handdator

Visa fullständig version : Min deff

Entity
2007-12-08, 22:10
Håller på med en deff nu, motivationen är total.
Jag vet att jag pressar mig lite för hårt, men då jag inte har 100% koll på allt så är det bättre tycker jag.
Jag äter runt 1200-1400kcal om dagen, äter bara stora mål med kolhydrater direkt efter träning, annars begränsar jag kolhydrater till morgonen.
Äter runt 200gram proteinpulber om dagen, 10 gram omega 3. Och några ägg..
Blir lite tonfisk i bland också, och mjölk.

Nu har jag kört 3 veckor, funkar bra, gått ner från 96-93...är 184cm
Nu verkar det ha stannat, trots vad jag tycker en ganska tuff vecka dietmässigt.
Jag känner tom jag har ökat lite, har inte heller rört kreatin, utan vägt mig på söndag morgonen, efter toabesök givetvis.

Brukar vikt minskningen stanna till eller ska den va konstant ? jag tappade ju säkert en hel del vatten när jag tömde kroppen på glykogen, vilket förklarar att jag minskade en hel del första veckan .

Jag har också blivit starkare i gymmet i nästan allt, vilket verkar vara vanligt vid inledningsvis på en deff.

Jag har planer på att köra i 16 veckor, finns egentligen ingen tids begränsning utan tills jag är nöjd. Jag kör 4 hårda pass i veckan, ingen morgonpromenad än, men det kommer.

Känns som att man blivit mjukare överallt, är det också normalt ??
Rädd att en hel del muskler kommer försvinna då det är min första deff, men man lär sig hoppas jag... är trött på mina lovehandles !!*grr27*

läst king grubs "deff plan" många gånger.. men beskriver inte riktigt vad som händer i kroppen efter ett tag, eller upplägg för diet.

Någon här som kan dela med sig lite mer specifikt hur deras deff fungerat ?

Handcuff
2007-12-08, 22:15
Äter runt 200gram proteinpulber om dagen, 10 gram omega 3. Och några ägg..
Blir lite tonfisk i bland också, och mjölk.

Skämtar du? Baserar du i princip hela ditt energiintag på prottepulver :confused:

Grattis i så fall:thumbup:

Entity
2007-12-08, 22:23
Ok det lät lite dumt :) Jag får i mig några ägg på morgonen, lite knäckebröd och 9 fall av 10 , 200 gram kyckling file och 300 gram sallad delat på 2 gånger mellan lunch och 15:00, på dagen... vet inte hur jag glömde skriva det... och sedan 1 måltid rik på kolhydrater dagar efter träning...

Raggis
2007-12-08, 22:29
Skriv upp lite stats.

mini
2007-12-09, 00:17
Säker på att du räknar rätt? När jag slår in 200 g Fairing Complete, 200 g kycklingfilé och 210 g ägg (ca 3 ägg) får jag bara det till 1277 kcal.

Entity
2007-12-09, 03:23
Hmm har inte riktigt tänkt på hur mycket kcal proteinet innehåller... , men ni har säkert rätt...
med stats ?? vad menar du då...

har tränat av o till under flera år,
nu väldigt stabilt sista halvåret....

CoolHandLuke
2007-12-09, 06:11
En del säger att det är bra att bryta deffen under en kortare tid. De dillar något om att kroppen anpassar sig till svält osv och att man behöver cirkulera för att få effekt. Jag själv cirkulerar för att få variation. Blir lätt uttråkad. :) Vete fan om det funkar bättre men det gör resan roligare.

Dessutom har jag nog fyra lägen i mina vanor. Deff, normal, bulk och svullo. Vid deff är jag noga med både vad jag äter och hur mycket. Normal är jag noga med vad jag äter men inte hur mycket. Bulk äter jag fritt med några undantag. Svullo är läget när man vaknar i sängen med huvudvärk och kaksmulor i taket, det vill man undvika.

I deffperiod ligger jag mellan deff och normal. Vid bulk mellan normal och bulk.

I ditt läge hade jag nog kört normal-läge i minst 3 dagar och se hur det känns.

Roliga är att svullo-tillstådent kan uppstå både när man deffat för hårt eller bulkat för hårt. Psykologisk grej. Hjärnan måste bara bryta tråkigt beteende med galenskap.

Chrillee
2007-12-09, 22:30
Folk säger att dem undviker kolhydrater, men hur går det till?

Finns inte kolhydrater i allt? Antingen dem bra eller dåliga?
Hur vet man om det är kolhydrater i saker och ting? Och om dem är bra eller dåliga? Står kanske på alla livsmedel på paketet? Men om det gör, hur vet man om det är dem rätta man ska ha.

Funderar på att deffa också lite men är nybörjare och kan inte så mycket än.

L-Sami
2007-12-09, 22:52
Folk säger att dem undviker kolhydrater, men hur går det till?

Finns inte kolhydrater i allt? Antingen dem bra eller dåliga?
Hur vet man om det är kolhydrater i saker och ting? Och om dem är bra eller dåliga? Står kanske på alla livsmedel på paketet? Men om det gör, hur vet man om det är dem rätta man ska ha.

Funderar på att deffa också lite men är nybörjare och kan inte så mycket än.

Animaliska livsmedel innehåller minimalt med kolhydrater t ex kött, kyckling, ägg, fisk osv

Kolhydrater finns i potatis, ris, pasta, bröd, gryner osv. Sämre kolhydrater är väl dem som inte innehåller någon näring dvs socker, druvsocker, fruktos, maltodextrin osv

och man presterar bättre på gymmet när man har ätit kolhydrater. Lagrade kolhydrater i muskeln i form av glykogen används som bränsle under intensiva träningspass så som styrketräning.

Entity
2007-12-10, 00:13
Skrev ett långt inlägg, vet i fan vad det tog vägen !
Satt o kollade på resident evil 3, när jag kom till ett svullo tillstånd haha, frugan sitter o lägger choklad framför näsan ! tog en ruta marabou, sedan 2, slutade väl med 4 bitar sedan lyckades jag hålla begäret borta ! :)

Det är fan svårt med deff, man vill tappa fett men ej muskler, vilket är väldigt svårt, sedan känner man sig smal sedan fet, blir lite sjukligt det där! När man sedan får dåligt samvete att äta normalt också... men det ska gå, fan när man väl nått dit man ville är det så jäkla värt det !
Sedan ska jag försöka lägga mig på lagom plus med kcal, så man ökar något långsammare, så länge man ökar på gymmet så är det ok för min del...

Jag är ju 31, har familj med barn, kör 4 hårda pass i veckan, måndag till torsdag, det jag behöver få med är mer cardio, men ska vänta tills juledigheten drar igång med detta, nu är jobbet sjukt krävande också...

Men gymmet är ens egna psykoterapi, där kan man rensa tankar, och gå vidare ! Tänk på det alla ni som är i startgroparna att börja träna. 10-12 gånger sedan är ni fast. :)

Blir en hård vecka med mycket kyckling och lite kolhydrater !

Till chrille, det jag gör är att jag undviker, bröd, pasta, e.t.c mat som man kanske tycker är mättande normalt sett, sedan ökar jag med mer protein , som kyckling, tonfisk och mer fett som olivolja, omega 3 är riktigt bra också...

Chrillee
2007-12-10, 01:33
Tack så mkt svaren Entity & L-Sami! Har man lärt sig lite till, underbart =)

Lycka till med din deff förresten Entity, hur länge ska du hålla på med deffen? Nåt planerat eller bara tills du är nöjd helt enkelt? =)

Chrillee
2007-12-10, 01:52
Har du nåt tips på frukost och mellanmål? Mitt består av youghurt och 2 skivor grovt bröd med skinka, skinka ger väl protein?

Men bröd och youghurt ger massvis med kolhydrater, vart äter ni på morgonen under deff och som mellanmål?
Har kört havregrynsgröt ett tag nu, men kollade på förpackningen, jättemycket kolhydrater i det.

Trycker ni ägg? =)

regus
2007-12-10, 02:08
Har du nåt tips på frukost och mellanmål? Mitt består av youghurt och 2 skivor grovt bröd med skinka, skinka ger väl protein?

Men bröd och youghurt ger massvis med kolhydrater, vart äter ni på morgonen under deff och som mellanmål?
Har kört havregrynsgröt ett tag nu, men kollade på förpackningen, jättemycket kolhydrater i det.

Trycker ni ägg? =)

Kolhydrater gör dig inte fet/hindrar viktnedgång. Havregrynsgröt är bra käk, funkar både när man ska deffa och gå upp i vikt.

Skinka ger protein, youghurt och bröd också.

Eddie Vedder
2007-12-10, 07:27

Trycker ni ägg? =)

Varför oroar du dig över kolhydraterna?

All mat du räknar upp är ju bra mat, gröt, frukt, potatis, andra rotfrukter, fullkornsprodukter, mjölkprodukter och baljväxter är exempel på suveränt bra mat som alla innehåller relativt mycket kolhydrater.
Att plocka bort sådana livsmedel finns det ingen som helst anledning till förutsatt att man nu inte gör ett val utifrån sin egen aptit, såsom Entity har gjort.
I hans fall är nog valet klokt eftersom det uppenbarligen verkar vara ett genomtänkt val där livsmedel som inte mättar lika bra plockats bort.

Gäller inte det dig finns ju ingen anlednig att ta bort nytiga livsmedel i onödan.

Entity
2007-12-10, 21:03
Chrille, jag tycker ägg är väldigt bra på morgonen, lätt att få i sig, keso med lättfil är också ett bra alternatic, lättmjölk likaså. Jag kör med något knäckebröd i bland på morgonen, lite bra energi, mättande likaså.

Jag hade givetvis kunnat äta mer kolhydrater, men då jag inte hinner med mer cardio vilket säkert vore att rekomendera är detta ett medvetet val som Eddie säger ! Tack för komplimangen föresten! Är första deffen så det är en läroperiod.

Försök också att äta många men mindre mål, det mättar bättre och håller suget borta.

Min deff ska hålla på tills jag blir nöjd, men ett mål är ju att se bra ut om vi nu kommer till Miami med jobbet :)

Kan tillägga jag körde ett helt ok pass idag, passaren är i afrika ! så känns lite konstigt o köra bänk själv ! Men det gick ...

Lycka till alla ni som är på väg ner i vikt ! Det går om man vill !

Sen tänk att kycklingfile, funkar lika bra som frukost till kvällsmat, bara ni vill äta det. Det enda är viktiga att tänka på är väl att lägga de kolhydratrikaste målen på morgonen och lunch, och direkt efter träning.

Entity
2007-12-18, 20:57
Var o körde riktigt grymt pass idag, ökar fortfarande riktigt bra, förra veckan körde jag 70x 6 reps , var utan passare så kunde nog pressa någon till med passare. Men 75 x 2 är PB annars, idag klämde jag iväg 75x 8 !!! och 80 x 4 sista var med lite hjälp dock.... shit va sjukt !!!

Är nere på 91.8 nu från 96 kg, sedan 21 november...
Kul att man kan öka så jäkla bra trots kcal underskott..

riotous
2007-12-30, 01:27
Intressant det där med energikällor. Jag har själv testat lågt kolhydratintag i 6 veckor nu för att se om man blir tröttare eller om man orkar mindre..Konstigt nog så märker jag inte av någon kraftminskning. Snarare att jag orkar mer. (Men det kan vara psykologiskt oxo.) Min dag/diet ser ut som följande:
07.00: Vaknar..kör till jobbet. dricker 1 dl svart kaffe
09.00: 100g fiberberikad havregrynsgröt med kanel och lättmjölk
(tar omega 3 piller och multivitamin)
12.00: 250 g keso mini + 200 g tonfisk el. kyckling el. kassler + 1 dl svart kaffe
15.00: 250 g keso mini el. lätt kesella + lätt a-fil med valnötter och musli
17.00 Förberedelse träning 6g esapro + halv skopa L-glutamin + 500g L-carnitine + 2 st kre-alkylen
17.30 Träning - 20 min nautilus threadclimber (som att gå uppför en backe hela tiden.. någon som provat den?) 40 min styrketräning 2 muskelgrupper i taget med "reps-to-failure-teknik" 4-5 FÖRSÖK. (inspirations källa: vics natural http://www.youtube.com/profile?user=vicsnatural)
19.00: Efter träning: 80g russin
19.30: 6g esapro + halv skopa L-glutamin + 500g L-carnitine
20.30 6g esapro + halv skopa L-glutamin + 500g L-carnitine
21.00 "Middag": 200g lax el tonfisk el kyckling el kalkon el ryggbiff + valnötter + 3 sportknäcke
00.00 (om jag e vaken och hungrig): 1 burk lätt kesella utspädd med lättmjölk

Såhär ser mina dagar i stort sätt ut, förutom att jag varierar ibland med lite ägg ibland, makrillfilé istället för tonfisk, tranbär istället för russin, avokado istället för valnötter, etc. Styrketräningsschemat är:
dag1: axlar, mage
dag2: biceps,triceps
dag3: ben, vader
dag4: vila
dag5: bröst, mage
dag6: rygg
dag7: vila

dag1 för mig infaller fredag då det är gott att vila måndag när man e trött till jobbet. dessutom kan man smälla in lite morgonpromenader lite helgen och köra sitt styrkepass senare på eftermiddagen.
Detta fyller mina krav: Jag minskar i kroppsfett utan att förlora "jättemkt" muskelmassa. (Jag vet dock inte om jag förlorar någon muskelmassa överhuvudtaget..?? Mina mätningar visar att omkrets armar, lår, bröst etc har ökat 0,5cm-1cm)
min egentliga fråga med det hela gäller energikällor. Varför blir jag inte trött när jag går på lågkolhydratnivå? Är det för att jag får i mig så mkt fleromättat fett så att kroppen använder detta som källa? Eller är de kolhydrater jag får i mig tillräckligt?
Jag tänker på människan under stenåldern, där kosten mestadels bestod av animaliskt kött, eller fisk.. (eskimåerna fortf..), då hade vi inte tillgång till bröd eller pasta,
Vad säger ni om saken?

Eddie Vedder
2007-12-30, 09:54
Jag tänker på människan under stenåldern, där kosten mestadels bestod av animaliskt kött, eller fisk.. (eskimåerna fortf..), då hade vi inte tillgång till bröd eller pasta,
Vad säger ni om saken?

Det där finns det många många diskussioner om på forumet. Den här tråden handlar inte om det, men testa att söka så lär du hitta en massa intressanta trådar om det.:thumbup:

swanstah
2007-12-30, 15:34
Var o körde riktigt grymt pass idag, ökar fortfarande riktigt bra, förra veckan körde jag 70x 6 reps , var utan passare så kunde nog pressa någon till med passare. Men 75 x 2 är PB annars, idag klämde jag iväg 75x 8 !!! och 80 x 4 sista var med lite hjälp dock.... shit va sjukt !!!

Är nere på 91.8 nu från 96 kg, sedan 21 november...
Kul att man kan öka så jäkla bra trots kcal underskott..

Lycka till i fortsättningen med deffen, hoppas du fortsätter att öka i gymmet. *flex*

Entity
2007-12-30, 23:15
Det verkar gå bra, dock lite jobbigt under storhelger, mycket mat o så. Det är inte lätt och tacka ner till det goda inte för min skull , utan för man vill ju inte va oartig eller verka otrevlig.
Men jag har börjat lägga köra 1 timme träningcykel nu, oftast på morgonen innan frukost.

Jag ska lägga upp lite före och efter bilder, hoppas man inte är för spinkig under :) Tvättbräda lär man ju aldrig få, men fysiskt mår jag bättre idag än när jag var 20 år.
Kanske kan va med på någon veteran tävling runt 50 år :)