handdator

Visa fullständig version : Hur ändrar ni träningen vid deff

Fullkontakt
2007-12-30, 17:24
Hur ändrar ni eran träning när ni deffar.
Det vill säga, Ändrar ni erat schema? Högre/lägre reps?, Färra/fler sets? Färre/fler träningsdagar/vilo dagar. Osv osv.

Samt vad har det get för resultat (hur mycket har ni förlorat) osv.

Hittade ingen tråd där detta har disskuterats så tänkte de kunde va kul å göra en..

Fullkontakt
2007-12-30, 17:26
Jag har bara deffat engång i mitt liv. Då hade jag tränat i ca 8 månader innan det. Tyckte inte att jag förlora någonting :Virro

Körde med samma tränings-schema, samma reps antal, men något färre sets.
Lika lång vila mellan setsen, 2-3mins

Vetez
2007-12-30, 17:55
Har ej deffat än.

Om jag skulle deffa så skulle jag köra med längre vila mellan setena och något färre sets.

Spader
2007-12-30, 17:59
till min deff så kommer jag (i träningen) att ändra till ett halvkroppsschema med mer intensitet, svett och mer kondition.

rolf
2007-12-30, 18:00
Inte alls. Lite kortare pass bara.

Three pigs
2007-12-30, 18:01
Under förra årets deff så körde jag helkropps pass 3ggr/vecka. Ökade ett par kilo i alla övningar.

Animalistic
2007-12-30, 18:05
mindre fusk och istället sikta mer på kontakt

Gpajpen
2007-12-30, 18:13
Inte så mycket, håller hårdare på att rätt muskel arbetar vid rätt tillfälle och att hålla passen inom tidsramen, dvs inget onödigt snack osv.

Martin Löwgren
2007-12-30, 18:18
Ingen skilnad. Förändar bara kosten.

Timme
2007-12-30, 18:24
Det ändå mån man skulle kunna ändra träning vid deff är att dra ned på antalet set och reps och samtidigt höja vikterna. Man gör en ordentlig miss om man höjer repsen och sänker vikterna. Då har ju kroppen inte längre någon anledning att behålla musklerna. Man änvänder ju lättare vikter!

Sheogorath
2007-12-30, 18:38
Istället för att träna tre dagar i veckan med en helt del specialövningar och noggrann styrkeutjämning kör jag under deff fyra dagar i veckan och i stort set bara enkla basövningar. Mer och tyngre träning, helt enkelt.

Sheogorath
2007-12-30, 18:39
Det ändå mån man skulle kunna ändra träning vid deff är att dra ned på antalet set och reps och samtidigt höja vikterna. Man gör en ordentlig miss om man höjer repsen och sänker vikterna. Då har ju kroppen inte längre någon anledning att behålla musklerna. Man änvänder ju lättare vikter!

Exakt. Samma sak som dom som börjar isolera och sikta mer på kontakt under deff. Vansinne i.m.o. :)

tp_88
2007-12-30, 18:41
Man gör en ordentlig miss om man höjer repsen och sänker vikterna. Då har ju kroppen inte längre någon anledning att behålla musklerna. Man änvänder ju lättare vikter!
Så du blir av med massa muskler i inledningen av i princip alla dina träningsperioder, när vikterna är lätta? :/

Sheogorath
2007-12-30, 18:42
Så du blir av med massa muskler i inledningen av i princip alla dina träningsperioder, när vikterna är lätta? :/

Nej, för han ligger inte på kcal-minus, kanske?

mystic[-_-]
2007-12-30, 18:46
Istället för två tunga övningar per muskelgrupp kör jag 1 tung med något mer set än vanligt och lättare på de andra. Varför? Inte vet jag, tränar på känsla

tp_88
2007-12-30, 18:49
Nej, för han ligger inte på kcal-minus, kanske?
Han skrev ju iofs att han skulle tränat likadant på diet, och jag vet att han legat på kcal underskott i perioder så sent som iår.

Timme
2007-12-30, 18:52

Ligger jag på ett rejält kcal underskott så finns det nog en risk för att jag gör det :/

tp_88
2007-12-30, 18:53
Nej. Jag ligger ju på kcal överskott.
Så mitt inlägg ovan, du har inte gjort det hela tiden iår, och inte ändrade ni väl träningen för det?

Förövrigt; spelar ju ingen större roll vad kcal-intaget är. Om ni så bestämt hävdar att sänkta vikter (trots fler reps) leder till försämrad proteinbalans så är det väl lika illa när man ligger på + som när man ligger på -? Ligger man på plus är det väl tänkt att man ska växa maximalt, inte bara undvika att tappa muskler?

EDIT: lol edit. :D

Timme
2007-12-30, 18:53
Exakt. Samma sak som dom som börjar isolera och sikta mer på kontakt under deff. Vansinne i.m.o. :)

Jag håller med :D

Timme
2007-12-30, 18:55
Så mitt inlägg ovan, du har inte gjort det hela tiden iår, och inte ändrade ni väl träningen för det?

Förövrigt; spelar ju ingen större roll vad kcal-intaget är. Om ni så bestämt hävdar att sänkta vikter (trots fler reps) leder till nedsatt proteinbalans så är det väl lika illa när man ligger på + som när man ligger på -? Ligger man på plus är det väl tänkt att man ska växa maximalt, inte bara undvika att tappa muskler?

EDIT: lol edit. :D

Det tror inte jag. Under diet så orkar man nog inte blåsa iväg flera 10 reppare. Man måste nog sänka vikterna markant jämfört med de vikter man kunde reppa 10or på innan diet. Det är ungefär så jag tänker angående det hela.

Så under diet så är det smartare (menar jag) att lägga den lilla energin man har på rejäla övningar och med mycket vikt och köra tex 5or.

tp_88
2007-12-30, 18:59
Det tror inte jag. Under diet så orkar man nog inte blåsa iväg flera 10 reppare. Man måste nog sänka vikterna markant jämfört med de vikter man kunde reppa 10or på innan diet. Det är ungefär så jag tänker angående det hela.

Så under diet så är det smartare (menar jag) att lägga den lilla energin man har på rejäla övningar och med mycket vikt och köra tex 5or.
Jo, det förstår jag att du tycker.

Men vad har det med frågorna/påståendena i mitt inlägg, som du quotade, att göra? :D

L-Sami
2007-12-30, 19:10
Färre set per pass och flera pass under en vecka.

Kovalchuq
2007-12-30, 20:21
Färre set per pass och flera pass under en vecka.

håller med 100%. (även om jag inte har några större erfarenheter) ;)

Mirre
2007-12-30, 21:08
Har inför mina fyra tävlingsdieter gjort nästan på samma sätt:
Inga ändringar i styrkepassen (4-5ggr/v) men däremot adderar jag mer kardio samt minskar på maten. Varierar kcalintaget varje dag men äter ungefär på samma sätt som offseason men tyvärr åker Nutellan samt övriga godsaker.*drool* Har inte haft ätardagar de senaste tre dieterna som har inneburit att de blev smidigare.

mela
2007-12-30, 21:17
Den gången jag deffade/bantade fortsatte jag med 5 styrkepass i veckan, körde som innan eller tyngre.

Raggis
2007-12-30, 21:24
Tränar ännu hårdare.

ChrisDEFC
2007-12-30, 21:45
borde inte återhämtningen bli längre om man kör lika hårt men inte får in tillräckligt med energi och risken för överträning borde väl åxå öka eller är jag ute och cyklar?