Logga in

Visa fullständig version : Frukostdrink

RealElwood
2003-05-04, 20:47
Stämmer det att kolhydraterna i havregryn blir snabbare om man t.ex mixar dom direkt med banan å mjölk kallt å dricker jämfört med om man gör gröt på havregryn å banan å äter det med mjölk?

Orsaken är att jag ska börja jobba igen imorgon och kommer inte ha tid att sätta mig ner att äta det första jag gör, äter inte hemma eftersom jag utnyttjar promenaden till jobbet. Så jag tänkte mixa ihop en "frukostdrink" innan jag går å dricka den när jag kommer dit, vad tror ni om det?

supremo
2003-05-04, 20:55
Det är ju bättre än ingenting.

RealElwood
2003-05-04, 20:57
Jag antar att jag inte kommer bli lika mätt. Det är ju inte 4dl vatten med att fylla magen med. Men jag antar att det funkar. Det märker jag väl om en vecka annars....

z_bumbi
2003-05-04, 21:38
Havregrynen är snabbare okokta än kokta och sådana här drinkar mättar även mindre än gröt på samma mängd gryn.

shirunai
2003-05-04, 22:03
mixade havregryn har ett gi på över 100....blanda i psylium frön och få ned dem till 65-80 iaf på några matskedar...inget slår dock gröten...

RealElwood
2003-05-05, 05:36
Hur mycket Psyliumfrön ska det vara?

Provar min drink idag så får jag kolla läget, vill inte komma första dagen å gå direkt på rast bara för att jag måste äta...

-GP-
2003-05-05, 06:39
Ungefär en matsked, eller drygt det, är nog lagom!

z_bumbi
2003-05-05, 11:12
Varför inte gå 10 minuter tidigare ? Så hinner du ju äta frukost och läsa en tidning :)

Lellan
2003-05-05, 11:16
Har för mig att mixade gryn har lite lägre gi än hela gryn iaf.

Men vill du var helt säker på att den är långsam så kan du ju faktiskt koka gröten, mixa den med banan och mjölk och ta med?

(Det hade jag gjort. Jag kan å andra sidan ha med mig kall gröt som matsäck ibland - men så är jag knäpp också!:D )

subliminal
2003-05-06, 10:13
Originally posted by shirunai
mixade havregryn har ett gi på över 100

Stämmer detta verkligen? Om man inte mixar så mycket utan låter det bli lite "kornigt" men ändå drickbart, så borde det väl inte vara värre än att äta råa havregryn med exempelvis fil.

Brukar själv ta en frukostdrink på morgonen då jag har svårt att få i mig stora mänger gröt så tidigt, plus att det går snabbare att äta. Vore intressant om någon mer har synpunkter på detta. Vill ju så gärna fortsätta med frukostdrinkar.