Logga in

Visa fullständig version : Blivit blåsta på blocket?

Handcuff
2007-12-17, 18:01
Har ni någon gång blivit blåsta på blocket eller annan annonssida? I så fall är risken ganska stor att det är av denna kille (eller hans vänner) som idag dömdes i hovrätten till 3 års fängelse. Och det var inte första domen för grabben.

Blocketbedragen (http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=78932&cat=16&pageIndex=0&arkiv=False)

Hoppas alla får igen sina pengar...men det lär nog inte ske...:(

PowPow
2007-12-17, 18:22
JAg tycker det är anmärkningsvärt hur godtrogna många är på blocket och liknande ställen. Två gånger har folk satt in pengar på mitt konto och föräntat sig att jag ska skicka grejorna till dem, helt utan säkerhet.

Jag har självklart skickat grejorna båda gångerna, men det hade ju varit hur enkelt som helst att bara låta bli att skicka dem. Skylla på posten o.s.v.

Creole
2007-12-17, 18:25
Man får faktiskt skylla sig själv om man betalar innan man fått se varan.

PowPow
2007-12-17, 18:29
Man får faktiskt skylla sig själv om man betalar innan man fått se varan.

Det är ju däri problemet ligger (om varan ska skickas alltså). Som säljare vill man ju sällan skicka varan innan man fått pengar för den.

Creole
2007-12-17, 18:37
Det är ju däri problemet ligger (om varan ska skickas alltså). Som säljare vill man ju sällan skicka varan innan man fått pengar för den.

Nej det är ju lika naivt att göra så. Då är väl postförskott en bra lösning?

Jazzman
2007-12-17, 18:41
Nej det är ju lika naivt att göra så. Då är väl postförskott en bra lösning?
Nej, det är det inte. Säljaren kan lika gärna skicka ett tomt paket. Köparen får inte öppna paketet innan h*n betalt postförskottet till posten. För säljaren är det dock säkert.
/Jazz

Creole
2007-12-17, 18:47
Nej, det är det inte. Säljaren kan lika gärna skicka ett tomt paket. Köparen får inte öppna paketet innan h*n betalt postförskottet till posten. För säljaren är det dock säkert.
/Jazz

Jag kan dock inte se vad man skulle köpa på blocket som måste skickas. Billiga prylar eller mer vanliga prylar brukar ju finnas i närliggade områden, och dyra prylar/mer ovanliga som ligger en bit bort skulle jag åka till för att se live. På så sätt kan man inte bli blåst.

KlopFer
2007-12-17, 18:59
Jag kan dock inte se vad man skulle köpa på blocket som måste skickas. Billiga prylar eller mer vanliga prylar brukar ju finnas i närliggade områden, och dyra prylar/mer ovanliga som ligger en bit bort skulle jag åka till för att se live. På så sätt kan man inte bli blåst.

En mobil för 2-3 tusen är väl en typisk sak skulle jag tro. Och jag åker inte till stockholm för att se den live, det är jag för lat för *whistle*

Men nu handla det säkert om större saker men gör man det ofta så blir det några tusen i slutändan.

Shakemynuts
2007-12-17, 19:00
Payson någon?

Handcuff
2007-12-17, 19:02
Man blir liksom van att ljuga... (http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=74299&arkiv=False)

Laan
2007-12-17, 20:16
det finns tyvärr altför många liknande fall..

En kille som gick på samma gymnasium som mig i min gamla hemstad har blivit dömd två gånger med fängelse båda gångerna för internetbedrägerier.

Creole
2007-12-17, 20:24
En mobil för 2-3 tusen är väl en typisk sak skulle jag tro. Och jag åker inte till stockholm för att se den live, det är jag för lat för *whistle*

Men nu handla det säkert om större saker men gör man det ofta så blir det några tusen i slutändan.

Det var ju ett gäng där som sålde 50.000 kr-plasmor för halva priset. Och dom motiverade att dom var tvungna att ha förskott då man var tvungen att lägga en beställning på allt och att man inte ville beställa till folk som ångrade sig, för då fick ju dom ta smällen. Inte helt omöjligt att det kunde vara så kan man ju tycka. Den smarta motiveringen plus det priset fick många att gå på det. Bedragarna fick tydligen ihop runt 2.5 miljoner. Personligen skulle jag aldrig chansa då blocket är känt för detta.