Visa fullständig version : New Jersey avskaffar dödsstraff
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=725034
Ett steg i rätt riktning i alla fall. Undra när man får se samma nyhet men som handlar om Texas.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=725034
Ett steg i rätt riktning i alla fall. Undra när man får se samma nyhet men som handlar om Texas.
Håller med... allt för många oskyldiga har dödats.
Nitrometan
2007-12-15, 12:53
Texas? Troligen aldrig. De är ju den stat som avrättar flest. Och de tycker att det är bra.
Nu är det väl 14 stater i USA som inte har dödsstraff, plus några som inte verkställer det.
Finska Raketen
2007-12-15, 13:06
texas kommer aldrig avskaffa dödsstraff.
Nitrometan
2007-12-15, 13:12
texas kommer aldrig avskaffa dödsstraff.
Varför inte det?
Muskelbyggaren
2007-12-15, 13:13
Varför inte det?
http://www.cbc.ca/aih/features/2006/scottish_cowboy4.jpg
Pudzianovski
2007-12-15, 13:25
:thumbup: Då kanske tomten kommer till New Jersey också !
Finska Raketen
2007-12-15, 13:32
Varför inte det?
för djupt inrotat i den texanska själen bland politikerna och folket, hela 75% av texas är för dödsstraff.
dom har avrättat 350st sen dom införde dödsstraffet på 70-talet till en kostnad av 2,14 miljoner dollar och uppåt/ avrättning, stora summor som kanske borde användas till skolor och annat *spy*
Pudzianovski
2007-12-15, 13:34
för djupt inrotat i den texanska själen bland politikerna och folket, hela 75% av texas är för dödsstraff.
dom har avrättat 350st sen dom införde dödsstraffet på 70-talet till en kostnad av 2,14 miljoner dollar och uppåt/ avrättning, stora summor som kanske borde användas till skolor och annat *spy*
Du kanske borde läsa mer historia :)
Finska Raketen
2007-12-15, 13:36
Du kanske borde läsa mer historia :)
haha ja, var ingen expertkommentar utan bara va jag tror. lär mig o store mästare
Pudzianovski
2007-12-15, 13:39
haha ja, var ingen expertkommentar utan bara va jag tror. lär mig o store mästare
Vad jag menade var att saker som är "djupt inrotade i själen" snabbt kan förändras över tid. Inte särskilt lång tid heller. :thumbup:
/Stormästare
Nitrometan
2007-12-15, 13:39
Japp.
Guns don't kill people. Texans kill people.
Finska Raketen
2007-12-15, 13:42
Vad jag menade var att saker som är "djupt inrotade i själen" snabbt kan förändras över tid. Inte särskilt lång tid heller. :thumbup:
/Stormästare
true true
Om man bara ska se till pengarna skulle det garanterat kosta mer att hålla de här personerna inspärrade på livstid.
Matte_Maiden
2007-12-15, 14:10
Kostar det $2,14M att ta ihjäl någon?
Håller med... allt för många oskyldiga har dödats.
Hur många?
Jag har för mig att det finns nån/några andra stater som är värre när det gäller dödsstraff. Inte antalet men om man ser till per invånare.
Pudzianovski
2007-12-15, 15:21
Kostar det $2,14M att ta ihjäl någon?
Ja. Det som egentligen kostar är alla rättsliga överklaganden, benådningar och sånt tjafs som en dödsdömd i snitt går igenom (tror jag).
Pudzianovski
2007-12-15, 15:26
Hur många?
Ingen exakt siffra men det rörs sig säkert om 100 tals och fler blir det för varje år.
Samtidigt kanske man inte bör dra in ekonomi i denna fråga, då det är ganska sjukt att pengar styr huruvida folk blir avrättade eller inte.
shut teh face
2007-12-15, 15:27
Ja. Det som egentligen kostar är alla rättsliga överklaganden, benådningar och sånt tjafs som en dödsdömd i snitt går igenom (tror jag).
Måste ju vara lika mycket överklaganden och tjaffs när det gäller andra domar också.
Jag ställer mig inte i frågan dödsstraff, men jag tänker inte kräva att någon stat/land börjar/slutar med dödstraff. Det angår inte mig eller omvärlden vad ett land gör. Vi kan ju inte ha någon som bestämmer de etiska reglerna och vi kan inte heller ha en kollektiv utländsk standard för vad andra ska göra.
För övrigt tror jag iran har löst frågan ekonomiskt bra. De avrättade 300+ i år och det kan ju itne vara dyrt att stena någon till döds. :D
För övrigt tror jag iran har löst frågan ekonomiskt bra. De avrättade 300+ i år och det kan ju itne vara dyrt att stena någon till döds. :D
Funkar bra att skicka en räkning på kulan till familjen också.
Angående att bry sig om andra länder. Menar du bara demokratiska länder eller ska vi stunta i talibanstyre och liknande också?
shut teh face
2007-12-15, 15:47
Funkar bra att skicka en räkning på kulan till familjen också.
Angående att bry sig om andra länder. Menar du bara demokratiska länder eller ska vi stunta i talibanstyre och liknande också?
Alla länder.
Om norge inför dödstraff så kan vi inte kräva att de tar bort detta.
Samma gäller för Iran (t.ex).
Vi kan ju tycka att de inte står överens med våra åsikter om mänskliga rättigheter, och ta avstånd från dem.
Sen kan man ju skicka brev: bort med dödstraff z0mg, or we send bombs!
Men vi är ju inte usa.
Bra. Nu blir det en stat lättare att försvara USA när det typiska DOMHARJUDÖTS STRAF-argumentet kommer upp.
Jag fick för övrigt min bandana i star spangled banner-färger igår. Skitsnygg.
http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/CLOTH039.jpg
Alla länder.
Om norge inför dödstraff så kan vi inte kräva att de tar bort detta.
Samma gäller för Iran (t.ex).
Vi kan ju tycka att de inte står överens med våra åsikter om mänskliga rättigheter, och ta avstånd från dem.
Sen kan man ju skicka brev: bort med dödstraff z0mg, or we send bombs!
Men vi är ju inte usa.
Jag tänkte inte så mycket på Norge utan snarare Afghanistan efter 89 när ryssarna försvann och talibanerna exempelvis avrättade äktenskapsbrottslingar genom stening mellan halvlekarna under fotbollsmatcher. Därav frågan.
shut teh face
2007-12-15, 16:05
Jag tänkte inte så mycket på Norge utan snarare Afghanistan efter 89 när ryssarna försvann och talibanerna exempelvis avrättade äktenskapsbrottslingar genom stening mellan halvlekarna under fotbollsmatcher. Därav frågan.
Som sagt. Ta avstånd betyder mer än att bara säga det.
Som sagt. Ta avstånd betyder mer än att bara säga det.
Vad menar du?
"Det angår inte mig eller omvärlden vad ett land gör."
shut teh face
2007-12-15, 16:13
Vad menar du?
"Det angår inte mig eller omvärlden vad ett land gör."
Jag kanske är dum i huvudet och inte fattade ditt inlägg men du skrev något om fotbollsmatcher. Om man har problem med vad de gör på halvtiden så får man ju ge fan i att gå på matchen. Nu är jag rätt säker på att jag misstolkat ditt inlägg men jag kan inte gå tillbaka och kolla på grund av lathet. :)
Jag kanske är dum i huvudet och inte fattade ditt inlägg men du skrev något om fotbollsmatcher. Om man har problem med vad de gör på halvtiden så får man ju ge fan i att gå på matchen. Nu är jag rätt säker på att jag misstolkat ditt inlägg men jag kan inte gå tillbaka och kolla på grund av lathet. :)
Ok, då var det jag som inte fattade vad du menade. Jag trodde du menade att vi som land skulle ta avstånd mot det, men då menar du alltså att du inte bryr dig alls om vad andra länder gör.
I mitt exempel med fotbollsmatcherna så var det inte ett alternativ att ta avstånd genom att inte gå på matcherna. Var heller inget alternativ att avstå att bli stenad för den som hade haft sex utan att vara gift. Dessutom fick man absolut inte applodera under fotbollsmatchen förutom just under avrättningen då man gjorde bäst i att applodera utav bara faen.
Extremt exempel men inte påhittat. Min poäng är att ibland är det inte så dumt att reagera.
shut teh face
2007-12-15, 16:29
Ok, då var det jag som inte fattade vad du menade. Jag trodde du menade att vi som land skulle ta avstånd mot det, men då menar du alltså att du inte bryr dig alls om vad andra länder gör.
I mitt exempel med fotbollsmatcherna så var det inte ett alternativ att ta avstånd genom att inte gå på matcherna. Var heller inget alternativ att avstå att bli stenad för den som hade haft sex utan att vara gift. Dessutom fick man absolut inte applodera under fotbollsmatchen förutom just under avrättningen då man gjorde bäst i att applodera utav bara faen.
Extremt exempel men inte påhittat. Min poäng är att ibland är det inte så dumt att reagera.
Iofs. Men jag förstår inte vilka dessa skulle gälla? Bor man i landet så får man ju helt enkelt inse att man är aegd eftersom man helt enkelt föddes där.
Pudzianovski
2007-12-15, 18:04
Måste ju vara lika mycket överklaganden och tjaffs när det gäller andra domar också.
Jag ställer mig inte i frågan dödsstraff, men jag tänker inte kräva att någon stat/land börjar/slutar med dödstraff. Det angår inte mig eller omvärlden vad ett land gör. Vi kan ju inte ha någon som bestämmer de etiska reglerna och vi kan inte heller ha en kollektiv utländsk standard för vad andra ska göra.
Kostnaderna för dessa typer av mål är betydligt högre än för andra mål.
http://www.deathpenaltyinfo.org/article.php?did=108
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.