Visa fullständig version : Lejonsnopp, farligt för kvinnliga soldater?
Nitrometan
2007-12-13, 15:11
I Studio Ett i P1 efter 17 idag:
Nordic Battle Group
Det lejon som är symbolen för Nordic Battle Group har blivit av med sin snopp. Detta efter att några kvinnliga soldater anmält lejonet till EU-domstolen. Konstnären bakom lejonet är arg över snöpningen: det ska vara en kraftfull och ståtlig symbol, tycker han.
Försvaret säger att det är gjort "med hänsyn till kvinnors särskilda utsatthet i krig".
Men lejonet fick ha manen kvar?
Vad är problemet med lejonsnoppen?
Slartibartfast
2007-12-13, 15:16
Bild på snåpen? *popcorn*
Sverige måste vara världens mest korkade land. No offence. :D
jag blir så jäkla förbannad, vilket pucko som helst ser att det är en tofs från knäet
http://www.hallekis.com/xx071012-nbg.jpg
den ska ändå göras om för nu går lejonet bakåt vilket är fel men ändå. (lejonet sitter på fel axel på bilden)
Dom har kastrerat Finlands nationalsymbol. Vad säger 130kg_finsk_sisu om det?
Alltså... Sverige, för helvete.
Bild på snåpen? *popcorn*
Sverige måste vara världens mest korkade land. No offence. :D
http://www.mil.se/photo.php?id=136473&aid=12793
jag blir så jäkla förbannad, vilket pucko som helst ser att det är en tofs från knäet
den ska ändå göras om för nu går lejonet bakåt vilket är fel men ändå. (lejonet sitter på fel axel på bilden)
Jag ser ingen dase? :S :confused:
Eller är det ett skämt på radion? Eller? Va? Men man skämtar väl inte i P1?
Jahaja... sånt här blir man ju stolt över.
Jag ser ingen dase? :S :confused:
tofsen på knäet;)
what? vadå för snopp? det är ju en knätofs ffs. har den en till snopp på andra knäet då eller? ;)
Det ser faktiskt ut som två toffsar, en från vardera knä. Eller så har dom redan tagit bort den från bilden på mil.se.
det finns mer. Sveriges nya terrängfordon RG32M "galten" blev det ju uppståndelse över också för galten är ju det manliga svinet och det är inte könsneutralt att försvarsmakten har ett fordon med smeknamnet galten
Found it:
http://tv4nyheterna.se/1.227894/nyheter/2007/12/13/lejon_avsnoppat_pa_svenska_uniformer?commentId=19. 28715
Ser faktiskt lite läskigt ut med snorren :)
tofsen på knäet;)
Vadå ska det där föreställa dasen?
Så ni menar att Nordic Battle Group har sin logo ifrom av ett lejon (drake?) med halv meters dase med tofs på bara ena knäet och hållandes en kvist i ena handen och ett svärd i andra?
Edit: Thx Snafu, nu fattar jag.
Ja det ser faktiskt rätt så läbbigt ut, onödig. Bättre utan dasen faktiskt.
Nitrometan
2007-12-13, 15:23
Öh. Var är kuken?
Den är ju borta. Den fanns i originalet. Men inte sen när den kom i bruk.
Konstnären rasar.
Faktiskt. Snyggare utan ju.
Found it:
http://tv4nyheterna.se/1.227894/nyheter/2007/12/13/lejon_avsnoppat_pa_svenska_uniformer?commentId=19. 28715
Haha, han har ju ribba.
Found it:
HAHA! ja jävlar. bånge har den också :D
men jag trodde att lejon hade större snåpar än så... :confused:
Haha, han har ju ribba.
Ja, hade han haft en..uhm....."penis vilar på pungsäcken" ala Slarti hade det nog varit mer OK.
Nitrometan
2007-12-13, 15:26
Haha, han har ju ribba.
Nej. En lejonsnopp ligger längs magen. Titta på lejonets anatomi.
HAHA! ja jävlar. bånge har den också :D
men jag trodde att lejon hade större snåpar än så... :confused:
Ja faktiskt :)
den där bilden har ja inte ens sett, jag har haft den där bilden sparad på datorn sen märket blev officielt och jag har inte den där pitten på mitt märke. Det jag hörde var att märket som bärs på uniformen också skulle bytas ut p.g.a. att man kunde misstolk tofsen som en pitt men ack så fel det verkar.
Nej. En lejonsnopp ligger längs magen. Titta på lejonets anatomi.
Har inga lejon i närheten att titta på, men brukar de inte även gå på alla fyra? Man har här gjort ett lejon som ska likna en mänsklig soldat, och då är det klart att det är provocerande att han har bånge. Jag tror att en liten diskret sport-snopp skulle varit betydligt mer godtagbart.
Slartibartfast
2007-12-13, 15:40
Aha, ok. Ser ju betydligt bättre ut utan snåpen. Ful snåp.
Dom har kastrerat Finlands nationalsymbol. Vad säger 130kg_finsk_sisu om det?
Jag förstår inte varför finland har lejon som nationalsymbol? Varför inte ett djur som faktiskt finns i landet, som en farm-mink eller bisamråtta?
Heraldiskt så gavs sköldar utan penis till dem som förrått kronan.
Grattis till bataljonen med ett märke för landsförrädare.
Fast, jag bryr mig inte särskilt, symbolen var rätt ful med snoppen, estetik före historik?
bertbert
2007-12-13, 16:05
Äsch damerna skulle krävt en rejäl metallvagina på baskern istället!
Äsch damerna skulle krävt en rejäl metallvagina på baskern istället!
Eller åtminstone ett större organ på lejonet.
bertbert
2007-12-13, 16:11
Eller åtminstone ett större organ på lejonet.
:thumbup:
Aha, ok. Ser ju betydligt bättre ut utan snåpen. Ful snåp.
Jag förstår inte varför finland har lejon som nationalsymbol? Varför inte ett djur som faktiskt finns i landet, som en farm-mink eller bisamråtta?
England har lejon som nationalsymbol också och jag tänkte precis samma sak. Sen hörde jag häromåret att lejonskelett hade hittats i the tower eller vart det nu var. Jag misstänker att kungligheterna helt sonika fixade dit lite lejon.
Det kanske hände i Finland också?
Deceiver85
2007-12-13, 16:28
Finlands statsvapen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_statsvapen)
"Vapnet är känt sedan 1580-talet. Kroksabeln som trampas ned av lejonet symboliserar Ryssland eller Novgorod – det vill säga hotet österifrån, medan det raka svärdet som lejonet svingar står för Västerlandet. "
NiXPhoenix
2007-12-13, 16:34
Han har ju nåt från varje knä... Knappast att lejon har två snoppar. :D
varför ritade dom dit en k*k på logon till att börja med?
edit: såg nu Konstnären bakom lejonet är arg över snöpningen: det ska vara en kraftfull och ståtlig symbol, tycker han.
Sverige blir nog först med att forska fram människor som kan själv reproduceras. :thumbup:
Han har ju nåt från varje knä... Knappast att lejon har två snoppar. :D
Ett tips från coachen. Ofta är det bra att läsa tråden innan man svarar, det kan ha kommit fram information som belyser ämnet ytterliggare. Bra att veta för framtiden.
Finlands statsvapen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlands_statsvapen)
"Vapnet är känt sedan 1580-talet. Kroksabeln som trampas ned av lejonet symboliserar Ryssland eller Novgorod – det vill säga hotet österifrån, medan det raka svärdet som lejonet svingar står för Västerlandet. "
Men titta, dom har ju en snorre på sitt lejon! Något stiliserad, men ändå.
Varför inte ha en kvinnlig lejoninna som symbol rakt av? :D
jontahontas
2007-12-13, 18:23
fy helvete vad pinsamt
Liten Men Fet
2007-12-13, 19:06
Är det inte bäst vi avsnoppar alla soldater också? Dom är ju inte könsneutrala och folkgrupperna som ska ha hjälp i afrika kan ju bli rädda, män är ju djur.
Sen borde vi faktiskt ta bort kanonen på stridsfordon 90 för den kan misstolkas för en snopp.
Är det inte bäst vi avsnoppar alla soldater också? Dom är ju inte könsneutrala och folkgrupperna som ska ha hjälp i afrika kan ju bli rädda, män är ju djur.
Sen borde vi faktiskt ta bort kanonen på stridsfordon 90 för den kan misstolkas för en snopp.
Ja, för det är samma sak.
Sverige blir nog först med att forska fram människor som kan själv reproduceras. :thumbup:
:laugh: :laugh:
Ja, för det är samma sak.
Typ.
130kg finsk sisu
2007-12-13, 19:29
Vad jag säger att de kastrerat lejonet?
Gott så...
Lejonet gillar främst att vara passiv...
Vad jag säger att de kastrerat lejonet?
Gott så...
Lejonet gillar främst att vara passiv...
Bra sagt!
:thumbup:
Först när man bara såg toffsen tyckte jag det var sjukt löjligt men när man ser en halvhård penis på lejonet så är de la okej att ta bort den. Eller så ger man damerna i ett lejon utan man och snopp men med tuttar.
http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_234/conversionFormat_4/scope_4/ImageVaultHandler.aspx
det är redan gjort;)
http://www.fmv.se/ImageVault/Images/id_234/conversionFormat_4/scope_4/ImageVaultHandler.aspx
det är redan gjort;)
Men dom där brukar man väl stoppa på en "låtsas dase" så att det inte ska vara så uppenbart att det är en tjejvagn? (Eller att det är en rätt viktig vagn)
Hörde precis konstnären respektive försvarsmakten uttala sig i reprisen av eftermiddagens Studio Ett; måste säga att ingen av dem kunde sägas "ta hem segern" i åsiktskriget.
Edit: Att bilden väl inte direkt visar någon "lejonsnorre" utan snarast vad som verkar vara en högst mänsklig dito får väl skrivas på traditionens konto; många heraldiska djur har ju inte alltför mycket gemensamt med sina levande släktingar, dels p.g.a. stiliseringen (inte steriliseringen), dels p.g.a. att det rätt ofta var så att heraldikerna på den tiden det begav sig inte hade den blekaste aning om hur djuret såg ut (det finns bl.a. något egendomligt antilopdjur med snabel som får en att undra vad konstnären hade rökt innan han började rita).
Hörde precis konstnären respektive försvarsmakten uttala sig i reprisen av eftermiddagens Studio Ett; måste säga att ingen av dem kunde sägas "ta hem segern" i åsiktskriget.
Så vi är överrens om att den var en liten rackare?
Men dom där brukar man väl stoppa på en "låtsas dase" så att det inte ska vara så uppenbart att det är en tjejvagn? (Eller att det är en rätt viktig vagn)
stämmer
Schysst, nu förespråkar vi könsstympning istället... Bra jobbat.
Har inga lejon i närheten att titta på, men brukar de inte även gå på alla fyra? Man har här gjort ett lejon som ska likna en mänsklig soldat, och då är det klart att det är provocerande att han har bånge. Jag tror att en liten diskret sport-snopp skulle varit betydligt mer godtagbart.
Bah. Lejonet skulle haft en snorre som fortsatte ner till knäet, fan ända ner till tårna. Då skulle fienden förstå hur mäktig den Svenska krigsmakten är.
Du vill inte mucka med soldater som kan halshugga dig med sin penis om de får ribba.
Viktor_Balck
2007-12-14, 00:23
"De kvinnliga soldaterna i den svenska utlandsstyrkan ville inte ha ett lejon med snopp som förbundstecken och klagade i EU-domstolen"
Vilka töntar, feminister är dom säkert också.
Satan säger jag bara.
Nu tror jag inte en lejonsnopp påverkar soldaterna eller deras förmåga att lösa uppgifter i någon riktning. Det tråkiga är väl att någon anser att det ska ta upp tid och pengar att bry sig.
Snoppen ser pubertalt dittecknad ut, ingen förlust direkt. Förresten hoppas jag att alla är feminister utan att vara det på något löjligt snopp-fokuserat sätt utan på ett likalönförlikaarbete-sätt.
Liten Men Fet
2007-12-14, 02:40
Det som förvånar mig är att soldater som valt att söka till utlandstjänst som har stor chans att placeras som första mission, i mer eller mindre stridande roll, i ett nytt missionområde väljer att fokusera på märket dom har på armen.
När jag åkte, på en mycket mindre riskfylld mission, så var märket på armen inget vi funderade över. Vi fokuserade på uppgiften på plats och försökte bygga en sammansatt grupp där vi kunde räkna med att alla pallade om det gällde livet.
Men jag är väl trångsynt som inte ser det viktiga i en fyra mm snopps vara eller inte vara, relativt allt som händer runt i kring.
Liten Men Fet
2007-12-14, 02:49
Sen det här förstår jag inte riktigt:
"med hänsyn till kvinnors särskilda utsatthet i krig"
Vad jag vet så är det mest män som blir mördade och nerskyfflade i massgravar i de folkmord som ägt rum på tex balkan.
Jag hade förståt kritiken om det stått: "Snoppen är fånig och förpubertal"
Jag hade inte haft några problem att åka iväg på en fredsbevarande mission med ett märke på armen som hade både bröst och vagina.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.