handdator

Visa fullständig version : CLA och Omega3, samt viktminskning

kirderf
2007-12-15, 11:24
Kan väl dra min viktminskningshistoria här :)

V.32 detta år vägde jag 93.0 kilo och är 185 cm lång. Har börjat promenera en del, jogga en del samt simma minst 1 timma ungefär 2-3 gånger i veckan. Har även dragit ner på mat och skräpmat, så jag äter mindre än förut också, vilket bara känns bra.

Nu väger jag ungefär 81,5 kilo och tänkte ta mig ner till 80 där jag nog bör känna mig ganska nöjd. En viktminskning på 11,5 kilo än så länge alltså.

Nåväl, jag har för en tid sedan börjat med CLA för att få lite extra sprutt på förbränningen och jag har haft bra erfarenheter av CLA förut. Det verkar som om CLA är ganska närbesläktat med Omega3, vad jag har förstått och jag äter sådana kapslar också. Tänkte höra med er ifall det går bra att äta både Omega3 och CLA samtidigt, så att inte dom påverkar varandra på något negativt sätt?
Omega3 är ju nyttigt och det ska ju CLA också vara, men det är bäst att fråga här för er åsikt känns det som :)

Tack på förhand!

Sverker
2007-12-15, 12:32
De är inte besläktade med varandra och de kan konkurrera med varandra om olika enzymer.

Magkänslan säger att du borde ta dem i perioder om 6 - 8 veckor. När du slutar med CLA så fortsätter du med fet fisk eller fiskolja.

Durayan
2007-12-15, 15:45
Funkar verkligen CLA? Jag tog det förut under några månader, men märkte ingen skillnad alls. Oförändrad mängd träning, sund vanlig kost, inga konstigheter, lite godis eller så mellan varven, men inga mängder.

kirderf
2007-12-17, 10:54
Funkar verkligen CLA? Jag tog det förut under några månader, men märkte ingen skillnad alls. Oförändrad mängd träning, sund vanlig kost, inga konstigheter, lite godis eller så mellan varven, men inga mängder.

Jo, jag tycker det fungerar. Nu har jag inte tränat på två veckor för att jag har en envis förkylning som inte vill ge med sig, men vikten ökar ingenting och jag har ätit mycket mer än vanligt (tyvärr) under dessa två veckor.
För ca 2 år sedan åt jag ute väldigt mycket, pizza, McD m.m. och jag tränade ingenting. Jag åt CLA och jag gick inte upp nånting i vikt. Konstigt tyckte jag. När jag slutade med CLA så började jag direkt gå upp i vikt, så på mig har det effekt iallafall:)

King Grub
2007-12-17, 10:59
Funkar verkligen CLA?

Ja, men effekten uppnås inte första året.

All subjects were supplemented with 3.4g CLA/d in the triglyceride form. Circulating lipoprotein(a) and thrombocytes increased in all groups. There was no change in fasting blood glucose. Aspartate amino transferase, but not alanine amino transferase, increased significantly. Plasma total cholesterol and LDL cholesterol were reduced, whereas HDL cholesterol and triglycerides were unchanged. The AE rate decreased compared with the first 12 mo of the study. Body weight and BFM were reduced in the subjects administered the placebo during the initial 12 mo study (-1.6 +/- 3.2 and -1.7 +/- 2.8 kg, respectively). No fat or body weight changes occurred in the 2 groups given CLA during the initial 12 mo. LBM and BMM were not affected in any of the groups. Changes in body composition were not related to diet and/or training. In conclusion, this study shows that CLA supplementation for 24 mo in healthy, overweight adults was well tolerated. It confirms also that CLA decreases BFM in overweight humans, and may help maintain initial reductions in BFM and weight in the long term.

J Nutr. 2005 Apr;135(4):778-84. Supplementation with conjugated linoleic acid for 24 months is well tolerated by and reduces body fat mass in healthy, overweight humans.

kirderf
2007-12-17, 11:10
Ja, men effekten uppnås inte första året.

J Nutr. 2005 Apr;135(4):778-84. Supplementation with conjugated linoleic acid for 24 months is well tolerated by and reduces body fat mass in healthy, overweight humans.

Ojdå, tar det ett år minst innnan det ger någon effekt alltså?
Jag har inte upplevt nån jätteeffekt än, men upplever iallafall att min vikt inte ökar nånting just nu, även fast jag äter mer och tränar mindre än förut. Har ätit det i några veckor nu.
Jag har läst, har dock inte någon källa på det, att man börjar märka resultat efter ca 6 veckor.
Dock så litar jag blint på King Grub, så det är säkert sant att det kanske tar 1 år.. Men jag upplever iallafall att det gör lite skillnad. Sen om det är placebo eller inte vet jag inte.

King Grub
2007-12-17, 11:29
Det finns säkert en individuell skillnad, men dom flesta viktminskningsstudier där man undersökt effekten av CLA, har man inte sett någon skillnad alls jämfört med placebo eller en väldigt liten skillnad. Dessa studier har dock pågått kortare tid, medan ovannämnda, där man inte såg någon skillnad första året, pågick dubbelt så lång tid, och det var först efter ett år det blev någon skillnad mellan grupperna.

Haeffner
2007-12-22, 20:47
Paulun trycker på att CLA ska ha en muskelbesparande funktion vilket är intressant under diet. Den påstådda fettförbrännande funktionen ifrågasätter han mer men visar på vissa lyckade studier.

Vad han dock påstår är att det teoretiskt sett skulle kunna vara till en stor fördel att använda CLA i kombination med Omega-3. Inga praktiska bevis lämnas dock.

Hur är det med detta? Finns någon studie?

Paltkoma
2007-12-22, 21:51
Även om CLA inte minskar vikten, så finns det studeier som visar att CLA minskar andelen bukfett.

Koloftw
2007-12-22, 22:56
Ger CLA från mjölk samma effekt som tillskott? OM mängden är lika, naturligtvis.

Eddie Vedder
2007-12-23, 01:14
Ger CLA från mjölk samma effekt som tillskott? OM mängden är lika, naturligtvis.

Om det finns några undersökningar på lika stora mängder vet jag inte, känns som det vore svårt rent tekniskt att utföra en bra sådan studie. Det blir ju trots allt fler variabler att ta med om man dricker mjölk, protein och kalcium t.ex.

Vore väl i såna fall om man jämförde fet mjölk med CLA och minimjölk eller något sånt, men även då lär det vara svårt eftersom man nog inte kan ha koll på hur mycket av mjölkfettet som är konjugerad linolsyra. Men visst det kanske går, jag är dåligt insatt.

Dock vet jag att positiva resultat setts i studier ed feta mjölkprodukter, inte i jämförelse med CLA men ändå. Positiva hälsoeffekter från mjölkfett finns inom forskningen. Om det är välgenomförda och trovärdiga studier eller ej vet jag inte.

Haeffner
2007-12-23, 01:21

Har inget riktigt bra svar på din fråga men vad jag tycker mig komma ihåg så är det extremt svårt att få i sig tillräckligt CLA via kosten för att det ska kunna ge märkbar poseriv effekt. Om mjölken i sig innehåller något antagonistämne eller ej låter jag vara osagt.

Sverker
2007-12-23, 07:58
Mjölk innehåller till största delen cis-9-trans-11-formen och det är troligt att effekten sitter just i den.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101733&highlight=cis-9-trans-11

Sök på cis-9-trans-11 eller c9-t11 så finns det säkert massor av referenser i posterna.

Haeffner
2007-12-23, 11:39
Paulun trycker på att CLA ska ha en muskelbesparande funktion vilket är intressant under diet. Den påstådda fettförbrännande funktionen ifrågasätter han mer men visar på vissa lyckade studier.

Vad han dock påstår är att det teoretiskt sett skulle kunna vara till en stor fördel att använda CLA i kombination med Omega-3. Inga praktiska bevis lämnas dock.

Hur är det med detta? Finns någon studie?

Nån som har studie eller hört något om detta?
Kombination Omega3 och CLA.