Visa fullständig version : Bi-sepps eller Bi-keps, hur uttalar du det?
Ganymedes
2007-12-28, 00:15
Ibland när jag tränar med de stora pojkarna blir jag oseker hest om dessa säger tri-keps och bi-keps (som i huvudbonaden). Själv säger jag ju biceps (som i sepsis). Nu är jag iofs jämförelsevis ny på gymmet och socialt handikappad/lättpåverkad... :Virro Men hur säger ni och vad har ni för "försvar"?
bi⁴säps, r. (l. m.); i best. anv. utan slutartikel. Anm. Ordet brukades tidigast ss. lat. (t. ex. ROSENSTEIN Comp. 97 (1736)) o. uppfattas alltjämt ofta så.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Jag säger "bi-sepps" och allt annat vore ju fel :)
Ganymedes
2007-12-28, 00:21
bi⁴säps, r. (l. m.); i best. anv. utan slutartikel. Anm. Ordet brukades tidigast ss. lat. (t. ex. ROSENSTEIN Comp. 97 (1736)) o. uppfattas alltjämt ofta så.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Vad säger DU, inte vad står det i SAOB. *slap* Det finns bevisligen variation, och ordboken ska primärt spegla språket, inte forma det. Men å andra sidan har du rätt, det heter fan-i-mig bi-säps. :)
Uttalar dem som de stavas. C utalas väl "S" så vida det inte följs av en konsonant, så då måste det ju bli "bisäpps" och "trisäpps".
Har aldrig hört någon säga något annat heller så jag har aldrig haft anledning att reflektera över saker förrän nu.
Tja, i latin så är väl C alltid ett k-ljud? Fast I alla andra europeiska språk, så vitt jag vet, ger ett E efter ett C ett mjukt ljud, dvs ett s-ljud.
pragmatist
2007-12-28, 00:29
Tja, i latin så är väl C alltid ett k-ljud? Fast I alla andra europeiska språk" så vitt jag vet" ger ett E efter ett C ett mjukt ljud, dvs ett s-ljud.
K i klassisk latin, C i medeltida latin har jag fått lära mig.
Den kände romerske författaren och politikern Cicero hette alltså "Kikero" egentligen.
Har hört bikeps en gång tidigare och det var en lärare på universitetet som sa det. Brukar själv säga biseps.
Brachii då? Är det bracki? :)
Ganymedes
2007-12-28, 00:37
Tja, i latin så är väl C alltid ett k-ljud? Fast I alla andra europeiska språk, så vitt jag vet, ger ett E efter ett C ett mjukt ljud, dvs ett s-ljud.
Celticism |ˈkɛltəˈsɪzəm| är ett exempel som inte passar in på ovanstående, men det ska väl gå att uttala med s-ljud om jag inte har kass språköra....
Samir Troudi
2007-12-28, 00:39
Oldenmark säger Bikeps.
skulle jag stava fonetiskt så blir det: baj-säpps (på engelska då)
Celticism |ˈkɛltəˈsɪzəm| är ett exempel som inte passar in på ovanstående, men det ska väl gå att uttala med s-ljud om jag inte har kass språköra....
Jo precis, det finns ett par enstaka undantag. Läste nu på wikipedia att soccer också är ett sånt fall.
Samir Troudi
2007-12-28, 00:47
skulle jag stava fonetiskt så blir det: baj-säpps (på engelska då)
Schysst avatar. Jag kör med den tishan när jag tränar mina Bikeps Femoris.
Schysst avatar. Jag kör med den tishan när jag tränar mina Bikeps Femoris.
Jag har numera fått (avataren) som t-shirt!!!!
har den 1 gång i veckan när jag kör mark (hehe)
(ny avatar med mej i t-shirten är på G)
Samir Troudi
2007-12-28, 01:15
Jag har numera fått (avataren) som t-shirt!!!!
har den 1 gång i veckan när jag kör mark (hehe)
(ny avatar med mej i t-shirten är på G)
Me too me too =)
4ApeFTgckoE
Me too me too =)
:D :hbang:
Är jag den ENDA som har röstat på bi-keps? :confused:
Jag tycker bi-seps låter idiotiskt, även om det kanske är det rätta uttalet. Det kommer väl från latin, någon nörd som vet hur det ska uttalas egentligen?
Oldenmark säger Bikeps.
Och Olden säger också Sibirien när han menar Serbien.
True story från MTGP.
Ryska_raketen
2007-12-28, 01:43
SÄPS för fan!!!
Enda gången jag hört bi-keps va från ett befäl i lumpen
:D jag har läst latin nerd som man är
det är som ngn sa tidigare, äldre latin = k-ljud
men vanligast är väl bi-säpps dock fick vi alltid dras med det gamla uttalet*grr27*
brachii = bracki-i *screwy*
Jag uttalar det "BAJZEPPZ"
Ganymedes
2007-12-28, 09:16
Oj, så många som säger bajseps istället för bisepps... Pollen borde kanske handlat om det, det trodde jag var icke-existerande. Känns ju lite halvdant att dra in engelska mitt i det. Ungefär som när TV6 säger "Två-och-en-halv men". För helvete, antingen two and a half men, eller två och en halv män. Inte blanda för i faen!!!! *gah!*
Provotic
2007-12-28, 09:23
Min gymnastiklärare sa trikeps och bikeps, tyckte det lät helt skruvat.
Biceps / Triceps.
von huff
2007-12-28, 09:44
Är jag den ENDA som har röstat på bi-keps? :confused:
Jag tycker bi-seps låter idiotiskt, även om det kanske är det rätta uttalet. Det kommer väl från latin, någon nörd som vet hur det ska uttalas egentligen?
Jag har alltid kallat det för bikeps ochså..Hörde det uttalas bikeps i radion en gång så det kommer därifrån
ARMSTARK
2007-12-28, 09:48
Oldemark är en pajas, han vet vad det heter men ska alltid larva sig.
En snubbe jag känner frågade honom om en hantelövning som han stod och körde: " Tar det där på deltat eller " Då svarade han: " Jag kan inte såna där ord, men det är för axlarna " :D
Man kan ju inte uttala det med "k"-ljud *gah!*
Då skulle ju Centern (godiset) bli Kentern. :D
Alfred Nobel
2007-12-28, 10:00
bisepps
Man kan ju inte uttala det med "k"-ljud *gah!*
Då skulle ju Centern (godiset) bli Kentern. :D
Vadå ni Göteborgare kan ju inte säga Kex ni säger väl "schex" ;) ;)
I min bekantskapskrets säger vi iaf Bichäps.
Vadå ni Göteborgare kan ju inte säga Kex ni säger väl "schex" ;) ;)
Ja. Det ska uttalas "schex" ;) Gammelsvenska.
Fast både kex och schex är rätt nu tydligen.
bisepp, så det heter juh. allt annat är fel.
Sheogorath
2007-12-28, 12:04
Brachii då? Är det bracki? :)
Jepp.
K i klassisk latin, C i medeltida latin har jag fått lära mig.
Den kände romerske författaren och politikern Cicero hette alltså "Kikero" egentligen.
Och Caesar heter egentligen K'esar. Men det finns en fruktansvärd massa undantag från reglerna i latin. Den accepterade och försvenskade formen är bi'ceps.
Annan tråd i ämnet (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96608)
panzerpig
2007-12-28, 13:12
ceps betyder huvud va? (biceps=två huvuden) kommer ordet keps från ceps? keps="huvud"?
bara nått jag kom på.
DÅ kanske man ska kalla huvudbonaden för ceps också :)
(jag säger bisepps)
Arf Pingvin
2007-12-28, 13:19
Bikeps är roligt för att det låter så dumt. Så det säger vi ibland.
Seppo är överskattat. Det är Preppo som gäller :D
Om du besöker Preppos Bodega ofta så kan du få STOOORA Biiiikeps.
:D jag har läst latin nerd som man är
det är som ngn sa tidigare, äldre latin = k-ljud
men vanligast är väl bi-säpps dock fick vi alltid dras med det gamla uttalet*grr27*
brachii = bracki-i *screwy*
:thumbup: Nu slipper jag känna mig dum.
Och Caesar heter egentligen K'esar. Men det finns en fruktansvärd massa undantag från reglerna i latin. Den accepterade och försvenskade formen är bi'ceps.
Annan tråd i ämnet (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96608)
Correction: [Ka'jsar]. Jmf. kaiser.
F.ö. skottpengar på folk som säger bikeps.
Tror jag ska börja säga bikeps bara för att :devil:
Sepps. Våran gamla gympalärare sa alltid Keps:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.