handdator

Visa fullständig version : Hur intressant är Nobelfesten?

wintersnowdrift
2007-12-10, 22:17
Idag är det alltså Nobeldagen, om det nu undgått någon. I eftermiddags hade P1 någon slags direktrapportering typ varje kvart, med information om sådant som färgen på blomsterarrangemangen ("främst rosor och orkidéer i champange och aprikos") och de kvinnliga kungligheternas klänningar (middagsmenyn var dock top secret och den grävande journalisten hade tyvärr inte lyckats klämma någon av de 20 kockarna ens på förrättens innehåll). TV4 har kört maratonsändning från prisutdelning och middag i princip hela dagen, och även tidningarnas nyhetssiter har Nobelfesten som huvudnyhet.

Alltså, visst är Nobelpriset en bra grej. Och till viss del kan det väl vara lite småkul att titta på svenska politiker och kungligheter i aftonklänning (även om jag är för avskaffande av monarkin så måste jag ändå säga att prinsessorna fyller sin funktion på den här tillställningen - så särskilt många andra skönheter har vi inte som representanter för den svenska staten) - men.... Vilket nyhetsvärde har egentligen färgen på de 27.000 blommorna i Kulturhuset? Hur spännande är det att i x antal timmar titta på celebriteter som långsamt äter kulinariska läckerheter från silverfat? Och hur många varv kan man egentligen analysera prinsessan Madeleines val av klänning?

Hur mycket bryr du dig om Nobelfesten på en skala 1-10?

//Kristin

(Poll kommer)

Hades
2007-12-10, 22:25
1 är alltså bäst i din poll? Isåfall svarar jag 10.

Motorbreath
2007-12-10, 22:27
I paritet med Linda Rosings kärleksaffärer

Scratch89
2007-12-10, 22:27
Då jag är intresserad av naturvetenskap tycker jag att det är intressanta saker de får pris för, men hela arrangemanget runt omkring suger rätt så hårt, faktiskt.

Herr Oberst
2007-12-10, 22:32
Gubbar på 162 år som sitter och sover medan den mycket yngre och vitalare 112-åringen håller sitt 9-timmarstal som handlar om att kunskap är bra....

Nä jag klarar mig utan spektaklet.

Torwald
2007-12-10, 22:33
Man är ju nästan overkligt sugen på att se vad drottningen ska ha på sig :Virro

Deceiver85
2007-12-10, 22:35
Hur intressant...typ inte alls?

Osten80
2007-12-10, 22:35
Det är verkligen en helt annan värld. :(

Ryska_raketen
2007-12-10, 22:37
Galet intressant. Jag älskar att se min del av världen så att säga.

Osten80
2007-12-10, 22:39
Galet intressant. Jag älskar att se min del av världen så att säga.

Du och Niklas Sjööö.

Dissector
2007-12-10, 22:39
Jävla mysigt på något sätt. Man tar något gott att dricka och sätter sig och kollar på nobelfesten. Man känner sig jävligt sofistikerad och elegant. Men 15 minuter brukar räcka, innan man avslöjar sig själv som ganska ointresserad. Men det går att titta lite i omgångar och faktiskt gilla det. Var inte hemma under prisutdelningen nu iofs, och det var lite synd.

Ryska_raketen
2007-12-10, 22:41
Du och Niklas Sjööö.

Ja, det är stek! Ok? STEK!

Osten80
2007-12-10, 22:42
Ja, det är stek! Ok? STEK!

I knew it...

Arf Pingvin
2007-12-10, 22:44
Erkänn att ni kikade på aftonbladet vilken klänning Madeleine hade i år?

Skalan börjar alltså med namnet som ej bör uttalas, förstå hur lågt det är, lägre än glocalnet. Ensam med svaret i pollen som vanligt. I'm special.

NiXPhoenix
2007-12-10, 22:44
Röstade två, men läser hellre om Lindas kärleksaffärer och planer faktiskt.
Summer Love är inte en så tokig låt ändå. Jag har videon. :)

skaparn
2007-12-10, 22:46
5

Faktiskt.

Nobelpriset är viktigare än vad jag, och rätt många andra svenskar, inser. Men om någen inavlad von Schmeck har en kaftan eller murmeldjurspäls skiter jag fullständigt i, så hela festen är egentligen trams med nobelpristagarna undantaget, och de är tillräckligt viktiga, tillsammans med den PR det är för forskning, för att ge omdömet 5.

Sedan satt jag och körde trainer till P1's bevakning, av någon anledning. Så jag lyssnade rätt ordentligt. I nästan tre timmar. Usch.

joriice
2007-12-10, 22:47
typ 5. Det är fint med alla kläder och folk verkar "glada", det är en ärofylld tradition.

Men jag tittar inte gärna på det. O.o

tp_88
2007-12-10, 22:50
-1, ungefär.

wintersnowdrift
2007-12-10, 22:55
På ett vis kan jag ändå tycka att det är lite kul att Nobelfesten får så pass stor uppmärksamhet i svensk media, om man betänker hur mycket annan smörja som också ges åtskilliga spaltmeter (bevakningen av dokusåpafinaler och Melodifestivalen kan man ju också kritisera på samma grunder). Nobelfirandet har ju trots allt både ett fint syfte, en anrik historia och kanske mest glamourfaktor av alla partyn.

Det här inlägget var mest för att friskriva mig, utifall jag nu i framtiden skulle bli tillfrågad att delta på Nobelfesten i egenskap av pristagare eller rikskändis. Nutidsorienteringen gick aldrig min väg så jag är väl egentligen mest bitter.

//Kristin

Tolkia
2007-12-10, 22:56
Lite intressant är den allt, Nobelprisen är en större grej internationellt än vad många svenskar tror. Lagom att ha på i bakgrunden när man surfar Kolo. :D Flera tal som var ovanligt bra, tycker jag faktiskt.

F.ö. måste jag, nu när dansen har börjat, säga att det är många som dansar hemskt illa.

joriice
2007-12-10, 23:00
"F.ö. måste jag, nu när dansen har börjat, säga att det är många som dansar hemskt illa."

Det är väl för att 98% av dem är gamlingar som egentligen borde ligga på dödsbädden? :D

Cerberus
2007-12-10, 23:01
ungefär lika intressant som att jag är kissnödig just nu men min värmekudde e för skön för att lämna, ens någon minut.

Tolkia
2007-12-10, 23:03
"F.ö. måste jag, nu när dansen har börjat, säga att det är många som dansar hemskt illa."

Det är väl för att 98% av dem är gamlingar som egentligen borde ligga på dödsbädden? :D
Nope, det är för att de aldrig har lärt sig dansa mer än ëeeen-tvåtre-eeeen-två-tre i skolgympan. Så ser det också ut som om de dansar i gympadojor.

Eddie Vedder
2007-12-10, 23:05
Det är helt okej att titta på under en kort tid, men kanske inte en hel kväll. Särskilt inte samtidigt som det råkar pågå korridorfest utanför dörren.:D

Nobelpriset som sådant är jag väldigt intresserad av, jag läste mycket om dom olika pristagarna och deras arbete under den tiden när dom tillkänagavs. festen är desto mindre intressant.
Långtråkig fest som funkar en kort stund + väldigt intressant sett till pristagare och det dessa sysslar med = 6:thumbup:

wintersnowdrift
2007-12-10, 23:07
5
Sedan satt jag och körde trainer till P1's bevakning, av någon anledning. Så jag lyssnade rätt ordentligt. I nästan tre timmar. Usch.

Trainer+Nobelfestrapportering i tre timmar? Det räckte alltså inte med pest eller kolera, istället väljer du att kombinera varbölder med blodig avföring. Hardcore indeed.

//Kristin

Slartibartfast
2007-12-10, 23:30
Jag har kollat alla dokumenträrer/presentationer av pristagarna som svt sänt, men själva cermonin är helt ointressant. Kollade bara snabbt om Madde tryckt upp tuttarna nåt i år. *popcorn*

hahavaffan
2007-12-10, 23:34
Maken till ointressant skit har sällan skådats. Pristagarna är en aning mer intressanta, men att se "festen" på TV är det sista jag skulle göra i soffan.

christian
2007-12-10, 23:47
Lite kul är det iaf.

Jag var dessutom där idag på dagen och kollade runt lite på allt med videoprylar, dukning o grejjer. Käkade på Eken gjorde jag också. Mycket gott. =)

C.E.J.
2007-12-10, 23:52
Årets höjdpunkt! Jag dör inombords av att bli påmind om att "åh nej det var ju idag!" *cry*

Jägermeister
2007-12-11, 00:09
Kanske ett av de viktigaste evenemangen vi har i Sverige. Det är Nobel som sätter oss som en vetenskapsnation på kartan för många utomlands. Även om det finns många andra stora svenska vetenskapsmän (och kvinnor).

Tycker det är extremt positivt att vetenskap får en helkväl för att fira sina hjältar när melodifestivalen har .... är det nån som kan hålla reda på hur många? Tycker det borde uppmärksammas mer och framförallt att de som får prisen oftast inte alls är några 2000 åriga torrbollar som vissa verkar tro. Ta t.ex. en av medicinpristagarna: Levde helt själv mellan 4 till 8 års ålder i Italien som hemlös, sedan flyttade han och hans mor till USA där han var värsting, för att nu kunna ta emot det finaste man kan få inom vetenskapsvärlden.
Dessutom tränar han två träningspass per dag vilket ändå borde intressera vissa här på kolozzeum något ;)

Mental
2007-12-11, 00:47
I paritet med Linda Rosings kärleksaffärer & Årets självklara höjdpunkt! Jag har sjukskrivit mig för att kunna se allt.

Du har ju ett toppalternativ i båda ändar, hur tänkte du nu?

z_bumbi
2007-12-11, 06:45
9
Det går inte att sätta lägre med tanke på alternativ 1.

Tolkia
2007-12-11, 08:07
Tycker det är extremt positivt att vetenskap får en helkväl för att fira sina hjältar när melodifestivalen har .... är det nån som kan hålla reda på hur många?
+123456789. Någon av pristagarna, jag minns inte vem, tog också upp det i sitt tal och tackade Nobelstiftelsen m.fl. för att de gör så att fokus hamnar på vetenskapen en dag som omväxling (han lyckades dock göra detta utan att specifikt nämnda Melodifestivalen eller Linda R :D ).

skaparn
2007-12-11, 08:39
Trainer+Nobelfestrapportering i tre timmar? Det räckte alltså inte med pest eller kolera, istället väljer du att kombinera varbölder med blodig avföring. Hardcore indeed.

//Kristin

Eftersom radio inte riktigt lämpar sig för att endast prata om dräkter och blomsterarrangemang måste man tillfredställa lyssnaren med en hel del insprängda reportage. Det är ofta ganska roliga människor som får nobelpris, och att lyssna på intervjuer med dem underhåller mig. Kufar indeed, i positiv bemärkelse.

Kwon
2007-12-11, 17:24
Röstade 10 - I paritet med Linda Rooosings kärleksaffärer.

Muskelbyggaren
2007-12-11, 17:40
Själva pristagarna gör hela Nobelpriset intressant, men allt runtomkring håller jag med är pest och pina. Om jag fått priset själv hade jag nog beskrivit det ungefär som Feynman. :)

http://www.multitran.ru/c/m.exe?a=DisplayParaSent&fname=Richard%20Feynman%5CChapter35

Versus
2007-12-11, 17:59
Nobelfesten?

^^

Shajjn
2007-12-11, 19:45
Festen som sådan är inte jätteintressant, men intressant. Mycket intressantare än ... Utöver dokumentärer och populärvetenskapliga program så finns det ju inget annat intressant. Vem som designat vems klänning är whatever såklart.

Vetenskap, upptäckter, pristagarna, diskussioner, dokumentärer osv som har med nobelpristet/nobelfesten att göra - det är ftw.

Och givetvis är man stolt över att det är ett svenskt pris!

appapa
2007-12-11, 19:54
6-7 på skalan. Festen i sig är inte intressant men dokumentärerna kring deras arbete är det. Samtidigt så är man väl lite bitter eftersom man ryker by default eftersom det inte finns något pris för computer science. Turing priset är bra men slår inte riktigt lika högt...

Palm
2007-12-11, 20:34
Själva pristagarna gör hela Nobelpriset intressant, men allt runtomkring håller jag med är pest och pina. Om jag fått priset själv hade jag nog beskrivit det ungefär som Feynman. :)

http://www.multitran.ru/c/m.exe?a=DisplayParaSent&fname=Richard%20Feynman%5CChapter35

Hehe, skön han är:
She turned to me and said, "Oh! You're one of the Nobel-Prize-winners. In what field did you do your work?"

"In physics," I said.

"Oh. Well, nobody knows anything about that, so I guess we can't talk about it."

"On the contrary," I answered. "It's because somebody knows something about it that we can't talk about physics. It's the things that nobody knows anything about that we can discuss. We can talk about the weather; we can talk about social problems; we can talk about psychology; we can talk about international finance - gold transfers we can't talk about, because those are understood - so it's the subject that nobody knows anything about that we can all talk about!"

Bronkitkorv
2007-12-11, 20:56
Ointressant slöseri med våra skattepengar, sveriges rykte dras i smutsen varje år. Förbjud skiten säger jag, det är dålig PR för ssverigge

Osten80
2007-12-11, 21:06
Ointressant slöseri med våra skattepengar, sveriges rykte dras i smutsen varje år. Förbjud skiten säger jag, det är dålig PR för ssverigge

En väldigt onykter Bronkitkorv hade gjort sig fint på nobelmiddagen.

Tolkia
2007-12-11, 21:07
Medan bra PR för Sverige görs av ...?

Trance
2007-12-11, 21:12
Medan bra PR för Sverige görs av ...?

Han är ett så kallat Internet-troll.

"One who posts a deliberately provocative message to a newsgroup or message board with the intention of causing maximum disruption and argument"
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=troll

Ungefär som jag.

Dumleman
2007-12-11, 21:31
De få tal jag har hört var ruggigt intressanta att lyssna på. Skulle gärna se en sida där man kan ladda ner alla tal som har hållits genom åren!

Jax
2007-12-11, 21:35
Festen är måttligt intressant även om jag tycker att tillställningen i sig är väldigt passande. Priset däremot tycket jag är tämligen intressant. Som tidigare nämnts i tråden så är det trevligt med ett evanemang som hyllar vetenskapsmän istället för dåliga artister för femtielfte gången.

Mådde lite dåligt dagen efter när jag tittade på TV4:s morgonsändning och de skulle sammanfatta gårdagens nobelfest. Jättebra tänkte jag först eftersom jag hade missat alla sändningar, men tydligen så skulle sändningen innehålla analys av klänningar, kändisar och eventuella skandaler. Någon måste ha blivit tappade på huvudet som barn...

Nitrometan
2007-12-11, 21:38
Roligaste var ju snubben som hade smitit in 20 gånger men blev upptäckt denna gången (för att han snackade med Peder Lamm och sa att han inte var inbjuden).

Eddie Vedder
2007-12-14, 14:42
Vill passa på att skryta lite. Det här är en bild jag tog igår när jag satt och lyssnade årets nobelpristagare i medicin som höll ett föredrag på BMC (Biomedicinskt centrum) här i Uppsala.

Det var skitintressant verkligen.:) Någon mer som sett och lyssnat på någon av årets pristagare under dom här dagarna?

Längs till vänster är vicerektorn för Uppsala universitet har jag för mig. De tre herrarna i svart är pristagarna.
45323

Xealswe
2008-03-04, 23:26
Jag tycker det är högst tragiskt att så många ser nobelfesten och evenemanget som något " i paritet med linda rosings kärleksaffärer". Det bevisar bara de fördomar som finns kring byggare och hjärnkapacitet :/

Det är inte vilka upptäckter som helst som belönas med nobelpriset och därför är det en viktig händelse. Kanske inte intressant att kolla på ( ifall det är det som var pollens huvudsakliga fråga ) men desto mer viktigare än vad linda rosing sysslar med