Visa fullständig version : ska jag deffa eller fortsätta bulk? (bilder)
Har jobbat mig upp från ynka 52kilo (väger nu 67-68, 172cm). Har tränat seriöst i ca ett år. Tycker att jag har fått rätt bra framsteg (med tanke på hur smal jag var innan).
Jag är fortfarande rätt smal/liten. dock, tycker jag att det känns lite oroväckande att börja se tendenser till en pluffsig mage (titta på bilderna). Är detta något jag bör oroa mig för, och börja deffa redan nu efter min första bulk nånsin? (har försökt lägga på mig så många kilon som möjligt under det här året) eller ska jag fortsätta bulka fram till sommaren typ?
Kan erkänna att jag slarvat en del med cardio-träningen under året, hur som helst ska jag bli bättre på den delen! Men ja, jag har ju ingen erfarenhet av att deffa, aldrig gjort det förut, så vad tycker ni? fortsätta bulka och försöka bli av med fett typ 2-3 månader innan sommaren börjar, eller börja deffa redan nu? (för övrigt så är magen typ det enda området på kroppen där jag känner mig pluffsig)
vill ju som ni kanske förstår fortfarande bli större, lägga på mig mer muskler dvs =).! tack!!
bild 1: armarna i kors från sidan:
http://www.parkyourpic.com/uploads/3ba2465be3.jpg
bild 2: sitter i en riktigt slapp framåtlutad position:
http://www.parkyourpic.com/uploads/ca189e27fc.jpg
bild 3: rygg/bakifrån:
http://www.parkyourpic.com/uploads/92a8a25f45.jpg
bild 4: ett tappert försök att göra någon riktigt "schysst" egen-påhittad flex-pose:hbang:
http://www.parkyourpic.com/uploads/b2d328cc2d.jpg
ha det bra=)!
Det finns nog inte så mycket att deffa fram än, så min personliga åsikt är att du borde fortsätta bulka - men gör det som får dig att må bäst.
Jag håller med Willis. Din egna påhittade "flex-pose" visar på ganska många timmar i bänkpressen och gissningsvis armar också, men ryggen och axlarna saknar vidd, benen visar du inte alls, så jag gissar att du inte prioriterat dem.
Tycker det lilla pluffs som finns snarare ger dig nån form av vidd/form att visa, så fortsätt hellre bulka och lägg mer krut på det som halkat efter. Njut av jul och god mat och kör hårt och sikta hellre (som tidigast) på att påbörja en deff till slutet av vintern.
Lycka till! :thumbup:
Fredrik S
2007-12-18, 10:49
Min uppfattning är att det vore ett gigantiskt misstag att börja deffa i det läge som du nu befinner dig. Jag tror att du kommer att tappa så mycker av den massa du lagt på dig under det året du tränat, att du i stort sett kommer att vara tillbaks där du en gång började, om du skulle få för dig att börja deffa nu. Fortsätt bulka men låt inte bulken gå överstyr.
smalfet med lite muskler skulle jag säga, är du bekväm med fettet bulka på annars skulle jag gå ner lite men långsamt och kontrollerat. Men du är inte det minsta tjock.
tack till alla, skönt att höra, jag var nämligen själv rätt inställd på att fortsätta bulken, och sedan deffa lite (dra ner lite på mat, mer konditionsträning någon månad eller 2 innan sommaren).
Tack till dig också Endura!=) kan säga att jag jobbar på axlarna och ryggen (det är dom delarna jag tycker är roligast att träna just nu, försöker jobba mest på dom för tillfället). Ben har varit lika prioriterat som bänkpress (om jag fått lika resultat vet jag inte), men eftersom frågan gällde lite om ni tyckte jag borde deffa för "pluffs"-magens skull så valde jag att bara slänga upp lite bilder med magen inkluderad( dvs onödigt att slänga upp bilder på benen)! men tack så mycket för alla svar!
men när borde man satsa på en deff? ska jag fortsätta försöka bulka och bygga även över sommaren (o typ skita i att bada*whistle* ) eller börja deffa lite nån månad innan? tack!
Det enda jag tycker du ska sikta på är att träna HÅRDARE, med ett riktigt schema. Hoppa aldrig över en muskelgrupp eller övning. Du äter nog tillräckligt för en större muskelmassa så du behöver nog inte bry dig om maten.
Ifall du tränar hårdare ska du nog se att du blir mer deffad och större samtidigt. När ökningarna börjar ta stopp så kan du börja tänka på maten.
Lycka till och god jul :)
okej!! tack för svaret! men hur då hårdare? just nu kör jag
måndag: bröst/triceps
tisdag:vila
onsdag: rygg/axlar
torsdag: konditionsträning
fredag: ben/vader/biceps
jag kör 3 övningar på varje muskelgrupp, 3 set x ca 8 reps på varje övning. försöker att alltid ha så pass tunga vikter att jag orkar högst 8-9 reps.
(som mage kör jag typ ett par set situps efter varje pass).
KaptenKnäsvag
2007-12-18, 12:01
Mer massa!
okej!! tack för svaret! men hur då hårdare? just nu kör jag
måndag: bröst/triceps
tisdag:vila
onsdag: rygg/axlar
torsdag: konditionsträning
fredag: ben/vader/biceps
jag kör 3 övningar på varje muskelgrupp, 3 set x ca 8 reps på varje övning. försöker att alltid ha så pass tunga vikter att jag orkar högst 8-9 reps.
(som mage kör jag typ ett par set situps efter varje pass).
Hårdare= hårdare, du ska känna att du tränar och du ska inte bara ta en vikt och lyfta och sen gå hem, försök att verkligen pressa varje pass. Se bara till att du har rätt rörelseutförande.
Max ot alltså :) det är skönt. Dock tycker jag man får ut mer av att inte köra triceps och bröst och rygg axlar samtidigt, och ben vader biceps är ganska mycket på en dag och risken finns att det blir mycket biceps och mindre ben då.
Jag tränar såhär just nu och jag tycker det är ett simpelt sätt att träna på och lätt att hålla reda på ökningarna. Du får köra vilket schema du vill men jag rekommenderar detta iaf :thumbup:
3 pass i veckan.
3 - 4 sett per muskel
2 - 3 övningar per muskelgrupp
6 repetitioner, minst. 12 repetitioner högst.
4 vilodagar i veckan.
Du väljer en vikt som du kan göra 6-10 repetitioner på sen försöker du höja med en repetition vid varje träningstillfälle tills du når 12 repetitioner. Då höjer du vikten och fortsätter.
När man känner att man stannat upp i en övning ska den bytas. En och samma övning får max ligga på schemat i 7 veckor. Undantag är hantelpress, militärpress, benpress, rodd och chins. Övningsutförandet ska dock varieras på något vis minst var sjunde vecka.
Måndag: Bröst biceps
Tisdag: Vila
Onsdag: Ben axlar
Torsdag: Vila
Fredag: Rygg Triceps
Lördag: Vila
Söndag: Vila
du det där ser skitbra ut! jag tänker nog börja köra det nästa vecka då! du tycker det ger bra ökningar osv? bra det där med att ha koll på hur man ökar i övningarna (jag kör bara på , men jag tänkte starta träningsjournal också tror jag, kanske blir peppad att hålla mer koll på framstegen då, hur mkt jag tar i vissa övningar osv)
Har du gjort bra framsteg styrkemässigt under året som gått också?
sniggel!: ja det måste jag säga att jag har gjort! var ju väldigt färsk på det här inom styrketräning över huvud taget i början av året. har ju ökat massor med vikter i de flesta övningarna (har lärt mig de flesta övningar under året också).
för skojs skull så postar jag en "före" bild. alltså en bild på en då 52 kilos 172cm hunk:cool:
http://www.parkyourpic.com/viewimage.php?img=1d36693455.jpg
ni kan ju kolla om ni ser nån skillnad (om ni jämför med de "nya" bilderna längre upp i tråden!) jag tycker man ser stor skillnad, folk brukar säga det också!
(obs, inga flex-pose bilder, =)
(jag har ju inga planer på att tävla inom BB eller liknande, vill bara bli större + vara vältränad!) ha det bra!
Jag tycker nog det ser bra ut. Visst är det stor skillnad (speciellt om man tittar på ryggen ser du ut att vara mycket kraftigare än före-bilden). Du har nog lagt på dig en del muskler men även en del fett. Jag tycker nog också att det är för tidigt att deffa om du nu hade planer på det. Fortsätt som du gör, så länge du blir starkare och du inte tycker att du blir för tjock och trivs med träningen så lär du lägga på dig muskler i en bra takt.
Om du sen vill bli av med lite hull så musklerna börjar ploppa fram så tycker jag du ska vänta tills du blivit lite större, det är nog ingen mening att deffa så här tidigt.
sniggel: tack för svaret!!=) jag tycker inte jag är för tjock, det var mest magen som kändes som den börjar bli pluffsig (om du tittar på bilden där uppe). är kanske inte värt att deffa redan bara på grund av magen då eller?
jag har ju slarvat en del med konditionsträningen, kanske kan fortsätta bulka som jag gör nu, bara att jag går typ 40 min rask promenad om dagen samt löpträning eller cykla på gym typ 30 min en gång i veckan. låter d bra?
sniggel: tack för svaret!!=) jag tycker inte jag är för tjock, det var mest magen som kändes som den börjar bli pluffsig (om du tittar på bilden där uppe). är kanske inte värt att deffa redan bara på grund av magen då eller?
Det är du som avgör det.
jag har ju slarvat en del med konditionsträningen, kanske kan fortsätta bulka som jag gör nu, bara att jag går typ 40 min rask promenad om dagen samt löpträning eller cykla på gym typ 30 min en gång i veckan. låter d bra?
Konditionsträning är alltid bra att köra av många olika anledningar. Det upplägget du sa nu låter bra och även ganska ambitiöst.
Får önska dig fortsatt lycka till!
Som många brukar säga, "det är bara dumt att träna allt utom kroppens viktigaste muskel, hjärtat"
och som king Grub sa
60 slag i minuten blir 31536000 per år
40 slag i minuten blir 21024000 per år
Vilket hjärta tror du mår bäst?
Med bättre kondition kommer du även se bättre ökningar på gymmet.
Ifall du vill se hur mycket jag ökat med min träning så finns det diagram i min journal, Har just kört en 9 veckor period och ska vila nu under jul, sen kommer en till 8 veckor period.
Super_Johan
2007-12-19, 18:09
bulk!! *popcorn*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.