handdator

Visa fullständig version : Hur häftiga är inte de båda Voyagers?

Trance
2007-12-11, 14:14
De startade 1977 och fungerar fortfarande och sänder fortfarande data som vi kan ta emot. Detta trots att nu är även den andra Voyagern på väg ut utanför solsystemet.

http://www.nature.com/news/2007/071210/full/news.2007.365.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_program
http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_1
http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_2

Så nu kan ni återgå till Idol. Tack för visat intresse.

jwzrd
2007-12-11, 14:16
Det är oerhört fascinerande. Att det liksom... fungerar.

skaparn
2007-12-11, 14:22
Det är oerhört fascinerande. Att det liksom... fungerar.

Ord. Det behövs ju inget jätteräknefel när man har tänkt planetslunga sig tvärs genom solsystemet. Att grejerna sedan håller är ju sinnesjukt. Säg den bil, dator, kylskåp, badboll eller stålcylinder som håller i 30 år utan underhåll.

hahavaffan
2007-12-11, 14:24
Väldigt fräsigt faktiskt.

hahavaffan
2007-12-11, 14:26
travelling nearly a million miles a dayDet är ju kleeen hastighet.

ArcTiC
2007-12-11, 14:31
Mycket intressant.

agazza
2007-12-11, 15:21
Sånthär är faktiskt sjukt när man försöker sätta sig in i det. Undrar hur det är om 70 år, jag vill åka upp i rymden en gång innan jag dör.

Shajjn
2007-12-11, 16:57
Astronomi är intressant!

Liten Men Fet
2007-12-11, 18:32
Ord. Det behövs ju inget jätteräknefel när man har tänkt planetslunga sig tvärs genom solsystemet. Att grejerna sedan håller är ju sinnesjukt. Säg den bil, dator, kylskåp, badboll eller stålcylinder som håller i 30 år utan underhåll.

Mina föräldrars kyl, frys och spis är mer än 30 år gamla och fungerar väldigt bra. Dessutom står dom i en atmosfär som påverkar matrialet över tiden.
Mormors kyl frys och spis är ännu äldre säkert 40 år, iallafall spisen.
Dom är dessutom massproducerade till så låg kostnad som möjligt, jag tycker inte det är så lustigt att voyager håller.... dom är ju trots allt byggda för att hålla länge i rymden.

Dissector
2007-12-11, 19:20
Jag kan bli fullständigt knäckt då och då, när jag inser att jag inte är skarp nog att jobba med sånt där, för det hade verkligen varit riktigt spännande. Analysera datan som skickas o.s.v. Upptäcka nya saker och allmänt jobba för att öka kunskapen om universum =)

agazza
2007-12-11, 19:23
Mina föräldrars kyl, frys och spis är mer än 30 år gamla och fungerar väldigt bra. Dessutom står dom i en atmosfär som påverkar matrialet över tiden.
Dom är dessutom massproducerade till så låg kostnad som möjligt, jag tycker inte det är så lustigt att voyager håller.... dom är ju trots allt byggda för att hålla länge i rymden.

Men ett gruskorn färdas inte i flera hundra tusen kilometer i timmen heller i hennes kök.

Det finns faktiskt i rymden, vissa gruskorn är större än texas också, men mindre vanligt*popcorn*

Arf Pingvin
2007-12-11, 19:30
agazza för att inte tala om strålningen de fått utstå.

Otroligt häftigt med rymdteknik. Synd att USA ska hålla på och kriga i mellanöstern istället för att skicka upp saker i rymden.

MasterChief
2007-12-11, 20:01
Fantasiskt häftigt. En ingenjörsbedrift utan dess like. Men samtidigt oerhört deprimerande. Den som befinner sig längst bort är på ett avstånd av 13.8 ljustimmar och har då färdats i 30 år. Nu siktar den inte på någon speciell stjärna eftersom det är menlöst. Det är ca 4.2 ljusår till närmaste (från Jorden) så den har bara färdats någon promille av distansen än. Jobbigt att jymden är SÅ stor.

zanzi
2007-12-11, 20:26
Men ett gruskorn färdas inte i flera hundra tusen kilometer i timmen heller i hennes kök.

Det finns faktiskt i rymden, vissa gruskorn är större än texas också, men mindre vanligt*popcorn*

Wow! Inte visste jag att ingenjörer designat en satellit som klara av kollisioner med gruskorn stora som Texas. :)

Liten Men Fet
2007-12-11, 20:39

Jag lovar att skiten går sönder om det krockar med grus i 100000 km/h, grejen är att det är ganska tomt i rymden så risken att krocka är ganska liten ändå.
Angående strålningen så är det ju med i designspecen så det ska vara konstruerat för att klara det.

Mormor har grus i köket när jag trampat i med stövlarna och det grusets hastighet i rymden är hög eller låg beroende på referenspunkt. Med kylskåpet som referenspunkt kan jag hålla med om att det är en låg hastighet. Men tänk på alla gaser som man slipper i rymden, tex ozon väldigt skadligt för gummi å plast. Syre gör att metaller oxiderar, slipper man i rymden.

agazza
2007-12-11, 20:51
största faran är fortfarande saker som rör sig i rymden från supernovas osv När dom testade Aerogel på nasa lät dom en bit vara ute i rymden i en veckan och den hade genomborrats av tusentals partiklar.

http://stardust.jpl.nasa.gov/tech/aerogel.html

så det finns mycket. Chansen att dom ska krocka med en meteor stor som texas är nog liten, men det finns nog många ute i rymden så det händer nog förr eller senare. Ifall den inte krockar med en måne eller GUD eller nåt

Trance
2007-12-11, 20:54
Argumenterar du verkligen för att det inte är så imponerande att de håller så bra för att de är gjorda för att hålla bra samt jämför det med ett...kylskåp?

"The identical Voyager spacecraft are three-axis stabilized systems that use celestial or gyro referenced attitude control to maintain pointing of the high-gain antennas toward Earth. The prime mission science payload consisted of 10 instruments (11 investigations including radio science). Only five investigator teams are still supported, though data is collected for two additional instruments.[2] The Flight Data Subsystem (FDS) and a single eight-track digital tape recorder (DTR) provide the data handling functions. The FDS configures each instrument and controls instrument operations. It also collects engineering and science data and formats the data for transmission. The DTR is used to record high-rate Plasma Wave Subsystem (PWS) data. The data is played back every six months.

The Imaging Science Subsystem, made up of a wide angle and a narrow angle camera, is a modified version of the slow scan vidicon camera designs that were used in the earlier Mariner flights. The Imaging Science Subsystem consists of two television-type cameras, each with 8 filters in a commandable Filter Wheel mounted in front of the vidicons. One has a low resolution 200 mm wide-angle lens with an aperture of f/3 (Wide Angle Camera), while the other uses a higher resolution 1500 mm narrow-angle f/8.5 lens (Narrow Angle Camera).

Unlike the other onboard instruments, operation of the cameras is not autonomous, but is controlled by an imaging parameter table residing in one of the spacecraft computers, the Flight Data Subsystem (FDS).

The computer command subsystem (CCS) provides sequencing and control functions. The CCS contains fixed routines such as command decoding and fault detection and corrective routines, antenna pointing information, and spacecraft sequencing information. The Voyager spacecraft have three RCA 1802 CPUs running at 6.4 MHz. These CPUs sent to space were operating at full military specification temperatures (-55 to +125 °C).

The Attitude and Articulation Control Subsystem (AACS) controls the spacecraft orientation, maintains the pointing of the high-gain antenna towards Earth, controls attitude maneuvers, and positions the scan platform.

Uplink communications is via S band (16-bit/s command rate) while an X band transmitter provides downlink telemetry at 160 bit/s normally and 1.4 kbit/s for playback of high-rate plasma wave data. All data is transmitted from and received at the spacecraft via the 3.7-meter high-gain antenna.

Radioisotope thermoelectric generators for the Voyager program.

Electrical power is supplied by three radioisotope thermoelectric generators (RTGs). They are powered by plutonium-238 (distinct from the Pu-239 isotope used in nuclear weapons) and provided approximately 470 W at 30 volts DC when the spacecraft was launched. Plutonium-238 decays with a half-life of 87.74 years, [3] so RTGs using Pu-238 will lose a factor of 1 - \sqrt[87.74]{0.5} of their power output per year. In 2006, 29 years after launch, such an RTG would produce only 470 W × 2-(29/87.74) ~= 373 W — or about 79.5% — of its initial power. However, the bi-metallic thermocouples that convert heat into electricity also degrade, so the actual power will be even lower. As of August 11 2006, the power generated by Voyager 1 and Voyager 2 had dropped to 290 W and 291 W respectively, about 60% of the power at launch. This is better than the pre-launch predictions based on a conservative thermocouple degradation model. As the electrical power decreases, spacecraft loads must be turned off, eliminating some spacecraft capabilities."

Tagit bilder som denna:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Neptune.jpg

Samt upptäckt existensen av månen Proteus runt planeten...och har fortfarande kontakt med oss 30 år senare.

....och du jämför det med din mormors kylskåp? Vafan.

zeusden1
2007-12-11, 20:56
Argumenterar du verkligen för att det inte är så imponerande att de håller så bra för att de är gjorda för att hålla bra samt jämför det med ett...kylskåp?

"The identical Voyager spacecraft are three-axis stabilized systems that use celestial or gyro referenced attitude control to maintain pointing of the high-gain antennas toward Earth. The prime mission science payload consisted of 10 instruments (11 investigations including radio science). Only five investigator teams are still supported, though data is collected for two additional instruments.[2] The Flight Data Subsystem (FDS) and a single eight-track digital tape recorder (DTR) provide the data handling functions. The FDS configures each instrument and controls instrument operations. It also collects engineering and science data and formats the data for transmission. The DTR is used to record high-rate Plasma Wave Subsystem (PWS) data. The data is played back every six months.

The Imaging Science Subsystem, made up of a wide angle and a narrow angle camera, is a modified version of the slow scan vidicon camera designs that were used in the earlier Mariner flights. The Imaging Science Subsystem consists of two television-type cameras, each with 8 filters in a commandable Filter Wheel mounted in front of the vidicons. One has a low resolution 200 mm wide-angle lens with an aperture of f/3 (Wide Angle Camera), while the other uses a higher resolution 1500 mm narrow-angle f/8.5 lens (Narrow Angle Camera).

Unlike the other onboard instruments, operation of the cameras is not autonomous, but is controlled by an imaging parameter table residing in one of the spacecraft computers, the Flight Data Subsystem (FDS).

The computer command subsystem (CCS) provides sequencing and control functions. The CCS contains fixed routines such as command decoding and fault detection and corrective routines, antenna pointing information, and spacecraft sequencing information. The Voyager spacecraft have three RCA 1802 CPUs running at 6.4 MHz. These CPUs sent to space were operating at full military specification temperatures (-55 to +125 °C).

The Attitude and Articulation Control Subsystem (AACS) controls the spacecraft orientation, maintains the pointing of the high-gain antenna towards Earth, controls attitude maneuvers, and positions the scan platform.

Uplink communications is via S band (16-bit/s command rate) while an X band transmitter provides downlink telemetry at 160 bit/s normally and 1.4 kbit/s for playback of high-rate plasma wave data. All data is transmitted from and received at the spacecraft via the 3.7-meter high-gain antenna.

Radioisotope thermoelectric generators for the Voyager program.

Electrical power is supplied by three radioisotope thermoelectric generators (RTGs). They are powered by plutonium-238 (distinct from the Pu-239 isotope used in nuclear weapons) and provided approximately 470 W at 30 volts DC when the spacecraft was launched. Plutonium-238 decays with a half-life of 87.74 years, [3] so RTGs using Pu-238 will lose a factor of 1 - \sqrt[87.74]{0.5} of their power output per year. In 2006, 29 years after launch, such an RTG would produce only 470 W × 2-(29/87.74) ~= 373 W — or about 79.5% — of its initial power. However, the bi-metallic thermocouples that convert heat into electricity also degrade, so the actual power will be even lower. As of August 11 2006, the power generated by Voyager 1 and Voyager 2 had dropped to 290 W and 291 W respectively, about 60% of the power at launch. This is better than the pre-launch predictions based on a conservative thermocouple degradation model. As the electrical power decreases, spacecraft loads must be turned off, eliminating some spacecraft capabilities."

Tagit bilder som denna:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Neptune.jpg

Samt upptäckt existensen av månen Proteus runt planeten...och har fortfarande kontakt med oss 30 år senare.

Word!

MasterChief
2007-12-11, 20:57

Stor humor. Helt klart. :D

Det är som en F1-bil hade kört nonstop i 30 år utan behov av service sen kommer det in en nisse och jämför med farsans Amazon som gått 12000 mil utan att byta olja.

Yankeee
2007-12-11, 21:15

Grattis agazza, i den här tråden är du bara tvåa.

skaparn
2007-12-11, 21:15
Jag ber om ursäkt att jag skämtade till det så att litenmenfet blev lockad att göra bort sig.

agazza
2007-12-11, 22:08
Grattis agazza, i den här tråden är du bara tvåa.

Jag fattar inte?:smash:

Jag är ju bäst jämt, och grov.*flex*

bertbert
2007-12-12, 07:58
Otroligt imponerande. Jag kan säga att om man arbetar med teknik och konstruktion dagligen blir man än mer imponerad över att skrotet fortfarande lirar. Fantastiskt.

Ganymedes
2007-12-12, 08:24
Helt fantastiskt är det. Och då snackar jag inte om tidigare nämnda kylskåp, nej. :)

agazza
2007-12-12, 12:18
vart tog yankeee vägen? Vad menade han med sitt kryptiska inlägg? Är yankeee stor nog för att få kallas grov?

Ontopic tycker jag aerogel är coolt som fan, vet någon vart man kan köpa det?

Liten Men Fet
2007-12-12, 12:33

...

Mnjaa, jag hade tråkigt när jag skrev första inlägget och försökte vara subtilt ironisk och dumdryg och se om någon nappade på min argumentation. Sen kunde jag inte släppa det utan skrev ett inlägg till.
Det är klart dom är imponerande, och otroligt att dom fortfarande fungerar.
Sen tycker jag inte att det imponerande är att dom överlever massa stenar i rymden för det gör dom inte, krockar dom med något så blir det hål i dom för dom är inte bepansrade. Mer imponerande att dom klarar stålning och temperatur skiftningarna som måste bli beroende på solljuset och att dom tagit så bra bilder. Att dom lyckats bygga något som klarar sig så bra över så lång tid i en miljö man har svårt att simulera på jorden är imponerande helt klart.

skaparn
2007-12-12, 12:38
Mnjaa, jag hade tråkigt när jag skrev första inlägget och försökte vara subtilt ironisk och dumdryg och se om någon nappade på min argumentation. Sen kunde jag inte släppa det utan skrev ett inlägg till.

Det känns ganska 2001 att skylla oförmåga att förstå och svårigheter att uttrycka sig på ironi. Skäms!

jwzrd
2007-12-12, 12:40
Det känns ganska 2001 att skylla oförmåga att förstå och svårigheter att uttrycka sig på ironi. Skäms!

Han var ironisk nu alltså, inte i respektive tavelskapande inlägg.

Liten Men Fet
2007-12-12, 13:19
Ingen fara, ni får gärna tycka att jag gjorde bort mig och tro att jag tycker ett kylskåp är en större teknisk prestation än voyager.

Hur kul är en tråd när ingen försöker säga emot eller har avvikande åsikter?
Ibland måste man kasta in en brandfackla å se vad som händer.
Ibland blir man då bortgjord, det får man ta. :)

Loke
2007-12-12, 13:22
största faran är fortfarande saker som rör sig i rymden från supernovas osv När dom testade Aerogel på nasa lät dom en bit vara ute i rymden i en veckan och den hade genomborrats av tusentals partiklar.

http://stardust.jpl.nasa.gov/tech/aerogel.html

så det finns mycket. Chansen att dom ska krocka med en meteor stor som texas är nog liten, men det finns nog många ute i rymden så det händer nog förr eller senare. Ifall den inte krockar med en måne eller GUD eller nåt

Jo, fast det är ju inte samma sak att sitta i rymden precis ovanför jorden och att sitta i rymden utanför planeternas banor i solsystemet. Det händer extremt lite där ute. Chansen att träffas av nåogt större än enstaka atomer är liten där, och att träffas av något stort nog att ses med blotta ögat över en 40-årsperiod kan man nog säga är nästintill 0.

Till och med asteroidbältet mellan jorden och mars är hyffsat ödsligt, även där är risken minimal att träffas av större partiklar, och då har det området ändå en extremt hög täthet av stenar av olika slag jämfört med resten av solsystemet.

Om man vill att något ska hålla länge så är yttre solsystemet helt klart en av de bästa platserna.

Arf Pingvin
2007-12-12, 13:43
Loke du kan gå tillbaks till idol om du vill.

Bara att de lyckas bygga nånting som har sin egen strömförsörjning i 30 år är lite smått fantastiskt.

Liten Men Fet
2007-12-12, 14:02

Bara att de lyckas bygga nånting som har sin egen strömförsörjning i 30 år är lite smått fantastiskt.

Det var väl onödigt sagt, poängen han gör är ju denna: Det är tomt i rymden.

Vad har det med strömförsörjningen att göra?

jwzrd
2007-12-12, 14:23
Det var väl onödigt sagt, poängen han gör är ju denna: Det är tomt i rymden.

Vad har det med strömförsörjningen att göra?

Dålig dag idag? Vem påstår att det har med strömförsörjningen att göra?

skaparn
2007-12-12, 14:34

Han var ironisk.

jwzrd
2007-12-12, 14:36
Han var ironisk.

Nävarns!

Loke
2007-12-12, 14:44

Nja, jag föredrar att sprida lite kunskap. Är det ok?

agazza
2007-12-12, 15:44
Jo, fast det är ju inte samma sak att sitta i rymden precis ovanför jorden och att sitta i rymden utanför planeternas banor i solsystemet. Det händer extremt lite där ute. Chansen att träffas av nåogt större än enstaka atomer är liten där, och att träffas av något stort nog att ses med blotta ögat över en 40-årsperiod kan man nog säga är nästintill 0.

Till och med asteroidbältet mellan jorden och mars är hyffsat ödsligt, även där är risken minimal att träffas av större partiklar, och då har det området ändå en extremt hög täthet av stenar av olika slag jämfört med resten av solsystemet.

Om man vill att något ska hålla länge så är yttre solsystemet helt klart en av de bästa platserna.

referenser på det?:smash:

Arf Pingvin
2007-12-12, 16:04
Det är fint att internetkriga över ingenting :D

agazza
2007-12-12, 18:29
cyberSPACEwars!

Liten Men Fet
2007-12-12, 18:33

Nja, kanske är den linjära algebran som rubbar mina cirklar (höhö). Det jag tyckte var onödigt var det här:
"Loke du kan gå tillbaks till idol om du vill."
Jag tyckte det var onödigt nedlåtande när Loke gjorde ett enkelt men viktigt påpekande, att rymden är tom. Krockar är ovanliga.
Nu var jag inte ironisk, tror inte det iallafall.

Liten Men Fet
2007-12-12, 18:38

Frånvaron av atmosfär bör ju göra att tex, metaller inte oxiderar vilket borde göra att leder inte kärvar ihop lika lätt.
Strålningsskydd borde vara relativt enkelt. Stora temperaturskillnader borde vara ett större problem.
Men jag har ju ingen aning, jag gissar ju bara.

Nu måste jag tillbaka till egenvärdena, ha så kul.

agazza
2007-12-12, 18:56
Frånvaron av atmosfär bör ju göra att tex, metaller inte oxiderar vilket borde göra att leder inte kärvar ihop lika lätt.
Strålningsskydd borde vara relativt enkelt. Stora temperaturskillnader borde vara ett större problem.
Men jag har ju ingen aning, jag gissar ju bara.

Nu måste jag tillbaka till egenvärdena, ha så kul.

Dig säger jag inte imot heller du har helt rätt i dina påståenden.

Jag ifrågasatte personen som sa att man hade tur att påträffa något ute i rymden på 40 år. :D

Solros
2007-12-12, 19:03
Jojo, dom är häftiga. Men de står sig ganska slätt mot The Death Star! Fan vad mäktigt den var, synd att dom skulle skjuta sönder den. Pitjooo pitjooo!

tossefar
2007-12-12, 19:07
Jojo, dom är häftiga. Men de står sig ganska slätt mot The Death Star! Fan vad mäktigt den var, synd att dom skulle skjuta sönder den. Pitjooo pitjooo!

That's no moon... IT'S A BATTLESTATION!

Kwon
2007-12-12, 19:10
Look at the size of that thing!

Loke
2007-12-12, 19:27

Jaja, om du inte orkar googla så får väl jag göra det. :)

http://filer.case.edu/sjr16/media/asteroid_all_axisvincl.jpg

Spridningen av asteroider i solsystemet. 1 är där jorden är, 100 är ungefär där voyager är. Notera att skalan är logaritmiskt, den sista kolumnen där man ser några prickar är alltså 10 gånger längre än avståndet mellan solen och jorden. Visst, jag inser att det finns en del fel i att använda den där bilden, men den visar ganska bra hur förhållandet ser ut mellan området kring jorden och det området voyager 1 befinner sig i.

Jag har såklart ingen aning om hur många år det statistiskt sett tar innan man blir träffad (det har ingen, den där delen av rymden är ju hyffsat okänd på så sätt) men ingen kan ju tvivla på att risken är väldigt mycket mindre där än i till exempel asteroidbältet, som massor med sonder har passerat helt utan problem.

agazza
2007-12-12, 19:44
Klart chansen är mindre, det har jag inte sagt imot. Jag säger att största faran är att den träffas av något, och den chansen finns där :D

DanielF
2007-12-12, 19:57

That's no moon... IT'S A BATTLESTATION!

Look at the size of that thing!

Dödsstjärnan finns på riktigt! Den ligger i omloppsbana runt saturnus?

Här är bildbevis!
http://ciclops.org/media/dr/2006/2191_5902_1.jpg

Länk med film! (http://ciclops.org/view.php?id=1596)

DanielF
2007-12-12, 20:04
Men snopp, ciclops gillade tydligen inte direktlänkning till deras bilder.
Här är den iallafall:
http://ciclops.org/view.php?id=2191