handdator

Visa fullständig version : Hammercurls före bicepscurls

JohnRick
2007-12-13, 09:10
Just det.

I nuläget har jag ett schema som tillåter ett renodlat armpass, där jag av naturliga skäl slänger in både vanliga curls och hammercurls. Jag vill kunna ta ut brachioradialis duktigt. Vanligtvis körs det för min del raka stångcurls före hammercurls med hantlar. Frågan är om det inte vore smartare att börja med hammercurls då denna rörelse både tar brachioradialis, brachialis och biceps, sedan fortsätta med stångcurls som kramar ur det sista ur biceps? Om än man har tendensen att gå "inifrån och ut" har jag ändå resonerat kring att lägga upp det så med tanke på hur många muskler som aktiveras vid respektive rörelse.

Vad är annars alternativen? Kanske köra ytterligare hammarcurls på ryggdagen, för att sedan köra min nuvarnade rutin då jag kör armar?

pragmatist
2007-12-13, 11:15
Självklart kan du köra så om du vill det. Anledningen till att folk inte gör det är väl antagligen att de gillar (av ego-skäl) att stångcurla så mycket som möjligt och det kan de inte göra om armarna redan är uttröttade av en föregående övning.

Martin Löwgren
2007-12-13, 12:05
Jag rekomenderar hammercurls efter all annan bicepsträning så att biceps redan är totalt uttröttad och man är då tvungen att använda brachioradilis till max.

Ganymedes
2007-12-13, 12:54
Jag rekomenderar hammercurls efter all annan bicepsträning så att biceps redan är totalt uttröttad och man är då tvungen att använda brachioradilis till max.

Slänger till en mer eller mindre nödvändig +1 på den. Så kör jag själv och tycker att det har fungerat bäst för mig.

jwzrd
2007-12-13, 12:57

Hur tänker du då? Menar du att den ligger i din arm och fiser förnöjt på sin divan trots att hanteln stannar halvvägs upp för att du är slut?

JohnRick
2007-12-13, 13:00
Slänger till en mer eller mindre nödvändig +1 på den. Så kör jag själv och tycker att det har fungerat bäst för mig.

Varför då inte resonera likadant kring t ex ryggträning? Att ta ut biceps fullständigt först så är man tvungen att använda lats/trapezius/rhomboids till max?

mjukglass
2007-12-13, 13:13
Intressant fråga men glöm inte främre/bakre brachioradialis, inre/yttre brachialis och övre/undre biceps. Alla dessa måste ju också tränas specifikt med vridkalibrering, position i förhållande till huvudstaden, musikval, hantag, underlag, lufttryck och tid på dygnet.

Ganymedes
2007-12-13, 13:15
Varför då inte resonera likadant kring t ex ryggträning? Att ta ut biceps fullständigt först så är man tvungen att använda lats/trapezius/rhomboids till max?

Jag tycker att det är svårare att pricka ryggen rätt om man redan är trött i armarna. Kanske är min teknik som brister? Att köra hammercurls är (för mig) finlir som duger med lite lättare vikter och går då utmärkt att köra enligt ovan nämnda ordning. Det var dock inte jag som motiverade ordningen med att biceps skulle "vila" vid hammercurls. Jag +1'ade bara på ordningen.

JohnRick
2007-12-13, 13:57
Jag tycker att det är svårare att pricka ryggen rätt om man redan är trött i armarna. Kanske är min teknik som brister? Att köra hammercurls är (för mig) finlir som duger med lite lättare vikter och går då utmärkt att köra enligt ovan nämnda ordning. Det var dock inte jag som motiverade ordningen med att biceps skulle "vila" vid hammercurls. Jag +1'ade bara på ordningen.

Jag vet att du bara plusettade, jag kom enbart att quota på måfå.
Min poäng är mest att: i stället för att helt fokusera på att köra de större muskelgrupperna före de mindre, vilket iofs är helt logiskt, så tänker jag mer att först lägga krutet på de grupper som använder fler synergister, medan de muskelgrupper som är mest oberoende av andra kommer sist. Nu applicerar jag ju bara det här på hammercurls, men...

Martin Löwgren
2007-12-13, 13:58

Exakt. Hammercurls är finlir, vilket väldigt få förstår, utan de brunkar på med mer vikt än i hantelcurls.

Angående biceps före rygg så har jag träffat en hel del som kör efter den principen, inte jag själv dock.

Martin Löwgren
2007-12-13, 13:59
Intressant fråga men glöm inte främre/bakre brachioradialis, inre/yttre brachialis och övre/undre biceps. Alla dessa måste ju också tränas specifikt med vridkalibrering, position i förhållande till huvudstaden, musikval, hantag, underlag, lufttryck och tid på dygnet.

:thumbup:

Teoretikerna i gymvärlden är dom roligaste :thumbup:

bertbert
2007-12-13, 14:01
:thumbup:

Teoretikerna i gymvärlden är dom roligaste :thumbup:

Jag anar en "viss" ironi i ursprungsinlägget... :D

Martin Löwgren
2007-12-13, 14:01
Hur tänker du då? Menar du att den ligger i din arm och fiser förnöjt på sin divan trots att hanteln stannar halvvägs upp för att du är slut?

Brachioradilis är i stort sett inaktiv om handleden hålles i en supinerad position under en hantelcurl. Helt inaktiv blir den aldrig men långt ifrån aktiv är den.

Vad var det du inte förstod med det? Biomekanik är faktiskt rätt simpelt.

Martin Löwgren
2007-12-13, 14:03
Jag anar en "viss" ironi i ursprungsinlägget... :D

Jag med *flex*

Man ska dock komma ihåg att dessa personer finns på riktigt :angel:

jwzrd
2007-12-13, 14:08
Brachioradilis är i stort sett inaktiv om handleden hålles i en supinerad position under en hantelcurl. Helt inaktiv blir den aldrig men långt ifrån aktiv är den.

Vad var det du inte förstod med det? Biomekanik är faktiskt rätt simpelt.

Om du istället förutsätter att jag förstår biomekanik och funderar på mitt svar en gång till. Alla rörelser där både biceps och brachioradialis kan utveckla kraft (samtidigt), så kommer även båda att utveckla maximal kraft givet en vikt som är tung nog eller ett uttröttande antal repetitioner. Allt som sker om du uttröttar den ena parten då, är att den parten får en massa träning först (vilket ju är bra om du vill ha den parten större); sen får du en lägre arbetsvikt i nästföljande övning. Du kan lita på att båda kommer att arbeta maximalt dock.

JohnRick
2007-12-13, 14:24

All witty-ness aside så har de faktiskt gjort lekmannastudier på musikval i träningslokaler. Såklart. En av de enklare är ju den som SVT's "Musikministeriet" uppmärksammade (vilket jag förutsätter att alla härinne såg, men som jag inte kan länka till) där man gjorde folkmusikversioner i bandsättning av E-types alster och tillsatte en box-klass e.d. Det här är ju inte utslagsgivande, för variablerna är ju inte tillräckligt isolerade, och definitionerna är ju minst sagt vaga - men ni fattar poängen.

Jag antar vidare att våra muslimska vänner under vissa perioder måste vända sig i en viss riktning ung. fem ggr/dag, vilket kan fucka upp saker om man står fel i en Smith t ex.

pragmatist
2007-12-13, 14:29
Egentligen så borde det ju vara övningar som isolerar biceps brachii som är "finlir" och övningar som aktiverar alla tre muskelgrupper (brachioradialis, brachialis och biceps brachii) som man ska lägga krut på. Vanligen så prioriterar man ju t.ex. knäböj framför benspark enligt just den principen.

JohnRick
2007-12-13, 17:43
Egentligen så borde det ju vara övningar som isolerar biceps brachii som är "finlir" och övningar som aktiverar alla tre muskelgrupper (brachioradialis, brachialis och biceps brachii) som man ska lägga krut på. Vanligen så prioriterar man ju t.ex. knäböj framför benspark enligt just den principen.

PRECIS det som är den springande punkten i mitt resonemang.

bertbert
2007-12-13, 18:19

Någon övning som isolerar biceps brachii och involverar böjning av armbågsleden är dock svår att finna.

Sheogorath
2007-12-13, 18:40

Jag får för en gångs skull gå emot Martin här och hålla med dig.

+1

Jag har slutat tro på föruttöttning. Det verkar snarare vara så att det är den svagaste muskeln i muskelkedjan som får mest stryk vid kombinerar arbete. Och det gäller oavsett av vilken anledning den är svag. Vid chins t.ex. Du får mest träningsvärk i brachioradialis och biceps brachii tills det att de har blivit starka nog för att ryggen ska kunna jobba maximalt. Nybörjare får mest träningsvärk i underarmarna oavsett övning tills dessa stärkts upp o.s.v.

tobbe88
2007-12-13, 20:30
Har ni kommit fram till något svar? Låter som det kan vara vettigt att variera ordningen på övningarna.

Martin Löwgren
2007-12-13, 21:30
Har ni kommit fram till något svar? Låter som det kan vara vettigt att variera ordningen på övningarna.

*popcorn*

Jag vet faktiskt inte. Jag tror på min teori men köper de andras oxå. Personligen blir jag aldrig trött i brachioradialis efter biceps träning och kan då köra den muskeln efter som ren underarmsträning. Köttar man bara på förstår jag att det är lätt att koppla in alla tre (hur viktigt det är vet jag inte).

Jag skulle lägga brachioradialis och underarmsträning separat efter min biceps träning men säger inte att det är de bästa.

Angående lårmuskelträning så är det lite andra förhållanden där som vi kan ta i en annan tråd.

bertbert
2007-12-13, 21:41
Det finns inget vettigt svar på i vilken ordning man ska köra saker, eller någon särdeles logisk motivation. Kör det i den ordning som känns bra. OM jag skulle få för mig att specifikt träna biceps skulle jag köra helheten först och sedan detaljerna, t ex bicepscurl med skivstång före kanske hammercurl eller ännu hellre omvänd bicepscurl.

Det lär knappast ha avgörande betydelse

JohnRick
2007-12-13, 21:45
*popcorn*

Jag vet faktiskt inte. Jag tror på min teori men köper de andras oxå. Personligen blir jag aldrig trött i brachioradialis efter biceps träning och kan då köra den muskeln efter som ren underarmsträning. Köttar man bara på förstår jag att det är lätt att koppla in alla tre (hur viktigt det är vet jag inte).

Jag blir heller aldrig trött i brachioradialis efter bicepsträning. Däremot kan jag bli "trött" i biceps efter brachioradialisträning (hammercurls) vilket var anledningen till mitt spånande om att det borde vara rimligare att köra hammers först, då fler grupper i armen kopplas in i den övningen än under vanliga stångcurls. Pragmatist uttryckte också min poäng bra.

Troll
2007-12-13, 21:56
Jag kör sällan eller nästan aldrig hammercurl, men avslutar ofta bicepspassen med omvända stång/ez-curlar.

Jag tycker brachialis får jobba mycket och mer än biceps brachi gör under ryggpassen, och får hellre ut max av brachi när jag tränar biceps.

JohnRick
2007-12-13, 21:59
Jag kör sällan eller nästan aldrig hammercurl, men avslutar ofta bicepspassen med omvända stång/ez-curlar.

Jag tycker brachialis får jobba mycket och mer än biceps brachi gör under ryggpassen, och får hellre ut max av brachi när jag tränar biceps.

Självklart. Bara du nu inte missat att diskussionen handlar om brachioradialis?

Troll
2007-12-13, 22:06
Sorry, jobbat natten och sovit dåligt på dan.
Det var brachioradialis jag menade. :smash: :em:

Martin Löwgren
2007-12-13, 22:07

Hur känner du att m. brachialis jobbar i större utsträckning än m. biceps brachii?

Det vill jag lära mig :thumbup:

Oj nu såg jag, glöm detta inlägg :)

Martin Löwgren
2007-12-13, 22:10
Jag blir heller aldrig trött i brachioradialis efter bicepsträning. Däremot kan jag bli "trött" i biceps efter brachioradialisträning (hammercurls) vilket var anledningen till mitt spånande om att det borde vara rimligare att köra hammers först, då fler grupper i armen kopplas in i den övningen än under vanliga stångcurls. Pragmatist uttryckte också min poäng bra.
Helt korrekt, man ska inte bli trött i m. brachioradialis efter korrekt utförd bicepsträning då den muskeln i stort sett inte har något moment över leden om biceps tränas korrekt. Slänger man upp hantlarna lite hursomhelst, ja då kopplar man in m. brachioradialis rätt rejält.

M. brachioradialis tar över momentet från m. biceps brachii över armbågsleden om underarmarna hålls i ett semi-supinerat/pronerat grepp (även kallat hammar-grepp).

JohnRick
2007-12-13, 22:24
Helt korrekt, man ska inte bli trött i m. brachioradialis efter korrekt utförd bicepsträning då den muskeln i stort sett inte har något moment över leden om biceps tränas korrekt. Slänger man upp hantlarna lite hursomhelst, ja då kopplar man in m. brachioradialis rätt rejält.

M. brachioradialis tar över momentet från m. biceps brachii över armbågsleden om underarmarna hålls i ett semi-supinerat/pronerat grepp (även kallat hammar-grepp).

Det är just det som är min poäng. Allt det där vet vi redan. Jag vet inte vem det är som missar ngt nu. Biceps kopplas ju däremot obönhörligen in under hammarcurls, varför jag tycker det kan vara rimligt att köra dessa före stångcurls om man väljer att gå efter de principer som gör gällande att övningar som kopplar in fler muskler ska gå före de övningar som har färre synergister.

Martin Löwgren
2007-12-13, 22:33
Det är just det som är min poäng. Allt det där vet vi redan. Jag vet inte vem det är som missar ngt nu. Biceps kopplas ju däremot obönhörligen in under hammarcurls, varför jag tycker det kan vara rimligt att köra dessa före stångcurls om man väljer att gå efter de principer som gör gällande att övningar som kopplar in fler muskler ska gå före de övningar som har färre synergister.
Långt ifrån alla som vet det.

Det är en bra fråga. Jag har inget direkt "vetenskapligt svar" på detta min vän. Jag tränar efter principen att jag vill träna varje muskel specifikt utan att koppla in andra muskler så jag ställer mig åt sidan i denna tråd.

Mvh Martin

Frillan
2007-12-13, 22:59
Rak stångcurl 3 set

hantelcurl 2 set

scottcurl 2 set

Efter det kör jag mina hammers.