handdator

Visa fullständig version : För kort vila mellan passen?

jaaaaag
2007-12-15, 22:46
Just nu har jag en skada som hindrar mej från att kunna träna hela kroppen.

Tränar just nu bara biceps/axlar tillsammans. Jag är van vid att träna 5-6 dagar i veckan när jag är frisk och jag saknar det.. i alla fall..

Jag förstår självklart att det inte är någon superidé att rusa till gymmet 5 dagar i veckan och slita ut axlar och biceps varenda pass, men hur länge är vettigt att vila mellan passen egentligen? Någon studie på detta?

Om jag någon gång vill träna biceps/axlar och sen de muskelgrupperna igen med bara en vilodag emellan, gör det mer "skada" än nytta?

Kanske är tom 2 pass i veckan med samma muskler för mkt?

Help.

King Grub
2007-12-15, 22:47
Det går utmärkt att träna varje muskel tre gånger per vecka. Många helkroppspass bygger på just den principen. Då kan man naturligtvis inte ösa på med lika många set per muskel och pass som om man hade tränat den en gång per vecka, men hög frekvens i sig är inte skadligt.

pragmatist
2007-12-15, 23:12
Jag har som mest kört fem helkroppspass per vecka, efter viss tillvänjning. Det gick bra även om jag inte tyckte det gav något extra jämfört med att köra tre.

jaaaaag
2007-12-15, 23:18
Tre pass.. http://i17.tinypic.com/82vce3m.jpg Vad bra. Tack.

machine gun
2007-12-15, 23:44
Det är väl knät du är skadad i? Borde du inte kunna köra hela överkroppen då? Det kan ju bli lite fler pass om man kör igenom alla överkroppens muskler. Du får ju förstås välja övningar där du kan sitta eller ligga ner om inte knät fungerar, men det finns ju mkt att välja på ändå.