handdator

Visa fullständig version : P-Böter!

Zatra
2007-12-16, 08:18
Idag efter att jag besökt mitt gym, så drog jag hem till min flickvän, som bor alldels i närheten av gymmet.

Eftersom att det står att det är en Privat parkering och endast gäller gymetskunder (vilket jag är) och dessutom står det ingenting om någon eventuell tidsbegränsing - lät jag bilen stå kvar där över natten, tills 08:00 nu i morse.
Jag blev INTE glad när jag såg att jag fått böter!

Jag är mycket tveksam på om dom verkligen kan ge böter i denna situation. Jag menar... Jag uppfyller ju faktikst alla krav som står på parkeringsskylten!

Överträdelsen som dom hade kryssat i lyder: "Parkering i förhyrd/reserverad plats"

Två frågor:

Tänker jag helt fel när jag inte vill betala denna P-Böter?

Och vad händer om jag helt enkelt vägrar?

Yankeee
2007-12-16, 08:21

Ja.

Du får en påminnelse.

skaparn
2007-12-16, 08:22

Nej

De som utfärdat boten glömmer bort det och du slipper

Tricklev
2007-12-16, 09:05
Ja, om man tolkar "gymmets kunder" som att man har 24/7 rätt till parkering där så tänker du rätt, men du får ju ta en gissning på hur sannolikt det är att dom köper ditt "loljagtrenarjudär"-argument.

gatewarden
2007-12-16, 09:07
Du skall ALLTID betala böterna innan du överklagar. Skicka ett maill till p-bolaget efter du betalt och beskriv din situation. Mitt problem var löst inom 2 timmar.

Zatra
2007-12-16, 10:24
Ja, om man tolkar "gymmets kunder" som att man har 24/7 rätt till parkering där så tänker du rätt, men du får ju ta en gissning på hur sannolikt det är att dom köper ditt "loljagtrenarjudär"-argument.

Alltså... Det skall väl inte behöva vara en tolkningsfråga? Om det INTE står någon tidsbegränsning, så kan dom väl inte att förvänta sig man skall behöva sätta upp en själv, utifrån vad som känns rimligt?

Alltså, jag förstår ju själv att parkeringen är till för dom som är där och tränar, och att man egentligen kankse inte borde stå där för länge. Men jag anser att jag inte lagligt kan bli bötfälld om jag uppfyller alla kraven på parkeringsskylten.

Zatra
2007-12-16, 10:28
Finns det ingen påläst gubbe som vet vad som gäller på dessa så kallade privata/gäst parkeringar?

Hades
2007-12-16, 10:30
Alltså... Det skall väl inte behöva vara en tolkningsfråga? Om det INTE står någon tidsbegränsning, så kan dom väl inte att förvänta sig man skall behöva sätta upp en själv, utifrån vad som känns rimligt?

Alltså, jag förstår ju själv att parkeringen är till för dom som är där och tränar, och att man egentligen kankse inte borde stå där för länge. Men jag anser att jag inte lagligt kan bli bötfälld om jag uppfyller alla kraven på parkeringsskylten.

Det kan finnas lokala bestämmelser för hur länge man får stå. När jag ställde mig två veckor på en parkering i Östersund för att åka bort över jul fick jag två böteslappar och brev om att de skulle frakta bort bilen om jag inte flyttade den. Det stod ingen tidsbegränsning på skyltarna. Jag överklagade men fick inte några pengar tillbaka. I ditt fall kanske det kan vara så att man bara får stå där när gymmet har öppet och att det måste vara tomt andra tider för att kommunen ska kunna sköta snöröjning och sånt.

Zatra
2007-12-16, 10:35
Det kan finnas lokala bestämmelser för hur länge man får stå. När jag ställde mig två veckor på en parkering i Östersund för att åka bort över jul fick jag två böteslappar och brev om att de skulle frakta bort bilen om jag inte flyttade den. Det stod ingen tidsbegränsning på skyltarna. Jag överklagade men fick inte några pengar tillbaka. I ditt fall kanske det kan vara så att man bara får stå där när gymmet har öppet och att det måste vara tomt andra tider för att kommunen ska kunna sköta snöröjning och sånt.

Jo, det kan ju mycket väl vara som du säger.
Men jag tycker ju att dom borde vara tvugna att informera om det då. Annars kan ju regler missbrukas hur mycket som helst från deras håll.

Hades
2007-12-16, 10:39
Jo, det kan ju mycket väl vara som du säger.
Men jag tycker ju att dom borde vara tvugna att informera om det då. Annars kan ju regler missbrukas hur mycket som helst från deras håll.

Man har en skyldighet att ta reda på vilka lagar som gäller. Annars skulle alla använda ursäkten "men jag visste inte att man fick" när de gjort något olagligt.

Oavsett vilket ska du göra som någon redan skrivit: Betala böterna först och överklaga sedan.

Zatra
2007-12-16, 10:43
Man har en skyldighet att ta reda på vilka lagar som gäller. Annars skulle alla använda ursäkten "men jag visste inte att man fick" när de gjort något olagligt.

Ja det är ju iofs sant. Men om det nu finns en sådan lokal lag, var kan man tänkas hitta den?

Kollar runt på komunens hemsida nu, men hittar inte så mycket...

Ignatius72
2007-12-16, 10:53
Ja det är ju iofs sant. Men om det nu finns en sådan lokal lag, var kan man tänkas hitta den?

Kollar runt på komunens hemsida nu, men hittar inte så mycket...

Det brukar finnas en lokal parkeringsordning, men gäller den privata parkeringar? har svårt att tänka mig det. Man kan bli av med böter om det är dåligt skyltat, dvs att det itne med lätthet framgår vad som gäller. Snacka med gymmet till att börja med, det är ju deras parkering. jag hade inte betalat.

stargate
2007-12-16, 11:00

Om det inte står någon tidsbegränsning så är det ju 24-timmar som gäller, längre får du inte stå.

Zatra betala bötern ffs! Parkeringen är till för kunder som är inne och TRÄNAR PÅ GYMMET, inte för tränande personer som myser med flickvännen.

Zatra
2007-12-16, 11:07
Om det inte står någon tidsbegränsning så är det ju 24-timmar som gäller, längre får du inte stå.

Zatra betala bötern ffs! Parkeringen är till för kunder som är inne och TRÄNAR PÅ GYMMET, inte för tränande personer som myser med flickvännen.

Längre än 24-timmar stode jag verkligen inte...
Ja, jag vet att parkeringen är till för dom som är är inne och tränar. Men eftersom att parkeringen var helt tom så tog jag ingens plats. Därför tänker jag INTE betala om jag hittar en utväg.

Ignatius72
2007-12-16, 11:09

Om jag tolkar första inlägget rätt så har han inte stått 24 timmar där, såvida haninte började träna före åtta på morgonen.
Är dusäker på att 24 timmar gäller även på alla privata parkeringar?

Allan
2007-12-16, 11:09
Om du snokar upp din kommuns hemsida brukar de lokala parkeringsföreskrifterna finnas där. Där står också vad som gäller när inget annat är anslaget, dvs saker du förutsätts veta

Zatra
2007-12-16, 11:11
Om du snokar upp din kommuns hemsida brukar de lokala parkeringsföreskrifterna finnas där. Där står också vad som gäller när inget annat är anslaget, dvs saker du förutsätts veta

Var inne där och kollade, men stod inget som hjälpte mig.

Allan
2007-12-16, 11:12
Var inne där och kollade, men stod inget som hjälpte mig.

Vilken kommun?

Zatra
2007-12-16, 11:15
Uddevalla

Allan
Kanske något att kolla på..... (http://www.pbot.se/pbot/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=28&func=view&id=486&catid=25)

stargate
Om jag tolkar första inlägget rätt så har han inte stått 24 timmar där, såvida haninte började träna före åtta på morgonen.
Är dusäker på att 24 timmar gäller även på alla privata parkeringar?

Jag syftade inte på han, jag syftade på han jag quotade dvs HADES.