handdator

Visa fullständig version : Dags att tappa de "överflödiga".

swanstah
2007-12-19, 16:44
Tjenixen allihop.

Har nu bestämt mig för att tappa de sista kilona innan jag börjar med styrketräningen igen.

Vikt: 81kg
Längd: 177cm
Ålder: 20 år

Jag har använt mig av Formfixaren och angett att jag vill gå ner 8kg på 73 dagar, vilket ger 0,77kg/vecka i viktnedgång.

Har angett att jag ska äta 2000kcal/dag och då måste jag förbränna 2750~ kcal/dag för att nå min önskade viktnedgång. Tar man sen fram Energiberäkning 1.1 och skriver in mina uppgifter där, och väljer 1.4 i aktivitetsfaktor (antagligen har jag högre, men för att vara på den säkra sidan). Då ska förbrukar jag 2702 kcal/dag rent naturligt när jag jobbar.

Om jag förstått det rätt, så borde de alltså räcka då med att bara helt enkelt sänta mitt kcal-intag/dag till 2000kcal för att gå ner i vikt? Om jag sen tränar övanpå de så är det bara en "bonus"?

Förlåt om jag har rört ihop allt, men hoppas det går att läsa.

I-Fiction
2007-12-19, 17:58
Jag är ganska ny här och inte särskilt kunnig men jag kan försöka :)

Vad jag har förstått så har du räknat ut att en du, en normal dag, förbränner 2700 kcal. Du har nu planerat att ligga på ett underskott av -700 kcal/dag vilket ger -4900kcal per vecka. Om ett kilo uppskattas vara 7000kcal så ger ett underskott på 4900kcal per vecka en viktnedgång på 0,7kf/vecka.

Hursomhelst; En dag då du tränat vill du förmodligen äta lite extra också, eller? Jag skulle nog inte hålla samma kcal-intag en dag då jag tränat som då jag har en vanlig dag.

Men det är bara jag :)

Hoppas att det hjälpte :)

swanstah
2007-12-20, 10:50
Jag är ganska ny här och inte särskilt kunnig men jag kan försöka :)

Vad jag har förstått så har du räknat ut att en du, en normal dag, förbränner 2700 kcal. Du har nu planerat att ligga på ett underskott av -700 kcal/dag vilket ger -4900kcal per vecka. Om ett kilo uppskattas vara 7000kcal så ger ett underskott på 4900kcal per vecka en viktnedgång på 0,7kf/vecka.

Hursomhelst; En dag då du tränat vill du förmodligen äta lite extra också, eller? Jag skulle nog inte hålla samma kcal-intag en dag då jag tränat som då jag har en vanlig dag.

Men det är bara jag :)

Hoppas att det hjälpte :)

Med andra ord så menar du att min uträkning stämmer? :p Att om jag äter 2000kcal / dag så bränner jag alltså 700kcal mer / dag än vad jag äter, och på en vecka alltså 0,7kg viktnedgång? Detta talet ökar om jag lägger träning ovanpå det? Rätt? :)

Tabbe
2007-12-20, 10:54
ja rätt, många tycker det är bekvämt att bara minska lite på maten så man går ner i en bra takt. Man behöver inte motinera eller styrketräna även om det finns många hälsofördelar med det.

I-Fiction
2007-12-20, 19:23
Med andra ord så menar du att min uträkning stämmer?

ja :D

TerrorShark
2007-12-20, 19:42
Är FORMFIXAREN bra? Letar lite efter nåt att hålla kolla på vad jag äter nu när calcounter online gått i graven...

Solve
2007-12-20, 19:47
Är FORMFIXAREN bra? Letar lite efter nåt att hålla kolla på vad jag äter nu när calcounter online gått i graven...

Jag hade en riktigt bra sida kommer med edit om jag hittar den

http://stabu.se/matvrak riktigt fint för mat osv. snabbt o regga sej också ;) finns en exelmall också unde kategorin näring o kost här p kollo också

TerrorShark
2007-12-20, 19:49
Skulle vart fint, kör just nu med det nedladdade calcounter, men det lämnar en del övrigt att önska...

Solve
2007-12-20, 19:51
sådär, inte så märkvärdigt lätt ta 5min om dan o tänk ut vad du ätit så ser du ungefär hur myce

TerrorShark
2007-12-20, 19:58
jovisst men gillar att hålla koll under deff, annars inte speciellt, bara äta tills man mår illa och sen mer...

swanstah
2007-12-24, 16:20

Formfixaren är helt okej, men den tar tid och matdatabasen är inte uppdaterad på länge. Men om man har tid så går det att fixa till så man får sin egen lista och då fungerar den super.