handdator

Visa fullständig version : Växla pengar

peak
2007-12-17, 15:46
Hej

Jag tänkte höra med er om ni har koll på var det är mest förmånligt att växla pengar? Från svenska till euro.

Ska jag gå till mitt lokala bankkontor, Forex, eller helt enkelt använda uttagsautomaten i utlandet?

Mvh Tobias

ViktorLindstrom
2007-12-17, 16:51
Beror lite på vad du har för bank tror jag.
Men Forex borde vara bäst mig veteligen, dom har väl ingen växelavgift över huvudtaget?
Ska du till något av grannländerna så gäller det ibaland speciella grejer där med, jag minns att sist jag va i danmark så betalade jag mindre för att ta ut där än att växa pengar här i sverige.
Det är lättare att ta reda på om du säjer vilket kort och vilken bank du använder. Då kan man få fram listor på hur vida det är lönsamt eller inte.

Men Forex ska vara avgiftsfritt väl? Så det borde väl vara det smartaste sättet.
Även hur mycket du ska växa har ju en avgörande roll, du kan ju inte ta ut hur mycket som helst på en bankomat i månaden. Jag tror summan ligger någon stans runt 10... inte helt säker iaf, men det tåls att tänka på.

Hoppas jag inte bara förvirrar nu:naughty:

tenchi
2007-12-17, 18:02
jag har ica banken, och på min kommande utlandsresa kan jag kostnadsfritt ta ut pengar i automater, eller betala i butiker utan extra avgifter.

swedbank t ex lägger på 3% på ditt uttag i utlandet, dock lägst 35kr per uttag.

PowPow
2007-12-17, 18:59
jag har ica banken, och på min kommande utlandsresa kan jag kostnadsfritt ta ut pengar i automater, eller betala i butiker utan extra avgifter.

swedbank t ex lägger på 3% på ditt uttag i utlandet, dock lägst 35kr per uttag.

Gäller det även visa-kort?
Jag bodde i spanien i ett halvår med visakort via swedbank. Har för mig att de sa att det var avgiftsfritt att ta ut pengar i eu-länder, och på mitt kontoutdrag verkade jag inte ha betalt några extra avgifter. Det som drogs från konton var samma som växlingskursen stod i (sen kunde man i uttagsautomaterna välja vems kurs man skulle använda också).

peak
2007-12-17, 19:21
Jag har Swedbank och Visa-kort. Ska iväg till Spanien i ett par veckor på semester. Räknar med att ungefär ta med/ta ut 5000sek i fickpengar.

Magnus
2007-12-17, 19:28
jag beställer hem valutan från x-change, smidigt och bra

tenchi
2007-12-17, 22:20
Gäller det även visa-kort?
Jag bodde i spanien i ett halvår med visakort via swedbank. Har för mig att de sa att det var avgiftsfritt att ta ut pengar i eu-länder, och på mitt kontoutdrag verkade jag inte ha betalt några extra avgifter. Det som drogs från konton var samma som växlingskursen stod i (sen kunde man i uttagsautomaterna välja vems kurs man skulle använda också).

det var 1,5% påslag istället när jag loggade in på internetbanken.

men det står så här om deras visa kort:

Bankkort Visa
250 kr per år.
0 kr per år för student (med CSN-insättning samt studerar på Högskola eller Universitet).
Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.
Kontantuttag i kassa kostar 35 kronor.

Bankkort Visa 2
50 kr per år.
12 st avgiftsfria kontantuttag per kalenderår i Sverige och utomlands.
Efter de 12 fria uttagen kostar varje kontantuttag i automat och kassa 10 kr i Sverige och utomlands.

peak
2007-12-17, 22:34
Tackar för hjälpen! Ser ut som att det är enklast att plocka ut pengar i uttagsautomaterna på plats.

Mvh Tobias

petah
2007-12-17, 23:06
Forex har bäst kurs och ingen avgift vad jag vet.

Har du VISA är det gratis att handla och att använda bankomaten om det är ett land som har euro du är i.

edit: jag är lite efter men mamma tycker om mig ändå.