handdator

Visa fullständig version : Tillbaka efter depression...

Wudnutr
2007-12-15, 13:06
Nu är jag tillbaka, någorlunda energi-fylld, och vill börja träna igen. Har nyligen gått ned från 122kg till 109kg men jag har ungefär 15kg kvar till mitt mål på 95kg (då har jag lovat mig att jag ska köpa nya kläder ;) ). I samband med min viktnedgång har jag också tyvärr fått en konstig smärta i övre rygg/nacke/huvud-regionen, ska till min läkare på tisdag och be om råd/naprapat/röntgen. Förra gången jag gick ned i vikt och kom ned precis under 100kg i vikt försvann smärtan i ryggen helt, så vi kan säga att 99,9kg är mitt omedelbara mål! ;)

Jag kommer att träna hemma, där jag har följande: "Bänk-press-bänk" med hantlar, skivstång och runt 110kg i vikter, Eliptisk maskin (cross-trainer?) utan rörliga handtag, tränings-cykel, mag-tränings-hjul (hjul med två handtag, knäna i golvet, rulla fram och tillbaka, ni fattar ;) ).

Det jag nog ser som ett absolut måste är att få tränat upp rygg och mag-muskulaturen (axlar och traps ingår), då det skulle hjälpa mig med en gång. Jag verkar ha dåliga/svaga knän ovanpå alltihop, så någon övning som kan bygga upp just knänas hälsa vore nog önskvärt. Sitter mycket framför datorn också, dålig hållning alltså...

Så, efter en lång inledning, kan någon utifrån vad jag har skrivit här ge mig förslag på ett styrketräningsprogram, 3 eller fler gånger i veckan kanske, som jag kan följa för att få bättre hållning, mer styrka och uthållighet i rygg/axlar/nacke och knän (squats är nog inte så bra då jag till och med har problem att göra squats helt utan vikter, knäna låser sig lite äckligt känns det som). Utöver detta program kommer jag att gå 5.5km regelbundet/dagligen samt stå 30 eller 60 minuter på min eliptiska maskin 3 - 4 gånger per vecka för att fortsätta med min viktminskning och allmänna "nu-ska-jag-må-bättre-banne-mig"-attityd. :)

*andas ut*

Tack på förhand pågar & töser! :)

Lillstrumpa
2007-12-15, 13:17
Jag önskar dig lycka till! Träningsprogram överlåter jag åt de mer kunniga på brädan.

Maharadja
2007-12-15, 22:55
Vad duktig du varit! Hoppas det fortsätter lika bra framöver :)

Wudnutr
2007-12-17, 00:13
Tackar, tackar. :) Jag hoppas också att jag kan behålla den här mentaliteten, den är guld värd måste jag säga! :)