Visa fullständig version : Cla frågor
Har sökt lite på forumet om cla och sett att de e bra att höja sitt intag av vitamin E och fria radikaler. Jag tar en vitamineral per dag och undrar om detta räcker för att få i sej extra vitamin E vid sidan om den vanliga kosten.
Fick Cla:t grattis o är lite nyfiken på att testa så det är inte bortkastade pengar för min del.
Läste att Cla innehöll transfettsyror som tydligen inte ska vara bra. men tycker ni som prövat Cla att det har nån effekt när de gäller fettförbränningen??
Jag har hört att CLA fungerar bäst på folk som är riktigt feta, men är man bara lite bulkig så ger det inte så mycket. Du har ju iofs fått burken gratis så det är bara att köra. Det skall även hjälpa mot en massa sjukdomar osv.
M. Blomberg
2003-05-05, 21:37
Tror tyvrr du måste upp på en rätt hög dos och använda detta under en längre tid för att dra större nytta av CLA. Lägg pengarna på annat istället, som en pensionsförskring vettja! :naughty:
Men killen fick ju burken...Gör såhär:
Testa ditt CLA och gör en egen utvärdering efteråt....svårare än så är det inte.
Doktor V
2003-05-06, 15:24
Originally posted by Everest
Har sökt lite på forumet om cla och sett att de e bra att höja sitt intag av vitamin E och fria radikaler. Jag tar en vitamineral per dag och undrar om detta räcker för att få i sej extra vitamin E vid sidan om den vanliga kosten.
Fick Cla:t grattis o är lite nyfiken på att testa så det är inte bortkastade pengar för min del.
Läste att Cla innehöll transfettsyror som tydligen inte ska vara bra. men tycker ni som prövat Cla att det har nån effekt när de gäller fettförbränningen??
Ska du höja ditt intag av fria radikaler:confused:
2snarthårdakillar
2003-05-06, 16:32
En vanlig radikal sådär bara... jaja.. buhu..
Doktor V: vafan är fria radikaler??
Blomberg: Läs frågan lite noggrannare innan du svarar :smash:
Everest: http://www.biomed-ockerman.com/fria.htm http://www.fruktogront.se/artiklar/asp/c_mall.asp?ID=139
Doktor V
2003-05-07, 01:36
Något som kroppen bildar vid oxidation,knappast något man intar med CLA:D
Enkelt förklarat är en fri radikal en synnerligen reaktiv förening som far runt och förstör inne i våra celler. De bildas spontant hela tiden och bra startmaterial är fleromättat fett och syre.
Vårat immunförsvar bildar avsiktligt stora mängder fria radikaler för att döda bakterier och virus.
En fri radikal kan fara runt i all oändlighet och döda allt om den inte stoppas av antioxidanter som Beta-karoten.
Andra antioxidanter som E-vitamin och C-vitamin, cystein, glutation mfl. kan därefter återställa det som den fria radikalen förstört.
( Kemiskt är en fri radikal en oparad elektron. )
2003-05-07, 06:46
Men Sverker.......ska inte antioxidanter vara bra?
Dvs stärka immunförsvar, förebygga, förhindra, även de bryta ner till viss del bakterier o virus?
Men du kanske menar att en fri radikal dödar även de celler som vi vill behålla intakta & oförstörda? Där kommer antioxidanters fulla betydelse till sin rätt & stoppar fria radikalers berserkagång?
Nu var det bra länge sedan jag läste om antioxidanters kemiska betydelse för vår kropp men jag har alltid fått för mig något liknande....
:angel:
M. Blomberg
2003-05-07, 06:52
oj då, den första "raden" är svar på frågan, den andra raden är en ren uppmaning och ett gott råd så att säga. Ta det som du vill
Visst är antioxidanter bra och absolut nödvändiga.
Det är lätt att bilda fria radikaler men svårare att stoppa deras berserkargång. Det är där som antioxidanterna kommer in och stoppar.
GhostFace
2003-05-07, 06:59
Jaaa, då var det som vi trodde :angel:
Originally posted by M. Blomberg
Tror tyvrr du måste upp på en rätt hög dos och använda detta under en längre tid för att dra större nytta av CLA. Lägg pengarna på annat istället, som en pensionsförskring vettja! :naughty:
Blomberg, man behöver tjäna ganska bra innan det lönar sig att spara i en pensionsförsäkring, ofta är det bättre att spara i en blandad aktie-räntebärande fond. För ett tag sen ringde en från banken och ville att jag skulle spara i en pensionsfond. Jag fråga vad avgiften var. Svar 500 kr per år. Jag fråga vad får jag för dom pengarna, som jag inte får när jag sparar i vanlig fond. Svar det vet jag inte. - End of disscussion.
Yngve
CLA står för kunjugerad linolsyra. Linolsyra är en fleromättad fettsyra av omega 6 typ. Den har därför dubbelbindningar mellan kolatomerna på vissa ställen. Konjugerad innebär att två dubbelbindningar kommer i direkt föjd, utan en mellanliggande enkelbindning. Denna omvandling sker i kons mage.
C=C=C konjugerad fettsyra
C=C-C=C normal fleromättad fettsyra.
Källa Näringslära för Högskolan
Yngve
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.