handdator

Visa fullständig version : Egna proteinbars - nice!

RanShi
2007-12-22, 22:17
Yo!

Så jag kollade runt på youtube lite..
Och kollade på en massa videos.

Sen provade jag göra proteinbars själv några gånger.
Snodde en massa recept och satte ihop lite olika mängder osv.

Det bästa jag kom fram till (angående smak och näringsämnen) var:

2 dl (50 g) Whey
2 dl (70 g) Havregryn
100g jordnötssmör (ta ungefär en tredjedel i 350g förpackningarna)
Lite kanel
Lite vatten/apelsinjuice?

Lägg jordnötssmöret i en skål och värm i mikron tills det mjuknar upp lite. Ta fram mixern och mixa havregryn, tillsätt whey så allt blandas bra och till sist kör du i lite kanel (tro mig, det blir jävligt nice med kanel, plus att det inte är direkt onyttigt).

När allt är mixat tar du ut jordnötssmöret och blandar allt med en sked. Häll i lite vatten eller apelsinjuice så det blir klibbigt och degaktigt. Fortsätt tills allt blir en ganska okej deg.

Lägg i nån förpackning och kör in i frysen.

Sen kan du dela upp allt som du vill.

Du kan variera vad gäller mängden whey, havregryn och jordnötssmör, men detta blev iallafall ganska balanserat smakmässigt.

Räknade även ut näringsvärden:

Havregryn 70 g: 9 g protein, 43,4 g kolhydrater, 4,9 g fett
Whey (wnc's triple protein) 50 g: 42 g protein, 2 g kolhydrater, 2 g fett
Jordnötssmör 100g: 21 g protein, 14 g kolhydrater, 55 g fett

Det ger hela smeten 72 g protein, 59.4 g kolhydrater och 61.9 g fett.

Delar du den i 6 lika stora "bars" får du ungefär 12 g protein, 10 g kolhydrater och 10 g fett. Har hört att fettet i jordnötter ska vara rätt bra; och barsen smakar jävligt nice måste jag säga.

Klart över förväntan.

Tar kanske 5-10 minuter att göra allt, det är det bästa.

Så kör på det i jul istället för morsans bullar.

Wilden
2007-12-22, 22:30
Får gå ner på affärn och köpa lite jordnötssmör imorgon då, lät ju skönt att man slapp baka dem i ugn.

Fjällbrynt
2007-12-25, 21:01
Riktigt fina!!

Solve
2008-01-02, 23:22
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Blir o baka de här imorron riktigt bra tråd

Animalistic
2008-01-02, 23:32
Får gå ner på affärn och köpa lite jordnötssmör imorgon då, lät ju skönt att man slapp baka dem i ugn.

+10 göött att slippa ugnen

swanstah
2008-01-03, 07:51
Ska testa detta idag, lät supermums! ;)

Alfred Nobel
2008-01-03, 07:59
Vilken/vilka smaker på proteinpulvret kan ni rekommendera?

ARMSTARK
2008-01-03, 13:24
Nån som testat, goda? Smälter de i träningsväskan eller får dem en torr yta även i rumstemperatur?

Ganymedes
2008-01-03, 13:30
Vilken/vilka smaker på proteinpulvret kan ni rekommendera?

Spontant kan man ju tycka att neutral eller vanilj borde skära sig minst mot kanelen. Men jag har inte provat.

Grymt bra tips iaf. Ska nog prova själv också!*drool*

Animalistic
2008-01-03, 13:32
gjorde smeten precis som ligger och gottar sig i frysen. skippade kanelen och körde med Whey FX choklad
luktade riktigt gott iaf!
körde med skippys jordnötssmör *whistle* *drool*

swanstah
2008-01-03, 13:34
gjorde smeten precis som ligger och gottar sig i frysen. skippade kanelen och körde med Whey FX choklad
luktade riktigt gott iaf!
körde med skippys jordnötssmör *whistle* *drool*

Jag har precis gjort samma, sket i kanelen och körde med Whey choklad. Ligger i fryser, så snart får vi se. :)

Mental
2008-01-03, 18:21
Tror inte de är torra, borde bli klet igen när de smälter? Men gott att äta direkt ur frysen, kakor och sådant är mums att äta fryst.

swanstah
2008-01-03, 18:31
Tror inte de är torra, borde bli klet igen när de smälter? Men gott att äta direkt ur frysen, kakor och sådant är mums att äta fryst.

Jordnötssmöret gör ju att det hålls tillsammans. Förvara dem i kylskåpet.

TcAnders
2008-01-03, 20:38
Låter otroligt gott måste jag säga, påminner det om snickers eller något sådant?

// Anders

Animalistic
2008-01-03, 21:19
Låter otroligt gott måste jag säga, påminner det om snickers eller något sådant?

// Anders

lite mer smuligare, iaf mina. men var en tydlig jordnötssmör smak :) jag hade dock 130g jordnötssmör. nu i byggartider *whistle* hade även i en halv DL mer protein

swanstah
2008-01-04, 14:43

// Anders

Smakar ungefär som snickers. Sen beror det säkert på vad för protein du slänger i, men kan ju säga att det var betydligt mycket godare än en proteinshake. ;)

Till det receptet som nämns ovan hade jag i 2 dl vatten, vilket var alldeles för mycket. Nästa sats blir nog med 1,2 eller 1,3 dl vatten istället. Men som Animalistic sa, så är det tydlig jordnötssmak. :)

Mycket goda, 9/10. :)

goj739
2008-01-04, 18:56
Har bara cocos- och banan-whey hemma? Vad tror ni blir bäst? :)

swanstah
2008-01-05, 14:17
Har bara cocos- och banan-whey hemma? Vad tror ni blir bäst? :)

Gör 2 satser och smaka av, inget och förlora. ;) Men för övrigt så skulle jag tro på cocos.

Argezz
2008-01-08, 15:13
Jäkligt fint recept måste jag säga! :thumbup: Toppen!
Körde enligt ovan fast la till 20g socker och 10 gram kakao. Riktigt smälter i munnen när man äter det.

Blir till att göra fler gånger, tack *kissass*

swanstah
2008-01-08, 15:23
Jäkligt fint recept måste jag säga! :thumbup: Toppen!
Körde enligt ovan fast la till 20g socker och 10 gram kakao. Riktigt smälter i munnen när man äter det.

Blir till att göra fler gånger, tack *kissass*

Förvara du dina i kylen? För jag tror jag la till för mycket vatten så mina bara rinner sönder om jag har dem i kylskåpet. *whistle*

Myran
2008-01-08, 15:28
Tror ni man kan ersätta Jordnötssmöret med exempelvis Nutella? Tål nämligen inte dessa godsaker =(

Argezz
2008-01-08, 15:31
Förvara du dina i kylen? För jag tror jag la till för mycket vatten så mina bara rinner sönder om jag har dem i kylskåpet. *whistle*

Japp, har mina i kylen och det funkar bra. Hade knappa 1 dl till min "schmet".

Fed up
2008-01-08, 16:17
Låter ju intressant, måste testas för problemet med ugnsbakade bars är ju att de lätt blir torra och tradiga, men dessa måste ju smälta i träningsväskan? Får ha en lite kylväska med sig. :D

Vad tror ni om ett tunt täcke smält choklad på. Mm, blir sugen, måste köpa jordnötssmör imorgon.

ViktorLindstrom
2008-01-09, 21:14
Testade att göra en sats... Ändrade lite i receptet, hade inget smakfritt protein, det bästa jag kunde komma på va doublepro Pistage.

Hällde i lite vatten i taget och gjorde den så att den precis blev som en deg.

Dock blev de lite mjöliga, så kanske ska ha i lite mer jordnötssmör. Eller, jag vet inte, vad tror ni? Hur som helst, bortsett från att dom va lite mjöliga så va dom väldigt goda

Att hälla smält choklad ovanpå låter ju helt klart intressant. Får testa de någon gång :)

machine gun
2008-01-09, 21:18
Vad tror ni om ett tunt täcke smält choklad på. Mm, blir sugen, måste köpa jordnötssmör imorgon.

Om man har ett lager choklad på dem så löser man ju kladdproblemet till viss del också, eftersom chokladen håller ihop dem och är fast i rumstemperatur.

Måste testas :)

RanShi
2008-01-12, 00:31
Låter ju intressant, måste testas för problemet med ugnsbakade bars är ju att de lätt blir torra och tradiga, men dessa måste ju smälta i träningsväskan? Får ha en lite kylväska med sig. :D

Du kan ju komma över nån kväll och prova originalet ;)

-----
Switching personality from womanizer to serious proteinbar maker
-----

Seriöst, har inte sett till tråden på ett jävla tag och helt plötsligt har man fått en jävla massa replies.

För er som undrar så använde jag Wnc's Triple Protein...som jag aldrig mer ska köpa eftersom den smakade exakt som Twinlabs gamla Triple Whey Fuel, på den tiden då twinlabs kosttillskottsburkar INTE såg ut som astronautdräkter.

Ska nog satsa på mer prottepulver+havregryn och mindre jordnötssmör nästa gång..

Och man fryser dem första gången, sen kan de förvaras i kylen när de känns bra.

Har man dem i frysen för länge blir det inte kul att tugga skiten.

Myran:
Hela grejjen med jordnötssmör är ju att den innehåller en massa trevliga fetter och en hel del protein. Sen smälter man den och det bidrar till en kunglig deg.

Prova du med nutella, så berättar du hur det blev! Det kan vara ett alternativ. Jag vågar iaf inte prova :D

TcAnders:
Min version blev lite snickersaktig, fast segare..mycket segare. Man måste verkligen tugga. Och tugga.

ViktorLindstrom:
Nice, då vet jag att jag kan prova Double Pro Choklad. Lär bli gudomligt med det.

Argezz
Fan, ska nog ta och prova detdär fast med kakao och dextropur istället.
Bulkar ändå nu, så what the hell.

machine gun
Ett alternativ kan ju vara att bre på lite nutella, om man vill vara onyttig och onödig =)

Mr.Cosybear
2008-01-13, 20:45
Måste bara säga yay till receptet, fan va goda dem blir *drool*

Ett tips till er som vill kunna transportera dem eller förvara dem i kylen på ett fint sätt. Sätt ut en plastfolie i lagom längd så du får plats med så många bitar du vill ha. Sen lägger du ut så många klickar deg och formar dem enkelt som du vill. Sen lägger du ett lager plastfolie på dem och sen är det bara skära/klippa runt varje bit och köra in i frysen. Tadaa :thumbup:

Kommer en liten bild på hur mina blev. Ser ju inte så tilltalande ut men mumma. :)

Laijza
2008-01-14, 12:28
Gud va frestad jag blir, måste prova *drool*

eemiir
2008-01-18, 15:44
Nu va smeten klar, ligger i frysen.. måste smaka detta, luktade jävligt gott ;)

eemiir
2008-01-18, 15:56
jag fick en ide av att använda mjölk istället för vatten, skulle det funka tror ni?

Mr.Cosybear
2008-01-18, 16:14
jag fick en ide av att använda mjölk istället för vatten, skulle det funka tror ni?

Ser inte varför det inte skulle funka, låter som det kan bli godare så :) Värt att testa nästa gång

Fed up
2008-01-29, 21:29
Jag testade detta receptet igår och det blev riktigt bra! Jag upptäckte dock att det bara fanns typ 1 dl prottepulver kvar så de blev lite mindre söta (och lite mindre protte förståss) så jag tog ett lager vit choklad uppepå, blev riktigt smarrigt.

Dock blev det ju inte så många, för mig blev det bara 7 stycken så nästa gång blir det dubbel sats! Såååå mycket godare än alla varianter jag testat i ugn.

Fed up
2008-01-29, 21:30
Förresten hur lyckades ni mixa havregryn med stavmixer? För mig så åkte de åt alla håll så jag sket i det. Skulle kanske gått bättre i en hög mixskål, men kändes slösigt att smutsa ner ännu en bunke...

Mr.Cosybear
2008-01-30, 17:18
Förresten hur lyckades ni mixa havregryn med stavmixer? För mig så åkte de åt alla håll så jag sket i det. Skulle kanske gått bättre i en hög mixskål, men kändes slösigt att smutsa ner ännu en bunke...

Mixade med sked, fungerade hur bra som helst. Helt onödigt att smutsa ner mixern :) Lättdiskat också. :)

Fed up
2008-01-31, 20:41
Mixade med sked, fungerade hur bra som helst. Helt onödigt att smutsa ner mixern :) Lättdiskat också. :)

Men då kan man ju knappast kallar det "mixa", blir snarare "röra" det handlar om. Gjorde också så när jag märkte den höga skvättfaktorn, gjorde inget att det var hela gryn i, tyckte jag.

machine gun
2008-02-01, 13:25

Jag tror helt enkelt att trådskaparen använde en vanlig mixer, alltså inte stavmixer. Å andra sidan lär det ju inte vara nödvändigt att mixa överhuvudtaget, om man nu inte använder hela jordnötter och gör eget jordnötssmör :)

FillilutteN
2008-02-01, 23:39

Jag gjorde dessa idag, och använda mig av mjölk. Nu har jag ju inget att jämföra med men blev gott. De blev visserligen väldigt kladdiga och inte direkt ätvänliga, vet inte vad jag gjorde fel men det kan knappast ha med mjölken att göra, eller? Mätte enligt receptet men skitsamma, jag åt med sked sen (:

Nästa gång blir det till att doppa i choklad så de håller sig i formen.

/ Jacob

zeusden1
2008-02-05, 13:36
Måste bara säga yay till receptet, fan va goda dem blir *drool*

Ett tips till er som vill kunna transportera dem eller förvara dem i kylen på ett fint sätt. Sätt ut en plastfolie i lagom längd så du får plats med så många bitar du vill ha. Sen lägger du ut så många klickar deg och formar dem enkelt som du vill. Sen lägger du ett lager plastfolie på dem och sen är det bara skära/klippa runt varje bit och köra in i frysen. Tadaa :thumbup:

Kommer en liten bild på hur mina blev. Ser ju inte så tilltalande ut men mumma. :)

Vill du ha imodium? *spy*

zeusden1
2008-02-05, 18:08
Ska görat ikväll, men hur länge bör de ligga i frysen?

Klitx
2008-02-13, 00:11
Men om dem blir så kladdiga kan det ju bara vara enkelt att panera dem i nå krossade nötter eller solrosfrön;)

zeusden1
2008-02-13, 07:48
Mina bars blev väl okej.. Hade i för mycket kanel*spy*. Sen så kladdade i händerna när man åt dem. Hade ~1dl vatten

seaman
2008-02-15, 02:04
Ska prova nu direkt, lät grymt gött, har dock inte kanel lr jordnötssmör
Men ska testa WNT Triple protein, Havre och Messmör, vatten.

Borde bli bra det med. Tack för receptet

SHUMMAN
2008-02-21, 09:35
grymt recept måste prova

nionittisexan
2008-02-23, 16:58
Såååååå himla goa ...superrecept tack o bock..

Durre
2008-03-04, 22:12
Man lära vara rädd om vattnet/mjölken, fan jag måste bara stacka upp ett lager med dessa :)

Durre
2008-03-07, 01:41
Tyvär så smakade de skit! Jag hade iofs jordgubbssmak på whey'n men nedå, helt torra :(

mr.jarlesjo
2008-03-08, 18:22
mums , gjorde ett par nyss , står inne i kylen nu :P

ändrade receptet lite och undrar om någon kan räkna ut ungefär näringsinnehållet? (A)

ca 3dl self omninutritions whey active 50/50 vanilj
2dl fiberrikt havregryn
ca 6msk mjölk
ca 2msk kakao
ca 150-200g jordnötssmör, säg 175g

G_lund
2008-03-09, 16:41
har bara jordgubbs-whey-80 hemma,
vad tror ni om att använda banan gainer istället? :)

Alfred Nobel
2008-03-09, 22:09

ändrade receptet lite och undrar om någon kan räkna ut ungefär näringsinnehållet? (A)

2dl fiberrikt havregryn
ca 6msk mjölk
ca 2msk kakao

CA: 1773 kcal,
138 p, protein
74 k, kolhydrater
103 f, fett

Låt oss säga att receptet räcker till 8 bars blir näringsinnehållet/bar:
221 kcal, 17 p, 10 k, 12 f

zomban
2009-05-13, 10:43
skriver för att hitta tillbaka, låter gott! :)

Maaggee
2009-05-16, 21:47
låter riktigt gött detta ska prövas!! tänkte gå ut och göra några nu men hade tydligen slut på proteinpulvert :smash:

Bullaz
2009-05-16, 22:02

2dl fiberrikt havregryn
ca 6msk mjölk
ca 2msk kakao

Jag gillar ditt recept bättre. Ska testa det framöver. ;)

Zalsson
2012-02-13, 20:07

2dl fiberrikt havregryn
ca 6msk mjölk
ca 2msk kakao

Vart riktigt bra, hade dock whey fx Choklad/banan :D

luderlasse
2012-02-13, 21:43
Lät ju riktigt bra, kokosflingor till detta borde vara episkt!

Zalsson
2012-02-14, 17:58
Doppade även mina i mörk choklad för att slippa att det kladdar ;)

davvvan
2012-02-20, 09:58
Bra skit?

Foshoi
2012-02-23, 20:56
Om man nu deffar och vill gå ner i fettmassa är väl inte jordnötssmör bra? Tror ni en sån där bar blir bra mellanmål vid deff?:)