Visa fullständig version : Köpa TV
Catstyle
2007-12-13, 17:58
Goddag Kolloiter.
Jag går i tankarna på att investera i en ny TV.
Tror att runt 40" är lagom, och några krav är Full-HD och HDMI-utgång då jag eventuellt kommer köpa xbox 360/Playstation 3 i framtiden.
Har kollat lite på en samsungmodell på komplett; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333306
Är det något speciellt jag bör tänka på generellt eller så?
Har ingen vidare koll på det här med TV måste jag erkänna.
Mvh
Emanuel
sleep is the enemy
2007-12-13, 18:10
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1200595&node=684 Är den bästa tvn i den storleken om man pratar om mest för pengarna. Dock inte full HD.
NiXPhoenix
2007-12-13, 18:14
Vad för tv-leverantör kommer du ha?
Det är av yttersta vikt att du har digital-tv skulle jag säga, även om plasmor generellt sett kan ge bra bild även med analog tv så är det så klart bäst att även ge en plasma så bra insignal som möjligt. En LCD ger ofta horribel bild om den matas analogt.
Sen har tv-leverantörerna olika bra kvalité på sina utsändningar. Det kan vara värt att ha i åtanke.
Catstyle
2007-12-13, 18:16
Har tele2 digital-tv.
Antennkabel in i digitalbox som går in i TVn med en scartkontakt, om det säger något. ;)
Vill dock ha LCD, inte plasma.
Sen är nog faktiskt full-HD ett krav, då jag tänkt ha TVn några år.
sleep is the enemy
2007-12-13, 18:20
Varför vill du ha lcd, och varför måste det vara full hd?
NiXPhoenix
2007-12-13, 18:28
Okej, ja Tele2 duger även om jag är rätt säker på att de tar emot sin signal från marknätet vilket känns ganska bakvänt.
Ganska kass bild på sexan t ex. Ahh, jag älskar att ta upp det där, hatar politikerna som gett så lite utrymme till marknätet. Hoppas verkligen det blir ändring på det snart (kommer besked från kulturministern inom en vecka typ).
Boxen Tele2 har är iaf snabb, nåt bra. :thumbup:
Är själv en anhängare av Full-HD, men frågan är om det sååå nödvändigt.
TV-sändningar lär ändå aldrig bli mer 720p, sen lär det ta många år innan Fele2 har ett bra HD-utbud. Idag har de ju inget alls och det lär dröja enligt vad de själva säger.
Vidare så är väl Xbox rätt onödig att köpa en Full-HD-TV tiill då den bara stödjer 720 eller har jag fel?
PS3 däremot, där får du en riktig Blu-ray-spelare och kan dra full nytta av Full-HD. ;)
Varför vill du ha lcd, och varför måste det vara full hd?
Högre upplösning, högre upplösning?
sleep is the enemy
2007-12-13, 18:30
Skit in, skit ut
Skit in, skit ut
Datorbild in, datorbild ut. Sen så slipper man inbränning.
maaherra
2007-12-13, 18:35
Upplösningen är inte allt för bildkvaliten, kontrast är oerhört viktigt det också.
Hellre en tv med lägre upplösning och hög kontrast än hög upplösning och låg kontrast. På tv's i klassen 37-42 tum är skillnaden alldeles för marginell för att ett vanligt svensson öga ska kunna se skillnaden mellan ex 720p och 1080p
sleep is the enemy
2007-12-13, 18:35
Datorbild in, datorbild ut. Sen så slipper man inbränning.
Inbränning är inte ett direkt problem längre. Sen frågade jag för jag undrade om trådskaparen verkligen skulle utnyttja full HD, eller bara ha det för sakens skull.
Upplösningen är inte allt för bildkvaliten, kontrast är oerhört viktigt det också.
Hellre en tv med lägre upplösning och hög kontrast än hög upplösning och låg kontrast. På tv's i klassen 37-42 tum är skillnaden alldeles för marginell för att ett vanligt svensson öga ska kunna se skillnaden mellan ex 720p och 1080p
Japp. Om jag endast skulle kika på tv-sändningar och kolla på film så vore plasma ett självklart val.
Inbränning är inte ett direkt problem längre. Sen frågade jag för jag undrade om trådskaparen verkligen skulle utnyttja full HD, eller bara ha det för sakens skull.
Inbränning är visst ett problem fortfarande, vilket har visats i flera tester på senare tid. Värst drabbade är plasmorna under 20 lax.
sleep is the enemy
2007-12-13, 18:38
Inbränning är visst ett problem fortfarande, vilket har visats i flera tester på senare tid. Värst drabbade är plasmorna under 20 lax.
Det beror ju också på vad du ska använda den till, trådskaparen har aldrig nämnt att han tänkt koppla in datorn till tvn.
maaherra
2007-12-13, 18:39
Inbränning är visst ett problem ännu, inte lika stort dock.
Japp. Om jag endast skulle kika på tv-sändningar och kolla på film så vore plasma ett självklart val.
Så vida jag inte skulle använda tvn till datorn hade jag köpt plasma, mycket bättre bild.
Själv är jag väldigt intresserade av när de nya tv'n med nanoteknik kommer ut, dom lär vara grymma. Men det är ju några år in i framtiden.
jag behöver också en tv.. gärna i 10-15000kr klassen.. istället för att skapa en ny tråd hijackar jag denna.. vad har vi kommit fram till folks?
Xbox är användningsområdet!1
Är tv-spel nåt som du kommer använda väldigt mycket så är LCD det enda valet. Alla plasmor får inbränning vid extremt statiska bilder till slut, det går inte att undkomma i dagsläget. Skarpa digitala signaler ökar oxå riskerna.. det tar tid, men ska du spela mycket och ha kopplat datorn till tv´n under längre perioder så är riskerna stora. Jag har själv lyckats med en 9G panasonic plasma.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1200595&node=684 Är den bästa tvn i den storleken om man pratar om mest för pengarna. Dock inte full HD.
Efter att ha sonderat terrängen i någon vecka så fastnade jag också för den tvn. Jag är mycket nöjd.
Vidare så är väl Xbox rätt onödig att köpa en Full-HD-TV tiill då den bara stödjer 720 eller har jag fel?
Ja, tror faktiskt du har fel.
NiXPhoenix
2007-12-28, 00:44
Ja, tror faktiskt du har fel.
Hmm, hade visst det.
• All games supported at 16:9, 720p, and 1080i, anti-aliasing
• Standard-definition and high-definition video output supported
Hmm, hade visst det.
• All games supported at 16:9, 720p, and 1080i, anti-aliasing
• Standard-definition and high-definition video output supported
Men frågan är om 1080i är bättre än 720p...
Tror dock inte att Full-HD är värd det i vilket fall.
Rätt säker på att det finns flera spel som kan spelas i 1080p också..
pragmatist
2007-12-28, 02:07
Efter att ha sett hur 1080i från en PS3 ser ut på en riktigt bra plasma (Pioneer, 1024x768) så ser jag inte poängen med Full HD och 1080p över huvud taget, i nuläget.
Ekenstar
2007-12-28, 04:36
Det är mycket hype i full HD. Färger/kontrast, bildbehandling o liknande är klart viktigare.
Varför är ni så sugna på att betala extra för en massa pixlar som ni ändå inte ser?
Om man köper Full-HD får tyvärr en massa annat stå tillbaka. Pengarna går till fler pixlar i panelen i stället för bra komponenter i TV:n.
Det är mycket mycket mer än upplösningen som bygger en bra bild: kontrast, skärpa, färgåtergivning, chip för bildbehandling och rörelsehantering med mera. Först därefter skulle jag langa in upplösningen på prio-listan.
Köp bra bild, inte många pixlar!
Köpte själv en Sony 40D3000 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168703) i somras och är mycket nöjd över det köpet (som alla andra som köpt den TV:n)
Full-hd har andra användningsområden än bara film och spel, ett tex där upplösningen verkligen kommer till sin rätt är datoranvänding. På en så stor skärm behövs 1920x1080 för att man ska få en skarp bild från ett par meters avstånd. Tycker det gör en enorm skillnad mot 1280x720 som jag körde med på min gamla tv.. Skillnaden på 720p och 1080p i film på en tv under 50" på 3 meters avstånd kan dock diskuteras om ögat ser skillnaden, det ska nog till mera tum för det.
Full-hd har andra användningsområden än bara film och spel, ett tex där upplösningen verkligen kommer till sin rätt är datoranvänding. På en så stor skärm behövs 1920x1080 för att man ska få en skarp bild från ett par meters avstånd. Tycker det gör en enorm skillnad mot 1280x720 som jag körde med på min gamla tv.. Skillnaden på 720p och 1080p i film på en tv under 50" på 3 meters avstånd kan dock diskuteras om ögat ser skillnaden, det ska nog till mera tum för det.
Men hur ofta sitter man och surfar på TVn då? Tror att det bara är något som folk har fått för sig att dom behöver kunna göra, som dom sen inte kommer använda.
Sen så blir det väl jävligt smått när man ska surfa på 1920x1080?
Men hur ofta sitter man och surfar på TVn då? Tror att det bara är något som folk har fått för sig att dom behöver kunna göra, som dom sen inte kommer använda.
En bekant sitter 2m ifrån en 46" fullhd - panel, och det är verkligen för litet i 1920*1080. Visst får man plats med mycket, men det är oanvändbart. Runt 1600*900 är fortfarande användbart storleksmässigt, då ser man vad det står.
Fast är det verkligen det? Jag kör 1600x1200 på min 19" Crt skärm och trivs.
Jag använder min tv som primär skärm, sitter här jämt, nu tex. Fungerar ypperligt. Väldigt bekvämt att ha alla funktioner på samma skärm, tv, dator, film, spel, surf osv.
Edit: Det är ju bara att öka DPI från standard 96 eller vad det är till ca 120-130 så blir det kanon, har inga som helst problem att läsa texten på ca 3m avstånd. Klockrent.
När man surfar dock så är det ju hemsidornas individuella teckensnitt som gäller, men Firefox har snabbkommando för att öka/minska teckensnittet CTRL+ och CTRL-, så det är lättskött det med. Har kört med tvn som primär datorskärm sen jag köpte den för ca 4 månader sen (46"), tycker det är så jäkla skönt att slippa springa mellan datorrum och vardagsrum så fort jag vill surfa i tv-reklamen eller slänga på en rulle från datorn. Men det är klart har man lite dålig syn så försvårar de ju situationen ytterligare.
NiXPhoenix
2007-12-28, 14:14
Fast är det verkligen det? Jag kör 1600x1200 på min 19" Crt skärm och trivs.
Fast du sitter ju knappast 2 meter ifrån den. :D
Men visst kör du smått, normala upplösnigen på 19" är 1280.
Är tv-spel nåt som du kommer använda väldigt mycket så är LCD det enda valet. Alla plasmor får inbränning vid extremt statiska bilder till slut, det går inte att undkomma i dagsläget. Skarpa digitala signaler ökar oxå riskerna.. det tar tid, men ska du spela mycket och ha kopplat datorn till tv´n under längre perioder så är riskerna stora. Jag har själv lyckats med en 9G panasonic plasma.
Riktigt så skulle jag nog inte jag säga. Visst finns risken för inbränning men matar man rätt så är risken förmodligen inte så stor som du menar. T.ex. har Samsung inbyggt inbränningsskydd som flyttar pixlar så att inbränning inte blir lika aktuellt. Dessutom funkar plasma rätt bra till tv-spel, iaf enlitg min relativt korta prövtid :D (dock bättre till film, såklart).
Men ja, ska du ha htpc och/eller någon konsol som matar spel hela tiden skulle jag också valt LCD.
Det är mycket hype i full HD. Färger/kontrast, bildbehandling o liknande är klart viktigare.
Varför är ni så sugna på att betala extra för en massa pixlar som ni ändå inte ser?
Om man köper Full-HD får tyvärr en massa annat stå tillbaka. Pengarna går till fler pixlar i panelen i stället för bra komponenter i TV:n.
Det är mycket mycket mer än upplösningen som bygger en bra bild: kontrast, skärpa, färgåtergivning, chip för bildbehandling och rörelsehantering med mera. Först därefter skulle jag langa in upplösningen på prio-listan.
Köp bra bild, inte många pixlar!
Köpte själv en Sony 40D3000 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=168703) i somras och är mycket nöjd över det köpet (som alla andra som köpt den TV:n)
Mycket vettigt inlägg Ekenstar.
Full-HD är populärt säljknep. Mycket hellre en bra tv som hanterar 720p än en dålig full-hd.
Grattis till D3000 :) En polare har 46"-modellen - hur grym som helst.
Något jag inte förstår är varför folk automatiskt kopplar ihop Full-HD med dålig bild. Att panelen har en hög upplösning behöver inte påverka bilden på något sätt överhuvudtaget. Visst, köper man nån Mirai Full-HD 40" för under 10 lax är det klart att pengarna måste tas från nåt ställe, men köper man någon i övre skiktet så är det inga problem.
Och pixlarna syns, den som säger nåt annat är blind. Jag kan visa dig en 70" Full-HD plasma där man inte kan skilja på en analog bildsignal och en bluray skiva. Och jag kan visa dig en 20" full-hd LCD där man kan skilja på 720p och 1080p. Helt enkelt en fråga om avståndet till tvn....
Full-HD var verkligen värt det i vårt senaste TV-köp. Fanns inte en HD Ready TV i nån av de stora butikerna som kom i närheten i bildkvalitet. Nu spelar jag inte TV-spel, så kan inte säga nåt om det.
ps. köpte 40" Samsung LCD btw
Scratch89
2008-05-01, 08:15
Jag bumpar tråden lite. Jag har nu jobbat ihop en del pengar, och tänkte köpa mig en bra TV med ett helt ok surroundsystem, då jag även tänkt köpa mig ett PS3. Skulle det här duga? Jag tycker att priset är helt ok för en TV med tillhörande högtalare och DVD. Priset på bara TVn ligger på nästan 12.000. Jag vill gärna ha LCD och Full-HD, för jag har hört att det är teh shizzle när det gäller spel (och Blu-Rayfilm).
Pris: 13.990
Sony KDL-40D3500AEP/ DAV-DZ230
- 40 tums LCD-TV
- Full HD-upplösning
- Digital kombituner
- Hemmabiosystem på 850 W
- HDMI-utgång
40 tums Full HD-upplöst LCD-TV med inbyggd digital kombituner för både marksänd digital-TV (DVB-T) och kabelsänd digital-TV med ComHem (DVB-C). Utrustad med bl.a. 2 HDMI-ingångar och Sony 100% Pixelgaranti.
Sony DAV-DZ230 är ett hemmabiopaket med en digital S-Master förstärkare på totalt 850 Watt, det ger ett bra tryck i ljudet vare sig du ser på film eller lyssnar på musik. Det finns en inbyggd dvd-spelare som klarar av Divx och mp3. Utrustat med bl.a. HDMI-utgång för perfekt bild!
http://www.netonnet.se/Images_Site/item_img/se/large/l113620.jpg
kan rekomendera Samsung LE40M87BD
Köpte den själv för ett par veckor sedan. Grymt fin bild. Relativt billig med.
pragmatist
2008-05-01, 09:25
D3500 är en bra maskin men trots allt den enklaste av Sonys Full-HD-paneler. Om du är intresserad av Sony så släng gärna ett öga på de lite mer påkostade panelerna, t.ex. W4000 som går att hitta för under 14,000:-. Ljudsystemet ger förbluffande bra ljud för pengarna tycker jag, men har väldigt begränsat med ingångar. Enligt ryktet går det inte att få ut TV:ns ljud genom högtalarna(!).
Tror nog att D3500 + DZ230 går att hitta någon tusenlapp billigare också om man letar lite.
Scratch89
2008-05-01, 10:08
Tack för tipsen. Jag har dock en begränsad budget; Jag hade tänkt att inte lägga ut mer än runt 18000-20000, då med TV, DVD, hemmabio och ett PS3. PS3 kostar runt 5000, så då har jag alltså 13000-15000 kvar att leka för. Jag ska söka på modellerna ni pratade om, men finns dt något direkt negativt med det jag länkade till? Jag tycker att det var ett grymt pris för en full-HD.
Och ja just ja; jag har presentkort på NetonNet, så det bästa är ju om ni kan hitta något därifrån.
Netonet ger inte pixelgaranti så jag skulle inte köpt en tv därifrån.
The_RobRoy
2008-05-01, 11:19
http://www.pioneer.eu/images/products/plasmatv/pioneer/kuro_pdp_sx_4280d_front_detailpage.jpg
Ska inköpas när jag skaffat ett vettigt boende. Helt överlägsen TV.
"‘KURO’ means black in Japanese. But not just any black. Perfect black.
And in the television world, black is everything.
That’s because black encompasses the entire spectrum of colour. And so, the deepest blacks create the richest colours.
With KURO, our engineers have managed to create black levels that are 80% deeper than previously possible in a flat-screen TV.
What this means is that you now see greater contrast and number of shades between light and dark.
Nuances you perhaps haven’t noticed before are apparent. Angles become sharper. And shadows and depth gain their proper shape and texture, creating true dimensionality.
In short, KURO is a television that will let you see and hear like never before."
http://www.pioneer.eu/images/products/plasmatv/pioneer/kuro_pdp_sx_4280d_front_detailpage.jpg
"‘KURO’ means black in Japanese. But not just any black. Perfect black.
And in the television world, black is everything.
That’s because black encompasses the entire spectrum of colour. And so, the deepest blacks create the richest colours.
With KURO, our engineers have managed to create black levels that are 80% deeper than previously possible in a flat-screen TV.
What this means is that you now see greater contrast and number of shades between light and dark.
Nuances you perhaps haven’t noticed before are apparent. Angles become sharper. And shadows and depth gain their proper shape and texture, creating true dimensionality.
In short, KURO is a television that will let you see and hear like never before."
bra svärta är ett stort plus men det är inte allt.
The_RobRoy
2008-05-01, 11:39
Såg du inte vad som skrevs: "And in the television world, black is everything." ;)
Nä men allvarligt, TV:n är snygg, har grymt mycket bättre betrakningsvinkel än LCD, går att få i full-hd. Sen kickar den alla LCD i svärta. Den enda tekniska nackdelen är att bildytan är reflekterande mot ljus. Så gott som fulländad TV.
Scratch89
2008-05-01, 11:47
Netonet ger inte pixelgaranti så jag skulle inte köpt en tv därifrån.
"... och Sony 100% Pixelgaranti. ".
"... och Sony 100% Pixelgaranti. ".
aha missade det. så bra då.
Guybrush
2008-05-01, 12:05
kan rekomendera Samsung LE40M87BD
Köpte den själv för ett par veckor sedan. Grymt fin bild. Relativt billig med.
... och då vill jag nästan påstå att du har haft flyt. Samsung har väldiga problem med sina mjukvaror och har bristfällig kvalitet, gissningsvis eftersom de pumpar ut apparaterna för snabbt. Jag reklamerade 3 M87:or innan jag blev nöjd och då först efter att ha tvingat mig till en mjukvaruuppdatering på den senaste. Nu är jag dock väldigt nöjd med apparaten.
Jag kommer aldrig mer att köpa en prudukt med Samsungs logga på.
Edit: Med den kunskap jag skaffat mig EFTER mitt köp via diverse forum hade jag köpt SONY.
... och då vill jag nästan påstå att du har haft flyt. Samsung har väldiga problem med sina mjukvaror och har bristfällig kvalitet, gissningsvis eftersom de pumpar ut apparaterna för snabbt. Jag reklamerade 3 M87:or innan jag blev nöjd och då först efter att ha tvingat mig till en mjukvaruuppdatering på den senaste. Nu är jag dock väldigt nöjd med apparaten.
Jag kommer aldrig mer att köpa en prudukt med Samsungs logga på.
Edit: Med den kunskap jag skaffat mig EFTER mitt köp via diverse forum hade jag köpt SONY.
ok. glöm mitt tips då och köp sonyn :D
vad hade du för problem med m87'an då?
har själv inte haft några problem.
edit: vad var det för mjukvaru uppdatering du gjorde och hur kan jag göra det?
Guybrush
2008-05-01, 12:42
ok. glöm mitt tips då och köp sonyn :D
vad hade du för problem med m87'an då?
har själv inte haft några problem.
edit: vad var det för mjukvaru uppdatering du gjorde och hur kan jag göra det?
- På en var det pixelfel
- På en var det väldigt mycket "clouding", dvs stora ljusa blaffor på skärmen pga att bakbelysningen lyser igenom ojämnt. Ser ut som moln, därav namnet.
- En surrade jättemycket när jag sänkte just bakgrundsbelysningen av någon anledning.
Mjukvaruuppdateringen gjordes pga att jag hade vandrande ljusa ränder över skärmen när man använde Scart-ingångarna. Det försvann helt och nu är jag jättenöjd med TV:n. Ränderna uppstod på samtliga apparater jag provade och vi kom överens om i butiken att en uppdatering skulle provas. Jag hade sett att det hade hjälpt på en polares apparat (alltså en till med samma problem).
Men har du inga problem finns ingen anledning att uppdatera. Tvärtom kanske andra konstigheter uppstår. Har du problem med något, ligg på supporten tills de ger med sig. De kan slingra sig som f-n.
*Lite Off Topic detta kanske. Ursäkta till mods*
NiXPhoenix
2008-05-01, 13:20
Så j---a dyr bara. Men visst är det en Pioneer man ska ha om man vill ha det bästa.
Dock så har de en del problem, vissa exemplar piper, sen ska de ha problem med 4:3-läge av det lilla jag läst på Prisjakt/hembio. :(
Ska dock komma en ny generation snart, blir sista där de tillverkat den själva, får hoppas att de flesta problemen blir lösta. 4:3 är asviktigt att det visas rätt för mig, mycket i tv-sändningarna är ju fortfarande i det formatet och det kan aldrig försvinna helt iom att äldre serier är inspelade i det.
Såg du inte vad som skrevs: "And in the television world, black is everything." ;)
Nä men allvarligt, TV:n är snygg, har grymt mycket bättre betrakningsvinkel än LCD, går att få i full-hd. Sen kickar den alla LCD i svärta. Den enda tekniska nackdelen är att bildytan är reflekterande mot ljus. Så gott som fulländad TV.
Reflekterande och reflekterande, glas är bra, lätt att rengöra, man behöver inte vara så försiktig. :) Är ju inte värre än en gammal CRT, eller jo, en riktigt gammal är ju välvd men själv har jag en Philips med helt platt glasyta, man kan se sig själv rätt bra när det är svart men man vänjer sig. :thumbup:
NiXPhoenix
2008-05-01, 13:21
Nej, men bra bild när man tittar på vanlig tv borde vara nästan allt då det är vad de flesta gör. Där faller de flesta av era LCDs platt.
Guybrush
2008-05-01, 13:44
Det är alltid svårt att be om råd gällande platt-tv. Det brukar sluta med pajkastning mellan plasma- och LCD-anhängarna.
Det finns för- och nackdelar med båda tekniker. Själv föredrar jag LCD eftersom jag vill koppla in diverse grunkor såsom PC, blivande TV-spel osv. Då är en LCD, som dessutom brukar var bättre utrustad med ingångar, bättre enligt mig.
Gällande svärta tycker jag att det är viktigt, och det går faktiskt att få en LCD med sjyst svärta idag. Där är en blank skärm the shit. Nackdelen är att de reflekterar mer.
The_RobRoy
2008-05-01, 14:48
Så j---a dyr bara. Men visst är det en Pioneer man ska ha om man vill ha det bästa.
Dock så har de en del problem, vissa exemplar piper, sen ska de ha problem med 4:3-läge av det lilla jag läst på Prisjakt/hembio. :(
Ska dock komma en ny generation snart, blir sista där de tillverkat den själva, får hoppas att de flesta problemen blir lösta. 4:3 är asviktigt att det visas rätt för mig, mycket i tv-sändningarna är ju fortfarande i det formatet och det kan aldrig försvinna helt iom att äldre serier är inspelade i det.
Jo den är galet dyr, när ska nya modellen släppas? Kan ju tänkas att de gamla reas ut när den nya serien kommer :)
pragmatist
2008-05-01, 16:17
Tack för tipsen. Jag har dock en begränsad budget; Jag hade tänkt att inte lägga ut mer än runt 18000-20000, då med TV, DVD, hemmabio och ett PS3. PS3 kostar runt 5000, så då har jag alltså 13000-15000 kvar att leka för. Jag ska söka på modellerna ni pratade om, men finns dt något direkt negativt med det jag länkade till? Jag tycker att det var ett grymt pris för en full-HD.
Och ja just ja; jag har presentkort på NetonNet, så det bästa är ju om ni kan hitta något därifrån.
Nej, det är verkligen inget fel på D3500, jag tänkte väl mer som så att eftersom steget upp till nästa modell är så litet så kan det vara värt att se om man upplever att det är någon skillnad på dem. W4000 har samma panel som D3500, men 10 bitars bildbehandling och annat smått och gott.
Om jag var du skulle jag satsa på bästa möjliga TV och en PS3:a i nuläget, ett surroundsystem kan du alltid köpa till senare.
Scratch89
2008-05-01, 17:19
Det är så jag tänkt att göra också, faktiskt. Däremot är jag inte såpass teknikintresserad att jag vet vad 10 bitars bildbehandling är. :em:
Hur många brukar det vara? Går det att äta? :D
NiXPhoenix
2008-05-01, 19:17
Det är så jag tänkt att göra också, faktiskt. Däremot är jag inte såpass teknikintresserad att jag vet vad 10 bitars bildbehandling är. :em:
Hur många brukar det vara? Går det att äta? :D
Har att göra med färgerna, färgdjupet. Fler bitar, fler nyanser av färger. Men det är nog inget som är så där jätteviktigt, svårt att se skillnad mellan t ex 8 och 10 bitar i de flesta fall, däremot är det en stor fördel om skärmen är någorlunda rätt inställd så att färgerna är så pass naturtrogna som möjligt. Detta kan man se exempel på i en butik eller ett LAN när man ser många skärmar samlade som visar samma bild, färgerna kan se helt olika ut.
Gamla CRTer har vad jag vet möjlighet att visa ett väldigt brett färgspektra, majoriteten av dagens LCDer ligger klart efter på den punkten. Speciellt i grönt har de ett något begränsat "färgområde".
Observera att jag inte är helt säker på vad jag pratar om, kan ha cyklat vilse. ;)
NiXPhoenix
2008-05-01, 19:21
Jo den är galet dyr, när ska nya modellen släppas? Kan ju tänkas att de gamla reas ut när den nya serien kommer :)
Finns så många olika modeller av 42-tum tycker jag, men alla verkar gå att få tag i för max 20k nu. De flesta butiker verkar ha genomfört den sänkningen redan vid årsskiftet även om jag sett att t ex Elgiganten sänkte alldeles nyss med ganska mycket.
Vet inte när det kommer nytt men slutet av sommaren, nån gång under hösten lär inte vara en speciellt djärv gissning. ehh, oprecist så det förslår...
NiXPhoenix
2008-05-01, 19:44
....
Gamla CRTer har vad jag vet möjlighet att visa ett väldigt brett färgspektra, majoriteten av dagens LCDer ligger klart efter på den punkten. Speciellt i grönt har de ett något begränsat "färgområde".
...
Exempel på detta, säg att du är naturfotograf och tar mycket bilder i skog och mark, gröna träd, gräs, härligt grön mossa osv.
Då kan du nog se en klar skillnad på en vanlig platt datorskärm versus gammal CRT eller hur det såg ut i verkligheten.
Detta förutsatt att skärmarna är korrekt inställda, är de inte det blir skillnaderna än större.
Finns bättre LCDer att köpa som ger 10 eller tom 12 bitars färgdjup men de är ovanliga och kostar rätt mkt.
Vanligaste skärmtypen för platta datorskärmar tror jag faktiskt har så lite som 6 bitars färgdjup. För TV 8 antar jag.
The_RobRoy
2008-05-01, 19:45
Finns så många olika modeller av 42-tum tycker jag, men alla verkar gå att få tag i för max 20k nu. De flesta butiker verkar ha genomfört den sänkningen redan vid årsskiftet även om jag sett att t ex Elgiganten sänkte alldeles nyss med ganska mycket.
Vet inte när det kommer nytt men slutet av sommaren, nån gång under hösten lär inte vara en speciellt djärv gissning. ehh, oprecist så det förslår...
Kollade upp det själv, Generation 9 släpps nu till Juni. Verkar gå att köpa billigt(are) ifrån UK också!
Ryktas om ett pris på 35k i Sverige för 50" 1080p. Om man kan få dom för totalt 30k jämnt ifrån UK vore det ju guld.
Grymt pris på Samsung 50" plasma på komplett nyligen förövrigt.. 9999kr.
NiXPhoenix
2008-05-01, 21:36
Kollade upp det själv, Generation 9 släpps nu till Juni. Verkar gå att köpa billigt(are) ifrån UK också!
Ryktas om ett pris på 35k i Sverige för 50" 1080p. Om man kan få dom för totalt 30k jämnt ifrån UK vore det ju guld.
Grymt pris på Samsung 50" plasma på komplett nyligen förövrigt.. 9999kr.
50" lär ju vara bra om man verkligen se att man kollar på 1080, men tänk på att det är jäkligt stort för vanlig tv-bild, man ser lättare att det är dålig kvalité.
Redan i juni, som tusan. Hoppas de löst sina problem bara, och att vanliga tv-bilden är intakt och inte försämrad, är nog svårt att få den bättre. :)
Vad har du för tv-leverantör? Tror mig läst nåt om att du planerade lägenhetsköp, kanske inte köper det utifrån tv-lev. men skadar inte att ha det i bakhuvudet. ;) Bästa är ju om du har balkong och kan ha CD, fast Comhem har nog så bra bild egentligen. Jag skulle akta mig för Fele2 om du hittar en förening som har dem.
The_RobRoy
2008-05-01, 21:49
50" lär ju vara bra om man verkligen se att man kollar på 1080, men tänk på att det är jäkligt stort för vanlig tv-bild, man ser lättare att det är dålig kvalité.
Redan i juni, som tusan. Hoppas de löst sina problem bara, och att vanliga tv-bilden är intakt och inte försämrad, är nog svårt att få den bättre. :)
Vad har du för tv-leverantör? Tror mig läst nåt om att du planerade lägenhetsköp, kanske inte köper det utifrån tv-lev. men skadar inte att ha det i bakhuvudet. ;) Bästa är ju om du har balkong och kan ha CD, fast Comhem har nog så bra bild egentligen. Jag skulle akta mig för Fele2 om du hittar en förening som har dem.
Jag har haft projektor sen 2004 med 88" 720p, så är van vid stor bild. 50" känns lite litet egentligen ;)
Men 60" TVn är verkligen för dyr, så det blir sannolikt 50". Orkar inte med stöket med projektor längre.
Har inte hittat något nytt boende än *grr* Får se hur det går..
NiXPhoenix
2008-05-01, 22:05
Aha, projektor, coolt. Låter som du inte tittar alltför mkt på tv då eller?
The_RobRoy
2008-05-01, 22:24
Aha, projektor, coolt. Låter som du inte tittar alltför mkt på tv då eller?
Inte direkt. Mest nerladdade serier och film.
novaline
2008-05-01, 23:06
Inte direkt. Mest nerladdade serier och film.
hur blir egentligen kvaliten om du kikar på t ex simpsons som du tankat ner med projektor modell 60-100tum?
The_RobRoy
2008-05-01, 23:08
hur blir egentligen kvaliten om du kikar på t ex simpsons som du tankat ner med projektor modell 60-100tum?
Serier, ala Xvid 350 Mb fil, såg jag nästan enbart framför datorskärmen, blir rätt horibelt på 88". Highdef serier blir riktigt schyst såklart. Simpsons kollade jag på datorn.
Överlag gillar jag att kolla serier vid datorn, kan multitaska lite och surfa samtidigt, msn osv.
novaline
2008-05-01, 23:10
Serier, ala Xvid 350 Mb fil, såg jag nästan enbart framför datorskärmen, blir rätt horibelt på 88". Highdef serier blir riktigt schyst såklart. Simpsons kollade jag på datorn.
Överlag gillar jag att kolla serier vid datorn, kan multitaska lite och surfa samtidigt, msn osv.
var själv i tankar att köpa en projektor, men då jag till 80% kikar på klipp som inte är dvd köpte jag en plasma 42" istället, var nog tur det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.