handdator

Visa fullständig version : magmuskelträning

hardbody
2003-05-03, 19:58
Hej! Undrar lite över bästa övningen för att träna magmusklerna.

Har använt mig av sk seated crunch.(http://www.exrx.net/WeightExercises/RectusAbdominis/LVSeatedCrunch.html)
Men jag såg precis att det är en sk. Auxiliary övning.

Obliques tränar jag med Dumbbell Side Bend övningar. (http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html)
Denna visade sig också vara Auxiliary.

Vilka är dom bästa övningarna för mage för att effektivast bygga magmusklerna?

Hur viktigt är det med auxiliary (det betyder väl att de är sekundära övningar eller något, som komplementerar huvudsakliga övningar) övningar då man ännu är något av en nybörjare. Jag har tränat i ungefär 10 månader.

Ha det gött!
/HB
:thumbup:

AciDBL00D
2003-05-03, 20:35
Mina favouriter är repcrunches, benlyft, crunches med vikt.

Varför tränar du obliques? Jag gör själv allt för att mina inte skall växa

King Grub
2003-05-03, 20:37
Originally posted by AciDBL00D
Mina favouriter är repcrunches, benlyft, crunches med vikt.

Varför tränar du obliques? Jag gör själv allt för att mina inte skall växa

Önskan att få ett jämnstarkt midjeparti, kanske?

Åse Columbus
2003-05-04, 17:54
med för mycket oblique träning så vidgar man midjan.....

däremot så kan det vara bra att ha om man annrs utövar nån kampsport...boxning, hockey, rugby, karate, osv...för att bättre stå emot slag

Multi
2003-05-04, 18:28
hur tränar jag Obliques?

King Grub
2003-05-04, 18:38
Originally posted by Multi
hur tränar jag Obliques?

http://www.exrx.net/Lists/ExList/WaistWt.html#anchor1944764

Multi
2003-05-04, 18:49
:thumbup:

Laan
2003-05-04, 20:11
obliques är en av mina favvo muskler.. ser rlgt ut me för stora, men men.

Är det bara jag som HATAR benlyft?

hardbody
2003-05-04, 21:17
Jo, jag tränar alltså kampsport (NoHoldsBarred, ultimate fighting) så mina inre organ mår lite bättre av att ha lite muskler framför sig att ta emot alla slag och sparkar. :D

/HB

z_bumbi
2003-05-04, 21:41
Framför allt så behöver du en stark midja för att klara alla vridningar som du utför när du kastar folk, samt att sparkar sliter en del på ryggen.
Kraften från slagen kommer ju även från höften och är man svag i mittpartit så kommer inte mycket kraft fram till händerna.

Survivor
2003-05-05, 08:23
Originally posted by Laan_84
Är det bara jag som HATAR benlyft?
Nej ;)

Konve
2003-05-05, 21:04
Originally posted by z_bumbi

Kraften från slagen kommer ju även från höften och är man svag i mittpartit så kommer inte mycket kraft fram till händerna.

Då e detta musklerna som man ska träna för att öka sin styrka på de spelautomaterna där man kan slå på sin egen bild?! - Nån som kan säga sitt maxresultat på en sån? Själv kom jag upp i 110p på mitt maxslag sist, det e inte så mycket, men när jag såg 30-åringar som bara kom upp i 80 typ, så blev jag glad! :D

Nils
2003-05-05, 21:12
Extremt mycket teknik inblandad i ett sådant slag också. Muskelstyrkan är relativt sekundär.
Nils

z_bumbi
2003-05-05, 22:01
Originally posted by Konve

Då e detta musklerna som man ska träna för att öka sin styrka på de spelautomaterna där man kan slå på sin egen bild?! - Nån som kan säga sitt maxresultat på en sån? Själv kom jag upp i 110p på mitt maxslag sist, det e inte så mycket, men när jag såg 30-åringar som bara kom upp i 80 typ, så blev jag glad! :D

Teknik är väldigt viktigt, styrka är bra men utan teknik så ger det inte så mycket.

Extrem OT
Det roligaste jag sett på en sådan typ av maskin (Med en riktig boxboll visserligen men tekniken är ju den samma) var när några försökte sparka så hårt de kunde, en ordingsvakt i 45-50 års ålder gick då fram och slog mycket hårdare än någon av dem hade lyckas uppnå genom att sparka, sen slutade de av någon anledning att sparka på den bollen...
Hade kanske räckt att säga till dem men det här var mycket roligare :D