handdator

Visa fullständig version : Insulinresistans och snabba kolhydrater

supremo
2003-05-04, 11:54
Jag läste en artikel som handlade om att mycket intag av snabba kolhydrater, som gjorde att insulinkurvan fick en spik, kan i längden leda till insulinresistans.
Hur är det med detta efter träning?
Är det samma sak där isf?
Att de snabba kolhydrater man intar efter träning i längden kan leda till insulinresistans, ren teoretiskt alltså.

Vänskap
2003-05-04, 12:10
De som drabbas av åldersdiabetes har ju käkat alltför snabba kolhydrater dagligdags under ett halvt liv.
Ett litet träningsmål kan knappast utgöra någon fara.

-GP-
2003-05-04, 12:10
Antagligen kommer inte ett mål om dagen med högt GI att påverka insulinkänsligheten nåt märkvärt, om man i övrigt äter mat med någorlunda lågt GI vill säga.

Och om man nu äter mycket snabba kolhydrater under dagen, så kan man insulinkänsligheten förbättras genom att börja äta långsammare kolhydrater i stället. Träning förbättrar känsligheten också. Så ät rätt och träna på!
:eating: :bpump: :thumbup:

John M
2003-05-04, 15:04
Hur är det med mjölk som har ett högt II, kan det också öka chanserna för insulinresistans? Jag dricker alltid typ en havliter till varje måltid.

supremo
2003-05-04, 15:21
Som jag sa ovan menar jag teroretiskt.
Skulle det ren teoretiskt gå att bli insulingresistens på efterträningsmålet?

-GP-
2003-05-04, 15:26
Mycket bättre att veta saker rent teoretiskt än rent praktiskt eller?! :booty: ;)

Tror inte att det är så, inte ens rent teoretiskt...

Däremot kommer du antagligen att vara något mindre insulinkänslig nästföljande måltid efter träningsmålet pga de snabba kolhydraterna, s.k. second-meal-effect!

Tanman
2003-05-05, 09:10
Nej, insulinresistens beror på att man har för mycket insulin i blodet under för lång tid så de receptorer som känner av insulinhalten blir okänsliga och behöver mer och mer insulin för att reagera och släppa in näring till cellen.

Efter träning kan cellerna ta upp näring helt utan insulin och/eller med väldigt litet insulinpåslag så de snabba kolhydraterna ger litet/inget insulinpåslag efter träning, så det är bara att äta på utan oro för insulinresistens.

Bamse
2003-05-06, 18:30
En fråga angående insulin / snabba kolhydrater.

Ponera att man intager Sloow Carbs eller liknande "Low GI"-sportdryck (eller varför inte en vanlig måltid) timmarna innan träning.

Då håller man ju blodsockret / insulinet på en schysst nivå. Dock kanske lite väl lågt för att utnyttja aktuell insulin-nivå till att trycka in lite kreatin en stund innan passet?

Sååå... Om man då väljer att ta lite (inte alls samma mängd som Low GI-drycken eller måltiden nån timme tidigare) snabba kolhydrater i samband med kreatinet torde ju kreatinupptaget förbättras?

Min fråga blir nu följande:

När de snabba kolhydraterna (som togs till kreatinet) är "processade"/förbrukade.... återgår då blodsockret till tidigare nivå?

Dvs. kan man - efter det lilla "insulin-hokus pokusandet" i samband med kreatinet - fortsätta att utnyttja de fördelar som de långsamma kolisarna gav innan man intog de snabba kolisarna?

Eller orsakar intaget av snabba kolhydrater allt för stora störningar, så att säga?

(Antar att chanserna till att min teori fungerar i praktiken är större om det är en "vanlig" måltid man intagit, eftersom utsöndringen av blodsocker hålls jämn under en lång tid om den "har lite" att arbeta med så att säga? I stället för "pulvermat".)

(Fan, jag förklarar som en kratta ikväll och klandrar er inte om ni inte förstår vad jag menar).

Grahn
2003-05-07, 16:05
Lite mer nyfiken på hur en low GI dryck fungerar.....fruktos månne?

Bamse
2003-05-07, 16:11
Originally posted by Grahn
Lite mer nyfiken på hur en low GI dryck fungerar.....fruktos månne?

Jo... Fairings Sloow Carbs (GI 52 eller nåt sånt) består väl till stor del av fruktos.

Grahn
2003-05-07, 16:19
Isf ser jag inte poängen med den, varför mätta levern med kolhydrater innan träning? Det är väl energi till musklerna man är ute efter?

För att insulinet ska stiga så kan du ju använda protein innan träning, om det nu är just insulinet som hjälper kreatinet är inte helt säker på att det var så det var då små mängder kolhydrater oavsett hastighet inte ger några fantastiska insulin eller blodsockerpåslag såvitt jag vet.

Men om du äter innan träning så kommer du ju att få både kolhydrater och stort insulinpåslag om det är en normal måltid med fett, kolhydrater och protein.

Lopezzo
2003-06-29, 12:03
Alltså. Skall man eller skall man inte ta snabba kolhydrater till kreatinet innan träningen? Jag fattar fortfarande inte....
Och hur mycket???

Lopezzo

Callek
2003-06-29, 12:18
Originally posted by Lopezzo
Alltså. Skall man eller skall man inte ta snabba kolhydrater till kreatinet innan träningen? Jag fattar fortfarande inte....
Och hur mycket???

Lopezzo

Jag tar bara Kreatin efter träningen, blandar det med gainern och prottepulvret i shakern...Funkar kanon, då behöver man inte tänka på snabba kollisar heller när man tar det med en gainer.