handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid det tar att deffa

thatkrillesshow
2007-12-18, 22:26
Finns det nån bra "regel" eller så, som man kan gå efter för att veta när det e dags att starta en deff om man vill vara deffad till en viss tid på året.
Alltså hur ska jag som nybörjare veta när det är dags att börja deffa om jag vill va någorlund hård till t.ex. juni.

Eldhroka
2007-12-18, 22:27
Det beror ju på hur mycket du ska gå ner.. :Virro

edit: "regeln" är väl att ca 500g/vecka är rimligt att minska

Hades
2007-12-18, 22:30
Finns det nån bra "regel" eller så, som man kan gå efter för att veta när det e dags att starta en deff om man vill vara deffad till en viss tid på året.
Alltså hur ska jag som nybörjare veta när det är dags att börja deffa om jag vill va någorlund hård till t.ex. juni.

Det är svårt för någon annan att veta hur mycket just du behöver gå ner, men om man inte ska bli knallhård tror jag nog man kan snitta runt 0.75 kg per vecka utan att tappa för mycket muskler. Mot slutet av deffen är det nog säkrare att ha ett mindre underskott.

Slartibartfast
2007-12-19, 10:37
Tänk också på att du antagligen hamnar att plocka betydligt mera än du tror nu innan du är så hård som du idag föreställer dig vara efter x antal tappade kilon.

Slartibartfast
2007-12-19, 10:42
Typexempel är brudar som säger att de är nöjda om dom går ner två kilo. Varför då? För att man vill väga exakt 55 kg och inte 56? Det kommer inte att göra någonsomhelst visuell skillnad. När jag var 100 kg trodde jag jag skulle vara så hård på 90, som det slutligen visade sig att jag var först på 80.

Hades
2007-12-19, 10:45
Typexempel är brudar som säger att de är nöjda om dom går ner två kilo. Varför då? För att man vill väga exakt 55 kg och inte 56? Det kommer inte att göra någonsomhelst visuell skillnad. När jag var 100 kg trodde jag jag skulle vara så hård på 90, som det slutligen visade sig att jag var först på 80.

Yep, ett fåtal kilo fett syns inte så mycket som man tror (om det inte är de sista kilona då).

Edit: Posta en bild så ska jag gissa åt dig :)

Tabbe
2007-12-19, 10:49

Dock tror jag det psykiska betyder väldigt mycket även om det inte är särskilt stor visuell skillnad.

Slartibartfast
2007-12-19, 10:57
Yep, ett fåtal kilo fett syns inte så mycket som man tror (om det inte är de sista kilona då).

Jep. Knappt nån skillnad på mig mellan 90 och 83, men däremot mellan 83 och 80 är skillnaden stor.

Endura
2007-12-19, 11:05
Sen är det också stor skillnad beroende på hur hög fettprocent du utgår ifrån.
En person (oftast tjejer) som inte styrketränar och därmed har en högre generell fettprocent skapar en större visuell skillnad på bara nåt kilo jämfört med en som väger mer från grunden med en högre andel muskelmassa, iom att fett fyller mer plats per kilo än muskler gör...

Sniggel
2007-12-19, 15:06
Tänk också på att du antagligen hamnar att plocka betydligt mera än du tror nu innan du är så hård som du idag föreställer dig vara efter x antal tappade kilon.

+1

agazza
2007-12-19, 15:17
Du kan ju räkna på hur fort du vill tappa fett (ungefär) står i deffguiden.

EDIT: sen hur mycket fett du har får du caliper mäta

thatkrillesshow
2007-12-19, 17:31
Det beror ju på hur mycket du ska gå ner.. :Virro

edit: "regeln" är väl att ca 500g/vecka är rimligt att minska
Men jag vet ju inte hur mkt jag ska gå ner för att bli hård:Virro Det e det som e grejen.

Förklara nog dåligt, men det jag mena var hur jag ska veta när jag ska börja deffa för att bli lagom hård till en viss tid.

När det blir dags för deff så bli det nedgång med ca 0,5 kg/vecka, MEN jag vet inte när jag ska börja för att bli hård lagom till sommarn.

Jag fundera på om man kunde tänka t.ex: nu e rutorna borta, nu tar det ca 6 månader att bli hård. Eller hur vet ni som brukar bulka/deffa när det e dags att deffa för att hinna bli hård till en viss tid.

thatkrillesshow
2007-12-19, 17:41
Edit: Posta en bild så ska jag gissa åt dig :)
Här e en bild från någon dag sen. Ska på 4-5 kg till. Då kommer jag väga ca 84 kg, och det kommer ta till slutet av februari. Så deffen e planerad at börja 1 mars. Så, när kommer jag va hyffsat hård tror ni (med en nedgång på 0,5 kg/vecka)?

45441

Gpajpen
2007-12-19, 17:53
+1
Jag trodde jag skulle vara hård för 2 månader sen, men är fortfarande inte det även fast jag gått ner snabbare än 0,5kg/vecka.

ztiggee
2007-12-19, 22:51
När jag var 100 kg trodde jag jag skulle vara så hård på 90, som det slutligen visade sig att jag var först på 80.

Det är samma sak med mig. Låg på 100kg för ett tag sen, nu ligger jag på ca 88kg och e inte fortfarande hård, nu ska jag bara se till att gå ner dem där sista kilona. tippar att det behövs 5kg till.

ztiggee
2007-12-19, 22:52
Här e en bild från någon dag sen. Ska på 4-5 kg till. Då kommer jag väga ca 84 kg, och det kommer ta till slutet av februari. Så deffen e planerad at börja 1 mars. Så, när kommer jag va hyffsat hård tror ni (med en nedgång på 0,5 kg/vecka)?

45441

Det beror ju på hur mycket underhudsfett du vill bli av med för att vara "hård". Om det är låt oss säga 5kg som ska bort så tar det 10 veckor.

thatkrillesshow
2007-12-20, 07:20
Det beror ju på hur mycket underhudsfett du vill bli av med för att vara "hård". Om det är låt oss säga 5kg som ska bort så tar det 10 veckor.
Precis.
Men jag skrev nog dumt. Det jag e ute efter e inte hur snabbt jag ska deffa.
Utan jag undrar hur man vet hur mkt som behövs deffas bort.

Jag vet ju inte när jag ska börja deffa eftersom jag inte vet hur mkt som behöver tas bort:S

machine gun
2007-12-20, 09:44
Enklast måste ju vara att göra en kroppsfettmätning (med kaliper eller bodpod, bioimpedans är inte mkt att hänga i granen där) och se hur mkt fett du har nu. Sen beror det ju på vad du kallar hård, men nånstans under 10 % bf krävs som regel för män för att få fram lite definitioner. Sen är det bara att räkna hur många kg fett du skulle behöva skala av för att komma dit.

ztiggee
2007-12-20, 10:04
VArt kan man gör en sådan undersökning?

Hades
2007-12-20, 10:41

45441

Vid 70 kg borde du vara i bra form. Man kan gå ner snabbare än 0.5 kg/vecka i början av deffen utan att tappa muskler, men minst tre månader skulle jag avsätta om jag var du.

Tabbe
2007-12-20, 11:11
Vid 70 kg borde du vara i bra form. Man kan gå ner snabbare än 0.5 kg/vecka i början av deffen utan att tappa muskler, men minst tre månader skulle jag avsätta om jag var du.

oj 14 kg.. Har har ju redan lite definition.

wagjam
2007-12-20, 11:55
Upplevde samma sak som ni andra.. väde 90 kg och föreställde mej att vid 82 skulle skillnaden vara enorm, visst försvann överskottet men den där stenhårda magen utan övertäckande lager med fett infann sej inte. Sen när jag förstod att jag kanske skulle behöva gå ner till 75 kändes det helt onödigt att fortsätta deffen då jag skulle se allt för smal ut. Det jag lärt mej av min första deff är att vid nästa bulk ta det lugnare med en långsamare stabilare viktuppgång samt träna hårdare än tidigare OCH vänta med deff tills det finns något som är riktigt värt att visa upp under fettet. Ingen vits att vara knallhård på 75 kg och vara 187..man ser alldeles för tunn ut.

Jacksatan
2007-12-20, 12:36
Jag tycker du ser ut att vara i bra form redan. Mer än 5 kg tycker jag definitivt inte du ska gå ner.

tigerofsweden
2007-12-20, 12:53
Jag tycker du ser ut att vara i bra form redan. Mer än 5 kg tycker jag definitivt inte du ska gå ner.

+1 tycker heller inte du ska satsa på för stor viktnedgång. Blir alltid så att man tappar en del muskelmassa vid långa utdragna dieter, har själv gjort misstaget fler än en gång och kan därför bara varna dig för det :)

Och för att bara bekräfta det många redan skrivit så har man alltid mkt mer att ta av tyvärr *gah!*

Hades
2007-12-20, 13:24
oj 14 kg.. Har har ju redan lite definition.

Som jag uppfattade det väger han runt 79 i dagsläget. Lite definition, men inte mycket.

Jag tvivlar starkt på att fem kilo kommer göra stor skillnad, även om det kanske är dumt att gå ner mer än så.

Alltidxx
2007-12-20, 15:05
0,5kg fettförlust i veckan utan att tappa muskelmassa är riktlinjen för vad man kan hoppas på.
+1 tycker heller inte du ska satsa på för stor viktnedgång. Blir alltid så att man tappar en del muskelmassa vid långa utdragna dieter, har själv gjort misstaget fler än en gång och kan därför bara varna dig för det :)

Och för att bara bekräfta det många redan skrivit så har man alltid mkt mer att ta av tyvärr *gah!*Långa utdragna dieter är inte problemet egentligen utan snarare att man väljer att gå ner för snabbt. Slutfasen på en deff är dock ett mycket mer kritiskt stadie där man riskerar att tappa massa i högre utsträckning ju hårdare man tänker bli. Lagom hård är bäst tycker jag eftersom jag inte tävlar. Jag ser tydliga exempel på att den sista biten på en tävlandes deff tär på muskelmassan. Stackarna.

Jacksatan
2007-12-20, 15:06
Som jag uppfattade det väger han runt 79 i dagsläget. Lite definition, men inte mycket.

Jag tvivlar starkt på att fem kilo kommer göra stor skillnad, även om det kanske är dumt att gå ner mer än så.

5 kg kommer att göra stor skillnad. Han är redan i bra form och har markeringar på magen. Det är jäkligt stor skillnad på när jag själv går ner 5 kg från ungefär den form han håller där.

wagjam
2007-12-20, 15:25

Och för att bara bekräfta det många redan skrivit så har man alltid mkt mer att ta av tyvärr *gah!*

Tiger, vad har du för Bf% på din avatar? och hur mkt vägde du på kortet kontra din bulkvikt? Bra jobbat ialf, det är sån definition jag vill uppnå.

/T

Hades
2007-12-20, 15:58
5 kg kommer att göra stor skillnad. Han är redan i bra form och har markeringar på magen. Det är jäkligt stor skillnad på när jag själv går ner 5 kg från ungefär den form han håller där.

Javisst, och nu ska han upp 5 kg till innan deffen, varav det allra mesta kommer att vara fett. Då har vi 10 kg som ska bort. Plus att man tappar ett par kilo vätska i början som man kanske inte borde räkna in i de kilon som ska bort.

thatkrillesshow
2007-12-20, 16:44
Enklast måste ju vara att göra en kroppsfettmätning (med kaliper eller bodpod, bioimpedans är inte mkt att hänga i granen där) och se hur mkt fett du har nu. Sen beror det ju på vad du kallar hård, men nånstans under 10 % bf krävs som regel för män för att få fram lite definitioner. Sen är det bara att räkna hur många kg fett du skulle behöva skala av för att komma dit.
Hmm, ok, bra svar:)

Javisst, och nu ska han upp 5 kg till innan deffen, varav det allra mesta kommer att vara fett. Då har vi 10 kg som ska bort. Plus att man tappar ett par kilo vätska i början som man kanske inte borde räkna in i de kilon som ska bort.
Oj, 70 kg=/ Jag hade hoppats på att kunna landa nånstan 73-75 kg.
Jag e inte ute efter att va knallhård, runt 7 bf% kanske?

Den formen jag hade när jag vägde ca 73 kg va rätt så okej tyckte jag, så jag trodde att (eftersom det e första bulken o jag räknas som nybörjare), så skulle jag lägga på mig lite extra muskler och kunna gå ner o va i relativt bra form på ca 73-75 kg.
Om jag fortsätter bulka hela februari ut kommer jag landa på 84 kg. Men då kommer jag inte va nere på den vikten förän juli-mitten på juli. Så kanske bara ska upp till 83 kg o börja deffen i mitten på februari istället? (Vill va färdigdeffad till juni).

tigerofsweden
2007-12-20, 17:14
Tiger, vad har du för Bf% på din avatar? och hur mkt vägde du på kortet kontra din bulkvikt? Bra jobbat ialf, det är sån definition jag vill uppnå.

/T

Vill inte gå allt för mkt offtopic men ja kan svara lite kort :)

Jag har ingen aning om mitt bf, men jag kunde lätt plockat 2kg ren fettmassa till! Jag tror min vikt låg på omkring 68,5kg som lägst. Innan dieten vägde ja runt 75, så hade inte bulkat ngt speciellt innan dieten!

Men på tal om kroppsvikt, snackade med en kille som va 5cm kortare än mig, bra form så gissade på att han vägde runt 70, han vägde 64 :) Lagom offtopic iofs men man väger mkt mindre än vad man tror i bra form.

Hades
2007-12-20, 17:21
Hmm, ok, bra svar:)

Den formen jag hade när jag vägde ca 73 kg va rätt så okej tyckte jag, så jag trodde att (eftersom det e första bulken o jag räknas som nybörjare), så skulle jag lägga på mig lite extra muskler och kunna gå ner o va i relativt bra form på ca 73-75 kg.
Om jag fortsätter bulka hela februari ut kommer jag landa på 84 kg. Men då kommer jag inte va nere på den vikten förän juli-mitten på juli. Så kanske bara ska upp till 83 kg o börja deffen i mitten på februari istället? (Vill va färdigdeffad till juni).

Ja, alltså, jag tror inte du kommer vara i dålig form vid 73 kg, säkert en klart godkänt beachform även med kolo-mått mätt. Men som flera andra också har skrivit är det ofta så att man behöver skala av fler kilon än vad man tror, speciellt om man räknar in de första kilona vätska man tappar (som man förvisso får tillbaka lika snabbt efteråt, men ändå). Egentligen kan det ju vara smart att deffa en vecka och sedan använda morgonvikten som utgångsläge. Å andra sidan är det lätt att bli lite form-blind medan man är mitt uppe i deffandet, och har svårt att se att man faktiskt är i bra form. Dels beroende på att förändringen sker så pass långsamt, dels beroende på att man tappar tryck i kroppen.

Om du var nöjd med formen när du vägde 73 kilo senast kommer du ju knappast behöva skala av mer än så. Om du börjar i god tid kan du ju sikta på 73 och sedan se hur det ser ut och hur nöjd du är med formen när det börjar närma sig. Lycka till förresten.

flenders
2007-12-20, 18:00
Jag antar att du vill var snygg på beachen och då kan du lägga till i din ekvation att man ser biffigare ut när man är brun. Jag tror 5 kilos viktförlust och många nyanser brunare hy kommer ge dig det du förmodligen är ute efter.

Animalistic
2007-12-20, 18:09
Upplevde samma sak som ni andra.. väde 90 kg och föreställde mej att vid 82 skulle skillnaden vara enorm, visst försvann överskottet men den där stenhårda magen utan övertäckande lager med fett infann sej inte. Sen när jag förstod att jag kanske skulle behöva gå ner till 75 kändes det helt onödigt att fortsätta deffen då jag skulle se allt för smal ut. Det jag lärt mej av min första deff är att vid nästa bulk ta det lugnare med en långsamare stabilare viktuppgång samt träna hårdare än tidigare OCH vänta med deff tills det finns något som är riktigt värt att visa upp under fettet. Ingen vits att vara knallhård på 75 kg och vara 187..man ser alldeles för tunn ut.

beror på vad man har för mål med deffen

Eddie Vedder
2007-12-20, 19:04

7% kommer kräva en hel del Krille. Då kommer jag vara fläskig i jämförelse.;)

Så lågt tycker jag inte du ska sikta faktiskt, du lär tappa en hel del styrka och muskler då skulle jag gissa. För så lågt måste du deffa antingen länge eller väldigt hårt för att komma.

Sniggel
2007-12-20, 19:19
7% måste väl ändå räknas som "knallhård" ?

thatkrillesshow
2007-12-20, 19:34
Ja, alltså, jag tror inte du kommer vara i dålig form vid 73 kg, säkert en klart godkänt beachform även med kolo-mått mätt. Men som flera andra också har skrivit är det ofta så att man behöver skala av fler kilon än vad man tror, speciellt om man räknar in de första kilona vätska man tappar (som man förvisso får tillbaka lika snabbt efteråt, men ändå). Egentligen kan det ju vara smart att deffa en vecka och sedan använda morgonvikten som utgångsläge. Å andra sidan är det lätt att bli lite form-blind medan man är mitt uppe i deffandet, och har svårt att se att man faktiskt är i bra form. Dels beroende på att förändringen sker så pass långsamt, dels beroende på att man tappar tryck i kroppen.

Om du var nöjd med formen när du vägde 73 kilo senast kommer du ju knappast behöva skala av mer än så. Om du börjar i god tid kan du ju sikta på 73 och sedan se hur det ser ut och hur nöjd du är med formen när det börjar närma sig. Lycka till förresten.
Jag antar att du vill var snygg på beachen och då kan du lägga till i din ekvation att man ser biffigare ut när man är brun. Jag tror 5 kilos viktförlust och många nyanser brunare hy kommer ge dig det du förmodligen är ute efter.
Ok, tack för tipsen:)
7% kommer kräva en hel del Krille. Då kommer jag vara fläskig i jämförelse.;)

Så lågt tycker jag inte du ska sikta faktiskt, du lär tappa en hel del styrka och muskler då skulle jag gissa. För så lågt måste du deffa antingen länge eller väldigt hårt för att komma.
7% måste väl ändå räknas som "knallhård" ?
Oj, my bad. Har inte så jättekoll på hur olika bf% ser ut, bara gissa på nåt*whistle*
Men alltså, inte knallhård, utan sådär lagom bra form bara;)

Eddie Vedder
2007-12-20, 19:37
Oj, my bad. Har inte så jättekoll på hur olika bf% ser ut, bara gissa på nåt*whistle*
Men alltså, inte knallhård, utan sådär lagom bra form bara;)

Ja för 7% är LÅGT. Du vet ju hur smal jag är iaf, låt säga att jag ligger på 10% kanske? Då kanske du har något att utgå ifrån, du har ju trots allt precis sett mig i bar överkropp IRL.:naughty: :D

thatkrillesshow
2007-12-20, 19:52
Ja för 7% är LÅGT. Du vet ju hur smal jag är iaf, låt säga att jag ligger på 10% kanske? Då kanske du har något att utgå ifrån, du har ju trots allt precis sett mig i bar överkropp IRL.:naughty: :D
Har du 10 i bf%?!! Så mkt kan det väl inte va:O Trodde du hade typ 5 bf% typ*whistle*

Haha:D

Bigglet
2007-12-20, 20:08
En kort fråga bara. Om jag förlorar mycket muskelmassa under slutet av min deff, är det inte ganska lätt att få tillbacka det? (pga. muskelminne eller någotsånt)

Ni som har erfarenheter av att deffa för hårt kanske kan svara på det(?)

tigerofsweden
2007-12-20, 20:36
En kort fråga bara. Om jag förlorar mycket muskelmassa under slutet av min deff, är det inte ganska lätt att få tillbacka det? (pga. muskelminne eller någotsånt)

Kan bara svara för mig själv men jag har haft lätt att få tillbaka styrkan men inte massan. Och då jag har jag dietat rätt hårt ett par gånger.

Hades
2007-12-20, 22:15
Kan bara svara för mig själv men jag har haft lätt att få tillbaka styrkan men inte massan.
För mig är det precis tvärtom, så jag antar att det är individuellt.

Danny Devito
2007-12-21, 01:24

Jadå, musklerna kommer snabbt tillbaka om du går upp till ursprungsvikten.