handdator

Visa fullständig version : Vassleisolat reducerar kroppsviktökningar vid fritt ätande.

King Grub
2007-12-08, 12:30
The effect of feed protein type on body composition and growth has been examined. Evidence exists that whey protein concentrate is effective at limiting body fat expansion. The presence of caseinomacropeptide, a mixture of glycosylated and non-glycosylated carbohydrate residues, in particular glycomacropeptide (GMP) in whey protein concentrate may be important for this effect. The influence of whey protein isolate (WPI) and GMP on weight gain and body composition was examined by feeding Wistar rats ad libitum for 7 weeks with five semi-purified American Institute of Nutrition-based diets differing in protein type: (1) casein; (2) barbequed beef; (3) control WPI (no GMP); (4) WPI+GMP at 100 g/kg; (5) WPI+GMP at 200 g/kg. Body composition was assessed, and plasma samples were assayed for TAG, insulin and glucose. Body-weight gain was lower ( - 21 %) on the control WPI diet relative to casein, with a non-significant influence associated with GMP inclusion ( - 30 %), the effect being equivalent at both levels of GMP addition. Renal and carcass fat mass were reduced in the highest GMP diet when compared with WPI (P < 0.05). Plasma insulin was lowered by GMP at the highest addition compared with WPI alone ( - 53 %; P < 0.01). Plasma TAG in the WPI+GMP (200 g/kg) group were lower ( - 27 %; P < 0.05) than the casein and beef groups. In conclusion, GMP appears to have a significant additional influence when combined with WPI on fat accumulation. WPI alone appears to have the predominant influence accounting for 70 % of the overall effect on body-weight gain. Mechanisms for this effect have not been identified but food intake was not responsible.

Br J Nutr. 2007 Dec 6;:1-6. Whey protein isolate and glycomacropeptide decrease weight gain and alter body composition in male Wistar rats.

Slartibartfast
2007-12-08, 12:44
Hur är det möjligt?

King Grub
2007-12-08, 12:46
"Mechanisms for this effect have not been identified but food intake was not responsible."

Hormon- och enzymreglering, antagligen.

Cerberus
2007-12-08, 21:38
intressant...synd att isolat e så jäkla dyrt.

Koloftw
2007-12-08, 21:44
Kan mjölk ha samma effekt? Mjölkprotein från mat då.

Cerberus
2007-12-09, 01:13

amatörgissning, nej, eftersom studien är gjord med isolat specifikt. Samma effekt gäller inte koncentrat då grub?

King Grub
2007-12-09, 05:25

Nej, mjölk ger ju mycket större del fettalstrande kasein än vassle, och aldrig vassle i mängder där detta protein blir en betydande mängd.

Magnus
2007-12-09, 15:00
Vad är sammanfattningen av detta? Att om man använder ett vassle-isolat (WPI) så ökar man mer fettfri massa än om man tar ett proteintillskott innehållandes kasein eller vassle koncentrat?

Eddie Vedder
2007-12-09, 15:05
Vad är sammanfattningen av detta? Att om man använder ett vassle-isolat (WPI) så ökar man mer fettfri massa än om man tar ett proteintillskott innehållandes kasein eller vassle koncentrat?

För råttorna blev det så ja.

King Grub
2007-12-09, 15:11
Det finns gott om indikationer på att vassle är ett fettförbrännande protein. Det kanske man inte kunde tro, när man fann, att vassle stimulerade lika stor eller större insulinfrisättning som glukos. Detta tycks dock bara gälla akut insulinfrisättning, medan effekten på kroniskt cirkulerande nivåer snarare är den motsatta.

Vassle verkar bl a kunna förbättra muskulaturens förmåga att utnyttja fett som bränsle under träning, samtidigt som det motverkar kroppsfettökningar.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16157243&ordinalpos=19&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

Magnus
2007-12-09, 15:15
För råttorna blev det så ja.

Då är frågan, är det värt prismässigt att köpa ett WPI över ett WPC?

C.E.J.
2007-12-09, 16:05
Då är frågan, är det värt prismässigt att köpa ett WPI över ett WPC?

Om du är proffs och behöver "the edge", annars inte. imo

Mourten
2007-12-09, 16:32
Det står väl vassle-isolat på allt vassle protein, vad är det dem menar med isolat då? För jag antar att mitt vassle inte är isolat.

Koloftw
2007-12-09, 16:44
Att det är ett vassleisolat och inte ett vasslekoncentrat?

Är det mycket kolhydrat/fett i?

Cerberus
2007-12-09, 18:01
om det e isolat måste det väl va minst 90% protein väl? Och minimalt med kolhydrater och fett.

Langster
2007-12-10, 08:36
Det står väl vassle-isolat på allt vassle protein, vad är det dem menar med isolat då? För jag antar att mitt vassle inte är isolat.
Nej det står inte vassleisolat på allt vassleprotein. Många vassleprotein-burkar innehåller dock en del vassleisolat blandat med vasslekoncentrat.

om det e isolat måste det väl va minst 90% protein väl? Och minimalt med kolhydrater och fett.
Jag tror att gränsen går där, det måste vara minst 90% protein för att få kallas isolat.

diablogtr
2007-12-12, 20:47
Om nu vassleprotein isolat är grymt borde EsaPro vara guld. Eller tänker jag galet?

King Grub
2007-12-12, 21:08
Om nu vassleprotein isolat är grymt borde EsaPro vara guld. Eller tänker jag galet?

Ja, det gör du. Det är inte snabbheten som ligger bakom effekten, och det som skapar effekten saknas i aminosyror i fri form.

He-man
2007-12-12, 21:17
För att få de önskade effekterna från studien går det altså inte med vilket vassle som helst? Det måsta vara just isolat?

diablogtr
2007-12-12, 21:20
Ja, det gör du. Det är inte snabbheten som ligger bakom effekten, och det som skapar effekten saknas i aminosyror i fri form.

Hmm. Borde man inte kunna utvinna vad det nu är som gör detta? Eller, tänker jag galet igen?:Virro

King Grub
2007-12-12, 21:27
Eller, tänker jag galet igen?:Virro

Ja, det gör du. Det är redan utvunnet, från mjölk. Det är vasslets mikrofraktioner.

Scratch89
2007-12-12, 21:48
Vilka aminosyror bygger upp vassle?

King Grub
2007-12-12, 21:52
Alla, som med alla andra proteiner.

Scratch89
2007-12-12, 21:56
Doh, självklart. Jag ska sluta läsa och skriva här samtidigt. :D
Det jag menade var; vad är den strukturella skillnaden mellan de olika vasslesorterna?

gonza
2007-12-13, 08:38
Alla, som med alla andra proteiner.

Bara för att hårddra det, är det whey-100 som är optimalt då? (vet att det är ett produktnamn)

Fakir
2009-04-08, 11:17
jag tycker isolate fx är en grymt bra produkt för detta, 750 g för 125 kr. har beställt nu med smaken jordgubb, får se hur det smakar. tror på detta pulver. av 100 g ska det vara 89 g protein varav 45% är EAA.

Morty
2009-04-08, 11:43
Bara för att hårddra det, är det whey-100 som är optimalt då? (vet att det är ett produktnamn)

Det är ett isolat, så det stämmer in på studien.

När jag deffade för ett år sedan så drog jag 15-20 gram vassle lite nu och då. Kanske att det var opti, jag vet inte. Jag visste att sannolikt var fettförbrännande och jag kände mig tjock :Virro