handdator

Visa fullständig version : The Teaching Company

appapa
2007-12-09, 22:26
Först kort för dom som inte vet vad TTC är för något: "The Teaching Company brings engaging professors into your home or car through courses on DVD, audio CD, and other formats. Since 1990, great teachers from the Ivy League, Stanford, Georgetown, and other leading colleges and universities have crafted over 200 courses for lifelong learners like you. It's the adventure of learning without the homework or exams."

Jag brukar lyssna på deras audio books när jag ute och går eller liknande. Tycker föreläsningarna håller grymt bra kvalite och är väldigt intressanta. Jag brukar fram för allt lyssna på de som handlar om historia men skulle gärna lyssna på de som handlar om naturvetenskap men de finns oftast inte som audiobooks. Någon annan som brukar lyssna på deras föreläsningar? Dela gärna med er av tips på bra serier.

Här är några av de som jag lyssnat igenom:

From Yao to Mao: 5000 Years of Chinese History
Bra föreläsare väldigt intressant, men den blir roligare om man har lite koll på kinesisk geografi.

United States and the Middle East: 1914 to 9/11
Väldigt intressant, borde tillhöra allmänbildningen.

Long 19th Century: European History from 1789 to 1917
Bra föreläsare.

History of the United States, 2nd Edition
Lyssnar jag på just nu, bra än så länge.

Interpreting the 20th Century: The Struggle Over Democracy
Ganska bra, är lite "tyngre" än de andra jag lyssnat på. Första delen är ganska seg men sen blir den bättre.

Economics, 3rd Edition
Grymt bra, imo. Blev sugen på att läsa lite nationalekonomi efter att ha lyssnat igenom denna. Har lyssnat igenom nästan alla hans föreläsningar.

History of the U.S. Economy in the 20th Century
Samma föreläsare som ovan, en del material överlappar mellan föreläsningarna.

Legacies of Great Economists
Samma föreläsare som ovan, en del material överlappar mellan föreläsningarna.

Deras sida: http://www.teach12.com/

Sen så har jag lyssnat igenom det mesta som Herman Lindqvist har som audiobook. Tycker hans verk om Napoleon var väldigt bra.