Visa fullständig version : Projekt 08 : Sluta snusa?
Testat första nikotinfria snuset. Onico orginal.
Tyvärr har jag inget att jämföra med (förutom vanligt snus då)
Hörde en massa negativa saker om nikotinfritt snus så hade låga förväntingar och tyckte feelen var riktigt bra i snuset, smakan skulle kunna vara bättre men endo godkänt.
Jag ska nog testa choice och onicos enbärsmak.
maaherra
2007-12-26, 16:43
Profil Maaherra
Kön: Man 21
Favoritsnus: Göteborgs Rapé samt Granit
Snusmängd: En dosa om dagen
Niktonfri i: Har inne en snus just nu
Civilstatus: Singel
Politisk läggning: Snusande Liberal
Bakgrund:
Snusat/Rökt i tre år. Började som rökare första året, var rökare/snusare andra året och tredje året har det varit snus som gällt. Är dock less på det nu, slutar mest av fåfänga skäl (fulare tänder, hyn åldras fortare)
Efter nyår smäller det, då är det slut på snuset.
För att minska suget har jag tänkt börja med konditionsträning igen (det är ju även deff efter nyår), dricka mer kaffe och försöka aktivera mig hela tiden för att undvika att tänka på suget. Mitt bästa tips är dock hård konditionsträning, då det har en tendens att eliminera suget för mig.
Nu kör vi Dared.
maaherra
2007-12-26, 16:44
Är det någon här som har erfarenhet av nikotionplåster?
För att minska suget har jag tänkt börja med konditionsträning igen (det är ju även deff efter nyår), dricka mer kaffe och försöka aktivera mig hela tiden för att undvika att tänka på suget. Mitt bästa tips är dock hård konditionsträning, då det har en tendens att eliminera suget för mig.
Konditionsträning låter bra! Ska försöka aktivera mig också. Kaffe klarar jag nog inte av då jag aldrig dricker kaffe utan snus. Sen är jag inte koffienberoende.
Hörde att man ska dricka mycket vatten och äta regelbundet!
Det kommer nog bli mycket godisätande för mig tyvärr.
Shit hur kommer det här gå egentligen. Jag har rätt kort stubin naturligt och rätt lätt irriterad några tips inför de kommande dagarna ska frösöka vara snäll!
EDIT: Vill passa på och ge ett stort lycka till för er alla som försöker sluta!
shut teh face
2007-12-26, 17:15
Profil shut teh face
Kön: Man 20
Favoritsnus: General White Portion
Snusmängd: En tredjedel dosa per dag
Niktonfri i: Nikotinfri?
Civilstatus: Sambo
Politisk läggning: Spelar wow
Bakgrund
Var grovt överviktig, gått ned över 40kg (nu när jag räknar), efter 20 kg vart det svårare och sedan jag började snusa har jag lyckats gå ned mer eller hålla vikten.
Testade sluta en gång, jag blev så sjukt hungrig och åt massor (inte onyttigt, bara massor) och gick upp, fick ångest och börja snusa igen.
Om man inte behöver oroa sig över hur mkt man äter så är det en bra förutsättning för sluta snusa.
Jag har inga planer på det iaf. :D
När jag var utan snus så var det fyra dagar, såg ut såhär:
Dag1: Glad som tusan, lite dryg antagligen
Dag2: Jävlades med allt och alla, var glad, ironisk och elak
Dag3: Ont i huvudet och allmänt sur, jag kunde inte göra något utan snuset
Dag4: Deprimerad
Kön: Man 24
Favoritsnus: Generalportion orginal (plånbokens favorit: Kronan portion)
Snusmängd: Strax under 1 dosa om dagen
Niktonfri i: Inte alls. Men funderar på att bli
Civilstatus: Särbo
Politisk läggning: Vad har det med något att göra?
Bakgrund:
Började snusa i 15-årsålderna, så det är snart 10 år sedan. Inledningsvis catch och grov portion, senare general lös. Bytte till portion för några år sedan. Har haft intervaller där ciggaretter substituterade för snuset också, men det lade jag av helt med för ett halvår sedan, och saknar inte det det minsta.
Har bara varit i närheten av att sluta en gång, och då höll jag upp i ungefär en vecka. Jag sa det inte itll något, och när min dåvarande sambo inte märkt något efter en vecka så blev jag sur och gick ner och köpt en dosa. Det var inte för min egen skulle jag försökte sluta då. Vidare har jag aldrig haft någon direkt motivation till att sluta.
Just nu är jag i stadiet där jag för första gången faktiskt funderat på att försöka sluta. Men motivationen är där inte riktigt än. Jag tycker helt enkelt om det fö rmycket. Men det kanske kommer. NÄsta års nyårslöfte kanske
maaherra
2007-12-26, 17:42
Konditionsträning låter bra! Ska försöka aktivera mig också. Kaffe klarar jag nog inte av då jag aldrig dricker kaffe utan snus. Sen är jag inte koffienberoende.
Hörde att man ska dricka mycket vatten och äta regelbundet!
Det kommer nog bli mycket godisätande för mig tyvärr.
Shit hur kommer det här gå egentligen. Jag har rätt kort stubin naturligt och rätt lätt irriterad några tips inför de kommande dagarna ska frösöka vara snäll!
EDIT: Vill passa på och ge ett stort lycka till för er alla som försöker sluta!
Det enda jag tycker fungerar för mig är just hårda konditionspass och dricka kaffe. Många har ju som vana att ta en snus efter kaffet, inte jag dock så kaffet hjälper bara till att stilla suget.
Va fan, är det bara jag och dared som ska sluta snusa? Nog måste det finnas någon annan koloit?
jag! Ungefär två veckor sedan nu. Första dagarna är tunga, sen blir det bättre. Nu är det outhärdligt, det är verkligen någonting som fattas. Vräker i mig mat, men det känns ändå inte bra. Om det inte har blivit bättre till nyårsafton så kommer jag börja igen den kvällen, och då vet jag att jag kommer sitta fast igen.
blekfet2
2007-12-26, 18:28
slutade själv för 19 månader sedan typ, använder fortfarande nikotinfritt snus. :D
Onico pepparmint är helt ok, men godast är utan tvekan QXS - winter, sjukt god (och stark)
Tycfkte också att de allra första dagarna var lätta. De två första mådda jag nästan bättre än när jag snusade. Sjukt mycket energi fick jag i alla fall. Det blev inte jobbigt förrän det hade gått 3 eller 4 dagar, och strax innan jag började så kunde jag få sjukaste frispelen på de minsta sakerna. Och då är jag ändå en person som sällan lackar ur på riktigt i vanliga fall.
Kön: Kvinna 20
Favoritsnus: Catch Mini Dry Laktris *whistle*
Snusmängd: ½-1 dosa om dagen
Niktonfri i: 16h
Jag vill egentligen inte sluta alls, eftersom jag rätt så nydligen har börjat igen. Hade planer på att trappa upp till Grov Portion igen, eftersom det är mums *cupid* Men har insett att jag inte kan snusa i Norge, det är för dyrt. Jag tror visserligen inte att jag är beroende direkt, men det märker jag väl :D We will se how it goes.
Kul att fler skrev upp sig. Detta började nästan som ett bakisprojekt men snart har jag klarat hela första dagen och det har varit lätt! Tänkte detta går nog rätt lätt, lite synd då att jag läser att man blir arg o deprimerad 4 dagen osv sedan efter 2 veckor är det fortfarande kasst.
Har stört mig endel på småsaker idag men det gör jag annars också endel. Hoppas inte det blir ett problem de kommande dagarna då kan jag vara en jävel att umgås med. *whistle*
Var på Max tidigare idag, trodde att efter frisco-plusmålet skulle jag bli riktigt sugen, drog en dubbel Onico och det funka rätt bra.
Polarn är här och har två gbg-rape som ligger öppet. Öppna ena dosan och luktade lite men tog ingen.
Nicotinfri: Ca 21h give or take
Musselbank
2007-12-26, 23:25
Jag slutade i Juni efter ihärdigt snusande i tjugo år eller så. Jag körde med dubbla prillor i många år. Det blev ett oplanerat tvärstopp utan hjälpmedel (well, beror på hur man ser det, åt rätt mycket godis den första tiden).
De första dagarna är värst på sätt och vis, men då får man förhoppningsvis kraft av själva fajten. Man får ju känna sig duktig varje timme... Sen blir det värre - innan det blir bättre, allt eftersom sugen och tankarna kommer allt mer sällan. Den svåra krisen kommer, det är den visdom jag vill dela med mig av, efter den akuta abstinensen. När man fortfarande tänker på snus mest hela tiden men inte längre får känna sig särskilt duktig som fortsätter kämpa.
Jag har haft kortare uppehåll förr, men den här gången kändes det ganska tidigt att jag inte kommer att falla tillbaka. Beslutet är antagligen helt enkelt mer moget denna gång.
Jag ville sluta av blandade skäl, inklusive ekonomi, men även diabetesrisk, och så den allmänna olustigheten i att vara tvungen att syssla med något som är så relativt fånigt.
Jag blir fortfarande sugen ibland, men det är ögonblick som hastigt förflyktigas. Jag är fri :-)
Jag snusar inte personligen men en vän till mig har lyckats ta sig ur nikotinets tvångströja och har inte rört en prilla på 6 månader så jag tänkte ge er hans tillvägagångssätt. Kanske alltid hjälper någon.
Ska väl börja med att säga att innan han slutade hade snusat i ca 5 år. Allt började med en stark vilja (från hans flickvän, men men...) om att sluta. Sedan var det bara ta tjuren vid hornen. Första veckan åkte han till jällen med några kompisar och fiskade där det var 10-tals mil till närmsta kiosk. Efter den första veckan, som enligt honom var den jobbigaste bar det av till ICA för att inhandla det nikotinfria snuset Onico.
Efter någon månad med den skiten började han trappa ner och tillslut var suget borta. Inga plåster, inga cigg eller tuggummi. Dock tog det enligt honom emot att sluta med Onico då känslan med att ha något under läppen försvann...
Kön: Man 19
Favoritsnus: General white
Snusmängd: 1/3-1/4 dosa om dagen
Niktonfri i: 26 dagar
Politisk läggning: Våldsam kommunist
Bestämde mig för att sluta snusa den 1:e december och det är senaste gången. Har rökt i drömmar vid två tillfällen. I natt drömde jag att jag snusade, och fick riktigt dåligt samvete (i drömmen alltså).
Har planerat att röka en stor fet cigarr (som nu är inhandlad) vid nyår, så då blir det en nikotindos. Dagarna efter det blir svåra och det första testet på länge.
Angående niktoinfritt snus tycker jag inte det är något vidare. För mig har det hittils funkat bästa att sluta helt - Inga papper eller liknande skit.
Har inte snusat på en vecka. Jag kastade iväg en helt ny dosa i havet, nu vill jag inte köpa ny för då får jag ångest över att jag slösat 35:-. Har funkat på många har jag hört.
Klart att det kliar i kroppen men är man stark så...
stargate
2007-12-27, 13:46
Jag slutade snusa för ca 2 år sedan. Nuförtiden snusar jag varje gång jag går ut och dricker öl. Bir väl en halv dosa per kväll. Men dagen efter/på vardagarna har jag inget sug alls.
Detta känns väldigt optimalt för mig eftersom jag kan njuta av snusets effekt utan att vara beroende.
Jag håller också på att sluta snusa. Men jag har inte skippat snuset helt utan jag tar 1-2 prillor om dagen (gjort i ca 2 veckor) och det går jäkligt bra måste jag säga.
Nackdelen är väl att jag småäter HELA TIDEN och dricker kaffe som en galning :(
Har tänkt att fimpa snuset helt och hållet om några veckor.
Har hört att man måste sluta helt med en gång om det ska funka men jag ger den här taktiken ett försök först :)
Allen Carr - Äntligen Icke-Rökare.
Den boken finns för en billig penning (cirka 70-100kr) på närmsta bokhandel och funkar väldigt bra för dem som prövar. Inga nikotinplåster, inget jäkla livslångt sug och ingen ångest.
Testa, det är lätt värt det om man vill vara fri för resten av livet.
Nu har jag varit nikotinfri i ca 41h och jag har inte märkt av det alls mycket faktiskt. Tror dock Onico har hjälpt som fasen, kör nästan kontakt dubbla prillor. Tror jag kommer klara denna andra dag galant. Undra om det blir någon skillnad 3-4:e
Lycka till alla.
Turbopropp
2007-12-27, 17:58
Jag gjorde ett tappert försök och höll uppe i 3 månader och ~2 veckor. Det gäller att vara fast besluten. Problemet var att jag fick djupa depritioner och hade svårt att koncentrera mig i skolan. Det hela slutade med att jag började igen.
Dessa 3 månader utan snus varade under förra sommaren och då hade jag inget annat att tänka på så det gick att uthärda. När väl skolan började igen så gick det åt pipan direkt *whistle*
Tanken är väl att man ska sluta någon dag men jag tänker välja ett lämpligt tillfälle. Man måste vara riktigt övertygad för att sluta HELT. Att vara utan i en vecka eller två är inget problem. Förr snusa jag 1+1/2 dosa per dag men numera är det kanske 1 dosa per 2-2,5 dag, det är alltid något.
Tips:
* Välj ett lämpligt tillfälle!
* Håll er sysselsatta (träna, gör saker med vänner m.m)
* När väl nikotinsuget kommer (det varar ~10-20 min) så drick vatten, tugga tuggummi etc.
Lycka till!
//mvh
Problemet var att jag fick djupa depritioner och hade svårt att koncentrera mig i skolan.
Att vara utan i en vecka eller två är inget problem.
Tips:
* Välj ett lämpligt tillfälle!
* Håll er sysselsatta (träna, gör saker med vänner m.m)
* När väl nikotinsuget kommer (det varar ~10-20 min) så drick vatten, tugga tuggummi etc.
Lycka till!
//mvh
Intressant.
De flesta "sluta med nikotin"-artiklar och dyligt verkar det ju låta som klarar man de fösta 2-3 veckorna är man fri.
Ska börja plugga i januari och jag hoppas att jag inte kommer ha problem att koncentrera mig. Kommer nog kunna hålla mig från snus till plugget men kommer kanske bli svårt att studera utan nikotin.
Bra tips!
Har varit utan snus nu i ca 6h, bara för att jag är så jävla lat och inte orkat fara och köpa. Måste dock dra och köpa en dosa jävlat nu, känner mig helt virrig. Kan inte tänka klart :) Snus *cupid*
Intressant.
De flesta "sluta med nikotin"-artiklar och dyligt verkar det ju låta som klarar man de fösta 2-3 veckorna är man fri.
Ska börja plugga i januari och jag hoppas att jag inte kommer ha problem att koncentrera mig. Kommer nog kunna hålla mig från snus till plugget men kommer kanske bli svårt att studera utan nikotin.
Bra tips!
Precis, men så är det tyvärr inte. Efter tre veckor kanske man inte längre känner panik när suget sätter in. Istället så saknar man alla fina stunder man har haft med snuset och det känns mest meningslöst allting.
Mitt senaste knep är att hälla på tabasco på lite toalettpapper och stoppa upp under läppen, det svider lika skönt som när man tar en snus efter att ha hållit uppe en längre tid. Det kan dock bli lite stark om man tar för mycket. Än så länge så gillar jag tabascopapper mer än Onico.
Turbopropp
2007-12-28, 12:10
Alla reagerar vi olika så det behöver inte gälla dig. Dock känner jag ett flertal som har fått problem att koncentrera sig på sina sysslor när de försöker sluta med nikotin.
En annan taktik är att trappa ner på det. Personligen kör jag ca 6-7 snus/dag och det måste anses som relativt lite.
//MVH
Kön: Kvinna 20
Favoritsnus: Catch Mini Dry Laktris *whistle*
Snusmängd: ½-1 dosa om dagen
Niktonfri i: 16h
Inte rört en snus än. Känner inte av något öht. Känner mig nästan äcklad när jag tittar på snusdosan. Heja mela!
Kön: Man 18
Favoritsnus: Generalportion orginal/LD Salmiak
Snusmängd: Drygt en halv dosa per dag ,beroende på aktiviteter under dan , en dag framför datorn blir det mer än en halv.
Niktonfri i:5 min :(
Civilstatus: flickvän sen ett litet tag.
Politisk läggning: Snusande Moderat
Bakgrund:
Började snusa och röka som 13åring , man ville ju va som dom stora coola killarna, slutade röka i 8an, snuset hängde dock kvar ,slutade i 9an , började igen i ettan på gymnasiet , slutade i ettan igen(gick om 1 år och bytte linje) och började nu i tvåan igen . var snusfri ungefär en vecka innan , men igår bröt de då jag satt och väntade på bussen i vinterkylan , va tvungen att ha nåt , så jag köpte mig en dosa, funderade på att slänga den idag , men har inte hjärta till det :( .. men efter denna e det totalt slut .
Inte rört en snus än. Känner inte av något öht. Känner mig nästan äcklad när jag tittar på snusdosan. Heja mela!
Vänta du bara*gah!*
Vänta du bara*gah!*
Pfft jag klarar mig. Fast jag lär börja äta mer :em: Började snusa igen för att äta mindre *gah!*
Turbopropp
2007-12-28, 14:56
Pfft jag klarar mig. Fast jag lär börja äta mer :em: Började snusa igen för att äta mindre *gah!*
Muhahaha, säger som 747, vänta du bara :Virro
Muhahaha, säger som 747, vänta du bara :Virro
Pfft. I can do it. Aldrig haft sug efter nikotin. Utan har snusat när jag varit sötsugen. Men ja. Vi får se :)
Jag vill även passa på att dra tillbaka mitt tabascotips. Tror jag har fått brännskador i munnen haha :) Men de var bra just för stunden:thumbup:
nikotinfri 73-74h ungefär
Hittills har det gått mycket lättare än vad jag trodde. Har försökt aktiverat mig och haft Onicon redo. Enda gången jag riktigt kände av några bieffekter var förra natten. Kände hög puls innan sömn och vaknade säkert 8 gånger på natten. Annars har jag faktiskt inte märkt ngn skillnad. Tror jag klarar mig bara inte jag får koncentrationssvårigheter när plugget drar igång.
Men som sagt svårt att säga innan man vart minst 1 månad nikotinfri kan jag tänka mig.
maaherra
2007-12-29, 03:08
69 timmar + tilläggstid (kommer vara full efter tolvslaget så har dispens då) tills det är nikotin stopp. Jag bävar.
Önska mig lycka till! (?)
Turbopropp
2007-12-29, 10:36
69 timmar + tilläggstid (kommer vara full efter tolvslaget så har dispens då) tills det är nikotin stopp. Jag bävar.
Önska mig lycka till! (?)
Lycka till, det gäller er andra också. Själv ska jag åka iväg och köpa mig en stock ettan portion. Den 4e juni slutar jag för gott så jag har tid på mig.
//MVH
Det här är kanske inte så peppande, men jag kan säga att när jag doftade på en dosa snus igår så var det precis lika lockande att ta en som för de 421 dagar sen jag tog min sista snus.
Lycka till!
Det här är kanske inte så peppande, men jag kan säga att när jag doftade på en dosa snus igår så var det precis lika lockande att ta en som för de 421 dagar sen jag tog min sista snus.
Lycka till!
Det är det som är det jobbiga. Snus är ofta inte bara något man har ett fysiskt beroende av och som är en invand del av ens beteende - för många är det något som är jävligt gott också. Och det är nog svårt, för att inte säga omöjligt, att vänja sig av med /=
Det är det som är det jobbiga. Snus är ofta inte bara något man har ett fysiskt beroende av och som är en invand del av ens beteende - för många är det något som är jävligt gott också. Och det är nog svårt, för att inte säga omöjligt, att vänja sig av med /=
Det där med vana har inte så lite med saken att gära nej. Sitter hela ens sociala umgånge och snusar konstant är det mycket svårare. Jag klarade det inte de första gångerna jag försökte, och det hade nog med att jag umgick så flitigt med snusare.
Men för er som snusar General portion kan det där med god smak i alla fall inte vara något som lockar...
Jag tänker aldrig sluta snusa. Har provat några gånger förrut och det är inte värt det. Man går ju bara runt och tänker på snus. Längsta uppehållet varade i ca 3 månader, och då hade jag bara snusat i 2 år, och jag var sugen varje dag.
Idag har varit en bra dag. Har inte känt något ordentligt sug egentligen, har visserligen tänkt på snus några gånger, men det är ok. Tror det har gått snart 3 veckor nu eller nåt sånt. Så än finns det hopp fast jag antar att jag börjar igen efter några öl imorgon.
Dag 1 helt utan snus avklarat , tog 2 igår . Imorronkväll får jag ha dispens då det är nyår , men efter är det totalt stopp .
Klarar mig fortfarande mycket bra ifrån snuset. Köpte Onicos Enbär igår och tycker den är, iaf hyffsat lik, GBG rapé och den var klart bättre än Onico orginal.
Det riktiga testet kommer kanske imorrn då jag tänkte bli dyngrak. Ska iaf be mina snusande kompisar att inte ge mig något och sedan blir det nog mycket Onico.
Tror det kommer funka bra.
Ok då hälsar jag lycka till till alla som kommer vara extremt sugna på snus ikväll men inte vill åka dit :)
Tänker sluta snusa inatt :) så imorgon bitti är första snusfria dagen..
kommer gå bra detta känner jag... har haft en snusfri period på 1½ år innan.. att sluta är inte svårt... svåra är o hålla sig snusfri :)
maaherra
2008-01-01, 18:43
Rökte sista ciggen kl 05.30 i morse, sedan dess har jag varit nikotionfri. Har inte känts tungt heller, inte alls. Men då har jag varit lite bakis så jag har tjänat ett par timmar på det.
Just nu är jag dock väldigt pigg och glad!
Pfft. I can do it. Aldrig haft sug efter nikotin. Utan har snusat när jag varit sötsugen. Men ja. Vi får se :)
Känner fortfarande inget alls. Inget sug eller några andra konstigheter :)
Kön: Man 19
Favoritsnus: General white
Snusmängd: 1/3-1/4 dosa om dagen
Niktonfri i: 26 dagar
Politisk läggning: Våldsam kommunist
Bestämde mig för att sluta snusa den 1:e december och det är senaste gången. Har rökt i drömmar vid två tillfällen. I natt drömde jag att jag snusade, och fick riktigt dåligt samvete (i drömmen alltså).
Har planerat att röka en stor fet cigarr (som nu är inhandlad) vid nyår, så då blir det en nikotindos. Dagarna efter det blir svåra och det första testet på länge.
Angående niktoinfritt snus tycker jag inte det är något vidare. För mig har det hittils funkat bästa att sluta helt - Inga papper eller liknande skit.
På nyår blev det cigarr, cigaretter och snus, som jag hade bestämt. Snuset kändes verkligen inte särskilt speciellt, och idag har jag inget sug alls. Gårdagens snus var nog de sista på ett ganska bra tag.
Dag 1 helt utan snus avklarat , tog 2 igår . Imorronkväll får jag ha dispens då det är nyår , men efter är det totalt stopp .
På nåt vis klarade jag hela nyårsnatten utan snus , och tillochmed utan att tänka på snus överhuvud taget *flex* fan va skönt !!!
Rökte sista ciggen kl 05.30 i morse, sedan dess har jag varit nikotionfri. Har inte känts tungt heller, inte alls. Men då har jag varit lite bakis så jag har tjänat ett par timmar på det.
Just nu är jag dock väldigt pigg och glad!
Var beredd på att det kan bli lite jobbigare imorgon. Annars är det bara att ta saken med en klackspark, att sluta är inga problem när skiten väl är ute ur systemet.
Har inte rört nikotin på drygt ett år och då på grund av en livskris. Dessförinnan 5 år. Var beredda på att det kan komma sug lång senare. Jag var beredd på att det skulle kunna komma något efter 3 månader då, vad jag fick reda på, det sista absolut minimala nikotinet lämnar kroppen. Jag har dock fått erfara att det finns ett mentalt sug kvar ibland, annars skulle jag aldrig snegla på cigg och snushyllorna då och då men det är ändå ingen risk att jag köper något. Fysiskt för en viss tid och psykiskt på sätt och vis blev jag nog skadad för livet av skiten. När man är 20, 22, sådär, tål man det mesta. Skador liksom längre sårläkning och sånt, märks uppåt 30. Nikotin är en betydligt värre och starkare drog än man tror.
Så håll i detta nu!
Psychological
2008-01-02, 00:22
Dom kan höja snusdosan till 1000 kr om dom vill. Jag kommer ALDRIG att sluta snusa !
shut teh face
2008-01-02, 01:52
Någon gång lär man ju. När man kommer upp i åldern och kanske får högt blodtryck. Då är nikotin inge vidare .. :D
maaherra
2008-01-02, 02:00
Var beredd på att det kan bli lite jobbigare imorgon. Annars är det bara att ta saken med en klackspark, att sluta är inga problem när skiten väl är ute ur systemet.
Jag är som beredd på det. Men det är nu man skiljer männen från mössen, så att säga. Och jag är ingen mus.
De skulle höja skatten nu vid årskiften igen va?
Vad kommer en dosa landa på nu? Köpte en innan idag, men det var samma pris som innan.
maaherra
2008-01-02, 02:07
De skulle höja skatten nu vid årskiften igen va?
Vad kommer en dosa landa på nu? Köpte en innan idag, men det var samma pris som innan.
Vad jag förstått höjs priset med 10% och mängden snus ska minska med 10%.
Vad jag förstått höjs priset med 10% och mängden snus ska minska med 10%.
Gah. Kollade i lite dagstidningar.
30-34 på portionen och 35-43 kronor på lössnusen. + minskad mängd.
http://sydsvenskan.se/sverige/article280408.ece
För lite mer än ett år sedan köpte jag snuset för 12 kronor dosan /=
Hur var det nu? Sänkta skatter och mer pengar i plånboken? Nåväl. Förmögenshetsskatten ska ju sänkas iaf.
panzerpig
2008-01-02, 02:54
ska snart sluta snusa (har några dosor kvar, ska använda dom för att trappa ner.. har kört lössnus i mänger fram till nu, har kört med portion i några dagar och det funkar hittills (var lite jobbigt första dagen)).
maaherra
2008-01-02, 18:01
Helvete också, jag blir galen :cryout: 39 timmar utan nikotin nu!
2 dygn utan snus nu snart... känns lugnt hitills... lite yr.. okoncentrerad...
ska bli bra detta här :)
Maharadja
2008-01-02, 18:14
Mitt nyårslöfte var att sluta snusa.. bröt de efter prick 23 timmar..blev stressad,svårt att sova så jag for till Statoil för en dosa.. kan man inte banna sig själv på alla nattöppna mackar?!?!? ;) Men idag är en ny dag. eller hur?
Stå i grabbar!
Just nu känns det riktigt stabilt för mig, snusar onico enbär flitigt och det känns jäkligt bra just nu. Har inte tagit nikotin sen juldagen!
Ska inte diskrimenera i tråden. Lycka till ni tjejer som också försöker sluta! :cool:
maaherra
2008-01-02, 18:19
Stå i grabbar!
Just nu känns det riktigt stabilt för mig, snusar onico enbär flitigt och det känns jäkligt bra just nu. Har inte tagit nikotin sen juldagen!
Funderar på att köpa onico, men det känns lite som en genväg. Mycket ligger ju i att vänja sig av vanan att ha något under läppen. Ska helt enkelt stålsätta mig och helt enkelt inte ta något!
Gah. Kollade i lite dagstidningar.
30-34 på portionen och 35-43 kronor på lössnusen. + minskad mängd.
http://sydsvenskan.se/sverige/article280408.ece
För lite mer än ett år sedan köpte jag snuset för 12 kronor dosan /=
Hur var det nu? Sänkta skatter och mer pengar i plånboken? Nåväl. Förmögenshetsskatten ska ju sänkas iaf.
Nya SocialModeraterna... :(
Funderar på att köpa onico, men det känns lite som en genväg. Mycket ligger ju i att vänja sig av vanan att ha något under läppen. Ska helt enkelt stålsätta mig och helt enkelt inte ta något!
Jovisst, tycker bara det är smidigt att först bli av med fysiska beroendet för att sedan avvänja sig vid det psykiska. Blir mycket lättare att sluta med Onico än generalportion också känns det som.
Alla kör på sitt sätt. Lycka till som sagt
Swedish Match är ju bra dumma...
"Bakgrunden till höjningarna är Swedish Matchs problem med försäljningen på den svenska marknaden. Vid nyår förra året chockhöjdes tobaksskatten vilket ledde till att en dosa snus blev omkring en tia dyrare. Det bidrog till en kraftig försäljningsnedgång och en vinstminskning med 150 miljoner kronor inom produktområdet snus under första kvartalet." ifrån Powpow länk
De förlorar ju bara ännu mer på att höja priset *grr27*
flenders
2008-01-02, 18:28
Bakgrund: Började snusa som 12-åring, slutade under tvåan i gymnasiet. Började snusa igen efter hållit mig borta från nikotin i ungefär ett år när jag flyttade till Norge. Nu har jag tröttnat på att var beroende av snus och all problem det medför. Springa på morgonen för att köpa en dosa, behöva ta en snus innan man ska lägga sig.
Har trappat ner till ungefär fyra snus om dagen. En på morgonen, lite nikotin under dagen och en innan man ska sova. Förhoppningsvis så är detta min sista dosa.
Jag själv snusade för första gången på nyårsafton, nu ska jag börja på heltid :D
Tar min ångest bra som fan av någon anledning.
maaherra
2008-01-02, 18:39
Jag själv snusade för första gången på nyårsafton, nu ska jag börja på heltid :D
Har du läst topic? ;)
Jag skriver för mycket i den här tråden.
Gillar att swedish Match försöker tackla skattehöjningen med mindre dosor :) Känns som att nåt är fel i deras sätt att tänka.
För att återgå till topic. Tog några rape portion på nyårsafton. Känner inget sug överhuvudtaget idag i alla fall. Kanske var för full för att kroppen skulle fatta att den fick nikotin.
maaherra
2008-01-02, 18:54
Jovisst, tycker bara det är smidigt att först bli av med fysiska beroendet för att sedan avvänja sig vid det psykiska. Blir mycket lättare att sluta med Onico än generalportion också känns det som.
Alla kör på sitt sätt. Lycka till som sagt
Jag tänkte försöka göra båda sakerna samtidigt dock. Går det inte får jag köra onico ett tag.
Om du börjar snusa kommer du aldrig kunna sluta om det är så att du nästan lider av konstant depression. (bara med tanke av att många blir deprimerade när de slutar.)
Inge kul om det blir så att när du blir nikotinberoende hjälper inte snuset mot depressionen och du kan inte sluta för då blir du riktigt deprimerad.
Tänk på det bara! Annars gör det du blir lycklig av.
Jag slutade cold turkey för ungefär en månad sedan och jag har inte direkt haft några större problem. Det värsta är nog att det är så fruktansvärt mycket roligare att inte ha något att göra om man snusar *gah!*
Det värsta är nog att det är så fruktansvärt mycket roligare att inte ha något att göra om man snusar *gah!*
Detta är så sant det bara kan bli :hbang:
Jag är som beredd på det. Men det är nu man skiljer männen från mössen, så att säga. Och jag är ingen mus.
Helvete också, jag blir galen :cryout: 39 timmar utan nikotin nu!
Vad är att bli galen för? Vad är det du egentligen känner och vad väntar du på? Du har lagt av och nu är du fri, äntligen!
Köp denna boken: Allen Carr - Äntligen Icke-Rökare.
Jag är inne på 48h utan nikotin och det känns skitbra i skallen, var väldigt svag på träningspasset idag men det tar ju några dagar innan skiten är helt borta också ;). Lite virrig är kroppen men det känns verkligen hur skönt som helst att inte behöva röka eller snusa något mer för resten av livet!
Att äntligen slippa allt skit med det, dålig kroppsodör, dålig munhygien, dålig hy, dåligt flås, rosslig röst osv. Att äntligen vara FRI!
Ett tips kan vara att ta det lite lugnt med alkoholen under en period också. Det blir väldigt lätt att man tackar ja, annars när det bjuds. Det måste man också vara beredd på. Att tacka nej.
Annars kan det bli som i följande film:
K6Mw6b1T50U
Ja men när suget kommer så ser man bara alla fördelar med att snusa. Finns väl ingen som vill ha dålig munhygien egentligen.
Psychological
2008-01-02, 22:51
Jag tycker snuset blir godare , när det nu är dyrare !
Tom Waits är så förbannat skön!
Psychological
2008-01-02, 23:04
Tom Waits är så förbannat skön!
Vem är Tom Waits ?
Löjtnant Blank
2008-01-02, 23:06
Snusare ser ointelligenta ut. I alla fall de som envisas med att trycka upp golfbollar under läppen, som Psychological.
Vem är Tom Waits ?
Karln som sitter till höger i Hemis video.
maaherra
2008-01-04, 00:04
Vad är att bli galen för? Vad är det du egentligen känner och vad väntar du på? Du har lagt av och nu är du fri, äntligen!
Köp denna boken: Allen Carr - Äntligen Icke-Rökare.
Jag är inne på 48h utan nikotin och det känns skitbra i skallen, var väldigt svag på träningspasset idag men det tar ju några dagar innan skiten är helt borta också ;). Lite virrig är kroppen men det känns verkligen hur skönt som helst att inte behöva röka eller snusa något mer för resten av livet!
Att äntligen slippa allt skit med det, dålig kroppsodör, dålig munhygien, dålig hy, dåligt flås, rosslig röst osv. Att äntligen vara FRI!
Det som gör mig galen är detta jävla sug, när kroppen verkligen skriker efter en snus. Tur som är kommer det bara med 10-20 minuters intervaller då och då riktigt intensivt!
Jag är inne på snart 72h utan nikotin, det känns bra, rent psykiskt att inte snusa bortsett från det jobbiga suget! Ser fram emot fördelarna att vara fri från snuset.
Ser fram emot fördelarna att vara fri från snuset.
Tänderna dina kommer antagligen ha en bättre chans att klara sig i käften längre nu.
För de som tror att de försakar någonting när de slutar: http://en.wikipedia.org/wiki/Allen_Carr
Ja jag gör en förbannat massa reklam för honom och hans metod men skeptikerna behöver testa det också. Nikotinersättning är strunt.
maaherra
2008-01-05, 04:25
Tänderna dina kommer antagligen ha en bättre chans att klara sig i käften längre nu.
Jag hoppas det :) Håller du också på att sluta?
97 timmar utan snus. Känns bättre att räkna timmar än dagar. 97 timmar låter ju betydligt mer än 4 dygn.
Namn: allan
Ålder: Nära döden
Snusade: Ca 1 dosa om dagen i 29 år
Slutade: Tvärt augusti 2004, efter att ha utmanats av mina barn och helen@
Återfall: Inga whatsoever
Bekymmer: Får enstaka sug vid kaffedrickande
Motiv: Bara bestämde mig.
Allan: kommer suget fortfarande efter tre år?
Börjar kännas mer och mer dumt att man ens började en gång i tiden.
Jag slutade 25e oktober förra året.
De va en förjävlig tid dom första veckorna.. men gick hyffsat snabbt över. De svåraste för mig va att bli kvitt känslan att ha nånting under läppen. Suget efter snus försvann efter 1-2veckor.
Jag köpte onico i början, vilket jag inte skulle råda nån att göra.. de enda de gjorde var att reta upp mig. De va ju "snus" men inte gav de nånting. Va väldigt nära att köpa en riktig dosa istället.
Lycka till!
Snusfri i snart 1 vecka nu , var nära återfall nu , men blev helt ställd av överpriserna som nu råder, 32 kr för en sketen kronan portion som jag gav en tjuga för sist... så nej inget mer snus för mig , dock är suget nåt enormt nu , speciellt på kvällskvisten/natten ..
Jag hoppas det :) Håller du också på att sluta?
97 timmar utan snus. Känns bättre att räkna timmar än dagar. 97 timmar låter ju betydligt mer än 4 dygn.
Nej jag slutade för 6 år sedan men fick ett idiotiskt återfall för ett år sedan. Lika svårt att sluta den gången. För vissa är det antagligen lättare men då jag bor utrikes för det mesta så går det ju inte att få tag på. Cigg förvisso men det blev och blir inget mer.
maaherra
2008-01-07, 09:16
Nej jag slutade för 6 år sedan men fick ett idiotiskt återfall för ett år sedan. Lika svårt att sluta den gången. För vissa är det antagligen lättare men då jag bor utrikes för det mesta så går det ju inte att få tag på. Cigg förvisso men det blev och blir inget mer.
Aha, så pass.
Snusfri i ca 150 timmar nu, nu har äntligen nikotionsuget börjat reduceras aningen. Känns bättre faktiskt att räkna timmar, 150 timmar låter ju betydligt mer än typ 6 dygn + tilläggstid.
Grattis, 150+ timmar :)
Själv har jag varit nikotinfri i 6 dagar nu, känns bättre o bättre för var dag som går...
shut teh face
2008-01-07, 10:54
Hur är det med hungern?
Märker ni om ni äter mer än tidigare?
Jag toksnusade i Sverige i 10 dagar när jag var hemma för jul. Så jävla skönt var det att snusa men nu är det cold turkey då jag bara tog med mig 4 dosor på vägen tillbaka. Nu varvas det nikotinplåster med enstaka cigaretter. Så förbannat svårt att sluta helt när vänner röker i ens närhet.
Jag är en mycket svag människa.
shut teh face
2008-01-07, 10:58
Jag toksnusade i Sverige i 10 dagar när jag var hemma för jul. Så jävla skönt var det att snusa men nu är det cold turkey då jag bara tog med mig 4 dosor på vägen tillbaka. Nu varvas det nikotinplåster med enstaka cigaretter. Så förbannat svårt att sluta helt när vänner röker i ens närhet.
Jag är en mycket svag människa.
Ja, det är du. Släpp ut det och köp med dig tio stockar nästa gång!
Ja, det är du. Släpp ut det och köp med dig tio stockar nästa gång!
Snuset är bara några klick borta på the interweb :(
Hur är det med hungern?
Jag har faktiskt inte märkt någon skillnad nu.
Får hoppas det iaf blir lättare att äta mer när jag börjar träna.
Hur är det med hungern?
Får bättre aptit, maten smakar mycket bättre, men jag äter inte mer, vet att många småäter när dom slutar med rökning/snusning men det är inget jag är drabbad av... disciplin :)
maaherra
2008-01-07, 11:53
Hur är det med hungern?
Jo, jag upplever en markant ökad hunger. Kommer ju jävligt lämpligt nu när jag börjat min diet idag :(
Nåja, det är bara att stålsätta sig
Eftersom man får en känsla av tomhet när man slutar så är det lätt att förväxla den med hunger. Jag stillar den med lite frukt.
jag har fått ett jävla sötsug sen jag slutade , äter godis i mängder , och klunkar läsk som aldrig förr :(
maaherra
2008-01-09, 02:49
194 timmar kl 03.00
Sov gott folk!
Gah vad hemskt dåligt allting är nu. Det är i sånna här stunder jag saknar snus mest. Har tänkt flera gånger på var jag ska gå och handla snus idag men inte kommit iväg än.
Skär upp lite vitlök i stället och stoppa under läppen så skall du få se att det kommer att brännas. Luktar inte så gott förvisso men det gör ju inte snus heller.
Haft lite huvudvärk som alla utom jag har trott varit abstinensbesvär. Vet inte ens själv eftersom jag inte känner av någon abstinens, är inte speciellt sugen på nikotin heller.
gahh det är tur att det inte är lika underbart att ta den där snusen, efter några veckor utan, som man tror att det är. Minnet av besvikelsen förra gången jag började efter att ha haft ett uppehåll har gjort att jag inte har börjat igen nu. Nu blir det papper med chilisås :)
hmm, kul.. 45kr för en dosa Ettan lös på Shell idag.. känns ju värt.. längtar tillbaka till den tiden då en stock kostade 109kr på Prix
Ni som har lyckats sluta snusa, och inte snusat på så där några månader eller år, blir det verkligen inte bättre med tiden? Känns så hopplöst ibland.
shut teh face
2008-01-14, 12:07
Det är en kamp livet ut. Man kommer mer eller mindre alltid ha kvar begäret i det psykiska lustcentrumet.
I framtiden finns det risk att folk börjar igen om det skulle hända något drastiskt i livet.
Det är en kamp livet ut. Man kommer mer eller mindre alltid ha kvar begäret i det psykiska lustcentrumet.
I framtiden finns det risk att folk börjar igen om det skulle hända något drastiskt i livet.
Det beror på vilken inställning man har. Anser man att snus är något av det finaste som finns så ja, då kommer man att halka tillbaka. Inser man att snus och rökning är vad det är, ett gift, så kommer man förmodligen hålla sig borta utan större problem.
shut teh face
2008-01-14, 12:17
Självklart. Men att "inse att snus är gift" är också en kamp.
Man ju hamnat i giftet nångång tidigare och inte brytt sig om vad det just är, gift. Det gäller att livet ut ha tänkeriet, för vissa är det svårare än för andra.
Slabbefusk
2008-01-14, 15:42
Drar en cold turkey nu med start imorse. Har klarat mig ganska bra med tanke på hur jag mådde förra gången jag försökte.
maaherra
2008-01-14, 16:32
16:00 - 325 timmar utan nikotion. Går riktigt bra nu måste jag säga.
Drar en cold turkey nu med start imorse. Har klarat mig ganska bra med tanke på hur jag mådde förra gången jag försökte.
Vänta till ikväll och imorgon innan du känner av något.
maaherra
2008-01-14, 18:17
Vänta till ikväll och imorgon innan du känner av något.
Du kan det här med att uppmuntra folk ;)
Du kan det här med att uppmuntra folk ;)
Jajamen, det gäller att vara ärlig :D. Jag säger ändå bara sanningen, hellre det än att han blir desillusionerad ett par timmar senare och känner att "the shit has hit the fan".
Löjtnant Blank
2008-01-14, 20:52
http://www.snusforeningen.dk/snus_pic/snus_portion10.jpg
http://www.buysnus.com/images/ettan-400.jpg
http://snusexpress.com/shop/catalog/images/Goteborg_rape_loose.jpg
http://lastafetah.edu.gellivare.se/tidigarenr/nr_50/Bilder/IMG_5655.JPG
Vattnas det i munnen?
Hahaha :) sjuk i huvet..
vattnas o vattnas, jag vart lite småsugen hela dagen, men jag har inte använt något idag, och tänker inte göra det resten av denna dagen, så får jag se hur jag gör imorgon... enklast så.
Vilken mobbare du är Blank. Shit Generalen där såg inte helt fel ut.
Annars måste jag säga att jag klarar mig mycket bra. Dock bara lagt av med nikotinet och inte snuset (Onico). Känner att jag kommer få svårt med det.
Det beror på vilken inställning man har. Anser man att snus är något av det finaste som finns så ja, då kommer man att halka tillbaka. Inser man att snus och rökning är vad det är, ett gift, så kommer man förmodligen hålla sig borta utan större problem.
Så var det inte för mig, men då var det ganska allvarliga saker som hände sedan också. Det går inte att förklara det där. Jag har aldrig varit alkoholist men kunde kanske fallit tillbaka på det, om jag varit det. Kanske ett dåligt exempel men i alla fall.
Underligt vilka stora skillnader det kan vara från person till person. Några av mina polare har till oc hfrån prackat på mig snus på fyllan men ajg tycker bara det är så vidrigt. Varje gång jag tar en snus, har enbart tagit då jag varit full och då har jag fått riktigt sköna nickokickar, men jag har även blivit illamående och det har svidit under läppen, detta har resulterat i att jag nästan blir spyfärdig så fort jag känner snuslukten. När jag ser snus tänker jag på den svidande känslan under läppen och hur äckliga påsarna är.
Även cigaretter har testats ett flertal gånger och detta har jag hållit på med mer än snus, dock bara på helger när jag är full och festar. Dagen efter känns röken lika äcklig som vanligt. Vissa helger har jag kedjerökt en hel del medan andra helger inte rökt alls, polare brukar säga att jag inte tycker om nikotin överhuvudtaget och jag blir heller inte beroende. Iof har jag aldrig rökt/snusat under min grund/gymnasietid och det är väl till stor del därför jag aldrig blivit fast i träsket. Jag vet egentligen inte varför jag röker på fyllan, det finns inget sug utan känns bara som en social grej när man står ute och tar lite luft, därför jag gör det då och då, dock var det några veckor sen nu.
Jag tycker dock snus är äckligare än cigaretter men det baserar jag enbart på själva lukten i sig då cigaretter är mer ohälsosamma. När jag satt på tåget hade någon tryckt en prilla precis vid ett element och jag kände den starka doften från den prillan, kände mig nästan yr när jag gick av tåget.
[…]
Jag tycker dock snus är äckligare än cigaretter men det baserar jag enbart på själva lukten i sig då cigaretter är mer ohälsosamma. När jag satt på tåget hade någon tryckt en prilla precis vid ett element och jag kände den starka doften från den prillan, kände mig nästan yr när jag gick av tåget.
Just snus har jag inte tagit i längre perioder pga att jag inte fått tag på det. Det där känner jag igen, det är en av anledningarna till att jag lyckades sluta. Att känna lukten och åsynen av andras snus särskillt, som ligger och torkar nånstans är det vidrigaste som finns.
Det känns som en bläckfiskarm som trycks ned i halsen och in i magen och skruvar sig runt, det är nästan helt omöjligt att inte börja spy helt hejdlöst alltså, då fattar man inte att man snusat själv, urrk.
Underligt vilka stora skillnader det kan vara från person till person. Några av mina polare har till oc hfrån prackat på mig snus på fyllan men ajg tycker bara det är så vidrigt. Varje gång jag tar en snus, har enbart tagit då jag varit full och då har jag fått riktigt sköna nickokickar, men jag har även blivit illamående och det har svidit under läppen, detta har resulterat i att jag nästan blir spyfärdig så fort jag känner snuslukten. När jag ser snus tänker jag på den svidande känslan under läppen och hur äckliga påsarna är.
Även cigaretter har testats ett flertal gånger och detta har jag hållit på med mer än snus, dock bara på helger när jag är full och festar. Dagen efter känns röken lika äcklig som vanligt. Vissa helger har jag kedjerökt en hel del medan andra helger inte rökt alls, polare brukar säga att jag inte tycker om nikotin överhuvudtaget och jag blir heller inte beroende. Iof har jag aldrig rökt/snusat under min grund/gymnasietid och det är väl till stor del därför jag aldrig blivit fast i träsket. Jag vet egentligen inte varför jag röker på fyllan, det finns inget sug utan känns bara som en social grej när man står ute och tar lite luft, därför jag gör det då och då, dock var det några veckor sen nu.
maaherra
2008-01-15, 15:58
349 timmar utan nikotin
Köpte en dosa general portion idag för 43kr (motivation till dom som försöker)
Alfred Nobel
2008-01-15, 16:43
För två år sedan låg i sängen och tjötade med min f.d flickvän i telefonen. I samma veva rusar morsan in i rummet och ber mig passa lillsyrran medan hon åker och handlar de sista till middagen. "Aaaa sureee" eller något i den stilen fick hon som gensvar, jag var inte direkt intresserad när jag har flickan hängandes på andra sidan tråden?
Hur som haver. Morsan lämnade mitt rum med ett leende på läpparna, allt var frid och fröjd, precis som hon ville ha det. Fast, sakta i backarna "Nu har jag ju min chans" sa jag högt för mig själv (självklart fattade flickvännen inte ett smack av vad jag menade, hon hängde bara på när jag vilt sprang efter morsan till hallen).
"Hörru Morsan, om jag ändå ska vara barnvakt kan la du handla en dosa snus till mig?" (löligt, jag vet)
Men icke-sa-nicke, det var inte tal på fråga, hon hade absolut ingen lust att uppmuntra en bortskämd liten snorunge som inte ens fyllt 18 att snusa. Det var inget snack om saken, ville jag spender mina studentslantar på tobak fick jag fanemig fixa skiten själv.
"Yeah yeah, hej då" sa jag till na' och traskade tillbaka till rummet.
Några sekunder senare hördes en dov röst från nallen "Nicke, kan du inte bara sluta snusa?" (Rösten var sådär sötsnäll, så som bara tjejer kan få till de när de verkligen vet vad dem vill ha)
Jag vet inte vad som slog mig, men efter den enkla frågan och mitt enkla svar "Jo, visst" fick min snuskarriär äntligen ett slut. Nu, nästan 3år senare, har jag inte rört en prilla (förutom en tok snabb onico på McDonalds kl 05.00 på normalmstorg den 21 Juli 2006, min artonårsdag, men den åkte ur lika snabbt som den kom under läppen).
Liten story :D
maaherra
2008-01-21, 23:05
Måndag 21/01 - 08, 23:00
500 timmar utan nikotion! :thumbup:
Måndag 21/01 - 08, 23:00
500 timmar utan nikotion! :thumbup:
Hur länge hade du tänkt räkna? Jag tänkte bara det att, du har ju slutat så varför räkna timmarna tills du tar nästa cigarett? För det är trots allt det du gör även om du inte tror det själv.
"Äh, jag har klarat mig utan cigg i 1000 timmar, det är lugnt om jag tar en". Populär fälla det där.
Hur länge hade du tänkt räkna? Jag tänkte bara det att, du har ju slutat så varför räkna timmarna tills du tar nästa cigarett? För det är trots allt det du gör även om du inte tror det själv.
"Äh, jag har klarat mig utan cigg i 1000 timmar, det är lugnt om jag tar en". Populär fälla det där.
Äh... låt han räkna. 500 timmar e bra ju. Verkar just nu som att han har goda chanser att skippa skiten ju:)
Äh... låt han räkna. 500 timmar e bra ju. Verkar just nu som att han har goda chanser att skippa skiten ju:)
Det är det jag frågar om, ska han räkna tills han dör?
maaherra
2008-01-22, 17:34
Tänkte faktiskt räkna tills 1000 timmar, har blivit en fixidé.
Sen går jag över till veckor/månader whatever.
518 timmar nu
Bump. Har inte snusat på lite mer än 2 månader nu ungefär. Men just denna helg har suget varit enormt, varför vet jag inte. Kanske var det för att jag rökte på valborg och väckte upp nåt slags nikotinbegär, eller så var jag bara så full att jag snusade men inte kommer ihåg. I alla fall så tänker jag att det är verkligen meningslöst allting och om man ändå ska dö nån gång så kan man väl göra det lycklig, fast samtidigt så känns det inte värt att kasta bort allting och behöva börja om med att sluta snusa. Dessutom har jag inte råd att snusa som jag gjorde på slutet.
Hur går det för er andra?
Bump
I lördags var jag på det där stället som i folkmun kallas krogen. Min kamrat tar fram en dosa lössnus och börjar fippla. "Men hit me en då!" säger jag, varpå han omedelbart förstår vad jag menar och räcker mig dosan. Jag knådar upp en storfetjävla snus och njuter något så syndigt mycket.
Men det är inte värt att börja om. Skulle jag kunna kunna smygsnusa lite då och då vore det emellertid väldigt mycket värt. Ty snus, det är livets krydda.
Lelle Pelle
2008-07-07, 18:46
Jag har snusat nu i snart ett år, jag vet egentligen inte varför. Jag känner inget direkt sug efter det någon gång, det kan gå dagar/veckor mellan snusarna, och ibland går det 1dosa om dagen. Det är dyrt, men det är gott.
Jag kanske borde skit i det helt? Det blir ju trots allt en del pengar i slutändan.
Jag har snusat nu i snart ett år, jag vet egentligen inte varför. Jag känner inget direkt sug efter det någon gång, det kan gå dagar/veckor mellan snusarna, och ibland går det 1dosa om dagen. Det är dyrt, men det är gott.
Jag kanske borde skit i det helt? Det blir ju trots allt en del pengar i slutändan.
En hel del pengar ja. Men å andra sidan är det en hel del snus också.
aggression
2008-07-07, 20:21
Är inte alls svårt att sluta. Slutade själv efter 5 års nikotinbrukande varav 3 år var snus. Bara att kasta iväg dosan och hålla ut i en vecka, efter det så är det inga problem. Har sedan i mars inte tagit en enda prilla och jag känner just nu inget sug av en heller. Prövade nertrappning innan dess, men det var inte min grej.
Är inte alls svårt att sluta. Slutade själv efter 5 års nikotinbrukande varav 3 år var snus. Bara att kasta iväg dosan och hålla ut i en vecka, efter det så är det inga problem. Har sedan i mars inte tagit en enda prilla och jag känner just nu inget sug av en heller. Prövade nertrappning innan dess, men det var inte min grej.
Ja, men då så. Lyckades du sluta efter 3 års snusande och 2 års rökande så är det ju inga problem för andra att sluta.
När jag slutade snusa så tyckte jag inte att den första veckan var svår alls. Då hade man ju motivationen. Men när man 1 månad senare fortfarande var sugen så kändes det jäkligt segt. När man sen, 3 månader senare sade för sig själv "Men vadå? Ska jag aldrig mer snusa?". Ja, då brast det. Jag gjorde en Skaparn, och på den vägen gick det. Det var nog 3 år sedan, och jag njutar av det varje dag :)
Jotack. Det vore ... gott med en snus nu.
Men, jag kikade ner i en kollegas Ettan där de rackarna tagit bort 5 gram snus och tog 41 kronor betalt. O to the värt.
Möjligtvis om jag skulle snusa bara en dosa i veckan är ju kostnaden för njutningen det skulle innebära ingenting. Jag skulle kunna ha den i kylen och bara njuta av en på morgonen och på kvällen.
Eller vem lurar jag? Nej, här ska inte börjas om.
shut teh face
2008-07-08, 15:22
Jotack. Det vore ... gott med en snus nu.
Men, jag kikade ner i en kollegas Ettan där de rackarna tagit bort 5 gram snus och tog 41 kronor betalt. O to the värt.
Möjligtvis om jag skulle snusa bara en dosa i veckan är ju kostnaden för njutningen det skulle innebära ingenting. Jag skulle kunna ha den i kylen och bara njuta av en på morgonen och på kvällen.
Eller vem lurar jag? Nej, här ska inte börjas om.
Jo du ska visst börja igen. För det är vad du vill.
Vänta inte tills någon närstående dör så du blir deprimerad.
Varför sluta snusa? Jag har snusat i kanske 10 år totalt, slutade för ett par år sedan och hade ett 2 årigt uppehåll, tog sen mitt förnuft till fånga och började igen.
ETTAN!!!!!!!!!!
Jag sitter med en lössnus stor som en badboll inne just nu.
Det blir veckans enda. Jag svär.
passa er för onico det är majssocker i de som bränner sönder tänderna rejält,
nån som lyckats helt här i tråden ? jag har slutat 3 gånger sen jag skrev här , sen börjat igen . har hållt mig sen i måndags nu .
nån som lyckats helt här i tråden ? jag har slutat 3 gånger sen jag skrev här , sen börjat igen . har hållt mig sen i måndags nu .
Jag lyckades första gången jag testa (snuset), dock ska jag säga att jag åkte dit på feströkning efter 2 månader och fortsatte med det ett tag och lyckades tyvärr bli lite beroende av det under en period med hårt festande. Nu är jag dock nästan helt nikotinfri. (Blir nått bloss här och där på fyllan ;) :em: ) Snussuget är i princip helt borta och så länge jag är nykter även suget efter cigaretter.
Jag glömde ta med mig snus till jobbet igår men lyckades, till min stora förvåning, ta mig igenom dagen utan större svårigheter. Var inte ens särskilt snussugen när jag kom hem så det blev bara en enda snus på hela dagen(!)
Funderar faktiskt på att sluta helt nu (igen...), med tanke på hur bökigt det är att smuggla in snus i Frankrike. Idag har det bara blivit två snus (general portion).
Tre med den jag tänker ta nu. Mmm... Snus...
Handcuff
2008-09-17, 16:45
gaaah.....hjälp....mig :(
Jag fick just tipset att Kistagrossen tar 265 SEK för en stock Ettan Portion. Varför sluta?
Jag fick just tipset att Kistagrossen tar 265 SEK för en stock Ettan Portion. Varför sluta?
Precis, skulle ju nästan kännas som en ekonomisk förlust med en sånt erbjudande :D
---
Hur går det Handcuff?
Fan , va uppe och köpte en dosa nu .. tog en prilla påvägen hem .. såååå gotttt ::P:P:P:P:P
Raschmus
2008-10-22, 18:30
Kön: Man
Favoritsnus: General White Portion, alt Grov Portion.
Snusmängd: ~1/5 dosa/dag.
Niktonfri i: 15 år. :rolleyes:
Civilstatus: Förhållande sen 2 år tillbaka.
Politisk läggning: H25lz7gchaw
Till min fråga; Hur fungerar det att frysa snus? Alltså hur blir det med kvalitén och hur går du tillväga innan du använder det? Tina ett par timmar? :confused:
Till min fråga; Hur fungerar det att frysa snus? Alltså hur blir det med kvalitén och hur går du tillväga innan du använder det? Tina ett par timmar? :confused:
Det fungerar hur bra som helst. Ta ut det någon timme innan du ska använda det. Jag flyttade helt enkelt över en stock i taget till kylskåpet.
Snusade frusen snus någon gång, och det var ganska kallt. Men när det var varmt var det ganska skönt att ha en frusen snusdosa i byxfickan :D
Raschmus
2008-10-22, 18:44
Det fungerar hur bra som helst. Ta ut det någon timme innan du ska använda det. Jag flyttade helt enkelt över en stock i taget till kylskåpet.
Snusade frusen snus någon gång, och det var ganska kallt. Men när det var varmt var det ganska skönt att ha en frusen snusdosa i byxfickan :D
Håller det sig bra i kylen också?
Håller det sig "hur länge som helst" i frysen?
Hur länge håller det sig i kylen?
Haha, förstår det:)
Håller det sig bra i kylen också?
Håller det sig "hur länge som helst" i frysen?
Hur länge håller det sig i kylen?
Haha, förstår det:)
Snus håller sig bättre i kylen än i rumstemperatur.
Står även att det är kylvara på dosorna eller stockarna, så bäst före-datumet gäller ju om de är förvarade i kyl. Sen är det klart att man kan snusa utgången snus också. Det händer inte så mycket mer än att de blir torrare.
Jag vet inte hur länge det håller sig i frysen, men jag tyckte det höll bättre i frys än i kyl. Hade snus som var nästan ett halvår efter utgångsdatum som jag hade haft i frysen och det smakade inte illa eller var speciellt torrt.
Det var för övrigt bara portionssnus jag hade i frysen.
Gjorde en googling och hittade detta i en tråd på FB:
"Vill du vill förvara snus under längre tid bör du frysa det. På detta sätt kan snuset förvaras i upp till ett år. Det enda som kan hända nedfruset snus är att det torkar ut. Därför bör du förpacka dosorna i en fukttät fryspåse. Upptining av snus i pappdosa ska ske i kylskåp för att förhindra att kondensfukt löser upp limmet som håller ihop dosan. Plastdosan är inte lika känslig för yttre fuktpåverkan och kan tinas i rumstemperatur."
enligt http://www.snusworldwide.com/
och här
Snus hållbarhet
Förenklat kan man säga att man mäter hållbarheten i snus efter fuktighet och smak. Fukt är viktigt för att snuset ska upplevas som färskt. Det rekommenderas därför att man i så stor utsträckning som möjligt förvarar snuset som kylvara och inte utsätter det för hög värme. Värme ändrar snusets fukt och aromer. Alla produkter har en väsentligt längre hållbarhet i obrutet emballage. Snuset skall därför användas innan det tryckta bäst före datumet, som garanterar att varan är färsk.
Om man vill bevara snuset över en längre period så är det bästa platsen i frysen. Här kan snus behålla samma fukt och smak i minst ett år.
http://www.snusexpress.se/snus_haallbarhet.php
----------
Varför ska du frysa det, förresten? 1/5-dosa om dagen borde ju vara tillräckligt mycket för att hinna snusa upp en stock innan den blir dålig, förutsatt att snuset är relativt färskt när du köper det. Bäst före-datumet brukar väl vara någon månad efter tillverkningsdatumet.
Raschmus
2008-10-22, 19:15
Gjorde en googling och hittade detta i en tråd på FB:
och här
http://www.snusexpress.se/snus_haallbarhet.php
----------
Varför ska du frysa det, förresten? 1/5-dosa om dagen borde ju vara tillräckligt mycket för att hinna snusa upp en stock innan den blir dålig, förutsatt att snuset är relativt färskt när du köper det. Bäst före-datumet brukar väl vara någon månad efter tillverkningsdatumet.
Shit. Tack för tiden och hjälpen :) Som svar på din fråga är för att jag är kräsen :em: Jag vill gärna ha det som nyköpt därför köper jag ofta dosa för dosa men nu blev det ett undantag och vill hålla de stackars två extra doserna jag har hûber fräscha :thumbup:
Shit. Tack för tiden och hjälpen :) Som svar på din fråga är för att jag är kräsen :em: Jag vill gärna ha det som nyköpt därför köper jag ofta dosa för dosa men nu blev det ett undantag och vill hålla de stackars två extra doserna jag har hûber fräscha :thumbup:
Okej.. Men testa frysa och se om du märker någon skillnad.
Och när de inte är frusna så ska de, som sagt, förvaras i kylskåpet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.