Visa fullständig version : GPS - frågor och funderingar!
Funderar på att köpa en GPS i julklapp till farsgubben men funderar nu lite på användningsområdet. Det självklara är ju att ha i bilen för att hitta rätt väg när man ska ut på äventyr, men hur bra är dessa om man ska ut och vandra i naturen?
Frågeställningen är alltså:
Finns det GPSar som fungerar både för hiking i skog och fjäll men även i bilen?
Som ni förstår är jag inte så insatt i detta ämne så all hjälp mottages tacksamt *popcorn*
hahavaffan
2007-12-08, 14:06
Det finns ju de som är speciellt anpassade för hiking osv och som även fungerar i bilen. Men de brukar vara dyra, fula och dåliga i bilen.
En bil-gps kan du oftast ställa om till fotgängar-mode, vilket gör att den säkert funkar ypperligt i naturen också. Den kanske inte hittar några fina hikingspår i de norrländska skogarna, men den tar dig med lätthet ut från skogen om du skulle gå vilse.
Jag har också tänkt köpa en till min farsa i julklapp, då han inte har nån i sin egen bil. Jag har tittat på Navigon 2100 (Norden), Navman GPS-S90i (Europa) och Garmin Nuvi 250W (Europa).
Finns det GPSar som fungerar både för hiking i skog och fjäll men även i bilen?
Ja det gör det. Jag är inte så insatt in den typen av GPS:er som normalt används i bilen så jag kan tyvärr inte komma med några bra förslag, men jag vet att det finns.
Skulle jag köpt en själv så hade det blivit en Garmin Map 60CSX, men det är inte riktigt den typen som folk normalt har i bilen. Annars finns ju den typen som jag har på avataren. Liten och fin.
Att sätta ut kordinater att följa med en bil-gps bör inte skilja sig från att sätta ut dessa med en vanlig gps så på den punkten funkar båda. En bil-gps har däremot oftas en skärm vilket ger onödig vikt om den ska med ut i skogen och sen gissar jag att varken strömförsörjningen eller skyddsnivån vad gäller stötar och väta är anpassad för att vandra med den. Den lösning som var vanlig tidigare när prisnivån var högre var att man kopplade in sin vanliga gps i en bärbar dator för bilåkning och det funkar väl än idag om man inte känner sig motiverad att köpa två olika gps-er.
Har man bara gps-en för att hitta ut från skogen kan man lika gärna använda en vanlig kompass för 100 kr och den kräver inte några batterier.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.