handdator

Visa fullständig version : Cola light/pepsi max kcal?

Kovalchuq
2007-12-23, 13:41
Finns det överhuvutaget några kalorier i Cola light/pepsi max ?
Står "Mindre än 1kcal per 100ml" på burkarna.Stämmer det verkligen?

mela
2007-12-23, 13:44
Finns det överhuvutaget några kalorier i Cola light/pepsi max ?
Står "Mindre än 1kcal per 100ml" på burkarna.Stämmer det verkligen?

Det stämmer. Det är i princip kalorifritt.

Mapa
2007-12-23, 14:06
vad jag vet så är de olagligt att ha ett falskt näringsinnehåll på produkter.. men jag kan ju ha drömt de

forslund
2007-12-23, 14:18
Det stämmer. Enligt viktväktarna kan man dricka hur mycket som helst av light-produkter utan att gå upp i vikt.

Haeffner
2007-12-23, 14:22
Nackdelen är ju att man lätt blir sugen på annat sött av light drycker och att dem i vissa studier påstås frisätta insulin även dem.

Eddie Vedder
2007-12-23, 14:32
Nackdelen är ju att man lätt blir sugen på annat sött av light drycker och att dem i vissa studier påstås frisätta insulin även dem.

Jag tror inga studier har fått de resultaten faktiskt, är det så får du gärna länka till någon.

Jag har läst EN då injicerade man stora mängder Acesulfam-K in i råttor/möss. Inte sådär jätteöverförbart på en människas konsumtion av Pepsi MAX om man säger så.;)

Men är man en person med "sötad tand" så lär inte preferenserna för söt smak minska direkt, där håller jag helt och hållet med dig. Lightläsken i sig kan ses spm kalorifri även om minimala mängder kcal förekommer. Men ett sug efter söt smak lär man inte bli av med, då finns ju självklart "risken" kvar att det slinker ner en och annan sötsak jämfört med om man helt vänjer sig av med det.:)

Durayan
2007-12-23, 14:53
Jag vet inte om det stämmer, men det lär ju finnas andra nackdelar med sötningsmedel. Om man äter/dricker för mycket socker lagrar man detta som fett. Rör man sig tillräckligt så att man har energibalans, läsken inräknad, så håller man vikten. Om man däremot dricker sötningsmedel vet kroppen inte riktigt vad den ska göra med det, så den lagrar sötningsmedlet, dock inte som fett. frågan är väl vad som händer sen...?

King Grub
2007-12-23, 14:54
Om man däremot dricker sötningsmedel vet kroppen inte riktigt vad den ska göra med det, så den lagrar sötningsmedlet, dock inte som fett.

Skitprat. Det lagras inte alls.

Squirrel
2007-12-23, 15:07
Skitprat. Det lagras inte alls.

Men eventuellt finns det andra risker med sötningsmedlena som inte går att korrigera lika lätt som ett kaloriöverskott av socker, om jag tolkar honom rätt.

King Grub
2007-12-23, 15:08
Inte vad gäller påverkan på kroppssammansättning, fettinlagring, fettförbränning, muskeltillväxt, muskelnedbrytning eller prestation i alla fall.

Scratch89
2007-12-23, 16:08
Aspartam är uppbyggt av fenylalanin och asparaginsyra, aminosyror, så det är ju inte helt energifritt. Ett gram innehåller 4 kcal som med alla andra proteiner, men det är ju mikroskopiska doser så det är knappt mätbart.

Det är tal om att aspartam är farligt då en av nedbrytningsprodukterna blir metanol, men det är också mikroskopiska mängder.

Sukralos går rakt igenom kroppen utan att brytas ner, men då det är klorerat (3 Cl sitter på två glukosmolekyler, om jag kommer ihåg min kemi) så ger det negativa effekter i naturen.

Eddie Vedder
2007-12-23, 16:38
Om man däremot dricker sötningsmedel vet kroppen inte riktigt vad den ska göra med det, så den lagrar sötningsmedlet, dock inte som fett. frågan är väl vad som händer sen...?

vart får du seriöst alla dina idéer ifrån?:confused:

I tråd efter tråd läser jag konstiga saker och rena felaktigheter som du sprutar ur dig. Varje gång man ber om lite fakta bakom dina påståenden så blir det inget svar.

Hittar du bara på för skojs skull?

Koloftw
2007-12-23, 17:26
Även om de innehåller någon kalori per dl, så ger koffeinet + detsomkrävsförattvärmauppläsken minuskalorier:)

Morty
2007-12-23, 18:07
cola innehåller ju koffein, och cola light, som är kalorifritt och innehåller koffein är ju positivt för en viktnedgång, om man kan hålla sockersuget i schack.

Acquiescence
2007-12-23, 18:28
Inte vad gäller påverkan på kroppssammansättning, fettinlagring, fettförbränning, muskeltillväxt, muskelnedbrytning eller prestation i alla fall.

Men dock cancer (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64079) av aspartam som finns i alla(?) light produkter exkl. Coca-Cola Light.

King Grub
2007-12-23, 18:31
Det är inte bevisat, och även om sötningsmedlen i fråga har en cancerframkallande effekt, innebär intag av sötningsmedelssötade läskedrycker inte per automatik insjuknande i cancer.

Rött kött är också cancerframkallande, men det innebär inte att alla som äter kött får cancer.

mela
2007-12-23, 21:11
Men dock cancer (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=64079) av aspartam som finns i alla(?) light produkter exkl. Coca-Cola Light.

Coca Cola Light innehåller Sukralos och Acesulfam K men inte aspartam.§

Raggis
2007-12-23, 21:37

Tror h*n syfta på att alla lightprodukter inhåller aspartam, förutom coca-cola light, vilket även det är fel. :P Men men.

Acquiescence
2007-12-24, 08:06
Tror h*n syfta på att alla lightprodukter inhåller aspartam, förutom coca-cola light, vilket även det är fel. :P Men men.

Nästan rätt; Menade att alla(?) light-läskedrycker innehåller aspartam förutom just Coca-Cola Light. Men det verkade visst vara fel det också *cry*.

God Jul! Ska ut och springa innan man äter sig fet!

Durayan
2007-12-24, 08:07
vart får du seriöst alla dina idéer ifrån?:confused:

I tråd efter tråd läser jag konstiga saker och rena felaktigheter som du sprutar ur dig. Varje gång man ber om lite fakta bakom dina påståenden så blir det inget svar.

Hittar du bara på för skojs skull?

Kan du speca??? Jag prenumererar normalt inte på alla trådar, så det är inte säkert att jag hittar tillbaka och läser i alla.

Läs också första meningen i inlägget du hoppar på: Jag skriver "Jag vet inte om det stämmer..." God Jul gullgubbe, vad bra att just du kan allt!

Eddie Vedder
2007-12-24, 09:04
Kan du speca???

Ett ganska talande exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2668871&postcount=3

Men allt jag undrade över är vart du läser/hör såna här saker, kan du inte tåla lite kritik är det inte mitt problem.

Tabbe
2007-12-24, 11:47
Det är jul, bråka inte nu ;)

Vetez
2007-12-24, 12:41
Bara bra att folk rättar honom. Han kan ju inte bara hitta på saker och skriva. Folk kan ju gå på hans tokiga idéer..

Scratch89
2007-12-24, 12:49

Det finns väl ingen Acesulfam K i light?

Durayan
2007-12-25, 08:15
Ett ganska talande exempel:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2668871&postcount=3

Men allt jag undrade över är vart du läser/hör såna här saker, kan du inte tåla lite kritik är det inte mitt problem.

Enkelt: Det är Tom Venuto som propagerar för en 30-40-40 diet. men jag hade ingen aningo m att någon frågade var det kom ifrån, trodde nog att både dieten och Venuto var mycket välkänt bland byggarfolk...

Jag kan visst ta kritik, men jag har mycket svårt för tråkig ton. Nu lämnar jag den här tråden, eventuella personangrepp framöver tar jag helst genom pm, så slipper folk få sin tråd kapad.

Tricce
2007-12-31, 00:41
Jag och mitt ex konsumerade en 1½ liters pepsi max per kväll förr i princip (delade på alltså). Jag hade väldigt ofta migrän under den tiden. Vi la sen ner pepsi maxin och min migrän slutade. Hon hade iof inte det och jag antar att har man lätt/lättare för att få migrän så är det nog en trigger.

Eddie Vedder
2007-12-31, 08:15
Hon hade iof inte det och jag antar att har man lätt/lättare för att få migrän så är det nog en trigger.

Gäller det alltså aspartam också? King Grub brukar ju nämna att sukralos är en potentiell migräntrigger och vad jag vet är Pepsi Max sötad med aspartam.

Men det gäller kanske både aspartam och sukralos?

ChrisDEFC
2008-01-01, 02:44
intressant tråd, själv har jag åxå hört av en kille som läst en hel del i ämnet (säger absolut inte att han har rätt för det) men att man inte skulle dricka light läsk för att sötningsmedlen dom använde va typ 1000ggr sötare än socker och att kroppen inte kunde hantera dessa kemiska ämnen eller nått liknande så jag mer eller mindre sluta dricka light då. blev kanske lurad, finns det alltså inget bevisat negativt med aspartam och sukralos?

btw ska ju jag upp i vikt så kallorierna skiter jag i men delar ofta med tjejen och hon vill ner i vikt, en jävla balans det där hela tiden.

Raggis
2008-01-01, 02:51
intressant tråd, själv har jag åxå hört av en kille som läst en hel del i ämnet (säger absolut inte att han har rätt för det) men att man inte skulle dricka light läsk för att sötningsmedlen dom använde va typ 1000ggr sötare än socker och att kroppen inte kunde hantera dessa kemiska ämnen eller nått liknande så jag mer eller mindre sluta dricka light då. blev kanske lurad, finns det alltså inget bevisat negativt med aspartam och sukralos?

btw ska ju jag upp i vikt så kallorierna skiter jag i men delar ofta med tjejen och hon vill ner i vikt, en jävla balans det där hela tiden.

Aspartam har visats vara cancerframkallande. Man gjorde ett test på råttor, och gav dom hiskliga mängder aspartam. Men det var sjuka mängder, så jag vet inte. Just att aspartam är så mycket sötare än socker, gör ju att man knappt behöver använda någon nämnevärd mängd för att söta t.ex. cola zero.

King Grub
2008-01-01, 05:22
Aspartam har visats vara cancerframkallande. Man gjorde ett test på råttor, och gav dom hiskliga mängder aspartam. Men det var sjuka mängder, så jag vet inte.

Nej, det är flera studier, och det var inte hiskliga eller sjuka mängder, utan mängder som en människa utan svårighet kan komma upp till. Det är det som är oroande - det, plus det faktum att man upprepat resultaten.

Däremot har det inte visats hos människa, och djurstudierna har helt bortförklarats av beslutande myndigheter, så aspartam anses officiellt inte cancerogent. Upp till en själv att informera sig och fatta beslut om ev konsumtion.

Raggis
2008-01-01, 15:42
Nej, det är flera studier, och det var inte hiskliga eller sjuka mängder, utan mängder som en människa utan svårighet kan komma upp till. Det är det som är oroande - det, plus det faktum att man upprepat resultaten.

Däremot har det inte visats hos människa, och djurstudierna har helt bortförklarats av beslutande myndigheter, så aspartam anses officiellt inte cancerogent. Upp till en själv att informera sig och fatta beslut om ev konsumtion.

Jaså? Är man dåligt uppdaterad kanske? Får ta och söka lite.

King Grub
2008-01-01, 15:47
http://www.ehponline.org/members/2005/8711/8711.html

http://www.annalsnyas.org/cgi/content/full/1076/1/559

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=17805418

mela
2008-01-01, 15:56
Det finns väl ingen Acesulfam K i light?

Det står det på Coca Colas hemsida att det innehåller. Jag skrev bara det som stod där.

King Grub
2008-01-01, 16:05
Coca-Cola Light innehåller acesulfam-k.