heller. Hon låg på sjukhus ett halvår för anorexia. Ryggen är i dag helt paj. Tänk också på hur tjejerna i DDR forcerades.
Ja, tror jag också på..
DANNE1988
2008-01-30, 10:16
Det är ju helt olika vad man syftar på "hårt", om du tänker tacklingar så är Rugby hårdast, om du tänker slag och tjyvslag så är det Australiensisk Rugby där dom drar höga tacklingar med armar och skit, och om du tänker sport rent allmänt för vilka som dödar varandra så är det helt klart UFC octagon grejerna.
Men man brukar säga, vilken LAG-sport är hårdast och vilken sport rent allmänt. Min lista...
Rent Allmänt
1. UFC
2. Rugby
3. Australiensisk Rugby
LAG-sporter
1. Rugby
2. Austratliensisk Rugby
3. Amerikansk Fotboll
Eurofooty
2008-03-20, 15:02
Australisk fotboll såklart. *flex*
Youtube: Snabbt, hård tackling, mycket bra teknik och ingen off-side! (http://www.youtube.com/watch?v=65NdEJDNNfE)
Nu finns det förbundet i Sverige: AFL Sweden (http://www.aflsweden.se/)
Och för dem som bo nära Stockholm, Solna Axemen söker nya spelare: www.axemen.se (http://www.axemen.se/)
Axemen email (contact@axemen.se)
Alla välkomna.
Go Axemen!
Runda Grodan
2008-03-20, 15:14
Bastubad kanske.
Tricklev
2008-03-20, 15:19
Haha ja, balett är den hårdaste sporten, iaf om du är tjej, vet inte många andra sporter där systematiska våldtäkter är en del av sporten.
Möjligtvis gymnastisk också, fasen, har ju en bekant vars lillasyster sysslade med gymnastik på rätt hög nivå, måste ta ett allvarligt snack med henne om hennes barndom nu.
Kekekekeke
=/
Alltså, det här med att blanda in risk för fara för livet måste hållas borta från "hårdaste sporten" enligt min (och mångas?) mening. Frågan handlar inte om vilken sport som är mest riskfylld, då hade jämförelser ang. hur farligt det är att utöva triathlon vs MMA. kunnat göras gällande.
Enligt min mening måste det bli 1) hur hård sporten är för fysiken (kondition, styrka etc) där MMA, rugby och Triathlon etc borde hamna högt
och/eller
2) hård mentalt, där tävlingar i ensamvärldsomsegling hamnar högt, men återigen måste Triathlon mfl hamna högt här
Enlig min mening hamnar därför Triathlon, multisport, marathon högst eftersom de antagligen får högst sammanlagd poäng om man lägger samman poängen från 1) och 2).
(Hoppas ni förstod vad jag menade....)
Sir Anselm
2008-03-20, 15:45
Det här tror jag fan är det jobbigaste man kan göra:
Lång tråkig löpning (http://www.allaboutrunning.net/sri-chinmoy-racesblog/3100-mile-self-transcendence-race)*screwy*
Bastubad kanske.
Ångbastu kan jag hålla med om, torrbastu är väl mer på amerikansk fotboll - nivå och är inte lika hardcore.
Gustaven
2008-03-20, 16:34
Undervattensrugby sägs vara hårt, har dock inte testat själv.
Jag har spelat det och det är ungefär som brottning involverande 10 man med mer rörelsemotstånd och utan att kunna andas... jag kräktes efter två byten á 30 sekunder då vi hade några landslagsspelare på besök (kvinnliga och manliga) och då är jag ändå en "ok"tränad fridykare...
Matsa och allan har både väldiga poänger här... vilken sport som är "hårdast" är nog väldigt individuellt...
Trodde denna meningslösa tråden hade gått i graven för evigt, men icke, den dras upp lite då och då
machine gun
2008-03-20, 16:55
Enlig min mening hamnar därför Triathlon, multisport, marathon högst eftersom de antagligen får högst sammanlagd poäng om man lägger samman poängen från 1) och 2).
Marathon är inte ens och spelar i samma liga som långdistanstriathlon (där avslutar man ju med ett marathon eller två) och verkligen inte i närheten av multisport. Det finns flera dagar långa tävlingar med helt extrema påfrestningar på deltagarna. Folk drar på sig skyttegravsfötter(!) och allt möjligt. De tar sig genom stenhård terräng, springer i många timmar, cyklar, paddlar, klättrar, sover oftast knappt på hela tiden. Jag skulle säga att det är den absolut hårdaste sporten/tävlingsformen (det är ju mer än en sport inblandad).
Jag säger multisport - utan tvekan.
machine gun
2008-03-20, 17:02
När jag säger multisport syftar jag främst på tvälingsformen Adventure race:
Adventure races
Multisportens Rolls Royce. Tävlingsformen kräver ett starkt lag med stort kunnande i alla discipliner, navigering, utrustning och logistik.
Tävlingarna är allt ifrån 50 till 100 mil långa och hålls oftast i spännande miljöer och pågår dygnet runt upp till 6-10 dagar.
Lagen är alltid mixade och innehållande 4 personer som hela tiden är på banan.
Vissa tävlingar är dessutom utan support, vilket sätter lagen ytterligare på prov då de endast får möjlighet att fylla på mat och utrustning en gång per dygn.
Störst i Sverige är Explore Sweden. Internationellt är AR World Championship, The Raid World Championship, Primal Quest.
www.multisport.se
Multisport är även ruskigt farligt. Fotskador, folk som somnar när dom cyklar på mtb, rammlar ner för stup osv.
moment22
2008-03-20, 19:12
Bodybuilding.
någon som hajjar? ^^
När jag säger multisport syftar jag främst på tvälingsformen Adventure race:
www.multisport.se
Håller med och det var också den sortens tävling jag syftade när jag skrev multisport. Har läst om de i RW och det verkar sjukt kul, hårt och utmanande. Men visst, jag skrev multisport, triathlon och marathon på samma rad vilket kan missuppfattas som att jag rankar de som lika högt. Vad jag snarare ville säga var att marathon också hamnar högt upp på listan om man kombinerar 1) och 2), om vi jämför med t.ex rugby eller så.
Jujitsu
Hahaha fan va rolig Ost-Rullning var:D
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111270
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111270
Jau men det kan ju se ut så här också http://www.youtube.com/watch?v=10g_2eY8HOY
Doctor Snuggles
2008-03-29, 20:24
ostrullning? ZC5ykhXDDbo
Haha :laugh:
Bästa sporten någonsin.
Någon kanske har skrivit det tidigare i tråden men sådan undersökning gjordes för några år sedan tror jag, amerikansk undersökning förstås. De rangordnade de hårdaste sporterna och vägde in en hel del faktorer, exempelvis fysisk belastning och psykisk belastning.
Om jag inte minns helt fel "vann" Boxning. Ishockey, Gymnastik och Amerikansk fotboll kom också högt upp på listan.
Någon kanske har skrivit det tidigare i tråden men sådan undersökning gjordes för några år sedan tror jag, amerikansk undersökning förstås. De rangordnade de hårdaste sporterna och vägde in en hel del faktorer, exempelvis fysisk belastning och psykisk belastning.
Om jag inte minns helt fel "vann" Boxning. Ishockey, Gymnastik och Amerikansk fotboll kom också högt upp på listan.
Denna kanske? http://sports.espn.go.com/espn/page2/sportSkills
Jag tycker det är en rätt bra och sanningsenlig lista iaf.
ArnoldOnLehmä
2008-04-03, 13:48
längdhopp så klart, var ju en som fick ett spjut i njuren i sommras.
jontahontas
2008-04-03, 13:52
Fett kasst att biljard är nästan sist. Jag spelade skitmycket i höstas med en polare och prestigen samt de 2 euro/match vi spelade om gjorde biljard till mer krävande än ett 400 meterslopp under 50 sekunder. Det tar lång tid och man måste ha fokus hela tiden.
Komigen och sluta larva er nu!
http://blog.karlribas.com/images/wrestlemania.gif
Hur hårda är inte domhär! Verkar ju svinfaligt*popcorn*
Om nån menar på att det är en fejksport så får jag väl rösta på dom störtloppsåkare som verkligen försöker vinna störtloppet i Kitzbühel.
-FA9f-4n2ME
Absolut hårdast är tävlingsätning !.......:naughty:
Absolut hårdast är tävlingsätning !.......:naughty:
Ja, men man blir mjukast ;)
Extrem freeride med cykel eller downhill är rätt hårt.
Iaf om man heter Josh Bender
Kolla från 1:30 http://www.youtube.com/watch?v=pegXSFF-mus
Även i downhill så kan det göra ont.
http://www.youtube.com/watch?v=whv_mFXEOcc&feature=related
:)
http://www.youtube.com/watch?v=8CVeaJ9EuAI
3. Rugby
Det där med UFC tycker jag är lite tramsigt, finns flera kamsportsturneringar som är minst lika hårda, Pride te'x.
Det där med UFC tycker jag är lite tramsigt, finns flera kamsportsturneringar som är minst lika hårda, Pride te'x.
PRIDE har uppgått i UFC.
clinteastwood
2008-04-03, 16:56
death fight
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.