Logga in

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp (styrkeinriktat)

newbeginning
2007-12-23, 22:07
Har verkligen försökt leta själv men står kvar och trampar på lite småproblem.

Är ganska ny på den här dietfronten. Har mer eller mindre bulkat i ett år nu och behöver verkligen få ner fett % lite. Har legat på kalori +-0 nu ett bra tag, beståendes av nästan enbart kolhydrater och protein (fett-energiprocenten låg på typ 11-13% enbart :S).

Från några dagar tillbaka har jag fattat hur dumt detta var och ändrat om till 2 gram protein/kg kroppsv., ca 0,9 gram fett/kg kroppsv. och resten kolhydrater.

Frågan är nu hur jag ska lägga upp kosten. Låter det vettigt? Behöver jag mycket kolhydrater med den livsstilen jag har just nu?

Ett annat problem jag inte kan lista ut är hur mycket kolhydrater jag behöver efter träningen? Det blir ju mycket basövningar med ganska få set/reps.

Just nu väger jag ca 120 kg. Fett procenten vet jag inte men den är rätt hög tror jag. Tränar styrkelyft 4 ggr i veckan och går 45 min promenader två ggr i veckan. Resten av tiden är jag i princip helt inaktiv.

Behöver jag skära ner mer på kalorierna eller borde denna omfödelning av energi räcka för att jag ska få bort lite fläsk?

Jag frågar inte efter några exakta svar nu utan behöver bara lite tips, är helt vilsen :confused:
Många frågor här ja vet men jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

King Grub
2007-12-23, 22:10
Behöver jag skära ner mer på kalorierna eller borde denna omfödelning av energi räcka för att jag ska få bort lite fläsk?

Du skriver ju inte kaloriintaget alls. :) Är det +-0 fortfarande? Då går du inte ner - en omfördelning av energin innebär inte någon fettförlust alls såvida inte energiintaget reduceras (eller aktivitetsnivån ökas, eller en combo) så du når ett energiunderskott.

newbeginning
2007-12-23, 22:23
Du skriver ju inte kaloriintaget alls. :) Är det +-0 fortfarande? Då går du inte ner - en omfördelning av energin innebär inte någon fettförlust alls såvida inte energiintaget reduceras (eller aktivitetsnivån ökas, eller en combo) så du når ett energiunderskott.

Sant sant. Jag ligger på 2700 nu vilket känns ganska lågt, och jag behöver 3000 ganska exakt. Det känns som att jag som ändå har så hög fett % borde gå ner på det. Min tanke var mer: Eftersom jag åt så lite fett så kunde inte kroppen släppa det.

Borde det inte ske iaf någon förändring efter att jag omfördelat energin bättre?

Spene
2007-12-24, 00:13
Nej, normalt inte. Ligger du på 300 kcal- säger energilagen att det försvinner motsvarande mängd fläsk och muskler. Äter du 2 g/kg kroppsvikt protein varje dag, sköter träningen och äter både fett och kolhydrater med ganska valfria proportioner så ska förhoppningsvis mycket av musklerna stanna kvar.

Ät mindre så går du ner helt enkelt. Går du inte ner så ät ännu mindre.