Visa fullständig version : Hemlängtan, jag saknar sverige tråd
Jag tror jag har blivit lite svensk ändå. Ni vet hur svenska brukar gilla klaga och hitta fel hos Sverige, men när de väl far till ett annat land så älskar de Sverige mer än nånsin? :) Nu efter Shanghai i två dygn börjar jag redan sakna Sverige.
Jag saknar det rena luften.
Jag saknar det torra vädret så allt inte bara mögla och dasspaper känns torr.
Jag saknar inomhusvärme och isolering som folk här tydligen inte fattat än.
Jag saknar folk som kan stå i kö utan att gå före.
Jag saknar tryggheten som fotgängare i trafiken.
Jag saknar det relativ stressfria miljön i Sverige.
Jag saknar mina kompisar i Sverige.
Jag saknar att alla grejer är prismärkt så jag slipper pruta i evigheter.
Jag saknar blondiner och brunnetter.
Jag saknar ärliga människor. (Massor scammer här)
Jag saknar min internetlina med icke fifflade DNS.
Jag saknar naturen.
Sverige är ett grymt bra land, vi tar bara för mycket för givet.
Kan inte göra annat än att hålla med, till alla som klagar testa att bo en längre tid i ett annat land, jag bodde i usa 1 år och saknade sverige!
Där hade dom iaf ganska mycket av vad du skrev,
Word på det. Sverige är underbart.
Absinteh
2007-12-19, 23:38
För Sverige i tiden!
Löjtnant Blank
2007-12-19, 23:39
Det enda jag saknade i Sverige var mörkt bröd, saltlaktrits och a-kassa.
Pudzianovski
2007-12-19, 23:44
Flytta hem då? eller vad gör du där? :confused:
jag bodde i usa 1 år och saknade sverige!
Jag med, man saknar väldigt mycket andra, ännu mindre grejer, som tillsammans innebär rätt stor skillnad.
Nu vart jag ju sentimental, det måste åtgärdas med en klassisk svensk kombo, knäckebrödmacka med kalles!
Jag bodde själv i Shanghai i ett och ett halvt år och måste erkänna att nästan alla punkterna du radar upp någon gång for igenom mitt huvud. Undantaget är väl att jag inte på något sätt saknade blondiner och brunetter.
Jag saknade rökfria skolkorridorer, restauranger och internetcafén.
Jag saknade att gå omkring på gatorna utan att behöva undvika folk som harklade sig så otroligt högt innan de spottade på gatan (eller i vissa restauranger).
Jag saknade att inte behöva trycka undan folk när jag skulle kliva av bussen eller tunnelbanan eftersom alla som skulle kliva på försökte komma in före de som skulle kliva av
Jag saknade att kunna tala ett annat språk än kinesiska utan att en hel buss eller tunnelbanevagn stirrade på mig oavbrutet.
Jag saknade att äta på en restaurang utan att behöva se på när gästerna, oftast stadsbor, behandlade servitriserna, som nästan uteslutande kom från landsbygden, som skit.
Självklart finns en hel del jag i dag saknar från Shanghai. Men det är en annan historia. Sammanfattningsvis har det jag har lärt mig att uppskatta mest med Sverige varit hur civiliserade och för det mesta trevliga det svenska folket är i det dagliga livet.
Japp, det är la bra här i Sverige. Men det hade varit roligt att se annorlunda kulturer som Shanghai också. Då får man ta det onda med det goda.
Prankie, säg några grymma grejor om Shanghai då?
Jag bodde själv i Shanghai i ett och ett halvt år och måste erkänna att nästan alla punkterna du radar upp någon gång for igenom mitt huvud. Undantaget är väl att jag inte på något sätt saknade blondiner och brunetter.
Jag saknade rökfria skolkorridorer, restauranger och internetcafén.
Jag saknade att gå omkring på gatorna utan att behöva undvika folk som harklade sig så otroligt högt innan de spottade på gatan (eller i vissa restauranger).
Jag saknade att inte behöva trycka undan folk när jag skulle kliva av bussen eller tunnelbanan eftersom alla som skulle kliva på försökte komma in före de som skulle kliva av
Jag saknade att kunna tala ett annat språk än kinesiska utan att en hel buss eller tunnelbanevagn stirrade på mig oavbrutet.
Jag saknade att äta på en restaurang utan att behöva se på när gästerna, oftast stadsbor, behandlade servitriserna, som nästan uteslutande kom från landsbygden, som skit.
Självklart finns en hel del jag i dag saknar från Shanghai. Men det är en annan historia. Sammanfattningsvis har det jag har lärt mig att uppskatta mest med Sverige varit hur civiliserade och för det mesta trevliga det svenska folket är i det dagliga livet.
+1 på det. Speciellt rökningar, kemtvättar alla kläder efter krogbesök. Jag är själv från Shanghai, men tycker det är förjälvlig hur Shanghaineser ser ner på alla människor som är fattigare än dom, att varje människa stämplas direkt efter hur mycket pengar och vilket pass de har.
äh, du är bara hjärntvättad av Sverige, det är Shanghai som gör på det rätta sättet!
Jag längtar snarare bort när jag är här.
Japp, det är la bra här i Sverige. Men det hade varit roligt att se annorlunda kulturer som Shanghai också. Då får man ta det onda med det goda.
Det skulle vara all service man få, även om det inte är de vänligaste ansiktet. Kunna få mat hemlevererad till sjätte våning utan hiss klocka 6 på morgon för att jag inte kan sova. Jag brukar alltid säga tack i Sverige och det gör jag även här. Man ser hur förvånad de blir när jag säger tack på kinesiska.
Skillnaden på lön kan ju också diskuteras.
ESL lärare från västländer, 150yuan per timme. (Det kräver dock en cert som man kan köpa på nätet för runt 3000kr)
Kassör 4,5yuan per timme.
Jag kanske är hjärntvättad av sverige, men jag önskar faktist klyftan mellan folk inte vore så stor så alla är lite gladare. Men man bli nog härdad här efter ett tag att inte bry sig om andra människor än cirkeln man hänger i.
Jag är inte Prankie men tänkte svara ändå :cool: .
Samtliga gallerior, mataffärer och det mesta annat har öppet mellan 10-22 varje dag.
Klubbarna är öppna varje dag och det är billigt för det mesta. Det finns till exempel många ställen där man betalar 100 kronor i inträde för att sedan kunna beställa hur mycket öl och drinkar man vill under hela kvällen.
Efter utgång finns det gott om ställen man kan vända sig till för mat. Jag brukade köpa nygrillade lammspett för 2-3 kronor styck.
Som csn-finansierad student kan man äta god mat ute varje dag utan att det känns i plånboken. Favoriten är utan tvekan japansk all-you-can-eat-and-drink (ja, även alkohol) för runt 150 kronor. I Shanghai drivs de japanska restaurangerna enbart av japaner. Servicen och maten håller därför i allra högsta grad japansk klass.
Enligt föregående förutsättningar kan den som vill cruisa runt i den vackra staden medelst taxi varje gång man vill åka någonstans. Detta kostar heller inte särskilt mycket.
Jag längtar snarare bort när jag är här.
Man saknar ju i regel det man inte har. Sen längtar man hem när man är borta.
Man saknar ju i regel det man inte har. Sen längtar man hem när man är borta.
Givetvis är det så, vet inte riktigt vad jag svammlade om där. Men jag längtade faktiskt inte alls hem när jag bodde i Frankrike. Kanske borde flytta dit för gott.
Bodde jag i utomlandsien skulle jag sakna svenska språket och på något sätt tillfredställa min längtan genom att umgås med några svenskar.
KÄnner igen mycket sen jag bodde i barcelona.
- Centralvärme och väl isolerade hus (jan. och feb. var kalla)
- Den rena luften
- Den relativa tystnade (relativt till Sverige)
- Affärer som hade öppet på söndagar (förutom paki-livs)
Ofta saknar man, upplever jag det som, saker man aldrig hade reflekterat över att man skulle kunna sakna (kanske för att man aldrig reflekterat över deras existens överhuvudtaget). När jag bodde i Leipzig och kom hem på jullov uppskattade jag ENORMT att det faktiskt var TYST ibland, så tyst att man bara hörde naturljud. Istället för att 24 timmar om dygnet ha en matta av trafikljud i bakgrunden.
+1 på det om isolerade hus och värme, f.ö., jag har nog aldrig frusit ås mycket som min vinter i Tyskland, och då var det bra nog långt söderut. Brrr!
Super_Johan
2007-12-20, 13:55
KÄnner igen mycket sen jag bodde i barcelona.
- Centralvärme och väl isolerade hus (jan. och feb. var kalla)
- Den rena luften
- Den relativa tystnade (relativt till Sverige)
- Affärer som hade öppet på söndagar (förutom paki-livs)
Älska paki! Var dit varje dag.
Älska paki! Var dit varje dag.
Jadå. Men inte så kul att gå och söndagsshoppa i :D
heltzonicka
2007-12-20, 16:26
Den här tråden fick mig att fundera lite, dels på vad som gör Sverige så "bra" och vad som gör Sverige mindre bra.
En viktig grej att ha i åtanke är varför man reste iväg.
Det är lätt hänt att man fokuserar för mycket på vad som är bra och dom dåliga sidorna läggs åt sidan, man glömmer bort längtan till sommaren för att sedan se den regnas bort, man glömmer bort hur jävligt det är när huvudet värker och snoret rinner och biljäveln inte vill starta pga att det är så innihelvetes kallt på vintern.
En sak man ska komma ihåg när man har hemlängtan är att allt (nåja - relativt) är som vanligt igen när/om man kommer hem. Det är samma jävla tant som kränger korv på statoil, det är samma jävla priser på bensinen, det är samma jävla mentalitet och kalltprat om vädret.
Ta chansen och våga se utanför lilla Sverige, knyt inte ihop rädslan för nya saker och hitta på svepskäl för att åka hem igen.
Ta chansen att upptäcka nya saker och framför allt -
Ta chansen att leva.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.